|
Auteur |
Bericht |
bellenbellen
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 feb 2014 15:13 Onderwerp: Ziek van laagfrequent geluid |
|
|
Een website met meer informatie hier over kunt u vinden op de onderstaande link:
http://www.laagfrequentgeluid.nl/
Zo ik begrepen heb zijn er geen normeringen voor laagfrequente geluiden. Mensen die deze geluiden kunnen horen hebben helaas pech gehad. Weet iemand ook welke geluiden in het recht worden onderzocht? D.w.z. geluiden die er "toe doen"?
Dus als ik wil mag ik met laagfrequent geluid doen wat ik wil en een ander hiermee tot last zijn? Zo ook met hoogfrequent geluid? |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 feb 2014 15:55 Onderwerp: Re: Ziek van laagfrequent geluid |
|
|
bellenbellen schreef: | Een website met meer informatie hier over kunt u vinden op de onderstaande link:
http://www.laagfrequentgeluid.nl/
Zo ik begrepen heb zijn er geen normeringen voor laagfrequente geluiden. Mensen die deze geluiden kunnen horen hebben helaas pech gehad. Weet iemand ook welke geluiden in het recht worden onderzocht? D.w.z. geluiden die er "toe doen"? |
Er zijn inderdaad geen normen voor laagfrequent geluid in Nederland. In Denemarken zijn ze hier volgens mij wel mee bezig, of zijn deze normen er zelfs al. In Nederland wordt voor inrichtingen (eenvoudig gezegd bedrijven) een norm voor geluidsoverlast bepaalt in het Activiteitenbesluit Milieubeheer. Bij overschrijding van deze normen kan handhavend opgetreden worden door provincies of gemeenten, afhankelijk wie bevoegd gezag is.
bellenbellen schreef: | Dus als ik wil mag ik met laagfrequent geluid doen wat ik wil en een ander hiermee tot last zijn? Zo ook met hoogfrequent geluid? | Je mag niet iemand doelbewust tot last zijn. |
|
|
|
 |
bellenbellen
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 feb 2014 19:03 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw berichtje hierop. Op welke frequenties wordt actief op gezocht/gecontroleerd? Betekent dit ook voor hoogfrequent geluid? Dus boven de 8 kilohertz? Want in de APV van Geluidshinder vind ik alleen artikel over geluidshinder en daarbij wordt niet vermeld over de toonhoogte van het geluid? En met BW 5:37? |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 feb 2014 10:08 Onderwerp: |
|
|
bellenbellen schreef: | Bedankt voor uw berichtje hierop. Op welke frequenties wordt actief op gezocht/gecontroleerd? Betekent dit ook voor hoogfrequent geluid? Dus boven de 8 kilohertz? Want in de APV van Geluidshinder vind ik alleen artikel over geluidshinder en daarbij wordt niet vermeld over de toonhoogte van het geluid? En met BW 5:37? |
U haalt wel veel regelingen door elkaar. Er kan er maar een van toepassing zijn op uw situatie, omdat ze allemaal andere rechtsverhoudingen beheersen. U kunt beter de casus schetsen, dan kunnen we bepalen welke regels van toepassing zijn. Als dit weer over een kattenapparaat gaat, zal het waarschijnlijk het BW zijn.
Ik had het over het Activiteitenbesluit Milieubeheer. Dit geeft regels voor inrichtingen (zoals gezegd, in grote lijnen zijn dat bedrijven in de breedste zin van het woord) die door het bevoegd gezag gecontroleerd worden. Wat voor norm er is en hoe die gemeten wordt kan per soort inrichting verschillen geloof ik, maar ik ben geen geluidsexpert.
Wat er in de APV van uw gemeente staat weet ik niet, maar de APV geeft regels voor het gebruik van de openbare ruimte, wat gecontroleerd wordt door de betreffende gemeente.
Boek 5 BW geeft regels voor verhoudingen tussen buren. Dit kunnen buren zelf afdwingen bij de rechter. |
|
|
|
 |
|