Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 28 apr 2024 9:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wraken van de griffier
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet de griffier gewraakt kunnen worden?
Ja
58%
 58%  [ 7 ]
Nee
33%
 33%  [ 4 ]
Geen mening
8%
 8%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 12

Auteur Bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 14:57    Onderwerp: Wraken van de griffier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit moment is het niet mogelijk de griffier te wraken. Vinden jullie dit goed of niet?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Poeh .... goede vraag eigenlijk!!! Hoe kwam je daar nou zo op?
Zal d'r eens even over denken. Neig naar dat het wel mogelijk moet worden, mede op grond van de regeling bij evt. twist over het PV t.t.z.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bezig met mijn scriptie over wraking en liep er tegen aan. Sinds de uniformering van de wrakingsregeling in 1994 (tegelijk ingevoerd met de AWB) is het niet meer mogelijk om de griffier of leden van het OM te wraken. De wetgever zegt niets expliciets in de MvT hierover. Ook de literatuur op dit punt is zeer schaars. Kortom, best een interessant probleem.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een grote rol speelt natuurlijk welke invloed de griffier kan uitoefenen op het verloop of op de uitslag van een zaak.

Wat voor invloed kan een griffier eigenlijk uitoefenen?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De griffier is in de kern alleen notulist op de zitting. De invloed die hij dan heeft op het maken van het PV is zeer groot. Hij kan dus door het PV heen, een partij enigszins bevoordelen.
Wat meer van belang is, is dat de griffier soms (informeel) deelneemt aan de beraadslaging. Zeker bij een enkelvoudige kamer zal de rechter snel geneigd zijn aan de griffier zijn mening te vragen. Kortom, weer veel invloed en kans op partijdigheid.
Een nog groter punt is het feit dat in de huidige organisatie van de rechtbanken/hoven, er steeds meer gerechtssecretarissen aanwezig zijn. Zij dienen als griffier tijdens de zitting, maar maken vaak het concept-vonnis. Als dat geen grote invloed is weet ik het niet meer.

Uiteindelijk blijft wel de rechter degene die de eindverantwoordelijkheid heeft, maar de invloed van de griffier is dus groot.
Gek genoeg kan dus de griffier niet gewraakt worden en de rechter wel.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet meteen weer waarom ik de voorkeur geef aan een wettenbundel (in plaats van internet). Er is een bepaling over, maar ik kan hem zo niet vinden .... grrrrr..........
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt mbt wraking of mbt de griffier??
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel dat wanneer voorzitter en griffier van mening verschillen over de inhoud van het pv t.t.z. de stem van de griffier de doorslag geeft.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik weet wat je bedoelt, maar welk artikel het was is een goede vraag. Laat het me even weten als je er achter bent. Alvast bedankt.

Vergeet trouwens niet de poll in te vullen! Wink
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
smee



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed, ik heb hier weinig verstand van (van de wetgeving).
Maar ik moest meteen denken aan de uitspraak over het niet mogen dragen van religieuze uitingen als griffier zijnde.
Het ging daar om een vrouw die weigerde haar hoofddoekje af te doen. Een paar jaar geleden. De uitspraak was toen dat alle schijn van partijdigheid van de rechterlijke macht moest worden vermeden. En dat geen onderscheid moest worden gemaakt tussen rechter en griffier.
Mijn mening: waarom daar geen onderscheid en in mogelijkheden tot wraking wel?

Dit is wat ik zo even heel snel gevonden heb (uit Telegraaf):
"De onafhankelijkheid en onpartijdigheid van onze rechterlijke macht vormt een essentiële verworvenheid van onze rechtsstaat. Onze rechters zijn onafhankelijk en onpartijdig. Mede daaraan ontlenen zij hun gezag", aldus Korthals. "Als een rechterlijk ambtenaar zijn persoon of zijn persoonlijke overtuiging wel op de voorgrond wil stellen, zal dit ten koste gaan van zijn gezag als rechter, en daarmee ten koste gaan van het gezag van de rechterlijke macht als geheel."

Korthals wil geen onderscheid maken tussen rechters en griffiers. Volgens de bewindsman draagt een griffier net als de rechter een toga en zit hij of zij aan dezelfde tafel en verlaat de persoon in kwestie tegelijk met de rechter(s) aan het einde van de zitting de rechtszaal. Om elke schijn van partijdigheid te voorkomen vallen ook de leden van het openbaar ministerie onder het hoofddoekjesverbod.

Justitie vreest ook een discussie over de persoon van de rechter als hij of zij een hoofddoek of een ander uiterlijk kenteken draagt. "Naarmate er meer discussie over de persoon ontstaat zal het vaker kunnen voorkomen dat een justitiabele daarin een aanknopingspunt vindt voor wraking van de betrokken rechterlijk ambtenaar," waarschuwt Korthals.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De discussie over uiterlijke kenmerken waar Smee over schrijft was ook het eerste dat in mijn gedachten opkwam bij het lezen van dit onderwerp. De parallel is natuurlijk makkelijk door te trekken naar wraking.
Als ik mezelf de vraag stel: waarom niet? ontstaat er een angstaanjagende leegte in mijn hoofd! Wink
Dus ik ben wel benieuwd of Marco S nog gezaghebbende bronnen kan achterhalen waar steekhoudende argumenten in staan, en wat die dan zijn.

Wat een argument zou kúnnen zijn, is dat verdachten of wederpartijen in civiele zaken onnodig tot wraking over zullen gaan om de boel te treineren. Wellicht is de gevoelsmatige drempel om een griffier te wraken minder hoog dan bij een rechter, en zal het dus eerder als een echte wraak-actie worden toegepast.

Dat je een officier van justitie niet kan wraken als verdachte kan ik wel in meegaan. In jouw ogen als verdachte verkoopt die natuurlijk per definitie onzin en staat je maar een beetje te belasteren. De OvJ hoeft dan ook niet onpartijdig te zijn. Je eigen advocaat wordt ook niet gewraakt. Dat zou ook een mooie boel zijn, want zowel advocaat als OvJ hebben een hoop tijd gestopt in de voorbereiding (althans dat hoop je), en dan mag een ander even vlug-vlug het stokje overnemen. Niet goed.

Maar van die griffier... ben er nog niet uit. Enerzijds is het 'gewoon' een notulist, anderzijds heeft hij/zij wel degelijk invloed.
Ik hou m'n stem in de poll dan ook nog even warm.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan er zo niets over vinden in Sv, dus wie weet zit ik echt helemaal fout. Zoek door.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als dat geen grote invloed is weet ik het niet meer.


Ok, doorslaggevend. 1 stem voor de mogelijkheid een griffier te kunnen wraken.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.


Laatst aangepast door Suijkerbuijk op do 23 feb 2006 12:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de arresten HR 28 juni 1985, NJ 1985/836 en HR 18 december 1998, NJ 1999/271 blijkt dat wraking van een griffier, een geheel college of het OM niet mogelijk is.

Voor de rest enige algemene informatie (die je ongetwijfeld al weet Wink)
  • Het Rv, het Sv en de Awb kennen een vrijwel eenvormige regeling met betrekking tot wraking en verschoning neergelegd in de artikelen 36-41 Rv, 512-519 Sv en 8.15-8.20 Awb.
  • In een rechtstaat heeft men recht op een onpartijdige rechter op basis van art. 6 EVRM.
  • Een rechter kan worden gewraakt op grond van feiten of omstandigheden waardoor de rechterlijke onpartijdigheid schade zou kunnen lijden. Dit blijkt uit de artikelen 512 Sv, 36 Rv, en 8.15 Awb.
  • Er bestaat een onderscheid tussen objectieve en subjectieve onpartijdigheid.
  • Bij de subjectieve aspecten moet men denken aan de persoonlijke instelling van de rechter. De vrees voor subjectieve partijdigheid van de rechter moet bovendien objectief gerechtvaardigd zijn. HR EHRM 26 oktober 1984, NJ 1988, 744
  • Bij objectieve onpartijdigheid gaat het om feiten of omstandigheden die, ongeacht de persoonlijke instelling van de rechter, grond geven te vrezen dat een rechter niet onpartijdig is.
  • Een rechter kan worden gewraakt op verzoek van een partij (of in een rekestprocedure een verschenen belanghebbende) in het civiele of bestuursrechtelijke geding
  • Een rechter kan worden gewraakt op verzoek van de verdachte of het Openbaar Ministerie in een strafzaak.
  • Ten aanzien van de benadeelde partij geeft het Wetboek van Strafvordering geen regeling en hetzelfde geldt voor de in dat wetboek genoemde procedures waarin geen verdachte is betrokken.
  • Een wrakingverzoek kan worden ingediend in elke stand van het geding - mits voor de uitspraak ( HR 22 december 1992 in DD 93,198. Vgl. HR 19 november 1999, NJ 2001,30.) - zodra de wrakinggronden bekend worden. De wet vermeldt niet welke sanctie staat op het later indienen van het verzoek.


*EDIT* Meer volgt later.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Een grote rol speelt natuurlijk welke invloed de griffier kan uitoefenen op het verloop of op de uitslag van een zaak.

Helemaal mee eens.

Michèle schreef:
Als ik mezelf de vraag stel: waarom niet? ontstaat er een angstaanjagende leegte in mijn hoofd!


Deze vraag kan je net zo goed de andere kant op stellen. Puh

Als een griffier daadwerkelijk belangrijke invloed op de uitkomst van een zaak kan uitoefenen, ligt de mogelijkheid van wraking voor de hand. Als een griffier enkel gezien moet worden als een neutrale notulist (het zou een Suske en Wiske kunnen zijn 'en de neutrale notulist. Puh Maar dat ter zijde) dan is het alleen maar onnodig belastend voor de rechterlijke macht om wrakingsverzoeken te moeten behandelen. Aangezien de rechterlijke macht toch al overbelast is, is het niet openstellen van een nieuwe procesmogelijkheid winst. Ikzelf geloof eerder het eerste dan het tweede, en daarom geloof ik dat ik er maar voor ga stemmen dat men ook grifffiers moet kunnen wraken.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds