Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 23:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weet niet hoe ik rechten moet studeren
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 0:41    Onderwerp: Weet niet hoe ik rechten moet studeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste rechtenforum bezoekers

Ik ben met mijn laatste jaar horeca ondernemer bezig. Ik heb dat nooit gewild, wilde altijd al rechten sutderen na veel nadenken heb ik de knoop doorgehakt. Ik kan in verschillende HBO recht opleidingen binnen stroomen ( ik doe namelijk MBO niveau 4) Maar weet eigenlijk niet welke hogeschool het beste is? Ik weet ook niet wat ik het beste kan doen voordat ik uberhaupt rechten ga studeren? Is het niet verstandig om je al te verdiepen in recht voordat je zo een studie gaat volgen. Zo ja, hoe pak ik dat heen hoe verdiep ik me in de 'rechten' wereld. Ik wil dit al zo lang , dus wil ik het ook goed doen. Heeft er iemand handige tips informatie of weten jullie misschien advocatenkantoren of rechtinstanties waar ik kan aankloppen als beginnende stagaire zijnde dan zou ik het zeer op prijs stellen als je die tips/informatie met mij zou willen delen.
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het zaak is een aantal dingen te gaan afwegen, wat opleiding betreft zullen de meningen daarover uiteen lopen welke beter is dan de andere, dat is vaak ook subjectief, ik zou je aanraden om eens naar open dagen te gaan, informatie aan te vragen en wellicht als je een aantal scholen hebt die je wel interessant vind om dan aan mensen die daar al studeren eens te vragen hoe of wat.

Om een HBO opleiding te volgen heb je in principe alleen een HAVO / MBO (of hoger) diploma nodig, de andere studenten die beginnen hebben vaak ook geen juridische achtergrond maar komen net van de middelbare school af. Natuurlijk kan het nooit kwaad als je al het een en ander weet en vooral gemotiveerd hebt en dat kan blijven.

Ik weet niet hoe het studieprogramma bij HBO-rechten is maar ik verwacht eigenlijk niet dat je als 1e jaars meteen stage gaat lopen, in mijn eigen HBO-studie (Informatica) was dat pas na 2 jaar en aan het einde van de studie.

Wel goed dat je een dergelijke stap gaat zetten, houd er alleen wel rekening mee dat het hard werken zal zijn, althans daar houd ik met mijn overstap van HBO Informatica naar Universitair rechten wel erg rekening mee, kan me voorstellen dat dat van MBO -> HBO ook wel is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou je aanraden om naar een Hogeschool te gaan waar ze HBO Recht al 2 jaar aanbieden i.p.v. een waar ze dit jaar er mee beginnen, het is namelijk vrij vervelend om proefkonijn te zijn (rommelig onderwijs e.d.) en dat zal dus minder zijn naarmate ze de opleiding langer aanbieden... (overigens is de mate van proefkonijnerigheid verder moeilijk te voorspellen, omdat ze nog weleens wat aan het onderwijs willen veranderen, Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden is zo ongeveer de oudste opleiding van NL, en nu blijk ik alsnog in een jaar te zitten waarin ze dingen aan het veranderen zijn en krijg ik alsnog vakken die ze dit jaar voor het eerst zo geven Rolling Eyes )
Ter voorbereiding zou ik vooral de studiegids van de door jou gekozen opleiding gaan doorpluizen, welke vakken je wanneer krijgt en welke boeken er gebruikt worden, wellicht kan je een paar van de boeken in de bieb halen en ze alvast eens bekijken en alvast wat lezen...
Ik zou er niet te hard op rekenen dat je nu een baantje bij een advocaat kunt krijgen, zelfs met administratieve en secretariele werkervaring als eerstejaars is dat erg lastig, en over het algemeen wordt er op advocatenkantoren met fulltime krachten gewerkt (althans, dat is mijn ervaring..)
Succes en veel plezier er mee in ieder geval Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2005 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van bovengenoemde punten was ik me al bewust. Toch bedankt dat jullie me wouden informeren. Ik ben zee rgemotiveerd voor die studie probleem bij mij is waar kan ik beginnen om me zeer goed voor tebereiden op me opleiding en cum laude zal afstuderen. Kortom wat moet ik NU al doen om later een goede advocate te worden?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2005 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je eens meelopen met een kantoorbezoek dat voor studenten wordt georganiseerd? Het kan zijn dat je plaatje van het advocatenbestaan flink afwijkt van de werkelijkheid. Gewoon met mensen praten en ze het hemd van het lijf vragen kan een manier zijn. Vragen wat zij gedaan hebben om goed te worden. Dat zit denk ik overigens in meer dan cum laude afstuderen. Soms weegt het begrip kennissen net zo zwaar als kennis. Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2005 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al een idee aan welke uni je wilt gaan studeren na de hbo? Misschien is het al vaker gezegd, maar de togaberoepen staan op dit moment alleen nog maar open voor studenten aan de uni's. Je zou natuurlijk boekjes kunnen gaan lezen die een inleiding geven over het recht, maar dat wordt in het eerste jaar (dat was bij mij op de uva ten minste zo) eigenlijk al genoeg gedaan. Misschien een beetje geschiedenis, Nederlandse taal (wouden=foei)...allemaal dingetjes die van belang zijn. Dat van die cum laude kan nog een hele opgave worden, maar als je maar hard genoeg iets wilt bereiken moet het lukken.

heel suc6 in ieder geval Smile
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2005 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vervolgens is dan ook eventueel de vraag, wil je naar de universiteit nadat je HBO rechten hebt gedaan of wil je de overstap maken zodra je de propedeuse hebt gehaald.

@Raymonkey : Is het overigens zo dat HBO rechten + een aansluitende master totaal niet opleid tot de togaberoepen? Je hebt immers in beide gevallen een master ...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Staatsrechtfreak




Geslacht: Vrouw



Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het moment dat je met je studie bezig bent moet je maar eens gaan kijken naar rechtswinkels. Hier zoeken ze meestal wel mensen, en je doet ontzettend veel kennis op. Wel is het vereist dat je een bepaalde kennis van het recht hebt, maar je kan altijd kijken of het je wat lijkt. Verder moet je gewoon proberen te solliciteren bij advocatenkantoren. Als je begint moet je laag beginnen, dus bijvoorbeeld secretarieel werk, als je eenmaal binnen een kantoor zit, kan je makkelijker doorgroeien! Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Martijn: Ik weet dat je Raymonkey dit vroeg, maar goed. Volgens mij ben je dan nog steeds niet opgeleid tot de togaberoepen.
Immers zelfs als je op de universiteit je bachelor en master doet, kan je enkel advocaat etc worden als je het toga-traject hebt gevolgd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Farah

Farah

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 215


BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2005 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeer zelf HBO-Rechten in Den Haag en dat bevalt me zeer goed. In september 2005 start het 3e jaar van deze opleiding. Het verschil tussen rechten aan de HHS en aan andere scholen is, dat het op onze school duaal wordt aangeboden. Ik ben begonnen met de opleiding na mijn HAVO-diploma maar ken ook veel mensen die na hun MBO zijn doorgestroomd. Bijna geen van hen heeft zich van tevoren verdiept in recht, ik denk dan ook niet dat dat noodzakelijk is. Naar mijn mening is HBO-Rechten goed te doen en hoef je je niet van tevoren al erg voor te bereiden. De eerste periode wordt gebruikt voor de nodige introductie. Succes!
_________________
Dil Ne Jise Chaha Is Qadar,
Ke Khud Na Jaane Hum, Hum Hain Kidhar
Wo To Rehta Hai Jaise Bekhabar,
Na Jaane Meri Chaahat Ka Kab Hoga Asar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HBO recht stelt nl ook niet al teveel voor he, het echte werk begint pas op de uni....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ahem Jayjay, daar is een ander topic voor opgezet .....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om maar even te reageren op Jayjay... Bij de opleiding HBO-Rechten (een HBO+ opleiding) wordt gebruik gemaakt van studieboeken, afkomstig van de universiteit. Qua stof dus geen wezenlijk verschil. Echter, op de universiteit wordt veelal les gegeven in de vorm van een hoorcollege, terwijl dit bij de HBO variant niet het geval is. Hier wordt echt klassikaal les gegeven. Dat er van de 80 leerlingen van het eerste jaar nu nog slechts 20 over zijn, geeft aan dat meer mensen zich vergissen in het niveau van deze opleiding. Het stelt wel degelijk wat voor. Dat moet ook wel, aangezien de masteropleiding op de universiteit in 1 jaar behaald kan worden, na het afronden van de opleiding HBO-Rechten. (dit geldt voor de opleiding HBO-Rechten in Arnhem)

De opleiding HBO-Rechten in Leiden schijnt echt enorm zwak te zijn, maar dat heb ik slechts van horen zeggen.

Misschien ook handig voor 'gast' om dit te weten voordat hij/zij beslist HBO-Rechten te gaan studeren.

Wat betreft de stage zou ik me niet al te druk maken, aangezien je pas stage hoeft te lopen in het derde jaar. Tenminste, dat was bij mij het geval. Ook ik heb een stage-adres gevonden en dat terwijl ik behoor tot de pilotgroep HBO-Rechten en de studie vooralsnog vrij onbekend was bij de meeste bedrijven.

Succes ermee in ieder geval!


Liefs.
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2005 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even ter aanvulling... HBO-Rechten in Arnhem staat momenteel het beste aangeschreven. Hier wordt Rechten al 3 jaar gegeven en de mogelijkheid is er dus om na 4 jaar HBO in 1 jaar je master te halen op de Universiteit in Nijmegen. Door het hoge aantal inschrijvingen heb je kans dat er een toets/loting of iets dergelijks komt. Daar is de school in ieder geval mee bezig.

Als je niet zeker weet waar je de opleiding wil gaan volgen, vraag dan wat informatie aan bij de verschillende scholen en peil de meningen van de studenten daar. Wie weet kun je dan makkelijker een keuze maken.

Nogmaals succes!
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2005 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg ook niks slechts over HBO rechten Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds