Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 19:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: vr 11 jun 2004 23:25    Onderwerp: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

De laatste tijd is de vrijheid van meningsuiting en het daarmee botstende dicriminatieverbod gesprek van de dag... Wat vinden jullie r van?? Waar stopt de vrijheid van meningsuiting n waar begint de discriminatie? Natuurlijk is die grens niet zo zwart wit, maar ik ben benieuwd naar jullie mening...

N wat gaat voor, de vrijheid van meningsuiting of het discriminatieverbod? Wat is belangrijker n in welke gevallen?

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 12 jun 2004 2:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe geldt het discriminatieverbod altijd. De vrijheid van meningsuitting gaat precies zover totdat het juridisch gezien onder het discriminatieverbod valt. Mijns inziens maakt het daarbij absoluut niet uit of de vrijheid van godsdienst ook nog in het geding is. Ik krijg soms de indruk dat onder de vlag van de vrijheid van godsdienst meer zou moeten kunnen volgens sommigen. Volgens mij is dit onzin, want het recht om niet gediscrimineerd te worden geldt onverkort. (Behoudens een enkele bijzondere uitzonderingen, zoals het zijn van christen voor bepaalde kerkelijke functies.)
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pieter1








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik zeg; "ik vind je een ontzettende kut......marokaan, turk, nederlander" valt dit dan onder vrijheid van miningsuiting, ik zeg toch immers wat ik vindt of valt dit onder discriminatie? Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 15:04    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda schreef:
De laatste tijd is de vrijheid van meningsuiting en het daarmee botstende dicriminatieverbod gesprek van de dag... Wat vinden jullie r van?? Waar stopt de vrijheid van meningsuiting n waar begint de discriminatie? Natuurlijk is die grens niet zo zwart wit, maar ik ben benieuwd naar jullie mening...

N wat gaat voor, de vrijheid van meningsuiting of het discriminatieverbod? Wat is belangrijker n in welke gevallen?

Dat imho iets wat je per geval zult moeten beoordelen en een algemene regel daarvoor is zeker niet te geven.

Dit gezegd hebbende moet ik wel toegeven dat ik persoonlijk het gevoel heb dat het discriminatieverbod te vaak gebruikt of zelfs misbruikt wordt om de verkondiging van een al dan niet godsdienstige mening in te perken.

Zie bijvoorbeeld het SGP verhaal: steeds weer wordt er tegen het vrouwenverbod geageerd, door mensen die op geen enkel manier in hun rechten geraakt worden door dat verbod, omdat er ze helemaal geen lid willen zijn.

Ook wordt het verbod vaak te ver doorgetrokken. Het is van oorsprong een verbod op ongerechtvaardigde ongelijke behandeling, maar tegenwoordig mag een portier die de vrede wil bewaren al geen mensen van een bepaalde etnische groep weren, ook al leert zijn ervaring dat het juist leden van die etnische groep zijn die voor problemen zorgen. (junior WK voetbal, iemand ?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pieter1 schreef:
Als ik zeg; "ik vind je een ontzettende kut......marokaan, turk, nederlander" valt dit dan onder vrijheid van miningsuiting, ik zeg toch immers wat ik vindt of valt dit onder discriminatie? Question

Dat ligt eraan of jij met 'kut' doelt op de manier waarop persoon in kwestie Marokkaan, Turk of Nederlander is. Wanneer jij iemand een kut Marokaan vindt, omdat 'ie niet voor het Marokkaanse voetbalteam is dan is dat geen discriminatie.

Maar wanneer jij daarmee wil zeggen dat jij zijn persoon als geheel negatief waardeert en je drukt dat uit met een verwijzing naar zijn ras of afkomst, dan is dat verboden discriminatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 15:52    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:


Ook wordt het verbod vaak te ver doorgetrokken. Het is van oorsprong een verbod op ongerechtvaardigde ongelijke behandeling, maar tegenwoordig mag een portier die de vrede wil bewaren al geen mensen van een bepaalde etnische groep weren, ook al leert zijn ervaring dat het juist leden van die etnische groep zijn die voor problemen zorgen. (junior WK voetbal, iemand ?)


Vind je het dan ook gerechtvaardigd, als een Marokkaan (laat ik eens origineel zijn Very Happy ) geen Nederlanders in zijn restaurant toelaat, omdat hij geen goede ervaringen daarmee heeft? Ik denk niet dat je aan iemands afkomst kunt zien hoe iemand is, handelt of reageert op bepaalde dingen. De ene Nederlander is de ander niet. Wat ik wel gerechtvaardigd vind is dat die Marokkaanse restauranthouder die Nederlander, die hij er wel in heeft gelaten herrie aan het schoppen is of ruzie aan het zoeken is of tafeltjes en stoelen aan het omgooien is (u get the point?) er uit knikkert. Maar je moet niet iemand bij voorhand al gaan veroordelen, terwijl diegene (nog) niks heeft gedaan.
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 17:58    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ook wordt het verbod vaak te ver doorgetrokken. Het is van oorsprong een verbod op ongerechtvaardigde ongelijke behandeling, maar tegenwoordig mag een portier die de vrede wil bewaren al geen mensen van een bepaalde etnische groep weren, ook al leert zijn ervaring dat het juist leden van die etnische groep zijn die voor problemen zorgen. (junior WK voetbal, iemand ?)

Waar is dan de rechtvaardiging? De etnische groep bevat iedereen van die afkomst. Zijn ervaring is gebaseerd op een kleine selectie uit die groep. Zoiets als 1 Belg is dom, dus alle Belgen zullen wel dom zijn. Je beschrijft hier het standaardvoorbeeld van ongeoorloofde discriminatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 22:53    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Ook wordt het verbod vaak te ver doorgetrokken. Het is van oorsprong een verbod op ongerechtvaardigde ongelijke behandeling, maar tegenwoordig mag een portier die de vrede wil bewaren al geen mensen van een bepaalde etnische groep weren, ook al leert zijn ervaring dat het juist leden van die etnische groep zijn die voor problemen zorgen. (junior WK voetbal, iemand ?)

Waar is dan de rechtvaardiging? De etnische groep bevat iedereen van die afkomst. Zijn ervaring is gebaseerd op een kleine selectie uit die groep. Zoiets als 1 Belg is dom, dus alle Belgen zullen wel dom zijn. Je beschrijft hier het standaardvoorbeeld van ongeoorloofde discriminatie.

De rechtvaardiging ligt imho daarin, dat wanneer een ondernemer de ervaring heeft dat keer op keer leden van een specifieke etnische groep voor ernstige ongeregeldheden zorgen, dit de enige manier is om die ongeregeldheden te voorkomen.

Ik heb het duidelijk niet over situatie dat een enkeling voor problemen zorgt, maar over de uitwassen, waarbij groepen gedrag vertonen dat alleen maar als terroriseren te omschrijven is.

En dat de goeden dan moeten lijden onder de kwaden, dat is toch verder ook altijd geaccepteerd ? Maar wanneer het om 'discriminatie' gaat, kan dat ineens niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 23:21    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:


De rechtvaardiging ligt imho daarin, dat wanneer een ondernemer de ervaring heeft dat keer op keer leden van een specifieke etnische groep voor ernstige ongeregeldheden zorgen, dit de enige manier is om die ongeregeldheden te voorkomen.

Ik heb het duidelijk niet over situatie dat een enkeling voor problemen zorgt, maar over de uitwassen, waarbij groepen gedrag vertonen dat alleen maar als terroriseren te omschrijven is.

En dat de goeden dan moeten lijden onder de kwaden, dat is toch verder ook altijd geaccepteerd ? Maar wanneer het om 'discriminatie' gaat, kan dat ineens niet.


Voor wat betreft het uiten van een mening, is er de magische formule van wijlen Molly Geertsema, namelijk het "ik vind" (zonder t). Zolang het duidelijk is dat om een mening gaat, waar verder geen discrtiminatoire handelingen uit volgen, is er geen srpake van een civiel of strafrechterlijk probleem. Hoewle men daar menig advocaat nog een goede oude dag aan kan laten procedren..

Voor wat betreft etnische groepen, als het voorbeeld even wat anders ligt wordt het wellicht duidelijk dat de redenering zowel logisch als juridisch gaat feilen.
Als ik slechte ervaringen heb met broers, en ik ga vervolgens broers verbieden om in mijn gelegenheid te komen, is er mogelijk een probleem. Pas als ik evident ALLE broers niet meer toelaat, kan er geen sprake zijn van discriminatie. Nu terug naar de etnische groepen, als een ondernemer aantoonbaar ALLE groepen uitsluit waarvan de ervaring leert dat individuen van die etnische afkomst problemen maken is er geen sprake discriminatie. Immers alle groepen worden gelijk behandeld. Voor de horeca betekent dit overigens mijns inziens dat er helemaal niemand meer komt.
Verder is de perceptie natuurlijk ook van belang, bijvoorbeeld, hebben de supporters van Jong MArokko nou eigenlijk meer naar gedaan dan de supports van zeg Ajax, PSV of BVO Emmen? Volgens mij niet, alleen komt er meer nadruk te liggen op de supporters van Jong Marokko. Daarnaast is het overigens historich meer een nationaliteiten kwestie, dan een etnische kwestie. Engelse supporters kunnen er ook wat van, om van de Nederlandse en de Braziliaanse maar te zwijgen.


Goed weekeinde
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 0:11    Onderwerp: Re: Vrijheid van meningsuiting vs. discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
En dat de goeden dan moeten lijden onder de kwaden, dat is toch verder ook altijd geaccepteerd ? Maar wanneer het om 'discriminatie' gaat, kan dat ineens niet.

Het kan ook niet, want onderscheid maken puur op etnische afkomst is je reinste discriminatie. In deze bus mogen alleen witte Nederlanders, zeg maar. Dit is niet iets van de laatste jaren hoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zarathustra



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2005 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

citaat Stevens: Ook wordt het verbod vaak te ver doorgetrokken. Het is van oorsprong een verbod op ongerechtvaardigde ongelijke behandeling, maar tegenwoordig mag een portier die de vrede wil bewaren al geen mensen van een bepaalde etnische groep weren, ook al leert zijn ervaring dat het juist leden van die etnische groep zijn die voor problemen zorgen. (junior WK voetbal, iemand ?)


Ik ken genoeg autochtonen die herrie schoppen, wanneer ze ladder zat zijn. ik irriteer mij ontzettend aan dat gespuis wanneer zij weer bier over mij heen gooien of over mijn vriendin en dan doorlopen zonder sorry te zeggen. Of wanneer zij met zijn allen gaan hossen, dan gaat het 8 van de 10 keer altijd mis. Het verbaast mij dat dan de portier nooit ingrijpt of hen de toegang weigert om de vrede te bewaren.

citaat "Voor wat betreft het uiten van een mening, is er de magische formule van wijlen Molly Geertsema, namelijk het "ik vind" (zonder t). Zolang het duidelijk is dat om een mening gaat, waar verder geen discrtiminatoire handelingen uit volgen, is er geen srpake van een civiel of strafrechterlijk probleem"

ik zou zeggen, probeer dat is uit bij een agent wanneer je een bon krijgt. Ben benieuwd of je het dan zo leuk vindt om je mening te uiten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zarathustra schreef:
ik zou zeggen, probeer dat is uit bij een agent wanneer je een bon krijgt. Ben benieuwd of je het dan zo leuk vindt om je mening te uiten

Dan heb je goede kans dat je niet gepakt wordt op discriminatie, maar op belediging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is misschien zo maar zarathustra heeft wel een valide punt. Volgens de gegeven definitie zou het geen discriminatie zijn als ik roepen dat ik alle [specifieke groep mensen] luie stomme boeren 'vind' die allemaal doogemarteld moeten worden omdat ze zulke stomme mongolen zijn. Dat is natuurlijk een absurd voorbeeld, maar het gaat mij erom te laten zien dat meningsuiting niet ineens wel mag als je maar zegt dat het een mening is. Wel is het zo dat je meer mag zeggen als mening dan als (vermeende) waarheid. Niet is het zo dat ieder mening geuit mag worden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds