Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 23:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over koopovereenkomst waarbij sprake is van dwaling
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mariejose

mariejose

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 18:47    Onderwerp: Vraag over koopovereenkomst waarbij sprake is van dwaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Mijn vraag betreft een casus waarbij mijn client een boot koopt die tijdens eerst tocht een rotte boeg heeft,hierdoor loopt het schip dus lek. Mijn client wil dus de koopovereenkomst laten vernietigen. In de dagvaarding hebben we echter ook al gesproken over tekortkoming in de nakoming, mogen we dan tijdens het pleiten het nog op dwaling gooien? maken we kans met dwaling?de gedaagde deelde immers mee dat de boot gerestaureerd was en spiegel hersteld was. Hiervan is er echter geen schriftelijk bewijs en mijn client heeft ook de boot niet zelf onderzocht. Later is er wel door de anwb een rapport gemaakt en daarin stond dat de boeg volledig rot is en herstel niet meer mogelijk is Rolling Eyes
Dank je Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens gaat het hier om een tekortkoming in de nakoming van de koopovereenkomst en niet om dwaling. De boot voldoet niet aan de overeenkomst 7:17 BW (=tekortkoming). De vraag is dan altijd nog of deze toerekenbaar is. Pas als dit zo is, is er sprake van 6:74 BW. Of deze toerekenbaar is hangt af van de omstandigheden.
De verkoper heeft gemeld dat deze gerestaureerd is. Blijkbaar is dit niet goed gebeurt. Hoogstwaarschijnlijk is toerekenbaarheid dus wel mogelijk. Aan de andere kant heeft koper verzuimd onderzoekt te verrichten naar de staat van de boot. Eendergelijke rotte boeg had men ook voor de koop kunnen ontdekken door simpel onderzoek. De koper valt dus ook het een en ander te verwijten. Is er informatie bekend dat de verkoper wist of de boeg rot was? Een mededelingsplicht van verkoper gaat namelijk boven de onderzoeksplicht van koper.
Ik zou het op een toerekenbare tekortkoming houden. De dagvaarding kan op de eerste terechtzitting nog aangevuld worden voordat de zaak inhoudelijk wordt behandeld maar dan zou ik de dwaling als subsidiaire grond aanvoeren en je eerst pijl richten op 7:17 BW j. 6:74 BW.
Ik neem aan dat het gaat om een oefenrechtbankcasus? Meestal gaat de oefenbank niet zover dat aanvulling van de dagvaarding wordt toegestaan. Dit gaat te ver.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mariejose

mariejose

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heeeeeeeeeel erg bedankt Very Happy ,
ik was ook aant twijfelen tussen die twee ja. Er is niet echt sprake van geweest in onze casus of de verkoper van de rotte boeg op de hoogte was. Maar echt onderzoek was niet mogelijk aangezien de boot te water lag, en de onderzoeksplicht mocht niet te ver gaan had ik ergens gelezen, en om dan onder water de boeg te gaan onderzoeken is misschien toch wat te vergaand???
Ik ga het dan maar zo proberen, vorige keer kregen we ook al het verwijt dat we teveel gefocust waren op het "winnen"van onze zaak, dus mogen we blijkbaar niet te ver de oplossing gaan zoeken...

Hartelijk dank voor je hulp

Laughing BTW ik heb een kip geadopteerd Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariejose schreef:
Laughing BTW ik heb een kip geadopteerd Very Happy


Good Good Good Good Good
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariejose schreef:
heeeeeeeeeel erg bedankt Very Happy ,
ik was ook aant twijfelen tussen die twee ja. Er is niet echt sprake van geweest in onze casus of de verkoper van de rotte boeg op de hoogte was. Maar echt onderzoek was niet mogelijk aangezien de boot te water lag, en de onderzoeksplicht mocht niet te ver gaan had ik ergens gelezen, en om dan onder water de boeg te gaan onderzoeken is misschien toch wat te vergaand???

Hoe ver de onderzoeksplicht gaat is afhankelijk van de omstandigheden en is hier dus o.a. afhankelijk van de financiële belangen.

Juist bij een houten boot, waar ik vanuit ga dat daar sprake van is, lijkt mij reëel van de koper te verlangen dat 'ie enig bewijs probeert te krijgen van de vermeende restauratie. Dat hoeft niet direct een onderzoek aan de boot zelf te zijn, ook een reparatie- of taxatierapport waaruit de restauratie blijkt is daarvoor voldoende.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariejose schreef:

Laughing BTW ik heb een kip geadopteerd Very Happy


Laughing Good De kip zal je eeuwig dankbaar zijn!
Succes met pleiten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Godfried








Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet er voor de toepassing van 7:17 geen sprake zijn van consumentenkoop(7:5)? Uit het verhaal van Mariejose blijkt dit toch niet, het zou ook kunnen gaan om twee particulieren onderling waarbij 7:17 dus niet van toepassing is. Correct me if I'm wrong. Shame on you
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Godfried schreef:
Moet er voor de toepassing van 7:17 geen sprake zijn van consumentenkoop(7:5)? Uit het verhaal van Mariejose blijkt dit toch niet, het zou ook kunnen gaan om twee particulieren onderling waarbij 7:17 dus niet van toepassing is. Correct me if I'm wrong. Shame on you

Bij een consumentenkoop conform art 7:5 BW zijn de afdelingen 1-7 van boek 7 van dwingend recht (art 7:6 BW). Van artikel 7:17 kan dan niet worden afgeweken. Is er geen sprake van een consumentenkoop dan kan er eventueel van 7:17 worden afgeweken. Artikel 7:17 BW geldt echter in beginsel voor iedere koop, niet alleen voor de consumentenkoop. Er is niets vermeld over een afwijking van artikel 7:17 BW dus waarschijnlijk is dit artikel gewoon van toepassing.
Hierbij de correctie Wink Het was wel een goede opmerking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mariejose

mariejose

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen, ik dank jullie allen voor de goeie hulp. Onze pleitnota is wel goed geworden geloof ik, dinsdag is het dus het moment van de waarheid, vandaag dus,..
Heel erg bedankt

Very Happy Very Happy Very Happy Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds