Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 09 mei 2024 13:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over artikel 261 WvSr
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
De werkgever kan niet verhinderen dat de werknemer aangifte doet van een strafbaar feit. Ik ben het met bona fides eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het OM en de rechter tot de conclusie zullen komen dat een strafbaar feit is gepleegd.


Mooi, bedankt - maar mag ik dan nog weten waar nou de grens ligt voor smaad/smaadschrift? Mag een meerdere/werkgever dan gewoon over een werknemer stellen wat 'ie wil (ook al onbewezen en mogelijk ongegrond) en wordt dat altijd beschouwd als onderdeel van een arbeidsconflict of arbeidsmedisch conflict ipv smaad? Of wanneer gaat het OM dan wel over tot vervolging van de werkgever resp. meerdere?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat er ruchtbaarheid wordt gegeven, dus als de werkgever mensen gaat inlichten die niets met de situatie te maken hebben (iedereen hier, zo te lezen, heeft wel met de situatie te maken).

Dus tijdens een teamoverleg eea roepen kan smaad/laster opleveren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Op het moment dat er ruchtbaarheid wordt gegeven, dus als de werkgever mensen gaat inlichten die niets met de situatie te maken hebben (iedereen hier, zo te lezen, heeft wel met de situatie te maken).

Dus tijdens een teamoverleg eea roepen kan smaad/laster opleveren.


Bedankt, maar wat is "de situatie" dan, als er echt niets aan de hand blijkt te zijn? Als de meerdere daadwerkelijk ongegronde beweringen heeft verspreid bij personeel PZ wat is dan het verschil met "tijdens een teamoverleg eea roepen"? (waarbij ook nog de vraag is in hoever mogelijk ook dat eens is gebeurd...)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel simpel, als de wg meent dat de wn zich vreemd gedraagt moet dat onderzocht worden door de bedrijfsarts.
Dan moeten er dus verschillende partijen ingelicht worden.

Dat er naderhand niets aan de hand is, doet hier niets aan af.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Heel simpel, als de wg meent dat de wn zich vreemd gedraagt moet dat onderzocht worden door de bedrijfsarts.
Dan moeten er dus verschillende partijen ingelicht worden.

Dat er naderhand niets aan de hand is, doet hier niets aan af.


Bedankt - inderdaad, dat had ik inmiddels begrepen. Maar welk "vreemd gedrag" kan/moet dan uit naam van de wg worden genoemd? Wat, als blijkt dat de meerdere slechts een onterechte aantijging heeft verspreid? (in de hoop zo mbv de arboarts van de "te duur geworden" wn af te komen, of in de hoop dat de wn als gevolg van het pesten door de meerdere zelf afhaakt en weggaat...)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ET schreef:
Wat, als blijkt dat de meerdere slechts een onterechte aantijging heeft verspreid? (in de hoop zo mbv de arboarts van de "te duur geworden" wn af te komen, of in de hoop dat de wn als gevolg van het pesten door de meerdere zelf afhaakt en weggaat...)

Die vraag is nu al meedere keren beantwoord. U krijgt kennelijk niet het antwoord waar u op hoopt. Het heeft geen zin de vraag net zolang te stellen tot er een ander antwoord uitrolt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:

Die vraag is nu al meedere keren beantwoord. U krijgt kennelijk niet het antwoord waar u op hoopt. Het heeft geen zin de vraag net zolang te stellen tot er een ander antwoord uitrolt.


Nee, integendeel - maar ik probeer te achterhalen waar de grens nu eigenlijk ligt. Of komt het erop neer dat de werkgever of meerdere altijd elke werknemer "gek" mag noemen (gegrond of ongegrond), mits hij dat doet onder het mom van arbeidsmedisch onderzoek? Lijkt me bij uitstek geschikt om werknemers te pesten resp. eruit te werken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2015 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, als de wg iedere wn naar de arts stuurt onder het mom van dat ze vreemd gedrag vertonen en er iedere keer niets is, ja..
Maar dan gaan er andere dingen lopen.
Dan zal op een gegeven moment de wg controle krijgen, waarom hij iedere keer mensen door stuurt, etc...

Maar dat is theoretisch, en dit is een eenmalig geval.
Dus geen reden om grenzen op te zoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Nou, als de wg iedere wn naar de arts stuurt onder het mom van dat ze vreemd gedrag vertonen en er iedere keer niets is, ja..
Maar dan gaan er andere dingen lopen.
Dan zal op een gegeven moment de wg controle krijgen, waarom hij iedere keer mensen door stuurt, etc...

Maar dat is theoretisch, en dit is een eenmalig geval.
Dus geen reden om grenzen op te zoeken.


Bedankt, interessant:
Dus, als een wg/meerdere maar soms en niet al te vaak een wn onder het mom van arbeidsmedisch onderzoek gek noemt, komt 'ie ermee weg en wordt door de rechter zonder meer aangenomen dat de wn's in kwestie ook daadwerkelijk gek zijn (zonder dat dat nader wordt onderzocht of daarvoor bewijs moet worden geleverd). Lijkt me interessant voor wg's om van wn's af te komen als die te duur zijn, maar betekent ook voor de wn's in kwestie dat zij nooit hun recht kunnen herstellen (en dus mogelijk nooit meer in hun beroep aan de slag kunnen, vooral gezien leeftijd e.d.).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ET schreef:
Regin schreef:
Het strafrecht is geen geschikt middel om een arbeidsconflict op te lossen.


Mee eens - maar wat, als de werknemer dat anders ziet? En wat als het OM en zelfs later de rechter toch tot het oordeel komen dat binnen dat arbeidsconflict ook een strafbaar feit is gepleegd? (zoals in mijn laatste posting uitgelegd)

Er is geen strafbaar feit gepleegd, dus de rechter zal niet tot zo'n oordeel komen.

Dat de werknemer het anders ziet is zijn probleem. Hij mag dingen zien zoals hij ze wil zien, maar de werkelijkheid verandert daarmee niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ET schreef:
maar mag ik dan nog weten waar nou de grens ligt voor smaad/smaadschrift?

Zie mijn eerste bericht in deze draad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Zie mijn eerste bericht in deze draad.


Bedankt - inmiddels had ik het begrepen (z. mijn laatste posting).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ET schreef:


Bedankt, interessant:
Dus, als een wg/meerdere maar soms en niet al te vaak een wn onder het mom van arbeidsmedisch onderzoek gek noemt, komt 'ie ermee weg en wordt door de rechter zonder meer aangenomen dat de wn's in kwestie ook daadwerkelijk gek zijn (zonder dat dat nader wordt onderzocht of daarvoor bewijs moet worden geleverd). Lijkt me interessant voor wg's om van wn's af te komen als die te duur zijn, maar betekent ook voor de wn's in kwestie dat zij nooit hun recht kunnen herstellen (en dus mogelijk nooit meer in hun beroep aan de slag kunnen, vooral gezien leeftijd e.d.).


Nee, dat zeg ik niet.
Er wordt wél nader onderzocht en bewijs geleverd, namelijk door de arts.
Wg kan op deze manier dus ook niet van zijn wn afkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ET



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Nee, dat zeg ik niet.

Er wordt wél nader onderzocht en bewijs geleverd, namelijk door de arts.
Wg kan op deze manier dus ook niet van zijn wn afkomen.


Nee, formeel niet, dat was ook in dit geval niet zo.
Informeel wel: als een groep mensen binnen een bedrijf weten dat iemand door zijn meerdere voor gek is uitgemaakt, wordt daar uiteraard over gekletst. Zelfs al is die persoon niet gek, ontstaat er een kleinerende of vijandige sfeer tegen hem of haar, zeker als het gerucht afkomstig is van een meerdere (iedereen is bang dat hij/zij anders de volgende is die door de meerdere voor gek wordt uitgemaakt als hij/zij het voor de wn in kwestie opneemt).
Als gevolg van deze sfeer kan een wn over kort of lang meestal niet meer normaal functioneren en zal die zelf afhaken, of begint 'ie fouten te maken en wordt 'ie als gevolg daarvan ontslagen.
Bij de wn in kwestie was het zgn. arbeidsmedisch onderzoek een van vele "maatregelen" die door de meerdere tegen hem waren genomen.
Maar goed, interessant voor mij was in de 1e plaats dat hij zijn goede naam dus niet door een aangifte kan herstellen (vreemd dan alleen, dat zijn advocaat iets anders lijkt te hebben gezegd ).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ET schreef:
Maar goed, interessant voor mij was in de 1e plaats dat hij zijn goede naam dus niet door een aangifte kan herstellen (vreemd dan alleen, dat zijn advocaat iets anders lijkt te hebben gezegd ).

Volgens mij heeft die advocaat bedoeld dat met een aangifte er tegenwicht wordt geboden aan de geruchten in het roddelcircuit. Dat kan op zich waar zijn, maar dat staat los van de kans op een veroordeling van de werkgever wegens belediging. Het lijkt me dat een aangifte niet bepaald de kou uit de lucht neemt en dat het arbeidsconflict op die manier niet sneller wordt opgelost.

Overigens, als een werknemer door de verziekte sfeer op het werk niet meer kan functioneren, dan kan hij zich ziekmelden. De bedrijfsarts gelast dan in de regel mediation tussen werkgever en werknemer. Dat mondt soms uit in een beëindiging van de arbeidsrelatie in goed overleg, maar kan ook resulteren in volledige werkhervatting.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds