Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Van eenmanszaak na v.o.f.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 12:57    Onderwerp: Van eenmanszaak na v.o.f. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn broer heeft een v.o.f. opgericht met een persoon die voor de oprichting van de v.o.f. een eenmanszaak had met de dezelfde naam. De betreffende eenmanszaak is overgegaan in de v.o.f.

Voor de oprichting van de v.o.f. is de huidige partner van mijn broer(de voormalig eigenaar van de eerder genoemde eenmanszaak) een overeenkomst aangegaan voor het afnemen van een reclame dienst.

Mijn broer is het echter niet eens over de betreffende reclamedienst, en wil onder de overeenkomst uit die hij in beginsel niet is aangegaan maar zijn huidige partner in zijn eigen eenmanszaak. De dienstverlener beweert dat de overeenkomst nog steeds stand houdt ook al is de eenmanszaak overgegaan in een v.o.f.

Mijn vraag is nu, moet mijn broer, en/of de v.o.f. zich houden aan de overeenkomst die zij niet zijn aangegaan maar alleen de partner van mijn broer? Kan het zo zijn dat alleen de partner van mijn broer in de huidige v.o.f. de betreffende verplichtingen moet nakomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 13:17    Onderwerp: Re: Van eenmanszaak na v.o.f. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Mijn vraag is nu, moet mijn broer, en/of de v.o.f. zich houden aan de overeenkomst die zij niet zijn aangegaan maar alleen de partner van mijn broer? Kan het zo zijn dat alleen de partner van mijn broer in de huidige v.o.f. de betreffende verplichtingen moet nakomen?

Bij een VOF zijn alle vennoten (hoofdelijk) aansprakelijk. Wanneer de éénmanszaak ingebracht is in de VOF, is de VOF aansprakelijk voor de overeenkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een VOF zijn alle vennoten (hoofdelijk) aansprakelijk. Wanneer de éénmanszaak ingebracht is in de VOF, is de VOF aansprakelijk voor de overeenkomst.


De betreffende overeenkomst is aangegaan voor de oprichting van v.o.f. 1 van de vennoten was dus niet betrokken bij het aangaan van de overeenkomst Is het niet zo dat bij bepaalde overeenkomsten die een v.o.f. aangaan beide vennoten moeten instemmen. En kan mijn broer niet regelen dat alleen zijn partner verantwoordelijk is voor de overeenkomst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel is alleen de voormalige eigenaar van de eenmanszaak gebonden aan de door hem met het reclamebureau aangegane overeenkomst.

Je geeft echter aan dat "de eenmanszaak is overgegaan in de v.o.f."
Een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Er moet worden gekeken welke zaken, overeenkomsten en vorderingen van de voormalige eigenaar eenmanszaak zijn ingebracht in de v.o.f.
In een uitgebreid vof-contract zal precies staan welke zaken, overeenkomsten en vorderingen dit betreft. Jammer genoeg wordt er ook voor het aangaan van zoiets belangrijks als een vof-contract vaak genoeg geen juridisch advies ingewonnen en wordt gewoon een modelovereenkomst van het internet door beide vennoten ingevuld, hetgeen veel te wensen overlaat.
Als uit een uitgebreid vof-contract blijkt dat reclame-overeenkomst niet isovergegaan op de vof heeft je broer een sterk punt.
Blijkt er niets uit het contract over wat er precies onder de inbreng van de eenmanszaak moet worden verstaan, dan moet er gekeken worden naar wat de bedoeling van partijen was. Indien het feitelijk de bedoeling was dat de eenmanszaak met alles er op en eraan gewoon door zou lopen, maar alleen je broer er als partner bij zou springen dan lijkt het er op dat daar ook het reclamecontract bij hoort.

Als je broer er pas na het aangaan van de vof achter is gekomen dat dit reclamecontract bestaat, dan raad ik hem aan grondig door te nemen welke andere overeenkomsten er mogelijk bestaan waar hij niet van afweet maar waar hij mogelijk wel aansprakelijk voor is geworden.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja, kijk daar kunnen we nu iets mee! bedankt Suijkerbuijk...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Quote:
Bij een VOF zijn alle vennoten (hoofdelijk) aansprakelijk. Wanneer de éénmanszaak ingebracht is in de VOF, is de VOF aansprakelijk voor de overeenkomst.


De betreffende overeenkomst is aangegaan voor de oprichting van v.o.f. 1 van de vennoten was dus niet betrokken bij het aangaan van de overeenkomst Is het niet zo dat bij bepaalde overeenkomsten die een v.o.f. aangaan beide vennoten moeten instemmen. En kan mijn broer niet regelen dat alleen zijn partner verantwoordelijk is voor de overeenkomst?

Dat ligt er aan wat er ingebracht is in de VOF. Maar aangezien de VOF klaarblijkelijk voortgezet wordt onder de naam van de eenmanszaak, neem ik aan dat het bedrijf ingebracht is en dan is toch echt de VOF aansprakelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds