Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 4:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Twijfel Fiscaal recht
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sib



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 11:47    Onderwerp: Twijfel Fiscaal recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste iedereen,

Ik studeer momenteel aan de Universiteit van Tilburg en zit in mijn eerste jaar. Vanaf de aanvang van mijn studie heb ik altijd geroepen dat ik IEER zou gaan studeren. Dit omdat ik graag naar het buitenland zou gaan. Ik heb gekozen voor rechten omdat het mij interessant leek, nu, tegen het einde van mijn eerste jaar, kan ik dat bevestigen.
Verder vind ik het een fijn idee om later met mijn vakgebied aan het werk te gaan en het toe te passen. Ik kijk hier erg naar uit.

Waar ik minder van houd is het doorlezen van grote teksten, waar ik soms niet aan ontkom. Maar ik begrijp alles vrij snel en heb weinig moeite met lezen.

Mijn vraag op dit forum is het volgende:

Nu, in het vierde blok, krijg ik voor het eerst Belastingrecht. Een vak dat mij extreem saai en droog leek. Ik zeg leek, want het blijkt erg interessant en divers. Persoonlijk ben ik veel met geld/financiën bezig. Hoe ik het beste met mijn (spaar)geld kan omgaan of hoe je slim een onderneming kan drijven heeft mijn interesse. Ik zoek altijd de weg van de meeste voordelen op.
Het vak Belastingrecht en de studie Fiscaal recht lijkt mij precies wat ik zoek. Interessant, veel toepassing en minder arresten of dikke pakken papier doorspitten (vergeleken met traditioneel recht).

Maar nu vraag ik mij dus af of deze indruk juist is?

Ik heb alleen dit vak om mijn keuze op de baseren en ik heb gezocht naar informatie. Ik kon echter geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden.
Ja ik lees op veel plaatsen dat de stof saai en droog is, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Als ik het vak belastingrecht zo leuk vind, heb ik dan een grotere kans dat ik de overige vakken ook zo leuk ga vinden?

En vergis ik mij als ik denk dat het minder leeswerk is dan bij de traditioneel rechtelijke vakken en meer toepassing?

Mijn overige interesses liggen bij het Ondernemingsrecht en Internationaal recht. Dus ik dacht uiteindelijk aan een richting Internationaal/Europees Belastingrecht o.i.d.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn. Ik ben mij bewust van het feit dat ik veel informatie geef, maar dit lijkt mij nodig voor de beantwoording van mijn vragen. Nu weet iedereen mijn achterliggende gedachten en kan het antwoord hierop worden afgestemd. Om verdere toelichtingen of informatie kan altijd verzocht worden.


Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig, ik zit ook op de UvT en zit met bijna dezelfde problematiek. Heb er altijd aan gedacht om gewoon Nederlands Recht te doen, maar na de voorlichting ben ik flink aan het twijfelen geslagen. Weet jij misschien ook hoe bij ons de studie adviseurs te bereiken zijn? Een gesprek daarmee lijkt me wel zo nuttig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sib



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.uvt.nl/studenten/advies/studieadviseurs/frw/

Zit zelf ook te denken om een afspraak te maken, maar hoopte dat er hier mensen zouden zitten die dit al eerder hadden uitgezocht. Bovendien probeer ik zoveel mogelijk info in te winnen.

Maar het lijkt erop dat niet veel mensen dit lezen of willen reageren Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een heel ander vak, fiscaal recht. Ik heb zelf fiscale economie gedaan in Tilburg. De belastingvakken worden gezamenlijk gegeven, maar fiscale economie heeft wat meer economische vakken en fiscaal recht wat meer juridische vakken. Het economische aspect is zeker iets waar je goed rekening mee moet houden, want het maakt zeker onderdeel uit van de dagelijkse praktijk. Niet dat je veel moet rekenen, daar zijn programma'tjes voor, maar je begeeft je op een heel afzonderlijk onderdeel van het recht.

Belangrijk onderdeel van je keuze is wat je later wil gaan doen. Met fiscaal recht kun je belastingadviseur worden, bedrijfsfiscalist, rechterlijke macht (bij voldoende juridische vakken) en eventueel belastingdienst, hoewel die al jaren een personeelsstop hebben en daar traditioneel weinig fiscaal juristen en veel fiscaal economen zitten. Dat is heel ander werk dan jurist of advocaat.

Sinds de invoering van de tweede feitelijke instantie een paar jaar geleden, zie je in de rechtspraak wel duidelijker de algemene bestuursrechter naar voren komen bij de rechtbanken. De belastingrechters bij de hoven denken vaak net wat anders dan de bestuursrechters bij de rechtbanken die nu ineens belastingzaken doen.

Ik denk niet dat je je opleidingskeuze moet laten beïnvloeden door veel arresten moeten lezen of niet. Veel juristen vinden belastingrecht gortdroge stof, terwijl het voor mij juist leeft en heel dynamisch is.

Loop eens op de kamer van de Smeetskring binnen en ga eens praten met de studenten daar. Zeker als ze al eens stage hebben gelopen, kunnen ze leuke verhalen vertellen. Zelfde geldt voor de juridische studievereniging, en loop ook eens bij het FIT binnen. De fiscale docenten zijn ook allemaal (in meer of mindere mate) in de praktijk werkzaam. Lijkt me een beter startpunt dan de studieadviseur, die je alleen kan helpen uitvinden wat je leuk vindt - moet je wel weten wat er is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben net terug van een bezoek aan de studieadviseur, weet nu zo goed als zeker wel wat ik ga doen. Ben van plan volgend jaar Fiscaal recht te gaan doen, met als keuzevak voor het eerste semester rechtsfilosofie zodat ik na het eerste semester nog eenvoudig over kan stappen als het fiscale echt niet bevalt.

Het vak dat ik nu heb, belastingrecht, vind ik vergeleken met een vak als Privaatrecht B echt absoluut niet gortdroog. Bij privaatrecht en in mindere mate strafrecht erger ik me aan de schema's die ik uit m'n hoofd moet leren en bij een tentamen continu moet herhalen. Totaal geen uitdaging en absoluut niet leuk en interessant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"The hardest thing in the world to understand is the income tax." - Albert Einstein.

Uitdaging genoeg, lijkt me.

Wat ik een voordeel van belastingrecht vind, is dat de wetgeving steeds verandert. Hoewel in de kast hier tegenover me ook nog de eerste druk van Beslissingen in Belastingzaken uit 1910 staat (de voorloper van de huidige BNB), is het meeste daarvan niet meer van toepassing of ook uit de wettekst te halen.

Ik heb veel moeite om jurisprudentie te onthouden - ik weet wel wat er gezegd is, maar ik ben blij dat ik nu gewoon in de computer kan opzoeken wie dat ook al weer gezegd heeft en wat het bijbehorende nummer is. Tijdens de opleiding heb ik daar weinig moeite mee gehad, omdat de opleiding meer gericht is op het ontdekken van de systematiek van belastingen en niet zozeer op het onthouden van de uitzondering op de uitzondering op de hoofdregel. Die paar arresten die je daar bij nodig hebt, zijn wel te onthouden. Het kan dus goed kloppen dat er relatief weinig arresten bij zitten. Aan de andere kant: arresten geven nu juist wel weer een beetje leven aan de stof. Met name zaken over parkeerbelasting hebben vaak erg 'bijzondere' feitencomplexen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 71


BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt ook even aanschuiven bij een hoorcollege van een bachelor 3 vak of master vak van fiscaal recht en zien in hoeverre die hoorcolleges je bevallen.

Ik heb zelf fiscaal recht gestudeerd en vind/vond de Nederlands rechtelijke vakken als de fiscale vakken beide leuk en boeiend. Ik vond sommige van mijn fiscale vakken daarentegen wel beduidend moeilijker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
werker8687021
Gast









BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2010 5:32    Onderwerp: Slecht voorbeeld... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste rechtenforummers,

Ben het slechtst denkbare voorbeeld van een (fiscaal) rechtenstudent..
Heb mijn studie lange tijd geleden afgebroken wegens (geestelijke) ziekte. Had moeite met studeren/concentreren op de studie.
Echter, in feite is fiscaal recht de meest boeiende studie die er bij Rechten te vinden is. Als ik de kans weer zou krijgen, dan grijp ik die met beide handen aan.
Had ook veel moeite met de bedrijfseconomische vakken.

Als je een interessant vak zoekt, kies dan Fiscaal Recht.

Groetjes,
werker8687021
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds