Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 19:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Turkije en de EU
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Mag Turkije (ooit) toetreden tot de EU, als zijnde een Islamitisch land wat voor het merendeel niet meer geografisch bij Europa behoort?
Ja, want...
58%
 58%  [ 10 ]
Nee, want...
41%
 41%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 17

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ik het met Michèle eens ben. Yesss

Ik vind verder dat als de vrouw de waarde van vee heeft, ik dat belachelijk vind. Maar besef mij daarbij wel terdege dat het westen vreselijk op moet passen met zichzelf op de borst kloppen uit tevredenheid over ons beschavingsniveau. Ja, ik ben van mening dat de mensenrechten die wij bedacht hebben zo belangrijk zijn dat eenieder die bij onze EU wil horen ze ook echt moet naleven. Maar het blijven wel westerse denkbeelden waaraan Turkije zal moeten voldoen. Dat is te rechtvaardigen vanuit de gedachte dat Turkije zich nu eenmaal wil aansluiten bij een westerse statengemeenschap. Daarmee is dus niet gezegd dat het westen beter is dan de rest, of dat de islam achterlijk is. Het schijnt dat de meeste Turken in Turkije 10 keer zo modern zijn als de meeste Turken in Nederland.

Turkije moet dus inderdaad de mensenrechten respacteren. Ik denk niet dat het de islam is die noodzaakt tot de onderdrukking van vrouwen. Ik denk dat je de Koran, net als de Bijbel, in zijn tijdbeeld moet plaatsen, waarin al die zieke onzin 'normaal' was. Als mensen daarin niet slagen, dan vind ik ze wel ronduit idioot.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
zara



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een typische mening van iemand die niet veel weet heeft van een geloof. Moet ik even kwijt na aanleiding van de opmerking die Ramonkey eerder maakte.


liefs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige die ergens niet veel weet van heeft ben jij. Met name je mensenkennis laat veel te wensen over, of wist je dat ik vrienden heb die moslim zijn Rolling Eyes vast...dus als je de volgende keer een oordeel over iemand wilt vellen zorg er even voor dat je feiten kloppen. Misschien een ideetje voor later als je ooit de belangen van een ander moet behartigen als jurist...wat op dit moment niet te hopen is. Goodbye

Was het bovendien mijn mening?nee...als je de laatste berichtgeving had gevolgd in Nederland had je gelezen hoe de gemiddeldeNederlander over de islam denkt...en dat was niet positief te noemen. Naar aanleiding van een figuur als Fortuyn is de aandacht jegens de islam negatiever op de voorgrond getreden, wat de negatieve kijk hierop alleen maar heeft vergoot. Met name de rol van de vrouw in dit geloof heeft en blijft voor veel opschudding zorgen waardoor er bij de discussie over mensenrechten snel wordt teruggekoppeld naar de islam. Terecht of onterecht je ontkomt er niet aan.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/43381
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Achtergrond informatie:

1. Interpretatie van de Koran

In het Islamitisch discours, wordt de (oorspronkelijke, Arabische) Koran aanzien als letterlijk, werkelijk, het "Woord van Allah", zoals het door de Aartsengel Gabriël overgebracht werd aan de Profeet Mohamed. Elk vers uit de Koran is een mirakel op zich. Al is het de bedoeling zoveel mogelijk over Allah te leren om te achterhalen hoe men Allah best kan dienen, toch kan men Allah nooit helemaal kennen. Immers, Allah is uniek:
"Zeg: "Hij is Allah, als enige. Allah de bestendige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet één is aan Hem gelijkwaardig."" (Koran 112:1-4)
Deze uniciteit van Allah houdt al meteen een waarschuwing in: in het Islamitisch discours kan geen mens beweren het Woord van God volledig te begrijpen. Wie dit wel zou doen, zou zich op gelijke hoogte plaatsen met Allah, wat in de Islam zowat de zwaarste zonde is vermits dit het eerste en meest essentiële geloofspunt - dat er geen god is dan Allah - verbreekt.
Men kan dus hoogstens zeggen dat men het Woord van Allah zoekt te begrijpen. Daarbij zullen verschillende mensen tot verschillende interpretaties komen. De uniciteit van Allah, houdt met andere woorden tegelijk een pluriformiteit van de interpretaties ervan in.
Wat volgt, is dan ook niet "de" interpretatie van de Koran - die bestaat niet. In vergelijking met het Woord van Allah, is elke lezing, ook diegene die hierna volgt, slechts een poging tot begrijpen.

2. Beoordelingscriterium voor (on)gelijkheid

Wanneer men het over (on)gelijkheid van mannen en vrouwen wil hebben, moet men eerst bepalen op welk criterium men mannen en vrouwen wil vergelijken. In de Islam, ligt het ultieme oordeel bij Allah. Hij is het immers die op Oordeelsdag over alle mensen zal oordelen.
Als er in de Islam een fundamentele ongelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen, moet zich dat vertalen in een bevoordelen van mannen op Oordeelsdag. Daar is echter geen sprake van. De voorwaarden om tot het Paradijs toegelaten te worden, zijn precies dezelfde voor mannen als voor vrouwen. Dit principe wordt gevestigd in verzen als:
"De mannen en vrouwen die zich (aan Allah) hebben overgegeven, de gelovige mannen en vrouwen, de onderdanige mannen en vrouwen, de geduldig en volhardende mannen en vrouwen, de deemoedige mannen en vrouwen, de mannen en vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun schaamstreek kuis bewaren, de mannen en vrouwen die God veel gedenken, voor hen heeft God vergeving en een geweldig loon klaargemaakt." (Koran 33:35)
Op dit toch wel essentieel punt, laat de Koran geen enkele ruimte voor interpretatie in het voordeel van de een of de ander: er wordt expliciet vermeld dat "mannen en vrouwen" op exact dezelfde gevolgen kunnen rekenen voor hun daden.
"Maar wie - hetzij man of vrouw - deugdelijke daden doet als gelovige, zij zullen de tuin binnengaan en jullie wordt nog niet zoveel als de holte in een dadelpit onrecht aangedaan." (Koran 4:124)
"Toen verhoorde hun Heer hen: "Ik laat het werk van iemand van jullie die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een vrouw, jullie horen bij elkaar. ..."" (Koran 3:195)

Hieruit blijkt dat Allah geen enkel onderscheid maakt tussen de manier waarop hij mannen en vrouwen beoordeelt. Gelijker is niet mogelijk. En vermits Allah, de Hoogste Instantie in de Islam, mannen en vrouwen als gelijken behandelt, met welk recht zouden mannnen de vrouwen dan als inferieur kunnen beschouwen?

Het is ook belangrijk er de aandacht op te vestigen dat het Arabisch woord voor God (Allah) noch mannelijk, noch vrouwelijk is. De Koran werd in het Arabisch geopenbaard, en bijgevolg is er ook taalkundig in het Islamitisch godsconcept geen enkel geïmpliceerd voordeel ten gunste van mannen of vrouwen.



BRON
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oftewel het geloof is niet verkeerd, maar de dagelijkse praktijk/interpretatie/cultuur wel.
Vanuit onze visie over onderdrukking dan.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zara



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
"De enige die ergens niet veel weet van heeft ben jij. Met name je mensenkennis laat veel te wensen over, of wist je dat ik vrienden heb die moslim zijn vast...dus als je de volgende keer een oordeel over iemand wilt vellen zorg er even voor dat je feiten kloppen."


Is makkelijk te zeggen. Vrienden hebben of het zelf zijn is heel wat anders. Dus ik heb er wel degelijk weet van, als moslima zijnde en als vrouw zijnde. Verder zijn niet alle moslims moslims. Kijk maar na wat Osama Bin Laden doet. Dus moslim vrienden hebben wil nog niks zeggen, vooral niet als het jongens zijn... ZIk heb ook christelijke vrienden, maar dat wil niet zeggen dat ik hun geloof van a tot z ken!
Verder wil ik ook geen jurist worden , dus maak je maar geen zorgen. Maar mag jij jurist worden, dan mag je wel wat meer mensenkennis opgaan doen. Erg tactvol kun je jezelf ook niet noemen.

Om terug te komen om waar het nu eigenlijk om gaat: Ik ben het helemaal eens met Michele en nog bedankt Nemine contradicente voor de duidelijke uitleg van de koran (voor zover dat mogelijk is).

Moderatie: quote blok toegevoegd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zara schreef:
Verder wil ik ook geen jurist worden , dus maak je maar geen zorgen. Maar mag jij jurist worden, dan mag je wel wat meer mensenkennis opgaan doen. Erg tactvol kun je jezelf ook niet noemen.


Tact en mensenkennis zijn twee totaal verschillende aspecten en hebben vrij weinig met elkaar te maken. Iemand die totaal geen mensenkennis heeft kan erg tactvol zijn en andersom kan iemand met heel veel mensenkennis niet tactvol zijn. Deze opmerking raakt dus kant nog wal.

Niettemin ben ik het met je eens dat het feit dat je vrienden binnen een bepaalde cultuur hebt nog niet hoeft te betekenen dat je alle 'ins and outs' van die cultuur hoeft te kennen. Hoe dat bij Ramonkey zit durf ik niet te zeggen, zou me eerlijk gezegd niet verbazen als hij ook hiervan veel verstand heeft! Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

horsdeau schreef:
Als een eeuwenoude culturele traditie meent dat het begrijpelijk is (dus minder zwaar gestraft dient te worden) dat een vrouw wordt vermoord om de eer van haar mannelijke verwanten te herstellen - want traditioneel beschouwd heeft een individuele vrouw de waarde van vee - dan aarzel ik geenszins om zo'n traditie (en dergelijke) 'achterlijk' te noemen.


Owkeee nu worden moslimvrouwen ookal als vee beschouwd... Rolling Eyes Ik ben benieuwd wat de mensen nog meer zullen verzinnen ten aanzien van dit onderwerp. Ik hoor de laatste tijd steeds meer van die grappige dingen. Mensen die niks weten over de Islam, beginnen dingen t roepen, die nergens op gebaseerd zijn, andere mensen nemen die nergens op gebaseerde uitspraken over, denkende dat ze wáár zijn. Zo worden misverstanden de wereld ingeholpen. Misschien moet men eens meer op onderzoek uitgaan ipv zomaar dingen te gaan constateren n dingen voor waar aan te nemen, n vooral moet men ook eens gaan stoppen met t over één kam scheren. Ieder volk heeft zo z'n slechte mensen, maar dat betekent niet dat t hele volk slecht is. Wat ik ook merk is dat mensen gaan zoeken naar slechte dingen, n dan maar hard roepen van "zie je wel!" Onbekend maakt onbemind Helaas... want als je maar n klein btje je best doet n zoekt dan zul je zien dat de Islam n hele vredige godsdienst is.

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zara schreef:


Ik heb ook christelijke vrienden, maar dat wil niet zeggen dat ik hun geloof van a tot z ken!
Verder wil ik ook geen jurist worden , dus maak je maar geen zorgen. Maar mag jij jurist worden, dan mag je wel wat meer mensenkennis opgaan doen. Erg tactvol kun je jezelf ook niet noemen.


Ik zeg ook nergens dat ik het geloof van a tot z ken, maar jij beweerde in je eerdere post nog dat ik er niet veel weet van had, en dat zijn twee verschillende dingen. Als je vrienden hebt die serieus een bepaald geloof aanhangen, en in mijn geval zijn dat goede vrienden( zowel M als V), dan leer vanzelf dingen over het geloof wat ze aanhangen. Zij kijken soms heel anders tegen dingen aan dan ik en dan heb je daar discussies over, je komt ook bij de mensen thuis dus tenzij je hele oppervlakkige vrienden hebt pik je altijd dingen op, maakt dit mij een expert?nee...maar ik heb dat dan ook niet beweerd.
Ik kan tactvol zijn, vond het bij jou niet nodig gezien je reactie. En wat Flash al zei...appels en peren mbt mensenkennis en tact.
Goodbye
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meer richting onderwerp alstublieft. Probeer anders de relatie van cultuur c.q. godsdienst ten aanzien van het onderwerp beter te belichten. Of een andere invalshoek... Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, met betrekking tot de relatie van cultuur c.q. godsdienst ten aanzien van het onderwerp, kan je volgens deze stelling tegen toetreding van Turkije zijn omdat 1.) het land islamitisch is en 2.) het 'eigenlijk' niet meer op het europese vasteland ligt.
Beide redenen vind ik geen reden om tegen te stemmen.
1.) Het land is niet islamitisch, de bevolking is overwegend islamitisch. Ik zie niet in waarom een bepaalde godsdienst een reden zou zijn om niet te mogen toetreden. Europa heeft toch het EVRM ondertekend waarin vrijheid van godsdienst als grondrecht wordt erkend? De godsdienst als zodanig is geen enkel argument om ja of nee te stemmen, de dagelijkse praktijk en eventuele schending van mensenrechten die daarmee samenhangen wel. Maar die kunnen ook worden aangepakt zonder van de totale bevolking te eisen dat ze hun geloof laten vallen. Zoals al eerder werd opgemerkt, de islam als zodanig geeft geen vrijbrief voor schendingen van mensenrechten.
2. Een stommer argument tegen kan je m.i. niet bedenken. Turkije ligt half in het continent Europa, voor degenen die dat belangrijk vinden. Ik zelf kijk veel meer naar de verbondenheid die de lidstaten met elkaar voelen, of naartoe willen groeien. Waarom je blindstaren op lijntjes die de mensheid in de loop der tijd op kaarten heeft getekend? Misschien vormt de EU in de toekomst wel een intensief samenwerkingsverdrag met de VN, worden zij elkaars belangrijkste partners. Misschien gaat de EU wel wereldwijd uiteindelijk. So what, dan veranderen we het woordje 'Europees' toch voor 'Wereld' ofzo?
OK, dit is nu een beetje vergezocht, maar wat ik bedoel is het feit dat de lokatie van de lidstaten en het etiket dat op de samenwerking is geplakt m.i. geen belemmering moet zijn voor toekomstige ontwikkeling. Dat die voor nu vooral op dit geografische gebied is gericht is logisch, omdat we nog maar vroeg in de ontwikkeling zijn, maar je weet nooit waar we uitkomen. Een Wereld Unie der Verenigde Naties? Het argument dat je 'niet mee mag doen' als er een stukje water tussen de landen ligt past niet in die ontwikkeling.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Michèle: Applause Ik ben het wederom met je eens. Good


Warda schreef:
Mensen die niks weten over de Islam, beginnen dingen t roepen, die nergens op gebaseerd zijn, andere mensen nemen die nergens op gebaseerde uitspraken over, denkende dat ze wáár zijn. Zo worden misverstanden de wereld ingeholpen. Misschien moet men eens meer op onderzoek uitgaan ipv zomaar dingen te gaan constateren n dingen voor waar aan te nemen, n vooral moet men ook eens gaan stoppen met t over één kam scheren.(...) Helaas... want als je maar n klein btje je best doet n zoekt dan zul je zien dat de Islam n hele vredige godsdienst is.


Ik vind het best knap van je dat je erin slaagt om op een redelijk hoogharige manier jezelf binnen 1 alinea tegen te spreken. We mogen de zaken van jou niet over één kam scheren. Daar ben ik het mee eens. Daarna zeg je echter ineens dat de islam een heel vredige godsdienst is. Er bestaat dus kennelijk wel 1 bepaalbaar geloof dat de islam is? Is dat niet ove één kam scheren dan? Al die schurken die een beroep op de islam doen, kunnen dat misschien wel lekker makkelijk vinden, maar ik denk ook voral dat ze echt denken dat ze zo een 'goed moslim' zijn. In oorlog wordt vrijwel altijd een beroep gedaan op de godsdienst. Of dit nu islam is of niet (je zou zelfs kunnen beweren dat het geloof in 'de mensenrechten' daarvan niet afwijkt).

Ik vind dus jouw opmerking dat 'je maar n klein btje je best doet n zoekt dan zul je zien dat de Islam n hele vredige godsdienst is' op zijn minst misplaatst. Ik kan me voorstellen dat je het niet eens bent met de eenzijdige benadering die wel eens wordt gekozen, maar verlaag jezelf dan niet tot hetzelfde niveau.


Voor de rest ben ik het helemaal met Michèle eens dat het feit dat de bevolking van een land overwegend moslim is, een heel slechte rede is om weigering van toelating tot de EU te 'rechtvaardigen'. Wij geloven met zijn allen toch zo heilig in de mensenrechten? Kunnen we het dan toelaten dat de rede van weigering een regelrechte discriminatie o.g.v. geloof vormt. Ik denk het niet. Het structureel schenden van mensenrechten wel, maar daarvan weet ik niet goed op welke schaal dat nu precies gebeurt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch, ik begrijp je niet echt ten aanzien van je opmerking naar mij toe. Hoezo zou ik mezelf tegenspreken met de opmerking dat de Islam n vredige godsdienst is n dat mbt t over één kam scheren? De Islam is één godsdiens, weliswaar kun je de godsdienst op verschillende manieren belijden, maar t ís één godsdienst. Dus hoe bedoel je dan dat ik met die opmerking over één kam scheer? Bedoel je dat r verschillende soorten moslims zijn, n dat die niet allemaal even vredig zijn? Want daar moet ik je dan gelijk in geven, maar ik had t dus over de religie zelf(die bestaat uit de Koran n de Soenna).

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 02 jul 2004 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanwaar dat 'n' en 'r' de hele tijd, leest nogal irritant.... Wink !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 02 jul 2004 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn ogen is het zo dat zodra verschillende mensen een godsdienst significant anders belijden er sprake is van meerdere godsdiensten i.p.v. één. Het gaat mij erom wat met feitelijk gelooft en hoe men dat laat doorschijnen in zijn dagelijks leven. Wat mij beterft zijn er ook meerdere christelijke geloven. Het enkele feit dat men zijn geloof op hetzelfde boek baseert en daaruit een paar hoofdlijnen haalt die hetzelfde zijn is voor mij niet genoeg om te kunnen spreken van hetzelfde geloof. Het feit dat men allebei zegt het 'ware geloof' of 'de islam' aan te hangen is voor mij ook niet genoeg. Ik vind dat zodra er significante verschillen ontstaan in wat men feitelijk gelooft, er sprake is van meerdere godsdiensten. Vandaar mijn opmerking.

@ Warda: Het blijkt allemaal neer te komen op een interpretatiekwestie: Mijn excuses voor mijn verwijt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds