Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 22:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Status erkenning en adoptie in Polen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Molenaartje



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 20:41    Onderwerp: Status erkenning en adoptie in Polen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in Polen twee meisjes erkend en een ervan is door mijn vrouw (met ook de poolse nationaliteit) geadopteerd. Volgens verklaringen van de Centrale Autoriteit in Polen is alles volgens de wetten verlopen en is er sprake van een binnenlandse adoptie. Toch wil men in Nederland zowel de erkenning als de adoptie niet erkennen. Voor zover wij hebben kunnen opmaken uit de diverse europese verdragen en wetten, hierin gesteund door PETI en de Europese Commissie moeten uitspraken en beslissingen alsook documenten uit lidstaten door andere staten erkend worden. Heeft iemand hier, indien mogelijk ondersteunt door wetsartikelen, een mening over die ons kan helpen?

P.S. Jeugdzorg/RvdK hebben de twee kinderen 1,5 jaar geleden Uit Huis Geplaatst met als reden illegale adoptie, want alles is niet volgens de nederlandse wet verlopen.

HELP ONS A.U.B.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: vr 03 sep 2010 2:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou er direct (had ja al 1,5 jaar geleden moeten doen) een advocaat op zetten, b.v. prawo.
Hopelijk kan hij dit KAFKA verhaal tot een goed einde brengen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 71


BerichtGeplaatst: vr 03 sep 2010 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het al eens voor de rechter gekomen in Nederland? Want Nederlandse rechters gaan op grond van het internationale vertrouwensbeginsel in de meeste gevallen uit van de juistheid van uit het buitenland ontvangen informatie. Dus als Polen zelf al zegt dat de adoptie correct verlopen is zou ik zo snel niet zien waarom jeugdzorg hier bezwaar tegen zou hebben (tenzij er andere feiten spelen) Ik zou, zoals HermanJ zegt, direct een advocaat zoeken.

Succes en hou ons op de hoogte hoe het verloopt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is onhandig om een topic te openen over hetzelfde onderwerp als je eerder al zo'n topic opende.
Is er een moderator die kan samenvoegen?

Erkenning levert een kind soms het Nederlanderschap op, zeker als je erkende toen je nog niet gehuwd was.
Is dat allemaal goed uitgezocht.

Wie heeft volgens de Raad voor de Kinderbescherming het gezag over de kinderen en wil die persoon (in Polen?) meewerken? Is dat nu het Nidos of een andere voogdijinstelling?


Laatst aangepast door Prawo op zo 12 sep 2010 13:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prawo schreef:
Het is onhandig om een topic te openen over hetzelfde onderwerp als je aarde al zo'n topic opende.
Is er een moderator die kan samenvoegen?

Molenaar heeft de afgelopen jaren een hele serie topics geopend die ook wel meer licht werpen op de situatie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijd voor samenvoeging of een samenvatting, want die ga ik er echt niet allemaal bij zoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste twee zijn deze en deze.

Al ken ik de precieze details niet, ik krijg er geen prettig gevoel bij.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Molenaartje plaatst een bericht en laat verder in dat topic niets meer van zich horen.
Sinds eind 2007 is er blijkbaar al het nodige gebeurd.
Als ik zijn eerste bericht lees zou mijn reactie de volgende zijn.
Molenaartje schreef:
Wij hebben een goede vriendin in Polen, die niet meer voor haar kind kan zorgen.
Zij wil ons aanwijzen als adoptie-ouders. Is dit mogelijk in Nederland?
Zo niet, kan zij ons als voogd aanwijzen of zijn er andere mogelijkheden.
Wat zijn de procedure's hiervoor.

Als een Poolse (dan wel Pools-Nederlands echtpaar) in Polen naar Pools recht rechtsgeldig een Pools kind adopteert, dan is mijn eerste gedachte dat die adoptie in Nederland gewoon moet worden erkend, al was het maar op basis van de Brussel II bis verordening.
Nu het een adoptie in een EU lidstaat betreft moet mijns inziens zo'n zaak anders bekeken worden dan een vergelijkbare adoptie uit een land van buiten de EU.
Wellicht biedt het oordeel van het Hof in de zaak Purrucker aanknopingspunten voor een oplossing ook in deze zaak.

Er zijn blijkbaar al de nodige procedures gevoerd (anders is er geen uithuisplaatsing) zodat ik er zonder de uitspraken te kennen weinig meer over wil zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier gaat het om een bericht van twee en een half jaar geleden.

Molenaartje schreef:
Ik ben de biologische vader van een pools kindje. Ik heb haar ook erkend in Polen en ik sta op de geboorteakte ook als de vader ingeschreven.
Volgens Nederlands Recht zegt dit niets, hoor ik. Kan iemand mij vertellen hoe ik het ouderlijk gezag over haar in Nederland kan krijgen.
Overigens wil de moeder volledig afstand doen van het kind (volgens Pools Recht) bij de Rechtbank in Polen.


Dit probleem lijkt me eenvoudig te duiden en daarmee op te lossen.

De gemeente wil die erkenning niet erkennen.
Dat komt dan waarschijnlijk omdat de vader en/of de moeder ten tijde van de erkenning gehuwd waren. Of omdat uit de erkenningsakte niet blijkt van toestemming van de moeder voor die erkenning.

In dit geval is de oplossing dat het kind een procedure tegen de vader begint ter gerechtelijke vaststelling van het vaderschap.
Een aanknopingspunt met het vrij verkeer binnen de EU zie ik hier op het eerste gezicht niet.
Als het vooral on het Nederlanderschap zou gaan, dan wat de geldigheid van de erkenning ook in een procedure ter vaststelling van het Nederlanderschap aan de orde komen.
Mocht de moeder ten tijde van de geboorte (of tot 306 dagen ervoor) nog gehuwd zijn geweest, dan zal eerst een procedure tot ontkenning vaderschap moeten plaatsvinden.

De gemeente gaat niet over het gezag, dat loopt via de rechtbank, sector kanton.

De gemeente gaat wel over de GBA. Weigert deze daarin een gegeven op te nemen of te corrigeren, dan staan daar rechtsmiddelen tegen open.

Ook hier is er blijkbaar al van alles gebeurd, resulterend in een uithuisplaatsing, zodat er zonder dossierkennis weinig over is te zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds