Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Sollicitatie voor advocaat-stagiair mislukken.
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HJW



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 17:24    Onderwerp: Sollicitatie voor advocaat-stagiair mislukken. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, Ik zit met een probleem. Eind vorig jaar ben ik afgestudeerd in de richting ondernemingsrecht en inmiddels solliciteer ik ruim een half jaar op de functie advocaat-stagiair. Ik doe dit bij zowel grote als middelgrote kantoren in het hele land. Het komt zelden voor dat ik op basis van de door mij opgestuurde stukken wordt uitgenodigd. Dit komt door mijn vrij lange studieduur en gebrek aan relevante nevenactiviteiten.

Ik heb wel een student-stage gelopen en weet absoluut zeker dat ik advocaat wil worden. Is er een mogelijkheid dat ik door bepaalde activiteiten te ontplooien alsnog in de smaak kan vallen bij advocaten kantoren of moet ik de droom om advocaat te worden definitief uit mijn hoofd zetten?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Je hebt het over stukken. Krijg jij jezelf verkocht met een brief van één kantje en een cv van ook één kantje of heb je meer nodig? Is dat laatste het geval, dan zou ik daar kritisch naar gaan kijken of laten kijken. Kennelijk valt je brief dan niet op. Dat kan zijn omdat het te lang is, onvoldoende aanspreekt of niet opvalt (Times New Roman of dat andere standaardlettertype van Office laatste versie, dat valt niet op).

2. Al eens overwogen om het via een omweg te proberen via detachering of rechtsbijstandverzekeraar en na één jaartje, relevante werkervaring!, nog eens de overstap wagen?

3. De markt kan op dit moment natuurlijk ook gewoon vervelend zijn.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010 5:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik in andere topics ook al heb aangegeven: netwerken is de manier.

Wat is de reactie bij die kantoren wanneer je vraagt waarom je niet uitgenodigd bent?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
113b



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010 11:13    Onderwerp: best HJW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent zeker niet de enige die met zijn handen in het haar zit en ook ik begrijp je frustratie. Te meer omdat ik sinds december 2009 zoekend ben naar een vaste functie, mijn ratio is 1:3 word ik uitgenodigd voor een gesprek. Dat je niet wordt uitgenodigd, ligt blijkbaar aan je ingang;

A. contact vooraf?
bel jij tevoren op om informatie te vragen/ jezelf in 15seconden te pitchen? Details te weten en om te weten waar het kantoor waarde aan hecht? Daarop kun je je c.v. en brief aanpassen. Als men kijkt 'naar het totaal-plaatje', dan somt men toch vaak aantal dingen op, merk dat op...

Vaak kun je de sfeer aan de telefoon al proeven; werkt men met meerdere secretaresses; krijg je een jurist aan de telefoon of blijf je steken bij HR; let op taalgebruik: informeel/formeel, lastige woorden; je/u; vraag aan het eind of je naar het gesprek mag refereren in je brief en eventuele verloop van de procedure... Mogelijkheden om te lunchen met medewerkers - stel het voor: nee heb je, ja kun je krijgen...

B. vacature of open sollicitatie
solliciteer je op vacatures of in het wilde weg en dan maar hopen (dat laatste, is mijn ervaring, werk doorgaans niet goed)?

C. je brief en c.v. zijn maatwerk!
- zonder fouten, dekt de lading van het individuele kantoor, brief vertelt genoeg over jezelf en nodigd uit tot (her)lezen van c.v.,
- zorg dat je tevoren weet waarom het kantoor zo interessant is, wat jij positief vind, waarom jij daar een plaats zou kunnen krijgen
- je brief en c.v. zijn maatwerk; heb je al eens contact gehad met een detacheringskantoor (Brunel Legal, YER, HAYS, LegalPeople, LegalWorkforce, etc.), wees daar ook bekend. Zij kunnen
- heb je referentiebrieven/ creditials van vorige werkgevers of stage-begeleiders... stuur je die mee? Plaats je op je c.v. referenties met naam, telefoon en functie (dit toont aan dat je trots ben op je werk, etc.)

D. pimp your c.v.
Wat doe je op dit moment, heb je al juridische ervaring opgedaan ná je studie... Nog een stage, naar het buitenland, misschien kun je via ELSA met hun Student Trainee Exchange Programme (=STEP) een interessante ervaring opdoen. Of misschien werken bij een rechtswinkel...

E. Stilzitten = achteruitgang
Te meer omdat de pool van afgestudeerden steeds groter wordt.

ijk ook eens naar andere beroepen: consultancy, contract manager, semi-overheid (BUMA/STEMRA, bijv.), rechtsbijstand, bedrijfsjurist (en probeer anderssoortige werkervaring op te doen), overheid. De sites zijn je waarschijnlijk wel bekend, maar kijk dagelijks op:
www.jbb.nl
www.uitzendbureau.nl/baan/juridisch
en maak een RSS alert aan via Google Alert met zoekwoorden die je nodig hebt (let op de exacte string programmatie)

en hou je tijdelijk zoet met www.uurtjeover.nl (misschien zit daar iets bij wat je inhoudelijke leuk vind, zo ben ik bezig met verbeteren van online content om hoger in ranking van zoekmachines te raken, waardevolle kennis voor iemand die IT-recht doet Smile )

F. Vraag na
Zeker bij kantoren, waar je de ultieme klik meent te hebben > doe navraag. Bel op en vraag waarom jouw profiel niet (geheel) aansluit op het gewenste profiel. Vraag om verbeteringsmogelijkheden, vraag eventueel om woordelijke feedback op je brief en c.v.. Recruiters willen doorgaans wel meewerken, is mijn ervaring. Zo kun je ook een positieve indruk achterlaten en de sollicitatie positief afsluiten.

over mijn eigen post-Masterprofiel
Zoals gezegd is mijn ratio 1 van de 3 sollicitaties word ik uitgenodigd. Dus misschien vind je mijn post-Master profiel ook interessant. Zelf heb ik het volgende gedaan, ná mijn afstuderen:
- een boek gepubliceerd (+Engelse vertaling),
- juridische artikelen geschreven over onderwerpen die me liggen
- lezingen en trainingen geven over onderwerpen die me liggen = waar ik artikelen over heb gegeven of zelfs mijn scriptie
- blog bijhouden,
- 2 stages van ieder 6 weken in Litouwen en Oostenrijk gedaan (bovenop de reeds 2 gedane student-stages in NL), en
- consultancy werk gedaan voor regionale MKB.

Dus zorg dat je (juridische inhoudelijk) bezig blijft en aantoont door te willen leren en bezig te zijn. Je kansen vergroot je daardoor enorm + nu dreigt het gevaar dat men zegt: "je hebt wel lang gedaan om een baan te vinden, waar ligt dat aan..." - die heb ik ook al te horen gekregen tijdens een gesprek, niet fijn!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ti



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik voldoe aan alle oude eisen om uitgenodigd te worden op een sollicitatiegesprek; bestuurswerkzaamheden, buitenlandervaring. Alleen geen stage bij een advocatenkantoor maar bij de rechtbank. Ik ben er al lang over uit dat het echt via via werkt. Baal er wel een beetje van dat ze nu gaan zeggen dat ze een advocatenstage missen. Succes met zoeken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds