Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 7:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Scriptie staatsrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2004 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd, een goed begin is het halve werk!

Wat ik me afvroeg: als er straks (eventueel) een Europese grondwet komt, mag de HR daar dan wel aan toetsen? Want in principe is dat toch ook gewoon een verdrag? Of is dat recht voorbehouden aan het (Europese) Hof?
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2004 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nationaalrechtelijk gezien mag de HR ook gewoon toetsen aan al het eenieder verbindende recht. Dus ook aan alle zaken waarvan het Europese Hof momenteel een uitlegmonopolie claimt.

Het Europees recht staat echter in de weg aan het uitleggen van het Europese recht. In de verdragen zelf staat geloof ik dat het Hof een uitlegmonopolie heeft. Het hangt dus van de inhoud van het verdrag af of er aan die nieuwe grondwet getoets mag worden of niet.

Je hebt wel gelijk. Ondanks alles wat sommige Eurofanaten zeggen blijven het gewone internationale verdragen.

@ Machiel:
Ik ben nu halverwege die nota die je bedoelde van Hlasema (TK 28331-11), en ik kan nog niet echt zeggen dat ik hem erg overtuigend vind. Ze laat veel dingen half liggen of werkt ze niet goed uit. Misschien komt dat ook omdat ik het lees met enig wantrouwen jegens de rechter in mijn achterhoofd.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2004 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het zou natuurlijk wel raar zijn als de HR wel mag toetsen aan de Europese Gw, maar niet aan de Nederlandse, toch? Want al is de europese in feite een verdrag, het heet wel 'grondwet'. Of is dat een beetje te kort door de bocht? En daardoor loop je ook het risico dat onze 'eigen' grondwet buitenspel komt te staan.
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2004 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je noemt precies twee argumenten die vaker genoemd worden! Cool
Linde schreef:
Maar het zou natuurlijk wel raar zijn als de HR wel mag toetsen aan de Europese Gw, maar niet aan de Nederlandse, toch?

Dit is wat ze noemen het verdragsargument. Een staatsrechtelije 'anomalie' die opgelost zou moeten worden. Iets wat je nergens tegen komt, maar wat ik vind is dat het eigenlijk heel raar is dat er wèl getoetst mag worden aan verdragen (om dezelfde redenen als waarom het niet altijd even handig is als een rechter aan de Gw zou mogen toetsen.

Linde schreef:
En daardoor loop je ook het risico dat onze 'eigen' grondwet buitenspel komt te staan.


Even een stukje uit mijn eigen paper: “In navolging van Witteveen en Cliteur kan gesteld worden dat Thorbecke gelijk heeft gekregen toen hij stelde dat door het toetsingsverbod de Grondwet aan juridische kracht zou inboeten en, daarmee zou ophouden Grondwet te zijn.”
Dit is een quote uit de MvT bij het voorstel Halsema (Kst II 28331-3).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2004 11:57    Onderwerp: Constitutionele toetsing en wat dies meer zij... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, zo kan je het ook bekijken: de situatie weer in balans brengen door een verbod op toetsing aan verdragen. d'oh! Sorry Duch, maar als je dat serieus meent dan haak ik een beetje af hoor - er zijn al genoeg Brick wall muren in het leven om tegenaan te lopen. Desondanks meen ik dat je een goede, zij het bijzonder eigenwijze Wink jurist kan worden. En eigenwijs zijn is overigens niet a priori een slechte eigenschap. Razz Veel succes met je scriptie overigens, gefeliciteerd met deze eerste stap. Graag je reactie als ik het allemaal verkeerd zie.

Dan nog mijn reactie op je gedachtewisseling met Linde: voor een "constitutie" of "grondwet" bestaat geen vast format. De Franse Grondwet is ontstaan tijdens een min of meer spontane bijeenkomst op een kaatsbaan (sportterrein) bij Parijs eind 18de eeuw. Zeker, de Europese Grondwet wordt vormgegeven en behandeld/aangenomen als een verdrag, maar in dezelfde seconde dat dit verdrag in werking treedt, klapt het verdrag om in onze europese constitutie. Een belangrijke aanwijzing hiervoor is dat de Europese Grondwet eigen herzieningsregels kent: als de Grondwet er dus eenmaal is, hoeft ze niet meer als bij een verdrag te worden gewijzigd, maar via een eigen procedure.

Verder is het zo dat Nederlandse rechters op grond van het EG-recht verplicht zijn wetten aan het europese recht te toetsen. Onze eigen Grondwet staat hier buiten, dus niet via 93/94 Gw. Dit geldt zelfs voor europees recht dat op zichzelf geen "een ieder verbindende bepalingen" bevat, zie de zaak "Metten" van de Raad van State. Wel is de Nederlandse rechter daarbij gebonden aan het uitleg- of interpretatiemonopolie van het HvJEG.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2004 16:33    Onderwerp: De rechtsstaat als toetsingskader. Reageer met quote Naar onder Naar boven

... en toch nog een literatuurtip: de bundel De rechtsstaat als toetsingskader van Van Ommeren en Zijlstra (red.), een uitgave van Bju uit 2003. Ik wijs vooral op de bijdragen van dr. Carla Zoethout, Wat is de rechtsstaat?, en van dr. J.W. Sap, Het primaat van de politiek in de democratische rechtsstaat.

Benieuwd of dit je toch overtuigd Pray
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je litertuurtips. Ik kom er echter nog even niet aan toe, omdat ik altijd wel kan blijevn lezen. Ik ga eerst wat ik nu heb verwerken in een eerste ruwe versie van mijn eerste hoofdstuk. Zodra ik zover ben, zal ik zeker even kijken naar wat je aandraagt.

Ik bedoel overigens niet serieus te betogen dat we een verbod op toetsing aan verdragen zouden moeten invoeren hoor. Dat zou praltisch zeer ongewenst zijn. Ik ben er meer voor om die verplichtingen in een Europees Verdrag te codificeren (net als voorrang etc.). Ik bedoel alleen maar aan te geven dat wat zo makkelijk getypeerd wordt als anomalie, helemaal niet vanzelfsprekend is. Het argument van de staatsrechtelijke anomalie (losstaand) vindt ik bijzonder onovertuigend, omdat dan niet wordt in gegaan op de redenen waarom die vedragstoetsing eigenlijk is toegestaan (hetgeen welleicht wel een overtuigend argument kan opleveren).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste versie van hoofdstuk 1 is af!!! Ik ben langs mijn begeleider geweest en hij is het er in grote lijnen mee eens. Nu hoofdstuk 2.

Wie weet er literatuur waarin legitimatie van rechtspraak centraal staat? Ik bedoel dan het probleem dat de rechter, die normen aan de rechtsorde toevoegt ongelegitimeerd werk verricht. Ik ben tot nog to de klassieke rechtsstatelijke legitimering (legitimatie door volstrekte binding aan de wet), een theorie van Brinninkmeijer (legitimering door acceptatie door de rechtsgenoten achteraf). Beide zijn m.i. zeer ontoereikend. Ik zoek dus een beter alternatief...

vingers? Very Happy
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2004 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm ik heb een klein probleempje. Ik kom in Wiarda's 'Drie typen van rechtsvinding', in het nawoord van Koopmans (4e druk) tegen dat de rechter (vaak) een ander soort legitimatie zou genieten (anders dan de democratische die terug te voeren is op de 'volkswil'). Deze andere vorm van legitimatie zou de 'rechtsstatelijke' zijn.

Behalve dan dat de kreet 'rechtsstatelijke legitimatie' niet bijzonder verhelderend is, begrijp ik een beetje dat de rechtsvormende taak van de rechter gelegitimeerd zou kunnen worden vanuit de praktische noodzaak daartoe, en vanuit de minderheidsbeschermende functie die de rechter heeft. Verder dan dat ben ik echter absoluut nog niet gekomen.

Heeft iemand enig idee waar Koopmans op doelt? Ik vraag me namelijk af of ik dit veilig kan weglaten, of dat ik daarmee iets heel belangrijks 'zomaar' oversla... Confused
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 31 aug 2004 2:12    Onderwerp: You've struck gold! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eindelijk! Je bent er op gestoten: de leer van de dubbele legitimatie! Ik moet je helaas weer naar een ander boek verwijzen: het proefschrift "CONSTITUTIONALISME" van dr. Carla Zoethout, thans uhd in Amsterdam. Dat boek is goud waard.

Maar ook dat boekje van Wiarda is heel goed, kan ik mij herinneren. En zoek ook eens naar "De formule van Radbruch" over de legitimatie van wetgeving en onrechtmatige wetgeving.

Succes!
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 31 aug 2004 8:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eindelijk? Embarassed Ik ben het gewoon echt nog niet eerder tegen gekomen, en volgens mij heb ik toch redelijk respectablele boeken geraadpleegd. O.a. 'Meer zicht op wetgeving' van Van Houten wekte echt de indruk een volledig overzicht te geven over de gebruikte argumenten/theorieën. En van contitutionele toetsing vanuit rechtsfilosofisch perspectief van Van Dommelen had ik dergelijke theorieën ook wel verwacht. Confused

Maargoed, de leer van de dubbele legitimatie zeg je? Ik heb het boek opgevraagd uit het magazijn van de UB, en ik ga straks kijken. Thanks voor de tip!

Overigens zal ik bij deze maar eens toegeven dat ik af en toe redelijk eigenwijs kan zijn. Vooral als de tijdsdruk hoog is, sla ik goede afvieze soms in de wind. Ik zie nu dat je al eerder naar de genoemde auteur hebt verwezen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 01 sep 2004 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 'De rechtsstaat als toetsingskader' via IBL aangevraagd. (hij is in Grun uitgeleend). Ik ben heel erg benieuwd! Ik heb ook het boekje 'Rechtersrecht' gevonden over de rechtsvormende taak van de rechter.

@Machiel: Ik ga er zo onbevooroordeeld mogelijk naar kijken. Ik ben zeer beneiuwd of de 'dubbele legitimatie' me kan overtuigen. Vooralsnog vindt ik het lijken op de rechter als dorpsoudste in Wiarda.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 07 okt 2004 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Leerzamer is de Nota naar aanleiding van het verslag van het lid Halsema (GL), nr. 28 331 - 11, van 22 april 2004. Zeer uitvoerig en degelijk en m.i. overtuigend. Razz


Inmiddels heb ik de nota gelezen (al lang, maar ik was vergeten dat ik daarom nog terug zou komen). Ik vind de nota erg leerzaam, maar dan meer in die zin dat Halsema het niet helemaal begrepen heeft. Voor een groot gedeelte gaat ze niet echt goed in op de gestelde vragen. Ze heeft het er ook ergens over dat de rechtszaal het 'forum kan worden waar nieuwe culturen de oude Nederlandse ontmoeten.' Het gaat dan volgens mij vooral om de collisie van grondrechten. Je kan me veel vertellen maar het lijkt me toch een erg slecht idee om, zonder het rechtsstatelijke stelsel aan te passen, de rechter zulke politieke keuzes in de schoenen te schuiven. Erger wordt het nog als ze eraan toevoegt dat de logge wetgever het debat niet mag 'domineren, dicteren of doen stagneren.' Nou vraag ik je! Het is juist de wetgever die dit soort keuzes moet maken. Het huidige rechtsstatelijke bestel laat in ieder geval echt niet toe dat de rechter dat soort superbelangrijke keuzes moet maken. Zeker niet als de wetgever zich daarmee niet zou mogen bemoeien. Dat zou namelijk erg schadelijk zijn voor het institutionele evenwicht. De rechter zou gaan concurreren met de grondwetgever i.p.v. de formele wetgever.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 8:34    Onderwerp: Re: Constitutionele toetsing... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Anyway, wat je voor je scriptie beslist moet lezen is het boekje Rechter en wetgever, een eigen uitgave van de Raad van State onder redactie van Konijnenbelt uit 2001. Daarin staat een interessant hoofdstuk van Hirsch Ballin over de mogelijkheid tot in de invoering van constitutionele toetsing bij wijze van de mogelijkheid tot het stellen van prejudiciële vragen bij een nieuwe Constitutionele Kamer bij de Raad van State.


Ik heb eindelijk die bijdrage van Hirsch Ballin gelezen en laten bezinken. Ik heb er een tijdje over gedaan om uit te vissen of ik het voorstel goed vind of niet. Vooral moest ik eerst uitzoeken welke argumenten ik veel waarde toeken, en welke ik minder goed vind. Nu ik dat alles heb afgezet tegen het voorstel van Hirsch Ballin denk ik dat het een heel goed voorstel vind. Ik denk zelfs dat ik mijn scriptie ga eindigen met het promoten van het voorstel. Ik moet het nog allemaal uitschrijven dus zeker weten doe ik het nog niet. Machie, thanks voor de tip! Het is een heel belangrijk boekje voor mijn scriptie geworden!
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2005 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een acht gekregen voor mijn scriptie!!!
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds