Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 31 mei 2024 17:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rita Verdonk
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Madison



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 46


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 0:21    Onderwerp: Rita Verdonk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schrijf een scriptie over staatsrecht in crisistijd: lessen uit affaire Verdonk. Ik ben pas net begonnen en moet maandag mijn probleemstelling en eerste opzet inleveren. Nu weten we allemaal dat het maken van een probleemstelling voor de meesten het moeilijkste onderdeel is.

Het gaat om het schenden van de vertrouwensregel en de lessen hieruit. Ik heb deze vragen:

*Wat moeten de gevolgen zijn van schending van de (ongeschreven) vertrouwensregel?
*Codificatie vertrouwensregel of duidelijk beleid hoe om te gaan met schending ervan?
*Waar ligt de grens bij het schenden van de vertrouwensregel?
*Hoe ver mag een minister gaan?

Ik vroeg mij af of iemand nog een leuke suggestie heeft voor een betere probleemstelling. Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 8:20    Onderwerp: Re: Rita Verdonk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Madison schreef:
affaire Verdonk
Affaire Verdonk??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@cvb: Ja, affaire Verdonk.

@ Madison: Ik zit niet goed in het onderwerp, dus ik kan je geen suggestie voor dé perfecte probleemstelling geven, helaas. Maar misschien moet je het nog wat algemene stellen: wat is de ongeschreven vertrouwensregel en welke gevolgen heeft schending daarvan? Gevolg van een algemenere probleemstelling is echter wel dat je naar meer gevallen zult moeten zoeken.
Dus als het alleen over Rita Verdonk gaat, dan is misschien een analyse van hoe het zo ver heeft kunnen komen en welke aspecten bij Rita liggen en welke in het systeem misschien meer wat.

Ik hoop dat een ander je meer ingang kan bieden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suggestie:
Een onderzoek naar de balans tussen het spanningsveld van

enerzijds: het belang van de democratisch gelegitimeerde rechtsstaat en om die geloofwaardig te houden (en dus op zekere momenten gebruik maken van de vertrouwensregel, zeker als steeds vaker kwesties worden "gesteld")

en

anderzijds: het belang van de economie en andere zaken die spelen op het moment dat overwogen wordt om het vertrouwen op te zetten (waardoor het kan zijn dat te zeer terughoudend wordt omgegaan met het inroepen van de vertrouwensregel).

Om te bezien of de affaire Verdonk nu een leuk voorbeeld is om bovenstaande mee in te kleuren vraag ik me af. Ondanks de link van Tiksimone vraag ik me af wat je (in het kort) exact bedoelt met de affaire Verdonk en de relatie met de vertrouwensregel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@cvb: Ja, affaire Verdonk.

Die links gaan over haar talrijke andere affaires.

@cvb: het gaat Madison om de weigering van Verdonk om onmiddellijk op te stappen toen het parlement na de verkiezingen van 22 november 2006 een motie van afkeuring tegen haar uitsprak. Het is een ongeschreven regel van staatsrecht dat een minister die het vertrouwen verliest van het parlement aan de koningin zijn ontslag aanbiedt (de vertrouwensregel). Een complicatie in deze affaire is dat het gehele kabinet op de vooravond van de verkiezingen zijn ontslag al had aangeboden.

De staatsrechtgeleerden zijn het er vast niet over eens of hier de vertrouwensregel geschonden is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je het artikel in de Ars Aqui hierover al gelezen? Zie de AA van april 2008, blz 216. "Staatsrecht in crisistijd, door Christian Syrier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Madison



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 46


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey, bedankt voor de suggesties!
En inderdaad bona fides, ik heb het over de affaire van december 2006. Ik had misschien iets meer in detail moeten treden om misverstanden te voorkomen, sorry.

Het hoeft niet per se over Rita Verdonk te gaan. Het gaat meer om de lessen die we hebben moeten leren uit deze affaire. En inderdaad zijn de staatsrechtgeleerden er nog niet uit of er überhaupt wel sprake is van een schending van de vertrouwensregel. Maar de vraag: welke lessen kunnen we leren? is te breed. Ik moet een precieze vraag stellen, niet te breed. Maar ik ga er nu nog mee verder....

Ik moet een abonnement op de AA nemen, want daar staan inderdaad al die stukken in. Dat van Christian Syrier moest ik inderdaad ook lezen, maar heb geen abonnement, terwijl het voor mij gratis is. Shame on me. Ik ga nu gelijk een abonnement aanvragen.

Nogmaals bedankt en als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik het graag Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke staatsrechtelijke lessen kunnen we leren?

Preciezer dan dat lukt volgens mij niet zonder alvast het antwoord te geven op deze vraag.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Madison



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 46


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat is nu juist het jammere van dit onderwerp, volgens mij is het al vrij concreet. Ik zat ook nog te denken aan de vraag: Politiek onfatsoen of wel degelijk staatsrechtelijke crisis? Het moet een juridische vraag zijn, dus tja, zat ook nog te denken aan de vraag: Wat voor problemen roept codificatie van het vertrouwensbeginsel op?
Vind jij dit een goede vraag of nog steeds te algemeen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me heel erg af of je het in de juiste richting zoekt. Onduidelijk was immers of Verdonk de vertrouwensregel wel geschonden heeft. Voor zover ze dat wel gedaan zou hebben lijken de gevolgen die dat moet hebben me duidelijk: ontslag bij KB (getekend door Koningin en minister-president), bij gebreke waarvan een duidelijke opzegging van het vertrouwen in de minister-president (en dus het gehele kabinet) moet volgen. Vergeet daarbij overigens niet dat er twee rechtmatige reacties zijn op het opzeggen van het vertrouwen: 1) het aanbieden van het ontslag aan de Koningin; 2) het bevorderen dat de Kamer wordt ontbonden.

Het beleid is er overigens ook al: namelijk dat als het vertrouwen wordt opgezegd, de minister of het kabinet ontslag neemt en geen gebruik maakt van de juridische mogelijkheid te bevorderen dat de Kamer ontbonden wordt.

Een interessante vraag, die Syriër volgens mij ook behandelt, lijkt e bijvoorbeeld wat precies het verschil is tussen een motie van wantrouwen en een van afkeuring. Ik geloof dat Kortmann en Elzinga hebben laten optekenen in de krant dat het een zonder meer gelijk staat aan het ander. Dat lijkt me kort door de bocht. Je zou kunnen bestuderen in hoeverre zij gelijk hebben.

Om een beetje aan te sluiten bij je opzet zou je dan bijvoorbeeld als onderzoeksvraag kunnen stellen of het codificeren van de vertrouwensregel vanuit een staatsrechtelijk oogpunt gezien wenselijk is. Als subvragen kan je dan bv. inventariseren in hoeverre momenteel onduidelijk is hoe de rechtsregel luidt (motie van afkeuring vs. die van wantrouwen; kwestie-Verdonk); of codificatie aan die onduidelijkheid een einde maakt (is het probleem de onduidelijkheid van het recht of de onduidelijke toepassing ervan?) en hoe het artikel er eventueel uit zou moeten zien (een staatscommissie heeft ooit gezegd dat de regel moeilijk te codificeren zou zijn). Bij dat laatste kan je eventueel vergelijken met provincie- en gemeentewet en/of met andere landen.

Lijkt dat je wat? Het lijkt me in ieder geval staatsrechtelijk van aard. Of je het interessant vindt is weer een tweede. Dat stuk van Syriër moet je trouwens moeiteloos uit de UB kunnen halen. Mocht dat echt niet lukken, dan moet je maar even pb'en waarom niet; dan stuur ik het je eventueel wel...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Madison



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 46


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,
ik heb je een pb gestuurd.
Bedankt!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie antwoord.

Misschien moet je nog wel even nadenken over de reikwijdte van je scriptie. Hoeveel pagina's/woorden moet die ongeveer zijn? Wat ik hierboven suggereerde (en dan vooral de subvragen) is namelijk wellicht iets te smal voor een grote scriptie. Vraag wat dat betreft vooral ook je begeleider voordat je uitgebreid begint.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Madison



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 46


BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij mag maar 5.000 woorden zijn. Maar ik lever het in straks en de bespreking ervan is woensdag in de namiddag dus dan zal ik wellicht horen wat ik niet goed heb gedaan. Als je interesse hebt, laat ik het je weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sure! Het is altijd leuk om te horen wat heeft opgeleverd. Very Happy
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 09 apr 2009 16:37    Onderwerp: Re: Rita Verdonk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Madison schreef:
Ik schrijf een scriptie over staatsrecht in crisistijd: lessen uit affaire Verdonk. Ik ben pas net begonnen en moet maandag mijn probleemstelling en eerste opzet inleveren. Nu weten we allemaal dat het maken van een probleemstelling voor de meesten het moeilijkste onderdeel is.

Het gaat om het schenden van de vertrouwensregel en de lessen hieruit. Ik heb deze vragen:

*Wat moeten de gevolgen zijn van schending van de (ongeschreven) vertrouwensregel?
*Codificatie vertrouwensregel of duidelijk beleid hoe om te gaan met schending ervan?
*Waar ligt de grens bij het schenden van de vertrouwensregel?
*Hoe ver mag een minister gaan?

Ik vroeg mij af of iemand nog een leuke suggestie heeft voor een betere probleemstelling. Alvast bedankt.



Kijk eens in de AA van april 2008, want daar staat echt een super goed artikel in over de crisisperiode van 2006. Ik denk dat u met dat artikel al een heel eind komt omdat er m.i. bijna alles wordt besproken wat toen der tijd onderwerp van discussie was! Het meest interessante is m.i. of de VVD-bewindslieden in strijd handelde met het homogeniteitsregel (art.45 GW).

Basa Israel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds