Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 3:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Respecteren arbeidsovereenkomst na bedrijfsovername
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
regelhet



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 14:50    Onderwerp: Respecteren arbeidsovereenkomst na bedrijfsovername Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reeds twee jaar ben ik werkzaam voor mijn huidige werkgever (restaurant bedrijf),
deze heeft echter zijn bedrijf per 1 januari 2006 verkocht. Het bedrijf
zal wel in dezelfde branche, maar niet onder dezelfde naam verder gaan.
De nieuwe eigenaar neemt het gehele personeelsbestand over.
Ik ben in het bezit van een contract voor onbepaalde tijd.

2 vragen: Hoe lang moet mijn nieuwe werkgever mijn huidige arbeidsovereenkomst respecteren/ op welke termijn mag hij daar
veranderingen in aanbrengen?

Bij indiensttreding heb ik met mijn huidige werkgever mondeling de afspraak gemaakt over vaste vrije dagen (zondag/maandag), gedurende deze twee jaar, is deze afspraak steeds in acht genomen. Dient mijn nieuwe werkgever dit te respecteren, of kan hij gewoon de cao-bepalingen volgen.

Alvast vriendelijk dank voor uw eventuele reactie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2005 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop alsof hier de regels aangaande overgang van onderneming van toepassing zijn.

Als dit inderdaad het geval is gaan ALLE rechten en plichten automatisch over naar de verkrijger. Voor de overgang mogen er geen wijzigingen aangebracht worden (in jouw nadeel) in je contract die verband houden met de overgang (zelfs niet als die wijzigingen per saldo in jouw voordeel zijn. Jij bent zelf juridisch niet gerechtigd voor de overgang afstand te doen van rechten). Je contract voor onbepaalde tijd blijft dus gewoon voortbestaan. Ook afspraken met de (oude) werkgever blijven voortbestaand (eventueel zul je ze wel moeten bewijzen).
Of de CAO voor jou van toepassing wordt is maar de vraag. Als je geen lid bent van een vakbond kun je niet verplicht worden tot de CAO (van het nieuwe bedrijf) toe te treden. Ben je wel lid van een vakbond die partij is bij de CAO van het nieuwe bedrijf dan treed je automatisch toe tot die CAO.
Na de overgang zal de periode weer aanbreken waarin de werkgever het contract zal kunnen wijzigen (hij mag dit weer niet doen vanwege de overgang van onderneming). Deze wijzigingen zullen dan in onderling overleg moeten gebeuren waarbij de nieuwe werkgever wellicht een financiele vergoeding moet geven voor de prijsgegeven rechten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V. van den Bos



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: za 10 dec 2005 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BoeZ schreef:
Het lijkt erop alsof hier de regels aangaande overgang van onderneming van toepassing zijn.

Als dit inderdaad het geval is gaan ALLE rechten en plichten automatisch over naar de verkrijger. Voor de overgang mogen er geen wijzigingen aangebracht worden (in jouw nadeel) in je contract die verband houden met de overgang (zelfs niet als die wijzigingen per saldo in jouw voordeel zijn. Jij bent zelf juridisch niet gerechtigd voor de overgang afstand te doen van rechten). Je contract voor onbepaalde tijd blijft dus gewoon voortbestaan. Ook afspraken met de (oude) werkgever blijven voortbestaand (eventueel zul je ze wel moeten bewijzen).
Of de CAO voor jou van toepassing wordt is maar de vraag. Als je geen lid bent van een vakbond kun je niet verplicht worden tot de CAO (van het nieuwe bedrijf) toe te treden. Ben je wel lid van een vakbond die partij is bij de CAO van het nieuwe bedrijf dan treed je automatisch toe tot die CAO.
Na de overgang zal de periode weer aanbreken waarin de werkgever het contract zal kunnen wijzigen (hij mag dit weer niet doen vanwege de overgang van onderneming). Deze wijzigingen zullen dan in onderling overleg moeten gebeuren waarbij de nieuwe werkgever wellicht een financiele vergoeding moet geven voor de prijsgegeven rechten.


Naar mijn mening moet je nog een kleine nuance aanbrengen. De nieuwe werkgever mag geen wijzingen aanbrengen in de arbeidsovereenkomst VANWEGE de OVO...als er andere redenen zijn (deze worden de ETO-redenen genoemd: economisch, technologisch of organisatorisch) dan mag de nieuwe werkgever wel wijzingen aanbrengen. Theoretisch gezien mag hij dus vanaf dag 1 al wijzingen aanbrengen. (zie art. 4 lid 1 Europese Richtlijn van 1998 i.w.t. 2002)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ronnie34



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BoeZ schreef:
Het lijkt erop alsof hier de regels aangaande overgang van onderneming van toepassing zijn.


BoeZ,

ik ben zeer geinteresseerd in deze regels ivm met een ophande zijnde overname van het bedrijf waar ik werkzaam ben.

Zou je mij een hint kunnen geven waar ik meer over deze stof kan vinden, vooral met betrekking tot de rechten en plichten van het personeel onder deze omstandigheden.

Gaarne materiaal wat ik op het net kan vinden daar ik geen rechtenstudent ben.

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2006 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je "overgang van onderneming" intikt in Google kom je meteen een heleboel interessante links tegen.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lextak



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En in het Burgerlijk Wetboek in de artikelen 662 e.v. van boek 7 vind je de wettelijke regeling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ronnie34



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie input, nu kan ik goed voorbereid aan de onderhandelingen beginnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds