Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 6:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Requisitoir
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Havva



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 15:55    Onderwerp: Requisitoir Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Volgens mij zijn er meerdere mensen bezig met het vak Oefenrechtbank. Mijn vraag heeft ook betrekking tot dit vak. Hoe kan ik het beste een requisitoir opstellen? De inhoud is me duidelijk, dus wat ik erin moet behandelen is niet de vraag. Het gaat mij er meer om hoe ik moet beginnen. Ik heb gezocht maar echt een standaard model is er volgens mij niet.
Een advocaat begint zijn stuk bijvoorbeeld met: Door deze en derhalve tijdig maakt ondergetekende.....

Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst in "normale" taal de ten laste legging voorlezen. (Vergeet niet met de goede aanhef te beginnen en het requisitoir volgens de rechtbanketiquette uit te delen) Vervolgens je medeleven betuigen aan het slachtoffer (ik ga er vanuit dat deze er is). Daarna kun je ervoor kiezen om de feiten te koppelen aan de bestanddelen en de elementen of juist andersom. Deze laatste versie had ik gebruikt en die werd als erg juridisch gevonden. Probeer dus een goede mix van juridische feiten en feitelijke feiten te vinden. Vervolgens een korte conclusie/samenvatting.
Als laatste je strafeis, welke standaard wordt onderbouwd met: Mede gelet op de ernst van het delict en de omstandigheden waarin het delict is gepleegd eis ik -het ten laste gelegde onder primair bewezen achtend- x jaar/boete.

Kijk eens op rechtspraak.nl of je een requisitoir te pakken kunt krijgen. wil soms wel eens lukken.
Voor de strafeis verwijs ik je naar BOS/Polaris. Indien het daar niet in staat(had ik dus), kun je naar een vergelijkbare zaak zoeken en kijken wat er daar geeist is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Havva



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx Wink

Jij bent mij alleen al een stapje voor. Als ik het goed begrepen heb geef jij namelijk vooral aan hoe ik het dus moet aanpakken tijdens het pleiten in de rechtszaal. Wat je zegt geldt deels ook voor de requisitoir (als processtuk) natuurlijk.
Het is een beetje lastig uitleggen, zeker aangezien ik niet weet of er uberhaupt wel een 'standaard' begin van een requisitoir is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt dus niet het "voorlezen" van de tll, maar (zoals Munisch het noemde) een "inswinger" ?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Havva



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm nee een inswinger vinden moet me wel lukken.
Laat ik het zo stellen: Hoe zou je een requisitoir moeten beginnen?
Ik neem aan dat je eerst plaats, datum, edelachtbare college schrijft.
Wat schrijf je vervolgens? Begin je dan gelijk met het behandelen van de zaak?
Zoals ik al eerder zei: de advocaat begint bijvoorbeeld met ' Door deze en derhalve tijdig maakt ondergetekende.... bezwaar tegen Uw dagvaarding....
Dat hij zich er niet mee kan verenigen etc etc.

Hoe pakt een OvJ dit dan aan?

Ik hoop dat het nu duidelijker is Embarassed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtbank Requisitoir
te Rotterdam mr. Marco S


Zitting
Vrijdag 3 juni 2006 te 9.00


Edelachtbaar college,

Verdachte, Steven Volmar wordt ten laste gelegd dat hij op of omstreeks 2 september 2004, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig (personenauto), daarmee rijdende over de ringweg rond Rotterdam richting Den Haag en Amsterdam, zich zodanig heeft gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden, doordat hij, verdachte, roekeloos heeft gereden. Immers, verdachte heeft tijdens het rijden een emotioneel niet handsfree telefoongesprek, tijdens een inhaalmanoeuvre gevoerd, waardoor verdachte de motorrijder, mevrouw M.A. Klein die links naast de verdachte reed, niet heeft gezien en daardoor heeft aangereden, waardoor verdachte mevrouw Klein heeft gedood, dan wel zwaar lichamelijk letsel heeft toegebracht. Dit is strafbaar gesteld in artikel 6 Wegenverkeerswet 1994.
Voor de volledige tenlastelegging, verwijs ik naar de dagvaarding.
Enige toelichting met betrekking tot de doodsoorzaak, kunt u vinden in de verklaring van de arts.
enz. enz. enz.

Dit was dus mijn start.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Havva



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals thnx !!

Zoiets had ik inderdaad ook opgesteld, maar ik vroeg me af of er misschien iets aan vooraf moest gaan.
Nog even kort een vraagje. Begrijp ik goed dat je je tenlastelegging zoals die in de opdracht staat gewoon hebt overgenomen? Of heb je er zelf het een en ander aan toegevoegd om de feiten te weergeven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hieronder mijn dagvaarding met de ten laste legging. Zoals je ziet heb ik in het requistitoir de boel ietwat vereenvoudigd. Bijvoorbeeld wat minder althans e.d. Als je letterlijk je dagvaarding op gaat lezen, worden de rechters er niet vrolijker op Wink
Overigens is al deze zeer uitgebreide info op eigen risico he Very Happy
DAGVAARDING VAN VERDACHTE

Sector : RA
Parketnr : 12/143767-07
Volgnr : 0002

Aan:

Naam: Volmar
Voornamen: Steven

Geboren op: 5 mei 1984 te Rotterdam

Wonende te: Rotterdam
Adres: Gordelweg

Hierbij dagvaard ik u om als verdachte te verschijnen op vrijdag 3 juni 2005, te 9.00 uur, ter terechtzitting van de meervoudige kamer in de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, Wilhelminaplein 125, teneinde terecht te staan terzake hetgeen hieronder is omschreven.

Ik verwijs naar de mededelingen onder 1 t/m 10 op het formulier dat met deze dagvaarding aan u is uitgereikt.


Rotterdam, 14 april 2005
De officier van justitie,

Aan bovenbedoelde persoon wordt tenlastegelegd, dat

1.

Hij, op of omstreeks 2 september 2004, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig (personenauto), daarmee rijdende over de ringweg rond Rotterdam richting Den Haag en Amsterdam, althans over een weg te Nederland, zich zodanig heeft gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden, doordat hij, verdachte, roekeloos, althans zeer, althans aanmerkelijk, onvoorzichtig en/of onoplettend heeft gereden. Immers, verdachte heeft tijdens het rijden een emotioneel niet handsfree telefoongesprek, althans een niet handsfree telefoongesprek, althans een telefoongesprek, tijdens een inhaalmanoeuvre gevoerd, waardoor verdachte de motorrijder, M.A. Klein die links naast de verdachte reed, niet heeft gezien en daardoor heeft aangereden, waardoor verdachte M.A. Klein heeft gedood.

(art.6 WVW 1994)

2.
Subsidiair, voorzover het vorenstaande niet tot een veroordeling mocht of zou kunnen leiden:

Hij, op of omstreeks 2 september 2004, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig (personenauto), daarmee rijdende over de ringweg rond Rotterdam richting Den Haag en Amsterdam, althans over een weg te Nederland, zich zodanig heeft gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden, doordat hij, verdachte, roekeloos, althans zeer, althans aanmerkelijk, onvoorzichtig en/of onoplettend heeft gereden. Immers, verdachte heeft tijdens het rijden een emotioneel niet handsfree telefoongesprek, althans een niet handsfree telefoongesprek, althans een telefoongesprek, tijdens een inhaalmanoeuvre gevoerd, waardoor verdachte de motorrijder, M.A. Klein die links naast de verdachte reed, niet heeft gezien en daardoor heeft aangereden, waardoor verdachte zwaar lichamelijk letsel heeft toegebracht aan M.A. Klein.

(art.6 WVW 1994)
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Havva



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet je alweer bedanken, tof dat je zo snel reageert en probeert te helpen.
Ik heb geen dagvaarding hoeven op te stellen.
Misschien ga ik nu net te ver, maar is het misschien mogelijk dat ik je requisitoir (als processtuk, niet echt je pleidooi zeg maar) kan inzien? Misschien via mail ofzo?
Ik moet wel even vermelden dat ik dus absoluut niet dezelfde casus heb (Mijn casus gaat over moord/doodslag) Het is meer bedoeld ter voorbeeld.

groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds