|
Auteur |
Bericht |
Duco
Leeftijd: 80 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 14 aug 2006 12:25 Onderwerp: Rekening Notaris |
|
|
Nadat onze oude Notaris met pensioen is gegaan, kregen wij te maken met zijn opvolger. deze heeft natuurlijk veel moeten betalen voor de overname van de praktijk. Hij wil dat kennelijk zeer snel terugverdienen, met het oplichten van klanten, die vertrouwen hadden in zijn voorganger.
Onze organisatie wilde wijzigingen aan laten brengen in de reeds bestaande, door zijn voorganger opgemaakte statuten van de Coop. Ver. wij kregen daar tot onze schrik een nota voor van
€ 3337,36 na een boos telefoongesprek, kon er € 307,91 in mindering worden gebracht. Dus de Notaris gaf al toe dat hij ons minimaal voor dat bedrag had willen oplichten. Het is erg jammer maar er zijn er nog maar weinig te vertrouwen.
Groeten Duco Douwstra |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 14 aug 2006 12:47 Onderwerp: |
|
|
Daarom is het belangrijk om altijd vooraf te informeren naar de kosten die de opdracht aan een notaris of advocaat met zich brengen. De tarieven kunnen namelijk nogal verschillen (zoals jij al hebt gemerkt).
Rekent hij daar een vast bedrag voor of is dit bedrag tot stand gekomen op basis van bestede uren en kosten die voor deponering enzo gemaakt moesten worden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 119
Sterrenbeeld:
Berichten: 17065
|
|
|
|
|
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 15631
|
Geplaatst: ma 14 aug 2006 13:10 Onderwerp: |
|
|
Inkoop managen is ook elders kijken.
Vergelijk op tarieven. Selecteer een akte en kijk eens rond in de regio. |
|
|
|
|
bowie
Leeftijd: 57 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 0:41 Onderwerp: |
|
|
wow dat zijn echt bedragen zeg!!! ze weten het wel wat ze moeten vragen. wij hebben een nota gehad van 2300 voor een akte van een huis die helemaal niet is gepaseerd!
Groetjes |
|
|
|
|
leader
Leeftijd: 67 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 120
|
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 14:53 Onderwerp: |
|
|
Nou dan ben je niet de enige, wij hebben met onze buren een
erfdienstbaarheid laten vervallen en kregen ieder een factuur van
ca. € 1.650,- Dus een totaal van ca. € 3.300,- voor de "notaris"
voor een simpele applicatie op de bestaande akte. |
|
|
|
|
gladys
Leeftijd: 78 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 13
|
Geplaatst: zo 30 mrt 2008 14:22 Onderwerp: Het kan zo (duur) en het kan ook anders (veel goedkoper). |
|
|
Ooit huwelijkse voorwaarden tijdens het huwelijk laten opstellen. De 'oude' notaris gaf als prijs 700 gulden op. Een twee maanden later heeft zijn 'jonge' opvolger de zaak afgerond. Kosten 2400 gulden. Het verschil zat echt niet in de advertentiekosten.
Ga daar dus nooit meer naar toe.
Inmiddels weer een notaris nodig. Wegens scheiding zijn onze testamenten vervallen (boek 4 art. 52).
Na enig bellen in een klein plaatsje buiten de randstad een andere notaris gevonden. Scheelt enorm vergeleken met de goedkoopste notaris via google. Volgende week worden voor totaal 140 euro ex twee gelijkluidende testamenten opgesteld. Uiteraard nog 16,34 voor het register. |
|
|
|
|
Marco S
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: ma 31 mrt 2008 20:58 Onderwerp: |
|
|
Hoewel ik geen oordeel vel over de hoogte van de tarieven, wil ik graag toelichten dat het laten passeren van een akte meer is dan ff een praatje, een druk op de knop zodat de akte eruit rolt en passeren maar!
Allereerst dient de notaris zich er van te overtuigen, dat u daadwerkelijk bent wie u zegt dat u bent. Kortom, legitimatiebewijs controleren op echtheid en navragen of deze niet gestolen is. Vervolgens moet er(bijvoorbeeld bij de verkoop van een huis) worden gekeken of u niet gehuwd bent (geweest). Immers, dit is van belang voor uw beschikkingsbevoegdheid. Dit gebeurt door middel van het opvragen van de persoonlijke gegevens bij de gemeente (uiteraard rekent de gemeente hier ook voor). Tevens wordt gekeken of u niet failliet bent.
Nadat is vastgesteld wie u daadwerkelijk bent en dat u mag handelen, moet worden uitgezocht wat u eigenlijk wil. Zeker voor een testament is dit bijzonder lastig. Mensen hebben veel soorten relaties die allemaal hun eigen soort complicaties meebrengen. 2 huwelijken per leven is al redelijk normaal. Ik heb dan nog niet eens gesproken over een aantal (al dan niet erkende) kinderen.
Vervolgens is het maken van de akte aan de beurt. Inderdaad, voor een aantal zaken zijn hier standaard tekstblokken voor. Voor velen ook niet. Zeker bij een testament met bijvoorbeeld een legaat moet de behandelaar met zijn eigen creativiteit neerzetten wat u wilt en ook nog zo, dat het juridisch klopt en dat er geen speld tussen te krijgen is (dat wilt u natuurlijk niet).
Na het controleren van de akte door de notaris (het moet natuurlijk allemaal wel kloppen) wordt u het concept verzonden.
Meestal zijn er dan nog diverse vragen, waarover u eventjes belt. Het een en ander wordt u dan uitgelegd, wat al zo 10 minuten werk kost.
Vervolgens wordt de akte gepasseerd. Deze moet al klaar liggen ter ondertekening, want u wilt graag snel weg. Na toelichting door de notaris ondertekend u deze en gaat u naar huis met de akte. Echter, voor de notaris is dan het werk nog niet afgerond. De akte moet worden ingeschreven in zijn repertorium (soort index, is wettelijk verplicht). Alle akten moeten vervolgens naar de Belastingdienst. Indien er geld bij de notaris is gestort moet dit worden uitbetaald (naar de goede persoon, het goede rekeningnummer en het juiste bedrag). Bij een testament dient de akte te worden ingeschreven in het Centraal Testamenten Register en bij de aankoop van een huis in het kadaster.
Wellicht is bovenstaand verhaal niet volledig, maar het geeft een aardig beeld wat voor werk er bij het maken van een akte komt kijken. Al met al ben je al snel 3 uur bezig voor 1 eenvoudige akte. Als een gemiddelde koelkastmonteur 60 euro per uur rekent exclusief 150 euro voorrijkosten en hij is drie uur bezig, dan bent u al duurder uit dan het maken van 2 testamenten a 140 euro.
Nogmaals, geen oordeel over de in dit forum genoemde tarieven, maar een kijkje in de keuken van het notariaat kan nooit kwaad! _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 31 mrt 2008 21:32 Onderwerp: |
|
|
Je moet dan natuurlijk wel doorrekenen wat de secretaresse of medewerker voorbewerkt
Maar op zich goed die stappen eens op een rijtje gezet te zien. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
|