Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 5:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Reisorganisatie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sportmaster








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 22:06    Onderwerp: Reisorganisatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet zeker of het in dit deel van het forum thuis hoort maar volgens mij wel dus hier de ''vraag''.

Wij hebben een week geleden een online vakantie geboekt bij een reisorganisatie. Op de site stond dat je vanzelf bericht kreeg over hoe en wat. Dus wij namen aan dat we een brief zouden krijgen waar we een handtekening en rekeningnummer en zo in moeten vullen. Maar nu krijgen we gewoon een accepgiro en kunnen we niet meer afzien van de reis. We hebben nog niet eens een handtekening gezet of een telefoontje gehad zoals op de site stond. Op zicht is de reis niet verkeerd maar omdat er maximaal 3 personen in het appartement konden, dachten we in 2 x te boeken (we zijn met z'n zessen). Maar bij de 2e keer boeken ging het mis. Er stond dat het vol was en dat er aanvraag naar zou worden gedaan. Ik zou er 2 dagen later over gebeld worden. Dat gebeurde niet dus besloot ik zelf te bellen. Ze konden er nog niks over zeggen, maar zouden me de volgende dag weerbellen. Dat gebeurde ook niet dus belde ik weer en er was nog niks over bekend, en weer zeiden ze de volgende dag weer te bellen. En weer gebeurde het niet en heb ik weer gebeld en ze wisten het nog niet en beloofden weer te bellen. Omdat ze de dag daarna nog niet belden heb ik gebeld en gezegd dat ze de aanvraag niet meer hoeften te doen omdat ik als ik nog lang wacht dadelijk niks anders kan boeken als het nodig zou zijn. Maar ze zeiden dat ze de aanvraag niet stop kunnen zetten.

Nu zitten we dus in een heel raar schuitje omdat we van 1 alleen een acceptgiro hebben die betaald moet worden. (Annuleren kost 300 euro), en 1 ''boeking'' aanvraag waar nog niks over bekend is.

We hebben inmiddels iets veel goedkopers gevonden wat we wel in 1 x kunnen boeken maar omdat we nog geen zekerheid hebben van die reisorganisatie kunnen we niks.

Kunnen ze ons zonder dat ze een handtekening of bevestiging hebben zomaar verplichten te betalen? (dat zou betekenen dat ik zo voor iedereen xp een reis kan boeken en dat die gene dan moet betalen)
Een beetje een raar systeem lijkt mij.

Dus de vraag?; zijn wij verplicht te betalen en zo niet, wat gebeurt er dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: do 13 jan 2005 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat in dit geval om een reisovereenkomst zodat de koop op afstand in ieder geval niet van toepassing is; hetzelfde geldt dus voor de bescherming die de koop op afstand biedt.
In dit geval gelden de regels voor de reisovereenkomst.
Voor de reisorganisatie zijn de 2 boekingen afzonderlijke overeenkomsten. Reis 1 is geboekt en die overeenkomst staat dan ook lijkt me. Ik zie niet in hoe je daar onderuit zou kunnen komen.
Artikel 7:503 BW biedt nog de mogelijkheid tot opzegging maar als de omstandigheid van opzegging te wijten is aan de reiziger dan dient deze de schade te vergoeden. De maximale schadevergoeding is dan 1 maal de reissom. Wellicht is het zo dat als je op tijd opzegt en daarmee dus de schade beperkt je ook recht hebt op matiging van de schadevergoeding (6:101 BW) maar dat lijkt me hier niet van toepassing daar de reis al geboekt is.

Enige waar je je nog op zou kunnen beroepen is artikel 7:502. Dit artikel schrijft voor dat de reisorganisator de reiziger onverwijld een afschrift van de voorwaarden dient te sturen ("voor deze niet reeds in de overgelegde bescheiden besloten liggen"). Eventueel kun je je nog beroepen op het feit dat ze wisten dat de overeenkomsten samenhingen daar ze nog e.e.a. zouden nakijken omtrent beschikbaarheid van de 2e reis (de beloofde informatie is ook nog niet verstrekt) maar dit verhaal speelt pas na het al afsluiten van de reis.

Voor wat betreft de handtekening; ook een mondelinge overeenkomst is bindend en hetzelfde geldt voor een overeenkomst via internet. Een handtekening vergemakkelijkt het bewijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 13 jan 2005 7:54    Onderwerp: Re: Reisorganisatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

sportmaster schreef:
Ik weet niet zeker of het in dit deel van het forum thuis hoort maar volgens mij wel dus hier de ''vraag''.

Wij hebben een week geleden een online vakantie geboekt bij een reisorganisatie. Op de site stond dat je vanzelf bericht kreeg over hoe en wat. Dus wij namen aan dat we een brief zouden krijgen waar we een handtekening en rekeningnummer en zo in moeten vullen. Maar nu krijgen we gewoon een accepgiro en kunnen we niet meer afzien van de reis. We hebben nog niet eens een handtekening gezet of een telefoontje gehad zoals op de site stond. Op zicht is de reis niet verkeerd maar omdat er maximaal 3 personen in het appartement konden, dachten we in 2 x te boeken (we zijn met z'n zessen). Maar bij de 2e keer boeken ging het mis. Er stond dat het vol was en dat er aanvraag naar zou worden gedaan. Ik zou er 2 dagen later over gebeld worden. Dat gebeurde niet dus besloot ik zelf te bellen. Ze konden er nog niks over zeggen, maar zouden me de volgende dag weerbellen. Dat gebeurde ook niet dus belde ik weer en er was nog niks over bekend, en weer zeiden ze de volgende dag weer te bellen. En weer gebeurde het niet en heb ik weer gebeld en ze wisten het nog niet en beloofden weer te bellen. Omdat ze de dag daarna nog niet belden heb ik gebeld en gezegd dat ze de aanvraag niet meer hoeften te doen omdat ik als ik nog lang wacht dadelijk niks anders kan boeken als het nodig zou zijn. Maar ze zeiden dat ze de aanvraag niet stop kunnen zetten.

Nu zitten we dus in een heel raar schuitje omdat we van 1 alleen een acceptgiro hebben die betaald moet worden. (Annuleren kost 300 euro), en 1 ''boeking'' aanvraag waar nog niks over bekend is.

We hebben inmiddels iets veel goedkopers gevonden wat we wel in 1 x kunnen boeken maar omdat we nog geen zekerheid hebben van die reisorganisatie kunnen we niks.

Kunnen ze ons zonder dat ze een handtekening of bevestiging hebben zomaar verplichten te betalen? (dat zou betekenen dat ik zo voor iedereen xp een reis kan boeken en dat die gene dan moet betalen)
Een beetje een raar systeem lijkt mij.

Ja, dat kan.
Quote:

Dus de vraag?; zijn wij verplicht te betalen en zo niet, wat gebeurt er dan?

Nee: je hebt een order geplaatst voor 2 x appartement, die kunnen zijn niet uitvoeren, en dus is er sprake van dat er absoluut geen wilsovereenstemming is. En omdat jij hebt geprobeerd ook het tweede appartement te boeken, was dat ook de tegenpartij duidelijk, dus die kan zich er niet op beroepen dat ze niet wisten dat je twee appartementen wilde hebben.

Ik heb nu ff geen tijd, maar d'r is vast wel iemand die hier ff de juiste artikelen bij wil roepen en wat aardige juridische formuleringen waarmee je hun standpunt wel onderuit moet kunnen krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is de (1e) boeking gewoon geldig en kan je er dus ook niet onderuit komen. Steven zegt dat je een order hebt geplaats voor 2x een appartement maar dat lijkt mij niet het geval. Op het moment dat jij de 1e boeking via internet maakt, hoe kan dat reisbureau dan in godsnaam weten dat jij er nog 1 wilt maken.
Ik wil je niet beledigen maar het klinkt een beetje naïef als je zegt dat je dacht dat je nog wel een orderbevestiging zou krijgen. Als je een reis boekt op internet weet je dat het reisbureau er in principe niet aan te pas hoeft te komen en dat jij gewoon gezellig vanachter je computer een reis gaat boeken die definitief is. Anders zou je het wel naar het reisbureau gaan. En als je een reis boekt vul je altijd eerst een paar pagina's in met gegevens enzo en dan kan je als je nog niet op de knop 'boeken' of iets soortgelijks hebt gedrukt altijd nog terug. Als je dan klaar bent met alles invullen en je drukt op een knop om alles te bevestigen dan snap je toch wel dat het definitief is. Ik weet niet via welke site je precies geboekt hebt ( ben wel benieuwd) maar op bijna elke ( degelijke) site waar je reizen kunt boeken staat info en uitleg over hoe je een boeking maakt en dat je niet kosteloos kunt annuleren.
Als je een boeking wilt maken met 2 appartementen en je kan dat niet in 1 boeking verwerken zou ik zelf iniedergeval altijd of een informatienummer bellen of naar het reisbureau ofzo toe gaan om die boeking te maken en dat niet zelf doen via internet. Dan kun je namelijk precies uitleggen wat je wilt en dan maak je dus alleen de boeking als je ook echt allebei de appartementen kunt boeken. Maar goed dat is achteraf.
Ik denk alleen dat je zeker vast zit aan de boeking want , zoals ik al zei, ik zie niet in dat het de tegenpartij duidelijk is dat je de boeking alleen wilde als je ze allebei kon boeken. Dat was wel zo geweest als je met een persoon had gesproken ofzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben denk ik toch van mening dat hier niet sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst. De boeking valt mijns inziens wel degelijk onder de bepalingen van de overeenkomsten op afstand!, waaronder ook de koop op afstand valt. Dat het hier geen koop betreft mag duidelijk zijn maar het is wel degelijk een overeenkomst op afstand! Ogv (uit het hoofd) artikel 7:46i zijn de bepalingen voor koop op afstand ook van toepassing op de overeenkomsten op afstand. Als koper heb je sowieso het recht om binnen 7 dagen zonder vragen/kosten je bestelling te annuleren en deze termijn wordt verlengd tot (ik meen) 3 maanden wanneer de wederpartij in gebreke blijft met het verstrekken van schriftelijke gegevens waarop de overeenkomst helder en duidelijk uit blijkt (de bevestiging van de overeenkomst). Na verstrekking van deze gegevens heb je dus altijd nog 7 dagen om alsnog te annuleren.
Hier is absoluut (als verhaal klopt) niet de vereiste gegevens verstrekt wanneer alleen een acceptgiro is verstuurd. Annuleren lijkt me dan in bovenstaand geval ook nog steeds mogelijk.
Ik ben wel van mening dat het gaat om twee verschillende boekingen! Pas na contact met het reisbureau zijn zij op de hoogte dat er nog meer appartement geboekt willen worden. Dit doet echter niet terzake.

Je kunt niet zomaar een ieder binden aan een overeenkomst! Als de wil ontbreekt is er geen overeenkomst! Dit is basiskennis voor een jurist! (Zie 6:217 j. 3:33 ev.) Je dochter van 14 kan ook niet zomaar een wereldreis boeken! Vandaar dat er zorgvuldig moet worden omgegaan met boekingen op afstand. De ontvanger weet nooit zeker of de verstuurder van de informatie/boeking wel degelijk wil. Hij zal dus zijn boeking moeten bevestigen door het versturen van informatie. Ze kunnen het natuurlijk wel altijd proberen!
In dit geval is al bevestigd dat de boeking in eerste instantie gewenst was dus dat gaat hier wellicht niet op maar anders kan gewoon een beroep worden gedaan op het ontbreken van de wil.

Als ik jou was zou ik het reisbureau schriftelijk op de hoogte stellen van het feit dat je de boeking wilt annuleren.

Succes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2005 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Volgens mij is de (1e) boeking gewoon geldig en kan je er dus ook niet onderuit komen. Steven zegt dat je een order hebt geplaats voor 2x een appartement maar dat lijkt mij niet het geval. Op het moment dat jij de 1e boeking via internet maakt, hoe kan dat reisbureau dan in godsnaam weten dat jij er nog 1 wilt maken.

Dat weten ze aan de hand van de tweede opdracht, die niet ingevuld kon worden. Wanneer een webshop mislukte opdrachten niet bijhoudt, kunnen ze niet de verantwoordelijkheid daarvoor afschuiven op de klant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2005 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Eva schreef:
Volgens mij is de (1e) boeking gewoon geldig en kan je er dus ook niet onderuit komen. Steven zegt dat je een order hebt geplaats voor 2x een appartement maar dat lijkt mij niet het geval. Op het moment dat jij de 1e boeking via internet maakt, hoe kan dat reisbureau dan in godsnaam weten dat jij er nog 1 wilt maken.

Dat weten ze aan de hand van de tweede opdracht, die niet ingevuld kon worden. Wanneer een webshop mislukte opdrachten niet bijhoudt, kunnen ze niet de verantwoordelijkheid daarvoor afschuiven op de klant.

Ze kunnen hiervoor sowieso geen verantwoordelijkheid afschuiven op de klant! De onderneming kiest de keuze van verwerking van de gegevens, daar dienen ze dan ook voor in te staan.
Ik ben eveneens van mening dat het eventueel om aparte boekingen gaat. Dat de bedoeling was twee keer te boeken blijkt ook uit de gedachte van de vraagsteller. Die dacht door twee keer te boeken een capciteitsprobleem te omzeilen. Als men twee keer gegevens invult en twee aparte boekingen verricht, dan zijn er twee aparte overeenkomsten. Dat de appartementen naast elkaar liggen doet hier niets aan af.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 8:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:

Ik ben eveneens van mening dat het eventueel om aparte boekingen gaat. Dat de bedoeling was twee keer te boeken blijkt ook uit de gedachte van de vraagsteller. Die dacht door twee keer te boeken een capciteitsprobleem te omzeilen. Als men twee keer gegevens invult en twee aparte boekingen verricht, dan zijn er twee aparte overeenkomsten. Dat de appartementen naast elkaar liggen doet hier niets aan af.

Dat ben ik niet met je eens: voor TS horen de 2 boekingen bij elkaar; TS heeft ook telefonisch contact gehad, dus het moet de reisorganisator ook duidelijk zijn geweest.

Zo'n organisator hakt vaker met dit bijltje en weet dondersgoed dat er vaak meer boekingen bij elkaar horen.

Dus hooguit kun je concluderen dat TS en de organisator danig van mening verschilden over de inhoud van de overeenkomst, maar juist omdat de aanvraag voor de tweede boeking bekend was bij de organisator kan deze zich er niet op beroepen dat ze dat niet wisten.

Ik ben overigens wel van mening dat TS wat assertiever had mogen reageren en er verstandig aan had gedaan een 'wellicht ten overvloede annuleer ik, wanneer de tweede boeking geen doorgang kan vinden' briefje te sturen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het er echt niet mee eens dat het de reisorganisatie duidelijk had moeten zijn dat het om 2 boekingen ging. Ja áchteraf, maar iig niet vóórdat de boeking gemaakt werd.
Ik maak uit het verhaal op dat de persoon in kwestie éérst 1 reis/appartement heeft geboekt. Die boeking is gewoon doorgekomen en is definitief. Vervolgens wou hij nog een boeking maken, dit wist hij al vantevoren maar het reisbureau niet. Toen die boeking niet goed ging heeft hij contact opgenomen met het reisbureau en gezegd dat ie ze alleen allebei wil. Maar dit is toch achteraf lijkt mij. Het reisbureau kon op het moment dat hij de 1e boeking definitief maakte nooit weten dat hij er op dat moment nog een bij wou, dat wisten ze pas later. Naar mijn mening zijn dit dus gewoon 2 aparte boekingen en is de 1e dus niet afhankelijk van de 2e. Zoals ik al zei, als je zo'n reis wilt maken bel dan even met een medewerker of ga erheen. Dan is het reisbureau wel meteen bij de 1e boeking duidelijk dat hij die alleen wil als de 2e ook door kan gaan.
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dat hierboven dat was ik dus... Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Ik ben het met die gast eens. Wink Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anonymous schreef:
Ik ben het er echt niet mee eens dat het de reisorganisatie duidelijk had moeten zijn dat het om 2 boekingen ging. Ja áchteraf, maar iig niet vóórdat de boeking gemaakt werd.
Ik maak uit het verhaal op dat de persoon in kwestie éérst 1 reis/appartement heeft geboekt. Die boeking is gewoon doorgekomen en is definitief. Vervolgens wou hij nog een boeking maken, dit wist hij al vantevoren maar het reisbureau niet. Toen die boeking niet goed ging heeft hij contact opgenomen met het reisbureau en gezegd dat ie ze alleen allebei wil. Maar dit is toch achteraf lijkt mij. Het reisbureau kon op het moment dat hij de 1e boeking definitief maakte nooit weten dat hij er op dat moment nog een bij wou, dat wisten ze pas later. Naar mijn mening zijn dit dus gewoon 2 aparte boekingen en is de 1e dus niet afhankelijk van de 2e. Zoals ik al zei, als je zo'n reis wilt maken bel dan even met een medewerker of ga erheen. Dan is het reisbureau wel meteen bij de 1e boeking duidelijk dat hij die alleen wil als de 2e ook door kan gaan.

Dit kun je niet stellen zonder te weten hoeveel tijd er tussen de 2 boekingen zat. Ik begrijp uit de topic start dat er direct na elkaar twee boekingen ingevoerd zijn en mede daarop baseer ik mijn standpunt.

Nogmaals, wanneer een reisbureau niet de mogelijkheid biedt in één opdracht 2 appartementen te boeken, moet zo'n bureau er toch echt rekening mee houden dat wanneer er direct achter elkaar twee appartementen geboekt worden, die boeken bij elkaar houden.

Ik zie niet in waarom een bureau vanwege het ontbreken van die mogelijkheid in hun website daarvan vrijgepleit zou worden.

Daarnaast is er ook nog eens telefonisch contact geweest, dus op dat moment was het de reisorganisatie in ieder geval duidelijk, c.q. had het de organisatie duidelijk moeten zijn dat beide boekingen bij elkaar hoorden.

Overigens zou ik het van TS wel verstandiger hebben gevonden wanneer deze zsm. na het ontdekken van de mislukte boeking contact had opgenomen om te benadrukken dat beide boekingen tezamen als één opdracht gezien moesten worden, maar toch blijf ik van mening dat eea vooral de reisorganisator aan te rekenen is.

Wanneer er geruime tijd tussen de twee boekingen had gezeten, zou ik het met je eens zijn, maar in dit geval kan ik me niet in je argumentatie vinden. Je argument dat TS de reis op een andere manier had moeten boeken vind ik erg zwak, omdat dit argument alleen enig hout snijdt wanneer TS inzicht heeft in de manier waarop een (professionele) reisorganisatie in elkaar steekt en het is juist de verhouding tussen de leek als klant en de professionele organisator die imho maakt dat de laatste op de ontstane situatie mede aangesproken kan worden en zich er niet op kan beroepen dat 'ie niet redelijkerwijs had kunnen begrijpen dat er bij het slechts doorvoeren van één van beide boekingen er geen wilsovereenstemming zou bestaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet aan het reisbureau om er vanuit te gaan dat die twee boekingen als één boeking dienen te gelden. Degene die boekt dient dit herkenbaar te maken, zoals hij/zij dit ook zou doen wanneer er mondeling bij een reisbureau zou worden geboekt. De eerste boeking voldoet aan alle eisen om als aparte boeking te worden aangemerkt. De eerste boeking is ook rechtsgeldig of daar nu wel of geen tweede boeking op volgt. Als bij de eerste boeking extra is vermeld dat er een tweede boeking zou volgen voor nog een appartement omdat het niet mogelijk is om twee appartementen in één keer te boeken, dan heb je wellicht een argument. Deze informatie kan ik echter niet uit de verstrekte informatie filteren. Er zijn naar mijn mening dus in eerste instantie twee boekingen verricht.
Wanneer het reisbureau nadat het op de hoogte is gesteld van het feit dat men twee keer wilde boeken niet wil overgaan om alsnog twee appartementen te verstrekken, dat heb je wellicht een argument om de boekingen aan te tasten, nu degene die heeft geboekt dit alleen maar heeft gedaan omdat hij/zij dacht met twee boekingen het gewenste resultaat van twee appartementen te verkrijgen. Het blijven echter aparte en rechtsgeldige boekingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het voor het grote deel met Okidoki eens.

Okidoki schreef:
Quote:
Wanneer het reisbureau nadat het op de hoogte is gesteld van het feit dat men twee keer wilde boeken niet wil overgaan om alsnog twee appartementen te verstrekken, dat heb je wellicht een argument om de boekingen aan te tasten, nu degene die heeft geboekt dit alleen maar heeft gedaan omdat hij/zij dacht met twee boekingen het gewenste resultaat van twee appartementen te verkrijgen.


Ik weet niet of dit wel klopt want we hebben toch in NL de wilsvertrouwensleer. In dit geval loopt de wil en de verklaring uiteen. Volgens die leer heeft echter de uiterlijke schijn van de verklaring voorrang boven de interne wil van de handelende persoon. Ik vind dat in dit geval de wederpartij, het reisbureau, er gerechtvaardigd op vertrouwde dat degene die de boeking maakte deze ook wilde, en zij hoeven dan dus geen rekening te houden met de interne wil van de boeker die eigenlijk ook nog een 2e boeking wou.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik weet niet of dit wel klopt want we hebben toch in NL de wilsvertrouwensleer. In dit geval loopt de wil en de verklaring uiteen. Volgens die leer heeft echter de uiterlijke schijn van de verklaring voorrang boven de interne wil van de handelende persoon. Ik vind dat in dit geval de wederpartij, het reisbureau, er gerechtvaardigd op vertrouwde dat degene die de boeking maakte deze ook wilde, en zij hoeven dan dus geen rekening te houden met de interne wil van de boeker die eigenlijk ook nog een 2e boeking wou.

Je hebt wel een beetje gelijk, vandaar dat ik ook sprak over een argument ipv een daadwerkelijke actie. Het staat er niet duidelijk. Dat is niet zo slim.
Daarentegen is het voor het reisbureau duidelijk geworden (hoewel na totstandkoming van de eerste ovk) dat degene die heeft geboekt eigenlijk twee appartementen wilde boeken. Een beroep op gerechtvaardigd vertrouwen kan dan nog steeds maar de redelijkheid en de billijkheid kan wellicht een dergelijk beroep weer ontkrachten. Het reisbureau is namelijk kort na de eerste boeking op de hoogte gebracht van het probleem. Het gerechtvaardigd vertrouwen wordt mijns inziens wel degelijk ondermijnd, nu het reisbureau op de hoogte was van 'het probleem' en er zelf contact over op zou nemen. Dit druist in tegen een rechtsgeldig beroep op gerechtvaardigd vertrouwen. Maar of dit uiteindelijk ook echt zo is, zullen we waarschijnlijk nooit weten. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds