Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 22:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op euthanasie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet er een recht op euthanasie komen?
Ja! Mensen moeten een menswaaqrdig sterven kunnen afdwingen, mits zij aan de gestelde voorwaarden voldoen.
58%
 58%  [ 7 ]
Nee, artsen moeten vrij zijn om te weigeren.
25%
 25%  [ 3 ]
anders, namelijk:
16%
 16%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 12

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk ten eerste dat het absoluut niet in de natuur van de mens zit om dood te willen (je kan bijv. niet zelf je eigen adem tot stervens toe inhouden, in crisissituaties kiezen mensen automatisch voor hun eigen leven, in crisissituaties zullen mensen de meest onappetijtelijke dingen eten om te overleven), dus als iemand dood wil is er of psychisch iets aan de hand, of het leven van het persoon is verschrikkelijk.. Psychische klachten kunnen behandeld worden, en een leven kan meestal verbeterd worden, m.i. zijn de voorwaarden die de wet stelt om euthanasie te mogen plegen zeer redelijk. Ik vind niet dat je zomaar iedereen die zegt het te willen moet helpen zijn leven te beeindigen maar eerst moet helpen zijn psychische klachten/ leven te verbeteren...
Ten tweede lijkt het me vrij absurd dat iemand dood wil terwijl hij kinderen heeft, omdat de mens van nature zo'n beetje alles over heeft voor zijn eigen kind, m.i. zal een persoon met kind alleen dood willen wanneer er sprake is van een psychische stoornis, of het ondraagelijk lijden van de wet, in het geval van het ondraagelijk lijden van de wet is er zowieso sprake van een spoedige dood, dus dan lijkt het in leven houden van die persoon me niet echt beter voor het kind...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de begrafenissen van de mensen die kinderen hebben en toch hun eigen leven genomen hebben niet willen betalen.

Over psychische klachten moet niet te makkelijk gedacht worden in ieder geval.
Ik merk dat er verschil gemaakt wordt tussen iemand met 'gewone' psychische klachten en bijvoorbeeld een pedofiel of een andere psychische klacht die volgens de wet bestraft wordt.

Van de ene denkt men dat ie niet of met weinig kans op succes behandeld kan worden en de andere zou zich cru gezegd niet aan moeten stellen.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
of een andere psychische klacht die volgens de wet bestraft wordt.


Er is geen psychische klacht die door de wet bestraft wordt, er zijn alleen handelingen die door de wet bestraft worden...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, je hebt helemaal gelijk maar je snapt hopelijk wel hoe ik dat bedoel Smile
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Als die test er al zou zijn zou zo iemand dus nooit geen kinderen kunnen krijgen.

Michaelm schreef:
... je snapt hopelijk wel hoe ik dat bedoel Smile

Wink
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Michaelm schreef:
Als die test er al zou zijn zou zo iemand dus nooit geen kinderen kunnen krijgen.

Michaelm schreef:
... je snapt hopelijk wel hoe ik dat bedoel Smile

Wink


Hehe, oeps. Ik bedoel dus nooit kinderen of geen kinderen.
Thanks !
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
En als de ouders zo ver heen zijn dat de kans groot is dat de kinderen met dezelfde problemen komen te zitten als men de ouders verplicht de kinderen op te voeden ?

Daarom ben ik er ook voor dat niet iedereen zomaar kinderen zou mogen kunnen nemen. Er moet getest worden of de ouders de kinderen waard zijn, dan wel fatsoenlijk kunnen opvoeden.
Als die test er al zou zijn zou zo iemand dus nooit geen kinderen kunnen krijgen.


Een systeem wat daar op lijkt beschrijft Plato in politeia. Het risico wat je dan dus krijgt is dat er een staat op kan komen die veel communistische en fascistische trekjes krijgt. Mensen die niet 'goed genoeg' worden bevonden moeten dan gesteriliseerd worden (Zweden heeft jaren lang een dergelijk programma gehad waarbij vooral Finse vrouwen geslachtofferd werden), op welke gronden kan men beslissen of iemand wel of niet geschikt zal zijn? Dat is een samenleving die in mijn optiek niet wenselijk is.

Maar in leven blijven 'voor de kinderen' is wellicht onwenselijk. Ik ben niet tegen het versoepelen van de regels omtrent euthanasie waardoor ook psychische nood een rechtvaardigingsgrond kan vormen. Waar ik wel huiverig voor ben is een wettelijk recht voor de patiënt op euthanasie. Dan zou namelijk afdwingbaar worden dat iemand een leven neemt, hoe begrijpelijk de doodswens ook moge zijn. Naast het recht op zelfbeschikking zou er ook een recht op gewetensbezwaren moeten zijn.

Het EVRM garandeerd dit recht in feite ook, onze Grondwet nog niet. Ik kan me indenken dat men iets dergelijks niet wil invoeren omdat daarmee ook andere gewetensbezwaren, denk aan het homohuwelijk, als grondwettelijk recht verdedigd zouden kunnen worden. Ik ben van mening dat dat te ondervangen is door de wet in formele zin hier paal en perk aan te laten stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Daarom ben ik er ook voor dat niet iedereen zomaar kinderen zou mogen kunnen nemen. Er moet getest worden of de ouders de kinderen waard zijn, dan wel fatsoenlijk kunnen opvoeden.
Als die test er al zou zijn zou zo iemand dus nooit geen kinderen kunnen krijgen.

Gezien jouw vertrouwen in de rechtspraak (of de staat in het algemeen), verbaast zo'n uitspraak me wel een beetje.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, mijn ideeën daarover staan toch los van de huidige regering.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Nou ja, mijn ideeën daarover staan toch los van de huidige regering.

Iedere andere regering zou wel te vertrouwen zijn? Iedere andere rechter dan de rechter die jou onrecht heeft aangedaan is wel ok? Ik zie echt niet hoe jouw standpunten met elkaar zijn te rijmen.

Dit is dus waarom er door sommigen op dit forum zo wordt gehamerd op het belang van de rechtsstaat. De rechtsstaat stelt grenzen aan wat de overheid mag, en regelt hoe de verschillende machten elkaar controleren. Het systeem is niet volmaakt en zal dat nooit worden, maar is het waard om te verdedigen. Anders kan morgen de helft van Nederland plus 1 bepalen dat de andere helft min 1 geen kinderen meer mag krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Michaelm schreef:
Nou ja, mijn ideeën daarover staan toch los van de huidige regering.

Iedere andere regering zou wel te vertrouwen zijn? Iedere andere rechter dan de rechter die jou onrecht heeft aangedaan is wel ok? Ik zie echt niet hoe jouw standpunten met elkaar zijn te rijmen.

Dit is dus waarom er door sommigen op dit forum zo wordt gehamerd op het belang van de rechtsstaat. De rechtsstaat stelt grenzen aan wat de overheid mag, en regelt hoe de verschillende machten elkaar controleren. Het systeem is niet volmaakt en zal dat nooit worden, maar is het waard om te verdedigen. Anders kan morgen de helft van Nederland plus 1 bepalen dat de andere helft min 1 geen kinderen meer mag krijgen.


Komop, je kan veel breder kijken dan het kortzichtige wat je nu doet.
Een regering die macht heeft en de bedrijven dingen kan verplichten is vele malen beter dan de regering die we nu hebben die samen schijnen te werken met de bedrijven. De enige die in dit land gedwongen worden zijn de simpele burgers.

Om mijn zaak maar weer eens even aan te halen....
Ik ben ontslagen als operator. Dadelijk komt het UWV aan dat ik maar heftruckchauffeur moet gaan worden.
Waarom ontslaan ze me dan bij het uitzendbureau ?!?
Waarom verplichten ze het uitzendbureau niet om mij werk aan te bieden als heftruckchauffer.
Als ik voor 90% van mijn laatstverdiende loon heftruckchauffeur moet spelen heb ik daar geen probleem mee.
Maar door het misselijke spelletje wat er gespeeld is kan ik dadelijk heftruckchauffeur gaan spelen voor een hele hoop minder geld.
En nu mag jij je af gaan vragen hoe lang het duurt voordat ik een vet ongeluk met die heftruck ga bouwen. Als ze me als een achterlijke willen behandelen dan rijd ik ook als een achterlijke.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mis totaal het verband met een recht op euthanasie, of met wat dan ook...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. On-topic is the key! Smile
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik mis totaal het verband met een recht op euthanasie, of met wat dan ook...


Ikke niet Mr. Green

Michaelm schreef:
En nu mag jij je af gaan vragen hoe lang het duurt voordat ik een vet ongeluk met die heftruck ga bouwen.

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euthanasie is maar net hoe je het bekijkt.

- Je kan jezelf euthanaseren door een dodelijke injectie aan jezelf toe te dienen (maarja, wat is nou dodelijk Razz ).

- Je kan bij een arts om advies vragen omtrend euthanasie, en dan aan de hand van die adviezen besluiten hoe je het zelf gaat doen.

- Je gaat langs een apotheek en laat daar een dodelijk mengsel maken (de slechtheid zelve).

- Je vraagt of een arts als het moment daar is, de palliatieve sedatie toe wil passen.

Verder kan je jezelf euthanaseren door je polsen door te snijden (dan verlies je het leven doordat je doodbloedt).

Tsja, keuze genoeg zou ik zeggen. En: THE CHOISE IS ALWAYS YOURS!
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds