|
Auteur |
Bericht |
NelisInfra
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 22
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 13:42 Onderwerp: Probleem met het formuleren van een probleemstelling |
|
|
Dag allemaal,
So far, so good:
Handelsrecht > Vervoersrecht > Zeerecht > Onvoorziene omstandigheden / overmacht.
Lijkt mij een pracht van een onderwerp. Alleen, nu ben ik niet in staat om een probleemstelling te formuleren! Iemand een idee?
Alvast bedankt! |
|
|
|
|
Duch Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 15:31 Onderwerp: |
|
|
Begin eens met het omschrijven van het thema. Wat vind je er zo interessant aan? Zijn er vragen die je graag in de loop van je scriptie zou willen onderzoeken? Is het rechtsgebied in beweging/zijn er juridische problemen die nog niet zijn opgelost? Of heb je wellicht een goed stuk erover liggen waaruit een probleem zou kunnen distilleren? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
|
NelisInfra
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 22
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 16:32 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Of heb je wellicht een goed stuk erover liggen waaruit een probleem zou kunnen distilleren? |
De reden voor deze keuze is omdat ik werk bij een (beginnend) import bedrijf van voedingsmiddelen. Daar wordt onder het beding FOB (Free On Board) getransporteerd. Wat zoveel inhoudt dat als het schip zinkt / de lading wordt gestolen / container overboord valt enz. dat de ontvanger zijn spullen en zijn geld kwijt is.
In die trant zit ik wat te fantaseren, daar wil ik iets mee doen. |
|
|
|
|
Duch Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 16:38 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan je eens met een jurist van dat bedrijf gaan praten over wat problemen zijn die ze tegenkomen. Daar kunnen ze moeilijk bezwaar tegen hebben als je daar enige onderzoek naar wilt verrichten. Misschien blijkt wel dat er nog bepaalde belangrijke juridische vragen onduidelijk zijn. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
|
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 17:47 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zelf eens kijken naar de problemen die kunnen ontstaan over aansprakelijkheid voor gebrekkige c.q. beschadigde goederen.
Volgens Kernkamp advocaten houdt FOB in; Quote: | De verkoper moet franco aan boord van het door de koper genoemde schip leveren. Nadat de goederen de scheepsrailing zijn gepasseerd dient de koper alle risico's te dragen van verlies of schade eraan. De uitvoerkosten moet de verkoper betalen. | Op basis van deze definitie (of dat die helemaal correct is, kun jij waarschijnlijk beter inschatten als) zou ik meteen denken aan aansprakelijkheidsproblemen. Stel dat de koper zegt dat een partij goederen, bijv. 25 auto's, met forse lakschade is geleverd terwijl dit niet overeengekomen is en de verkoper zegt dat deze schade is ontstaan nadat de goederen de scheepsrailing zijn gepasseerd, hoe moet deze situatie dan worden opgelost.
Daarnaast, maar dat lijkt me nogal voor de hand liggend, is de problematiek van het toepasselijke rechtssysteem natuurlijk ook van toepassing. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
|
NelisInfra
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 22
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 20:47 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Quote: | De verkoper moet franco aan boord van het door de koper genoemde schip leveren. Nadat de goederen de scheepsrailing zijn gepasseerd dient de koper alle risico's te dragen van verlies of schade eraan. De uitvoerkosten moet de verkoper betalen. | Op basis van deze definitie (of dat die helemaal correct is, kun jij waarschijnlijk beter inschatten als) zou ik meteen denken aan aansprakelijkheidsproblemen. Stel dat de koper zegt dat een partij goederen, bijv. 25 auto's, met forse lakschade is geleverd terwijl dit niet overeengekomen is en de verkoper zegt dat deze schade is ontstaan nadat de goederen de scheepsrailing zijn gepasseerd, hoe moet deze situatie dan worden opgelost. |
Hmm ja, maar hiervoor kijken we dus naar (uit mijn hoofd) 8:383 BW juncto artt. 4 e.v. HVR (Hague Visby Rules). Daar worden een beetje de standaard aansprakelijkheids regelingen genoemd i.g.v. beschadiging / verlies. Ik denk dat ik het heel smal moet houden, en moet gaan voor iets als: Wanneer is een weersomstandigheid genoeg om aanprakelijkheid voor de vervoerder uit te sluiten? Zoiets. Any thoughts?
Ben vanmiddag maar even naar mijn juridische faculteit gegaan om wat boeken te lenen. Zal ze maar eens even openslaan
Tnx voor de ideeën in ieder geval, I'll keep you posted. |
|
|
|
|
NelisInfra
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 22
|
Geplaatst: di 08 apr 2008 22:14 Onderwerp: |
|
|
Privaatrecht > Handelsrecht > Vervoerrecht > Zeerecht > Internationaal vervoer
Wat is de discrepantie tussen een niet-toerekenbare overmacht en een toerekenbare tekortkoming van de vervoerder? |
|
|
|
|
|