Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 5:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pro deo
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
leader



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2006 17:01    Onderwerp: Pro deo Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vraagje.

Wanneer kan iemand kosteloos procederen, dus gebruik maken van een z.g. pro-deo advokaat.

M.a.w. waar ligt de financiële vermogensgrens en wordt dan b.v. ook het onroerend meegeteld om dan gebruik te maken van een kosteloze advokaat? (of niet)

En hoe wordt dit dan gecontroleerd, iedereen kan per slot van rekening zeggen dat hij of zij geen vermogen heeft. Laughing

Vr.gr. Leader.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2006 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Allereerst, pro-deo advocatuur bestaat eigenlijk niet in Nederland. De gedachte is dat iedereen recht op rechtsbijstand heeft en dat de overheid mensen financieel tegemoet komt indien deze mensen rechtsbijstand niet kunnen betalen.

Bij het inschakelen van een advocaat betaal je altijd een bepaald bedrag, de eigen bijdrage. Zie de tabel via deze link.
http://www.rvr.org/Site/ib/data/fingrens.htm

Het systeem is zo ingericht dat het opgegeven inkomen aan de gegevens van de belastingdienst wordt getoetst. Vermogen zoals u schetste speelt dus enkel een indirecte rol via de belastingaangifte. Corresponderen de bedragen niet, dan ontstaat het vermoeden van fraude.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kleine aanvulling: je betaalt niet altijd. Als er in strafzaken een raadsman wordt toegevoegd door de rechter (bij de in bewaring stelling),dan betaal je niets. Maar ja, of dat nou te prefereren is ....?? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Kleine aanvulling: je betaalt niet altijd. Als er in strafzaken een raadsman wordt toegevoegd door de rechter (bij de in bewaring stelling),dan betaal je niets. Maar ja, of dat nou te prefereren is ....?? Wink


Nou...er zijn sommige topadvocaten die een paar zaken per jaar pro deo behandelen. Moet je net het geluk hebben zo eentje tegen te komen Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je als advocaat je uren gaat declareren. Wie bepaald dan wat redelijk is ?

anders kan je als advocaat een zeer hoge rekening indienden, terwijl je aan je clienten nooit zo een hoog uurloon rekend.

Of is er een bepaalde regeling voor.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Als je als advocaat je uren gaat declareren. Wie bepaald dan wat redelijk is ?

Dat doe je toch zelf ? Ik zie dat niet anders dan wanneer ik nu een tarief voor een adviesopdracht neerleg.

Zo'n tarief zal bepaald worden aan de hand van iemands' kennis, kunde en ervaring.

Ik kan me zelfs een vorm van differentiatie voorstellen: als ik straks advocaat ben zal ik voor een klus waar ik ook met ICT kennis nodig heb een hoger tarief rekenen dan wanneer ik alleen mijn juridische arsenaal nodig heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet als advocaat per zoveel minuten bijhouden wat je gedaan hebt (volgens mij zelfs per 4 of 10 minuten). Als je voor een beginnende advocaat kiest (advocaat-stagiair) is deze goedkoper in zijn uurloon maar kan je ook verwachten dat deze langer over bepaalde zaken doet (omdat ze veel dingen nog moeten uitzoeken bijvoorbeeld). Kies je voor een meer ervaren medewerker dan rekent deze uiteraard meer uurloon maar mag je als client weer verwachten dat deze zaken in veel sneller tempo afhandelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed maar er zijn advocaten die net zo veel ervaring hebben, maar waar toch de ene meer per uur wil hebben dan de ander.

Laat ik het ander zeggen.

Voor een bepaalde klus rekent een advocaat 100 euro. Nu komt er iemand bij hem waar de kosten op pro-deo basis gedeclareerd moeten worden. Stel de advocaat rekend nu dan 120 euro, want hij weet ik krijg mijn geld toch wel.

Kan dit, gebeurd dit ? En wie controleerd dit.

Hopelijk is mijn vraag zo duidelijker.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Voor een bepaalde klus rekent een advocaat 100 euro. Nu komt er iemand bij hem waar de kosten op pro-deo basis gedeclareerd moeten worden. Stel de advocaat rekend nu dan 120 euro, want hij weet ik krijg mijn geld toch wel.

Afaik gelden er vaste forfaitaire bedragen, net zoals bij een proceskostenvergoeding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het werken op toevoegingsbasis staan vaste bedragen. Die zijn gekoppeld aan acties die je moet ondernemen c.q. die plaatsvinden in een zaak (je krijgt bijv. in het strafrecht een vergoeding voor het bijwonen van de behandeling vordering inbewaringstelling of de vordering verlenging gevangenhouding) en ook wel aan tijd. Je hebt bijv. een maximum aantal uren dat je aan de zaak mag besteden. Als je daar bovenuit dreigt te komen moet je tijdig een verzoek indienen om deze extra uren vergoed te krijgen.

Ik weet niet in hoeverre is nog bij ben met de kennis, maar in strafzaken was het maximaal 40 uren. Aan sommige zaken besteed je dan misschien 10 uur en aan andere 35 en voor dat alles krijg je gewoon hetzelfde bedrag (uitgaande van dezelfde handelingen in de procedure).

Als jehet heel precies wilt/moet weten, neem dan even contact op met de Raad voor Rechtsbijstand of kijk op hun website.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
leader



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arie schreef:
Hoi,

Allereerst, pro-deo advocatuur bestaat eigenlijk niet in Nederland. De gedachte is dat iedereen recht op rechtsbijstand heeft en dat de overheid mensen financieel tegemoet komt indien deze mensen rechtsbijstand niet kunnen betalen.

Bij het inschakelen van een advocaat betaal je altijd een bepaald bedrag, de eigen bijdrage. Zie de tabel via deze link.
http://www.rvr.org/Site/ib/data/fingrens.htm

Het systeem is zo ingericht dat het opgegeven inkomen aan de gegevens van de belastingdienst wordt getoetst. Vermogen zoals u schetste speelt dus enkel een indirecte rol via de belastingaangifte. Corresponderen de bedragen niet, dan ontstaat het vermoeden van fraude.


Interessant thema merk ik...........

Dus als ik het goed begrijp, kan men gratis, of tegen een geringe vergoeding lekker procederen, ondanks het feit dat men een huis bewoond van b.v. euro 500.000,- maar met een gering inkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kan iemand met een gering inkomen langdurig zo'n duur huis bewonen??
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
leader



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat dacht je van schenking c.q. erven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan heb je toch altijd nog een fors bedrag aan OZB en onderhoud?
Enfin, dat is wellicht off topic.

Maar goed, zie voor meer informatie www.rvr.org en dan onder Publieksinformatie. Deze link geeft ook wat informatie over hoe de Raad er naar kijkt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

leader schreef:

Dus als ik het goed begrijp, kan men gratis, of tegen een geringe vergoeding lekker procederen, ondanks het feit dat men een huis bewoond van b.v. euro 500.000,- maar met een gering inkomen?


Ongetwijfeld zullen er een aantal types tussen zitten die wel recht hebben op een vergoeding, maar waar je vraagtekens bij kunt zetten o.b.v. hun vermogen. Maar dit vind ik wel een hele scheve weergave van het systeem. De grens voor rechtsbijstand ligt bij een betrekkelijk laag inkomen, dus het is denk ik eerder zo dat mensen die de bijstand wel nodig zouden hebben hem niet krijgen.
Vergeet overigens niet dat de vergoeding niet óf de volle mep, óf niets is. Je betaalt een hogere eigen bijdrage naarmate je inkomen hoger is.
Verder procederen mensen over het algemeen om een goede reden, en niet voor de fun.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds