Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 1:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pro deo advocaat en uitkeringen bij detentie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DI



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 15:34    Onderwerp: Pro deo advocaat en uitkeringen bij detentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

ik ben op zoek naar informatie over de in de titel genoemde onderwerpen. Het gaat bij de pro deo advocaten erover of je om een andere kan verzoeken als je niet tevreden bent over de huidige. Voor wat betreft de uitkering, ben ik op zoek naar informatie of deze stopgezet wordt zodra je in detentie zit. Ik heb namelijk begrepen dat mensen die in detentie zitten en een eigen huis hebben, deze in het ergste geval moeten verkopen omdat ze niet aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DI



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan nou echt niemand mij aan de benodigde informatie helpen? Of is het niet interessant genoeg?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het mega-interessant maar ik heb nog geen strafrecht gehad Embarassed

Wat ik me wel afvraag, een pro deo advocaat wordt je toegewezen (gratis) toch? Heb je dan inderdaad recht om om een ander te verzoeken?

Verder wordt volgens mij een uitkering niet stopgezet als je in detentie zit. Als je er echt mee omhoog zit kan ik het hier wel navragen bij Dienst Sociale zaken voor je. Ik werk bij de Gemeente.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DI



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie. Via internet heb ik wel e.e.a. kunnen vinden over het stopzetten van de uitkering (het betreft hier een WAO uitkering), maar ik zocht een stukje bevestiging. Ik zou het erg op prijs stellen als je dit voor mij na zou willen vragen.

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DI schreef:
Bedankt voor je reactie. Via internet heb ik wel e.e.a. kunnen vinden over het stopzetten van de uitkering (het betreft hier een WAO uitkering), maar ik zocht een stukje bevestiging. Ik zou het erg op prijs stellen als je dit voor mij na zou willen vragen.

Bedankt!


Ik ga morgen even voor je kijken of ik het antwoord kan vinden. Dan laat ik dat hier weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Via internet heb ik wel e.e.a. kunnen vinden over het stopzetten van de uitkering (het betreft hier een WAO uitkering), maar ik zocht een stukje bevestiging.


Klopt wordt aangegeven in de betreffende wetten en geldt niet enkel voor de WAO. Eventueel wil ik u de artikelen wel tonen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt wel een andere pro deo advocaat vragen. als je niet tevreden bent over je advocaat. De advocaten rekenen dan ondering wel met elkaar af v.w.b. de verrichte werkzaamheden.

Ik heb er in de praktijk vrij geregeld mee te maken gehad. Mensen die in een Huis van Bewaring zitten vragen soms ook tijdens het spreekuur aan de mensen van het Bureau voor Rechtshulp of die een goede advocaat weten. Maar je kunt ook zelf een advocaat benaderen en vragen of hij de zaak over wil nemen van de huidige advocaat. Het is wel netjes het eerst even zelf te melden bij advocaat nummer 1, maar dat hoeft niet perse.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
DI



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen bedankt voor de reacties. Ik zou inderdaad graag de artikelen in de wet willen weten waaruit blijkt dat je geen uitkering meer ontvangt op het moment dat je in detentie zit. Tevens zou ik graag willen weten hoe het dan geregeld is als je vervolgens na een paar weken/maanden vrij komt en het blijkt dat je onschuldig was. Wordt deze uitkering dan met terugwerkende kracht toegekend of ben je dit gedeelte dan gewoon misgelopen? Ik vind het namelijk een kromme gedachte dat "onschuldigen" financieel in de problemen kunnen raken doordat er uitkeringen stop worden gezet.

Nogmaals alvast allemaal bedankt voor de reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 05 nov 2005 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen recht op uitkering tijdens vrijheidsontneming:
art. 19b ZW
artt. 19a, 43a, 47 WAO
artt. 7b, 20, 21 Waz
artt. 6b, 19, 20 Wajong
art. 8 WW
art. 2 TW


art. 20a heropening Wajong uitkering na (vrijheidsontneming)
art. 47b heropening Wao uitkering na
art. 17 heropening Waz uitkering na
art. 43 intrekking Wajong uitkering
art. 19 intrekking Waz uitkering
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 05 nov 2005 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DI schreef:
Tevens zou ik graag willen weten hoe het dan geregeld is als je vervolgens na een paar weken/maanden vrij komt en het blijkt dat je onschuldig was


Je kunt in zo'n geval een verzoek tot schadevergoeding (laten) indienen. V.w.b. de dagen dat je vast zat geldt artikel 89 Sv. en v.w.b. overige kosten (bijv. kosten raadsman, maar ook gederfd inkomen) gelden 591 en 591 a Sv.

Voor de dagen die je achteraf bezien onterecht in voorlopige hechtenis hebt doorgebracht worden verschillende "tarieven" gehanteerd. Voor het vast zitten in alle beperkingen (op het politiebureau of daadwerkelijk "in beperkingen", waarbij je op contact met je raadsman na geen contact met de buitenwereld mag hebben, bijv. ook geen t.v. of kranten ofzo) geldt een hogere dagvergoeding dan voor de gewone voorlopige hechtenis.

Bij het bepalen van de vergoeding kijkt de Rechtbank naar het hele plaatje. Men kan bijvoorbeeld bepalen dat een verdacht wel lange tijd onterecht vast zat, maar dat dat toch ook deels aan de verdachte zelf te wijten is geweest. Het indienen van een vergoedingsverzoek betekent dus niet dat je het hele daar in genoemde bedrag krijgt.

Tot slot: er zit een limiet aan de termijn waarbinnen dergelijke verzoeken moeten zijn ingediend: de stukken moeten binnen 3 maanden na de beeindiging van de zaak binnen zijn.

En verder zijn er nog wel wat nuances, maar ik laat het hier maar even bij.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
DI



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2005 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Ik denk dat ik voorlopig wel even genoeg weet over dit onderwerp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
flowerxxx




Geslacht: Vrouw



Berichten: 27


BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het heet geen pro deo advocaat meer maar een advocaat op basis van toevoeging. Je kunt gewoon contact opnemen met een andere advocaat. Laat dit wel even (bij voorkeur)schriftelijk aan je oude advocaat weten.

De vergoeding waar simone over spreekt kan alleen als je bent vrijgesproken!. Dat moet je binnen 3 maanden indienen nadat de zaak onherroepelijk is geworden (er is dan geen hoger beroep meer mogelijk).
Als de officier of jij in hoger beroep zijn gegaan kan je het dus nog niet indienen.

Je uitkering wordt (terecht) stopgezet op het moment dat je gedetineerd zit. Voor de exacte voorwaarden zou ik wel even bellen met de uitkeringsinstantie dan weet je precies wat je moet regelen. Uitkeringen worden zelden met terugwerkende kracht uitgekeerd. Daarvoor moet je trouwens ook naar de rechter. In eerste instantie zit je namelijk met een reden in detentie. Dat je achteraf onschuldig blijkt te zijn doet aan het eerste niets af mbt de uitkering.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 19 nov 2005 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb de vraag of het alleen bij een vrijspraak kan (mij stond bij van niet) nog even voorgelegd aan een van mijn docenten. Antwoord:

"Het gaat niet alleen om vrijspraak, maar ook om ontslag van rechtsvervolging. Het sepot dat je noemt valt echter buiten deze regeling, het gaat om eindbeslissingen na het onderzoek ter terechtzitting. Zie de formuleringen: 'zonder oplegging' en zonder toepassing van 9a Sr: deze oplegging en toepassing zijn aan de rechter voorbehouden. Voor een begonnen opsporingsonderzoek dat niet heeft geleid tot een vervolging kun je geen schadevergoeding krijgen, maar weer wel voor ten onrechte toegepaste voorlopige hechtenis. zie art. 89 e.v. Sv."
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds