|
Auteur |
Bericht |
bellenbellen
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 250
|
Geplaatst: ma 13 jan 2014 20:03 Onderwerp: Philips Senseo Sarista toestel dat eindeloos defect raakt |
|
|
Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je apparaat drie keer hebt laten repareren en je er geen vertrouwen meer in hebt je geld terug kunt krijgen? Maar dat schijnt volgens Consuwijzer niet zo te zijn? |
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 13 jan 2014 21:08 Onderwerp: |
|
|
Een apparaat moet de eigenschappen bezitten die je redelijkerwijs mag verwachten. Dat een apparaat drie is is gerepareerd, lijkt erop te wijzen dat het niet de eigenschappen bezit die je mag verwachten, maar dat is wel afhankelijk van de verdere omstandigheden van het geval. Hoe snel achter elkaar zijn de reparaties uitgevoerd en wat was de aard van het gebrek? |
|
|
|
|
bellenbellen
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 250
|
Geplaatst: do 16 jan 2014 10:42 Onderwerp: |
|
|
De Philips Senseo Sarista is binnen 10 maanden defect geraakt, mogelijk probleem met het vermalen van de koffiebonen. Vervolgens is deze weer defect geraakt op 10 januari 2014 dit jaar. Exact dezelfde klachten. Wanneer je op het internet kijkt zie je dat deze klachten veel meer voor komt. Helaas verteld Philips mij niet wat er nu aan de hand is. Zij zijn hier niet open over. Wellicht uit commerciële redenen. Inmiddels is toestel nu meer dan één jaar oud en is de garantie vervallen en heb je nu recht op fabrieksgarantie? |
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 18 jan 2014 11:54 Onderwerp: |
|
|
En wanneer heeft u de Sarista gekocht? Als u geen fabrieksgarantie bent overeengekomen, heeft u daar geen recht op. |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: za 18 jan 2014 22:33 Onderwerp: |
|
|
Binnen het consumentenrecht hoef je toch niet expliciet (fabrieks)garantie overeen te komen? Wat moet je überhaupt met de term fabriek? Je koopt bij een verkoper, niet bij de fabrikant. Je hebt enkel wat met de fabrikant te maken mbt zijn reclameringen over het product.
Ook na een reparatie mag je weer in alle redelijkheid verwachten dat het product weer enige tijd zonder problemen functioneert.
Ook al is de garantie vervallen, als de reparatie niet deugdelijk is uitgevoerd en datzelfde deel wederom defect is op korte termijn, maakt u nog aanspraak op het repareren daarvan. |
|
|
|
|
cvb
Leeftijd: 71 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 1159
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 8:26 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Als u geen fabrieksgarantie bent overeengekomen, heeft u daar geen recht op. | Waarom zou TS geen fabrieksgarantie zijn overeengekomen??
Dacht trouwens, dat het effekt van reparaties ook weer wordt gegarandeerd. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 14:18 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | Binnen het consumentenrecht hoef je toch niet expliciet (fabrieks)garantie overeen te komen? |
Volgens de wet moet de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden (art. 7:17 lid 1 BW). Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst als de zaak niet de eigenschappen bezit die de koper mocht verwachten op grond van aard van de zaak en de mededelingen die verkoper heeft gedaan (art. 7:17 lid 2 BW).
Deze wettelijke regeling is niet hetzelfde als een garantie. Een verkoper kan bepaalde eigenschappen expliciet garanderen, bijvoorbeeld dat een wasmachine in ieder geval een jaar lang goed werkt. Als de wasmachine binnen dat jaar kapotgaat, hoeft de koper geen discussie te voeren met de verkoper over de eigenschappen die hij mocht verwachten, maar kan de koper rechtstreeks een beroep doen op de garantie. Je moet zo'n garantie wel expliciet afspreken.
Een garantie komt bovenop de wettelijke regeling. Als de wasmachine na een jaar en twee maanden kapotgaat, kan de koper nog steeds aanspraak maken op reparatie op kosten van de verkoper, mits het gebrek betekent dat de wasmachine bij aflevering niet de eigenschappen bezat die de koper mocht verwachten.
jpst schreef: | Wat moet je überhaupt met de term fabriek? Je koopt bij een verkoper, niet bij de fabrikant. Je hebt enkel wat met de fabrikant te maken mbt zijn reclameringen over het product. |
Een fabrieksgarantie betekent dat de fabrikant van het product een bepaalde eigenschap garandeert en de verkoper die garantie bij de verkoop meegeeft. Met een fabrieksgarantie kan de koper dus in geval van een defect rechtstreeks de fabrikant tot reparatie aanspreken. Ook een fabrieksgarantie moet je expliciet afspreken en komt bovenop de wettelijke regeling. De koper kan dus, zelfs met een fabrieksgarantie, ook de verkoper aanspreken -- niet onder de fabrieksgarantie, maar op grond van de wet. |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 21:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst als de zaak niet de eigenschappen bezit die de koper mocht verwachten op grond van aard van de zaak en de mededelingen die verkoper heeft gedaan |
Nog preciezer: óók de mededelingen door de fabrikant gedaan. In consumentenzaken is de fabrikant vaak niet de verkoper natuurlijk.
Een verkoper kan dus nooit slechts 1 jaar garantie geven als de fabrikant (via website, handleiding, etc.) reclameert met 2 jaar garantie. Om maar een simpel voorbeeld te noemen. (art. 7:18 BW)
Quote: | Met een fabrieksgarantie kan de koper dus in geval van een defect rechtstreeks de fabrikant tot reparatie aanspreken. |
Dat is volgens mij niet juist. Je hebt een koopovereenkomst vaak met de verkoper en niet met de fabrikant. Daarnaast loop je het risico dat de verkoper je niet meer kan of wil helpen als je zelf met de fabrikant de boel wilt afhandelen. Je moet namelijk eerst de verkoper de kans geven op herstel, zo niet dan draai je zelf op voor bijkomende kosten.
Verder is de fabrikant helemaal niet verplicht je te helpen, je hebt immers geen overeenkomst met hem.
Quote: | De koper kan dus, zelfs met een fabrieksgarantie, ook de verkoper aanspreken |
Kán? Dit is gewoon zijn recht, dus niet een mogelijkheid of optie, maar de enige juiste weg. |
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 20 jan 2014 0:28 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | Nog preciezer: óók de mededelingen door de fabrikant gedaan. In consumentenzaken is de fabrikant vaak niet de verkoper natuurlijk. Een verkoper kan dus nooit slechts 1 jaar garantie geven als de fabrikant (via website, handleiding, etc.) reclameert met 2 jaar garantie. Om maar een simpel voorbeeld te noemen. (art. 7:18 BW) |
Je hebt gelijk voor wat betreft eigenschappen van de zaak die de koper mag verwachten. Het bestaan van een garantie is echter geen eigenschap van de zaak, maar een bepaling in de koopovereenkomst. Als de verkoper een product levert zonder garantie, terwijl de fabrikant een jaar garantie aanprijst op zijn website, dan is het product niet non-conform door het enkele ontbreken van de garantie. De aanprijzing van de fabrikant is wel een argument voor de koper dat de zaak tenminste een jaar naar behoren moet functioneren. De aanprijzing van de fabrikant met betrekking tot de garantietermijn komt dus via de weg van artikel 7:17 BW alsnog ten gunste van de koper. Overigens betekent het werkwoord reclameren 'bezwaar maken' en niet 'reclame maken'.
jpst schreef: | Dat is volgens mij niet juist. Je hebt een koopovereenkomst vaak met de verkoper en niet met de fabrikant. Daarnaast loop je het risico dat de verkoper je niet meer kan of wil helpen als je zelf met de fabrikant de boel wilt afhandelen. Je moet namelijk eerst de verkoper de kans geven op herstel, zo niet dan draai je zelf op voor bijkomende kosten. Verder is de fabrikant helemaal niet verplicht je te helpen, je hebt immers geen overeenkomst met hem. |
De essentie van een fabrieksgarantie is dat de fabrikant een garantie verleent en dus niet de verkoper. Het (fabrieks)garantiebewijs is volgens mij een voorbeeld van een recht aan toonder: degene die het garantiebewijs laat zien, mag de rechten die staan genoemd in dat bewijs uitoefenen. Daarmee onstaat een contractuele relatie tussen de fabrikant en de koper. Als je onder een fabrieksgarantie claimt, hoef je niet eerst de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te repareren, tenzij dat een bijzondere voorwaarde is van de fabrieksgarantie.
jpst schreef: | Kán? Dit is gewoon zijn recht, dus niet een mogelijkheid of optie, maar de enige juiste weg. |
Een recht is altijd een mogelijkheid of een optie. Je kunt ook misbruik maken van een recht, dus het is zeker niet altijd de enige juiste weg (vgl. artikel 3:13 BW). Het is meestal makkelijker onder een garantie te claimen dan aanspraak te maken op je wettelijke recht op conformiteit. De garantie voorkomt immers de discussie over welke eigenschappen de koper mocht verwachten: die eigenschappen staan namelijk expliciet genoemd in de garantie. Een koper met een fabrieksgarantie zal dus eerst de fabrikant aanspreken onder de garantie. |
|
|
|
|
bellenbellen
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 250
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2014 17:52 Onderwerp: |
|
|
Philips heeft voor dit probleem een oplossing gezocht en waarschijnlijk zou dit helpen door nieuwe schoonmaak set met een extra optie.
http://www.philips.com/sarista-koffieuitgang |
|
|
|
|
|