Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 15:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegging van werk en werkgever wil vakantieuren uitbetalen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 21:24    Onderwerp: Opzegging van werk en werkgever wil vakantieuren uitbetalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed nieuws ik heb een nieuwe baan met ingang van 1 januari en heb keurig netjes opgezegd want dit zou mijn laatste contract zijn bij mijn huidige werkgever wat uiterlijk tot 13 februari afloopt.
Nu heb ik nog 80 uur vakantieuren staan.
En nu is mijn werkgever het niet met mij eens dat ik die opneem, omdat er onderbezetting is en niet tijdig iemand kan bijspringen i.v.m. kerst.
Het gaat hier om salarisadministratief werk op MBO niveau in een uitzendbureau in de thuiszorg.
Mevr. de bazin wil graag dat ik die 80 uur laat uitbetalen en dat ik tot eind december werk i.p.v. 13 december.
Ze had ook ff over werkweigering en dat er dan loon in kan worden gehouden.
Ik heb de hele zomer geen vakantie opgenomen en nu bij uit dienst gaan naar een betere baan gaat mevr. nog ff naar doen?
Ik heb geen verstoorde arbeidsrelatie maar, dit is wel zo kinderachtig.
Nu staat ze er wel positief tegenover als we iemand snel kunnen regelen om tijdig administratief werk op te vangen en wat betreft telefoonaaname.

Volgens mij sta ik sterk en moet ik gewoon voet bij stuk houden, ik ben immers niet onmisbaar, anders werd mij wel een onbepaald contract aangeboden maar dat wilden ze niet vanwege economische redenenen (yeah right).

Wie heeft nog tips?

Het is toch HAAR probleem??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het is niet haar probleem.

Als zij zwaarwegende belangen heeft waarom jouw vakantie op een bepaald moment niet kan doorgaan, heeft zij het recht om je die vakantie te weigeren of zelfs terug in te trekken indien het reeds toegezegd was.

Bij overgang naar een andere baan zal het voor haar essentieel zijn dat het een en ander goed overgedragen wordt en dat zij nu niet ineens met onderbezetting komt te zitten. Er is niet voor niets sprake van een maand opzegtermijn, dat geeft de werkgever ook de gelegenheid om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met een oplossing voor degene die vertrekt.

Als de werkzaamheden die je t/m eind december zou moeten verrichten of zou moeten overdragen in jouw ogen niet zwaarwegend zijn, kun je er tegenin gaan, maar dan wordt het wel een juridische strijd. In eerste instantie staat zij in haar recht in dit soort situaties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
Nee, het is niet haar probleem.

Als zij zwaarwegende belangen heeft waarom jouw vakantie op een bepaald moment niet kan doorgaan, heeft zij het recht om je die vakantie te weigeren of zelfs terug in te trekken indien het reeds toegezegd was.

De werkgever kon op zijn of haar vingers natellen dat TS, gezien het naderende einde van het contract vrije dagen op zou kunnen willen nemen en het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om daarmee rekening te houden.

Een beroep op zwaarwegend belang treft dat imho geen doel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben je niet verplicht om de opzegtermijn gewoon te werken?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ben je niet verplicht om de opzegtermijn gewoon te werken?

Maar dat kan natuurlijk bestaan in het opnemen van vakantiedagen.

Art 7:638 lid 1 BW bepaalt dat de werkgever ieder jaar verplicht is de werknemer in staat te stellen zijn wettelijke vakantiedagen op te nemen, dus in ieder geval 20 vakantiedagen over 2006. De overige leden van dit artikel lijken hierop geen uitzondering toe te laten. Weliswaar kan de werkgever op grond van lid 5 wegens gewichtige redenen de vakantie van de werknemer verschuiven, aan lid 1 lijkt dat geen afbreuk te doen (zoals ik het artikel lees).

Wel kan de werkgever je verplichten de vakantiedagen door te werken die boven het wettelijke minimum gaan. Je hebt 80 uur = 10 dagen over. Stel je hebt recht op 25 vakantiedagen en je hebt in 2005 3 dagen laten staan (dus totaal 28 dagen voor 2006). Stel je hebt dit jaar al 18 dagen opgenomen. Dat zijn dan de 3 dagen van 2005 en 15 wettelijke vakantiedagen. Dan heb je in ieder geval recht op nog 5 vakantiedagen (de wettelijke). De overige 5 (bovenwettelijke) zullen dan worden uitbetaald bij het einde van de arbeidsovk. De werkgever is dan ook verplicht een verklaring uit te reiken waarmee je bij je volgende werkgever 5 dagen (onbetaald) verlof kunt opeisen.

Het bovenstaande is niet van toepassing op verlofdagen die geen vakantiedagen zijn. Bijvoorbeeld ADV-dagen. Voor die dagen moet je je arbeidsovk en/of CAO erop naslaan.

ik schreef:
(zoals ik het artikel lees)

In het arrest C-124/05 van het HvJ-EG lijkt deze lezing in overweging 17 te worden bevestigd:
Quote:
Tijdens de parlementaire behandeling is erkend dat een afkoopmogelijkheid voor vakantiedagen werknemers ertoe kan aanzetten vakantiedagen niet op te nemen in de wetenschap dat in een dienstjaar niet opgenomen vakantiedagen in latere jaren in aanmerking komen voor afkoop. In dit verband is aangegeven, dat hier aan werkgevers en werknemers een eigen verantwoordelijkheid moet worden gelaten en dat er vertrouwen is, dat de betrokkenen hiermee in voorkomend geval op een verantwoorde manier zullen omgaan. Daarbij is erop gewezen, dat de werkgever ingevolge artikel 7:638, lid 1, BW verplicht is de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen ten minste de minimumvakantie op te nemen; de werknemer kan deze minimumvakantie bij de werkgever afdwingen.

Het arrest zelf geeft een verbod (voor zowel werkgever als werknemer) op het uitbetalen van de wettelijke vakantiedagen, maar dit geldt niet bij het einde van de arbeidsovk, zie art 7 lid 2 van de richtlijn waar het over gaat. Dus als Rude instemt met doorwerken en uitbetalen, dan mag dat.

edit: in een poging op mezelf te reageren mijn oude reactie gewist, en nu weer ingevoegd (met dank aan de BACK button Smile).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op do 30 nov 2006 0:41, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar dat kan natuurlijk bestaan in het opnemen van vakantiedagen.


Maar kan je dan ook aan het eind van de maand je contract opzeggen, waardoor je dus nog maar 1 maand hoeft te werken, en dan aan het begin van je laatste maand (dus zeg maar een dag na de opzegging) de rest van de maand vrij nemen? Dat lijkt me namelijk ook niet echt redelijk t.o.v. de werkgever, want waar dient dan die maand opzegtermijn voor? (dat is i.c. natuurlijk niet het geval, maar even hypothetisch)
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Maar kan je dan ook aan het eind van de maand je contract opzeggen, waardoor je dus nog maar 1 maand hoeft te werken, en dan aan het begin van je laatste maand (dus zeg maar een dag na de opzegging) de rest van de maand vrij nemen?

Dat lijkt mij inderdaad een mogelijkheid. Alleen kom je niet aan de benodigde 20 wettelijke vakantiedagen tenzij je per het eind van het jaar opzegt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of genoeg hebt meegenomen van het vorige jaar of men werkt met een verlofcontainer, toch?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Of genoeg hebt meegenomen van het vorige jaar of men werkt met een verlofcontainer, toch?

Maar die dagen van vorig jaar zijn geen wettelijke verlofdagen. Of misschien zijn ze gezien het arrest van het HvJ-EG dat weer wel, als ze dat oorspronkelijk al waren. Daarvoor kunnen we wellicht een nieuwe prejudiciële vraag stellen Wink.

De vraag is ook hoe je precies moet omgaan met wettelijke dagen van 2006, bovenwettelijke van 2006, en doorgeschoven dagen uit 2005. Normaal gesproken neem je eerst die van 2005 op, dan de wettelijke van 2006, dan de bovenwettelijke. In hoeverre hier wel of niet van kan worden afgeweken weet ik niet. Als afwijking niet mogelijk is, dan moet de werkgever je op grond van art 7:638 lid 1 BW wellicht gelegenheid geven eerst je dagen uit 2005 op te maken, dan de wettelijke uit 2006. In dat geval kun je inderdaad wel aan 1 maand komen.

Ook kun je je afvragen in hoeverre art 7:638 lid 1 BW geldt wanneer je de arbeidsovk zeg per 1 juli opzegt. Is de werkgever dan verplicht je de 10 wettelijke dagen die je tot op dat moment hebt opgespaard op te nemen? Ik denk het eigenlijk wel (anders zou Rude hier alleen sterk staan omdat hij toevallig per het eind van het jaar opzegt).

Hoe langer je hierover nadenkt, hoe ingewikkelder de constructies die je kunt bedenken Wink.

Een verlofcontainer bevat vermoedelijk geen al dan niet wettelijke vakantiedagen, maar anderssoortige verlofdagen. Of vergis ik me?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle antwoorden, het is mij nog steeds niet duidelijk welke kant het kan opgaan.
Ik ben NIET onmisbaar en we hebben een grote flexpool met medewekers, die zouden kunnen invalllen voor de time being.
Er zitten veel invoerklussen bij die door een puntueel persoon kunnen worden gedaan.
Ik zie dus geen probleem in mijn onmisbaarheid.
Het is haar probleem, zij had het in moeten calculeren, zij is leidingevende.
En waar gaat het over, het gaat om 2 weken en 2 dagen.
Ik heb dit nog nooit bij geen enkele werkgever meegemaakt dat daar moeilijk over wordt gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
bona fides schreef:

Maar dat kan natuurlijk bestaan in het opnemen van vakantiedagen.


Maar kan je dan ook aan het eind van de maand je contract opzeggen, waardoor je dus nog maar 1 maand hoeft te werken, en dan aan het begin van je laatste maand (dus zeg maar een dag na de opzegging) de rest van de maand vrij nemen? Dat lijkt me namelijk ook niet echt redelijk t.o.v. de werkgever, want waar dient dan die maand opzegtermijn voor? (dat is i.c. natuurlijk niet het geval, maar even hypothetisch)


Mijn contract is al eindig, of het zou eindigen op 13 februari of eerder als ik een baan gevonden zou hebben, wat mijn leidingevende al weet vanaf eind september, omdat zij mij geen onbepaalde tijd kan en wil geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 8:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in januari en februari dit jaar 6 weken opgenomen, zomervakantie NIKS opgenomen, dus nu bij uitdienstreding heb ik recht op vakantiedagen op te nemen vind ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zij ziet het dus in dat geval als werkweigering als ik mijn vakantiedagen opneemt en dreigt met looninhouding, kan dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Zij ziet het dus in dat geval als werkweigering als ik mijn vakantiedagen opneemt en dreigt met looninhouding, kan dat?

Dreigen kan altijd, maar op grond van wat je eerder zei:
Quote:

Bedankt voor alle antwoorden, het is mij nog steeds niet duidelijk welke kant het kan opgaan.
Ik ben NIET onmisbaar en we hebben een grote flexpool met medewekers, die zouden kunnen invalllen voor de time being.
Er zitten veel invoerklussen bij die door een puntueel persoon kunnen worden gedaan.
Ik zie dus geen probleem in mijn onmisbaarheid.

Kan ze dat niet hard maken. En Loon inhouden ? Dat kan ze wel doen, maar dan zal ze alsnog die dagen uit moeten betalen, met de bijbehorende boetes, dus daar schiet ze niets mee op.

Mijn advies: laat even een jurist met haar bellen, dan draait ze wel bij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dat kost wel weer een hoop geld Sad
Wie weet wil Sovereign voor een vriendenprijsje even een briefje of email sturen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds