Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Op het randje van faillissement
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Polke



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 01 sep 2005 15:23    Onderwerp: Op het randje van faillissement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ongeveer een week geleden heb ik mezelf op dit forum aangemeld. En nu heb ik meteen een vraag.

Het bedrijf waar ik werk wankelt op de rand van faillissement. Ik werk daar al bijna 4 jaar part-time op basis van een min/max contract. Praktijk is echter dat ik iedere vrijdag en zaterdag werk.

Iedereen wist dat het de laatste maanden om verschillende redenen met het bedrijf niet echt goed gaat. Dat is ook de reden dat alle werknemers alleen een voorschot van het salaris van augustus hebben gehad (ongeveer 50%). De rest zou na het afgelopen weekend (waarin een redelijke omzet verwacht werd) ook uitbetaald worden.
Echter tot op vandaag heb ik nog niks mogen ontvangen.

Vandaar dat ik na deze informatie eindelijk tot mijn vraag kom. Wat moet ik doen?
Ik sta de komende weken gewoon ingeroosterd. De baas is nog steeds druk doende met allerlei gesprekken en onderhandelingen met mogelijke investeerders. Maar ik wil eigenlijk niet werken voor niks. Ik bedoel stel dat ik de komende maand nog vrolijk naar mijn werk ga en me daar inspan voor een ongeveer 80 uur. En dan hoor ik aan het einde van de maand: "jongens we zijn failliet, we kunnen jullie niet uitbetalen".Om nog maar niet te beginnen over de ongeveer 100 verlof-uren die ik nog heb staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die bij het minste of geringste het bijltje erbij neergooit. Maar het ziet er niet echt rooskleurig uit. Vandaar dat ik alvast informatie in wil winnen om te weten hoe ik ervoor sta.

Bijvoorbeeld, wat gebeurt er als ik inderdaad nog zoveel werk en ze gaan failliet. Dan zijn er toch schuldeisers die voorrang hebben op werknemers (hypotheek e.d.)? Hoe zit het dan met mijn loon?
Kan ik een uitkering aanvragen bij het CWI als het eenmaal zover is?
Ik werk part-time maar ik heb wel al die jaren premie betaald (heeft het eventueel student zijn en studiefinanciering ontvangen daar nog iets mee te maken?).

Ondertussen ben ik trouwens al wel driftig op zoek naar iets anders hoor Wink

Zo het is een hele lap tekst geworden zie ik Cool . Bij voorbaat dank voor het lezen en meedenken!!!! Good
Als er informatie ontbreekt die wel nodig is voor het beantwoorden van mijn vragen dan hoor ik het wel Smile


Greetz, Jasper
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 01 sep 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, heb helaas absoluut geen kaas gegeten van arbeidsrecht enzo. (nu ja, van de rest ook nog niet zo .. Embarassed )

Wat ik me afvraag of of je in zo'n geval bijvoorbeeld een brief moet schrijven aan je werkgever waarin je dan formeel om spoedige uitbetaling van het achterstallige loon vraagt. Of is dit onnodig?

Wie o wie?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Polke



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat vraag ik me dus zelf ook af. Maar de vraag is ook of ik daarmee het geheel niet nog erger maak. Ik bedoel het is een klein bedrijf waar iedereen meer als vrienden/familie met elkaar omgaat dan als collega's.

Heel gezellig wel, maar de "zaken" moeten dan eigenlijk wel gewoon goed geregeld zijn. Anders is die vriendschap ook maar een lachertje.

Ik zal hem dit weekend nog wel eens vragen hoe het zit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er worden direct 3 rechtsgebieden aangesneden: arbeidsrecht, faillissementsrecht en sociaal verzekeringsrecht. Niet op alle gebieden is mijn kennis even paraat, maar wat ik niet weet kan een ander misschien invullen.

Quote:
Ik werk daar al bijna 4 jaar part-time op basis van een min/max contract. Praktijk is echter dat ik iedere vrijdag en zaterdag werk.

Dan heb je van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd (tenzij er ergens tussen ovk's meer dan 3 maanden zat), die vermoed wordt voor 2 dagen te zijn aangegaan.

Quote:
Echter tot op vandaag heb ik nog niks mogen ontvangen.

Een brief aan je werkgever met het verzoek het resterende bedrag te betalen is een eerste stap. Verder kan een loonvordering tegen de werkgever worden ingesteld, wanneer het achterstallige loon blijft oplopen (bijvoorbeeld als een faillissement op zich laat wachten).

Het UWV kan een loonvordering overnemen, indien je tijdig bij het UWV meld dat je werkgever in verzuim is met het betalen van het loon (artikel 63 WW: binnen een week nadat het loon normaal betaald moest zijn). Zodra de werkgever failliet wordt verklaart, betaald het UWV jou het achterstallig loon, en krijgt het UWV daarmee een vordering op je werkgever. Mogelijk wordt niet de gehele loonvordering overgenomen, of zijn er nog extra vereisten. Ik raad je aan om langs het UWV te gaan om daar naar te informeren.

Quote:
Dan zijn er toch schuldeisers die voorrang hebben op werknemers (hypotheek e.d.)?

Even voor zover het UWV de loonvordering niet heeft overgenomen. Een loonvordering is een bevoorrechte vordering, naast vorderingen van de belastingdienst en het UWV (even een voorbehoud voor de onderlinge volgorde, ik weet niet of belastingdienst en UWV nog voorgaan op loonvorderingen). Ook de kosten van de faillissementsaanvraag en het salaris van de curator zijn bevoorrechte vorderingen.
Alleen pand en hypotheek gaan voor op bevoorrechte vorderingen, maar die hebben alleen betrekking op bepaalde zaken (het bedrijfspand, de voorraden e.d.).
Alle andere schulden, de zogenaamde concurrente schulden, komen pas aan bod als de bevoorrechte schulden zijn voldaan.

Quote:
Kan ik een uitkering aanvragen bij het CWI als het eenmaal zover is?

Bij een faillissement zal de curator mogelijk alle arbeidsovereenkomsten ontbinden, en zul je moeten aanmelden voor een ww-uitkering.

Quote:
Ik werk part-time maar ik heb wel al die jaren premie betaald (heeft het eventueel student zijn en studiefinanciering ontvangen daar nog iets mee te maken?).

Aan de referte-eis van artikel 17 sub a WW is voldaan, in de afgelopen 39 weken ben je in minstens 26 weken werkzaam geweest. Je komt dan in aanmerking voor een WW-uitkering. Als je ook de afgelopen 4 jaar minstens 52 dagen per jaar hebt gewerkt, is dat een loongerelateerde uitkering (70% laatstverdiende loon).
Het ontvangen van studiefinanciering staat daar buiten.

Samenvatting:
- langs het UWV om aan te geven dat werkgever loon niet tijdig heeft betaald.
- brief naar de werkgever om te verzoeken het restant van het salaris te betalen.
- blijven zoeken naar een andere baan.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dan heb je van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd (tenzij er ergens tussen ovk's meer dan 3 maanden zat), die vermoed wordt voor 2 dagen te zijn aangegaan.


Of tenzij lid 5 van art 7:668a BW van toepassing is:

Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Polke



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WOW!!! Suijkerbuijk hartstikke bedankt voor je reactie zeg!!!
Het deel arbeidsrecht dat had ik begrepen. Dat vak heb ik twee jaar geleden gevolgd en dat vind ik nog steeds het leukste vak dat ik heb gedaan/gehad. Ik heb inderdaad een contract voor onbepaalde tijd (zowel van rechtswege als ook omdat het is overeengekomen). Er zat geen ruimte tussen ovk's.

Het achterstallige loon is gelukkig vandaag overgemaakt. En omdat ik dezelfde bank heb staat het ook al op mijn rekening. Deze maand is dus gelukkig geregeld.

Ik ga zeker eventjes langs het UWV. Dat het bijvoorbeeld binnen een week gemeld moet worden is een belangrijke eis die in de praktijk makkelijk vergeten/overschreden wordt. En dat zou jammer zijn.

En doorzoeken blijf ik sowieso Cool

Ik zit trouwens ook achter de vodden van mijn baas aan om ervoor te zorgen dat hij wel doorgeeft dat ik ouder ben geworden en dus mijn salaris omhoog gaat.
Dat kan ook van belang zijn als ik 70% van mijn laatstverdiende loon krijg uitbetaald (mocht het allemaal zover komen).

Ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals van harte bedankt voor de reacties die er nu al geplaatst zijn!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds