Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 5:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag na bepaalde tijd.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Djimmy



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 22:28    Onderwerp: Ontslag na bepaalde tijd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik weet niet of ik hier in het goede deel post.

Maar ik kwam via via hier terrecht, en ik had een vraag.

Ik zit in de volgende situatie:

Mijn huidige werkgever (supermakt). Wilt me contract niet verlengen, omdat volgens hun, een werknemer na 3 jaar te duur word.

Maar nu heb ik de volgende vraag, mijn eerste contract daar, is 4-12-2004 verlopen. En is verlengd, zonder dat ik hiervoor iets heb ondertekend/ontvangen. Kan dit?

Ook heb ik van iemand gehoord, dat in na het verdrag van Thessa Lonika? Moest kijken.

Wie o wie kan me verder helpen?

Gr. Djimmy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 22:34    Onderwerp: Re: Ontslag na bepaalde tijd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Djimmy schreef:
Maar nu heb ik de volgende vraag, mijn eerste contract daar, is 4-12-2004 verlopen. En is verlengd, zonder dat ik hiervoor iets heb ondertekend/ontvangen. Kan dit?

Zeer gebruikelijk ja. Als beide partijen er niets over zeggen (in negatieve zin dan) zou je er van uit kunnen gaan dat je contract verlengd gaat worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 22:34    Onderwerp: Re: Ontslag na bepaalde tijd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Djimmy schreef:
Mijn huidige werkgever (supermakt). Wilt me contract niet verlengen, omdat volgens hun, een werknemer na 3 jaar te duur word.

Maar nu heb ik de volgende vraag, mijn eerste contract daar, is 4-12-2004 verlopen. En is verlengd, zonder dat ik hiervoor iets heb ondertekend/ontvangen. Kan dit?

Ja, dat kan. De automatische verlenging is in de wet geregeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de werkgever niet verlengt omdat je te duur wordt, betekent dit een discriminatie op leeftijd. De hoogte van je (minimum)loon hangt immers direct af van je leeftijd. Discriminatie op leeftijd bij de arbeid is verboden. Als je werkgever die reden voor je op papier wil zetten, kun je daar in principe mee naar de rechter en schadevergoeding en wellicht ook verlenging van je contract vorderen. Ik vermoed dat de supermarkt dit intussen ook wel weet, en dit niet op papier zal zetten.

Als supermarkt zou ik overigens bij de Europese Commissie gaan klagen over het leeftijdsafhankelijke minimumloon dat Nederland kent.

Van een Verdrag van Thessaloniki heb ik nog nooit gehoord, wat niet betekent dat het niet bestaat. Zo te zien is in Thessaloniki wel het (inmiddels overleden) "Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa" gepresenteerd, ik weet niet of dat bedoeld werd. Maar zelf zou ik dus denken aan dat verbod of discriminatie op leeftijd bij de arbeid, sinds 1 mei 2004 van kracht in Nederland.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Djimmy



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, dan ga ik eens kijken of die het op papier wilt zetten. Wanneer is dit rechtsgeldig? Als ze handtekening eronder staan, of moet er meer bij staan?

Wat ik heb gehoord is dat het verdrag van Thessa Loniki iets te maken zou hebben met het ontslaan van een werknemer na bepaalde tijd. Zonder reden? Maar hier wist ik niks van af. Dus weet ook niet of het klopt.

Ik ga in ieder geval eens kijken of die wat op papier wilt zetten.

Is er verder nog iets aan te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag om een getuigschrift met de reden van opzegging.

Als je werkgever verstandig is, geeft hij als reden dat hij niet verlengt omdat je anders een vast contract krijgt (want derde verlenging). Daar valt dan niet veel tegen te doen, tenzij je op 1 of andere manier aannemelijk kunt maken dat het toch vooral om je leeftijd gaat. Hierbij vind ik een uitspraak als "je wordt te duur" gelijk staan aan "je bent te oud", ivm hoogte minimumloon.

Het gaat er dus niet zo zeer om dat je een schriftelijke verklaring met handtekening hebt, maar dat je aannemelijk kunt maken dat je leeftijd een rol speelt. Iemand die kan getuigen dat je werkgever je dit heeft verteld zou waarschijnlijk ook voldoende zijn. Of je kunt laten zien dat van niemand boven een bepaalde leeftijd het contract wordt verlengd. Je hoeft het dus niet te bewijzen, alleen aannemelijk te maken. De werkgever moet dan bewijzen dat hij dit niet doet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling op de (prima) postings hierboven:

Is dit standaardbeleid van de supermarkt? Geldt het voor iederéén die toe is aan z'n 4e contract (en dus voor onbepaalde tijd in dienst zou komen)? Zowel voor fulltimers als voor parttimers?

Ik heb zelf nm. ook ooit in zo'n situatie gezeten, met leeftijd was toen niets te beginnen omdat de supermarkt stelde dat 't niet ging om 'te duur' maar om dat 'contract voor onbepaalde tijd'. 'k Heb toen nog contact gehad met de Commissie Gelijke Behandeling en die zagen mogelijkheden als 't alleen voor parttimers gold, maar 'helaas' werden ook de fulltimers er na 3 contracten uit gewerkt. (Anders was er sprake geweest van een verboden onderscheid op grond van arbeidsduur.)
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Djimmy



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is bij ons zo, dat de full-timers. Een vast contract aangeboden krijgen, en dan de 'jongeren' na 3 jaar weg kunnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
baba



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 7:668 BW gaat over stilzwijgende verlenging. Indien de arbeidsovk na het verstrijken van de tijd van het (bepaalde tijd) contract zonder tegenspraak wordt voortgezet wordt zij geacht voor dezelfde tijd (maar maximaal een jaar) wederom te zijn aangegaan.

In je casuspositie zeg je dat je contract al drie keer verlend is. Kijk eens naar de regeling van art. 7:668a BW inzake de keten van arbeidsovereenkomsten. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden (incl. tussenpozen) hebben overschreden worden automatisch omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Overigens kan hier bij CAO van worden afgeweken.

Ik weet niet precies hoe jij met je maanden zit want daar staan te weinig gegevens over in de casus maar reken het eens uit (en vergeet niet de CAO te checken...).

Als het inderdaad zo is dat je in verband met het bovengenoemde een vast contract hebt dan kan je niet zomaar ontslagen worden..... maar dat zou weer een hele andere casus opleveren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Baba, waar lees je dat het contract al 3x is verlengd ???
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
baba



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha jeetje je lijkt de docent wel.... die zegt ook altijd dat ik geen antwoord geef op de vraag.... maar je hebt gelijk hoor, ik heb er kennelijk een beetje een andere casus van gemaakt Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
die zegt ook altijd dat ik geen antwoord geef op de vraag


Ach, daar kun je in de politiek nog heel ver mee komen. Mr. Green
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

baba schreef:
Haha jeetje je lijkt de docent wel.... die zegt ook altijd dat ik geen antwoord geef op de vraag.... maar je hebt gelijk hoor, ik heb er kennelijk een beetje een andere casus van gemaakt Confused


Kan gebeuren hoor. Wink
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds