Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 10 mei 2024 12:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nooit de kans gekregen om familiebedrijf over te nemen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rvg



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014 13:05    Onderwerp: Nooit de kans gekregen om familiebedrijf over te nemen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik hoop dat ik in het goede subforum zit.

Ik zit in een ongelukkige situatie waarin ik niet goed weet wat ik moet doen en of ik überhaupt iets kan doen.

Mijn vader is jarenlang eigenaar geweest van een goed lopend bedrijf. Zo'n tien jaar geleden heeft mijn oudere broer het bedrijf overgenomen. Ik studeerde destijds nog en voor mij was het op dat moment niet echt een optie om het bedrijf over te nemen, maar mij is ook nooit gevraagd of ik dat wilde.

Nu heeft mijn broer het bedrijf onlangs verkocht voor een paar miljoen. Mijn vader heeft bij de familie-overname een clausule voor zichzelf opgesteld, zodat hij zelf ook een paar procent krijgt.

Zelf ben ik in loondienst en los ik met moeite mijn relatief kleine studieschuld af. In een normale situatie zou ik hier geen moeite mee hebben, maar zowel mijn vader als mijn broer hebben nu een flink vermogen en dat is niet makkelijk voor me. Ik voel me ontzettend gepasseerd, als mij destijds ook maar iets gevraagd was, had ik me in kunnen lezen over dit onderwerp.

Het contact tussen mij en mijn vader is niet zo goed, tussen mij en mijn broer is er helemaal geen contact meer.
Ik weet niet goed wat ik nu kan doen. Is dit vaak de normale gang van zaken? Heb ik nooit zeggenschap of een aandeel gehad in het bedrijf van mijn vader?
Zijn er nog juridische stappen die ik kan zetten, heb ik nog rechten? Ik vind het erg oneerlijk hoe het gegaan is. Heeft iemand hier tips of oplossingen voor?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich zijn daarvoor niet zo heel veel mogelijkheden. Je vader stond in zijn volste recht om zijn onderneming over te dragen aan een van zijn zoons, ook als dit een bevoordeling van die zoon ten opzichte van de andere zoon zou betekenen. Onbekend is of die bevoordeling overigens heeft plaatsgevonden. Daarvoor is inzicht nodig in de wijze van bedrijfsoverdracht destijds. Als broer daarvoor een normale prijs heeft betaald en daarna door zijn toedoen het bedrijf enkele miljoenen (meer) waard is geworden, dan houdt de zaak daarmee op. Dat is dan immers uw broer's verdienste geweest - zeker nu er ook nog een correctie in zit door middel van het meedelen in de verkoopwinst van vader.

Als er sprake is geweest van een schenking, dan wordt het mogelijk een ander verhaal, maar dan wel pas het het overlijden van uw vader. De eerste vraag is dan wanneer die schenking heeft plaatsgevonden (voor of na 1 januari 2003). Daarbij dient te worden bekeken welke voorwaarden golden ten aanzien van deze schenking, met name of deze wel of niet feitelijk als voorschot op de erfenis moet worden beschouwd.

Vervolgens moet nog worden beoordeeld of eventueel uw legitieme portie door de schenking is aangetast. Ook dat zou bij overlijden van uw vader tot een herrekening kunnen leiden.

Op dit moment zult u daar echter weinig aan hebben en is het misschien een idee (ik ken uw situatie niet) om te proberen de familiebanden wat meer aan te halen. Maar dat staat wat mij betreft los van dit hele verhaal en geldt in zijn algemeenheid.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds