Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 25 mei 2024 11:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwheid van het product
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy the cat



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 16:57    Onderwerp: Nieuwheid van het product Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op http://www.octrooicentrum.nl/octrooien/vereisten/ las ik het volgende:

Nieuwheid
Het product of proces mag vóór de datum van indiening van de octrooi-aanvraag nergens ter wereld openbaar bekend zijn, ook niet door toedoen van de uitvinder zelf (bijvoorbeeld door een bedrijfsbrochure of door een presentatie op een beurs)

De vraag die ik mijzelf stelde was de volgende:

Indien ik mijn uitgewerkt concept presenteer aan een tweetal mensen van een bedrijf, is het concept ook dan niet meer nieuw?

Om hier antwoord op te krijgen heb ik het octrooicentrum gebeld. Het antwoord was kort maar krachtig: ja (maw niet meer octrooieerbaar). Echter, om daar onderuit te komen maak je nog een 'kans' indien je de waarnemers eerst een geheimhoudingsverklaring laat ondertekenen.

Mijn eerste vraag is:
Kans? is het nog steeds niet 100% zeker dat je idee nieuw is als je dit aan twee mensen presenteert, ook al hebben zij een geheimhoudingsplicht ondertekend?

Tweede vraag:
Mijn naasten zijn op de hoogte van het idee. Is dat ook een schending?

Derde vraag:
Hoe zit het met marktonderzoek alvorens je investeert in bv het octrooieren van een product? Daar kun je dus ook niets concreets over het product zelf vermelden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 17:05    Onderwerp: Re: Nieuwheid van het product Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tommy the cat schreef:
Indien ik mijn uitgewerkt concept presenteer aan een tweetal mensen van een bedrijf, is het concept ook dan niet meer nieuw?

Niet als je hen vóór de presentatie een geheimhoudingsplicht oplegt waarmee zij akkoord gaan (tekenen), en zij zich aan die plicht houden. In dat geval kunnen zij niet later de geldigheid van je octrooi aanvechten op de grond dat zij al vóór de indieningsdatum van de uitvinding op de hoogte waren.

Quote:
Mijn eerste vraag is:
Kans? is het nog steeds niet 100% zeker dat je idee nieuw is als je dit aan twee mensen presenteert, ook al hebben zij een geheimhoudingsplicht ondertekend?

Als zij zich er niet aan houden en andere krijgen voldoende details van de uitvinding te zien of te horen, dan heb je pech. (Nou ja, als je kunt bewijzen dat het te vroeg openbaar is geworden door schending van de geheimhoudingsplicht kun je het misschien nog redden, dan wordt het weer een beetje ingewikkelder.)

Om de geldigheid van je octrooi in gevaar te brengen moet wel echt kunnen worden bewezen dat de uitvinding al voor de indieningsdatum voor het publiek toegankelijk was.

Quote:
Tweede vraag:
Mijn naasten zijn op de hoogte van het idee. Is dat ook een schending?

Die naasten begrijpen dat op hen een geheimhoudingsplicht rust.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tommy the cat



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok dat is duidelijk. Ik heb een afspraak met een marketing manager van een multinational, maar heb nog geen octrooi.

Ik denk dat ik dan maar van het gesprek af moet zien en zelf moet bepalen of het wel of niet wat is. Er zitten namlijk dus gewoon teveel risico's aan vast. Als ik denk dat het wat is, octrooieren (imo onredelijk duur overigens) en dan pas presenteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 17:46    Onderwerp: Re: Nieuwheid van het product Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tommy the cat schreef:
Kans? is het nog steeds niet 100% zeker dat je idee nieuw is als je dit aan twee mensen presenteert, ook al hebben zij een geheimhoudingsplicht ondertekend?

Ik denk dat hij bedoelde dat je dan nog steeds het risico hebt dat iemand anders het idee toevallig al eerder had gepubliceerd. Je kunt nooit 100% zeker zijn dat je idee nieuw is.

Ze zouden de geheimhouding kunnen schenden door het idee toch te publiceren. Het idee is dan niet meer nieuw, tenzij je binnen 6 maanden na hun publicatie de octrooiaanvraag indient en je kunt aantonen dat zij de publicatie deden met het doel jouw octrooiaanvraag te saboteren.

Quote:
Mijn naasten zijn op de hoogte van het idee. Is dat ook een schending?

Nee, zolang zij maar weten of moeten weten dat het idee nog 'geheim' is. Maar als je moeder het al de hele familie rondgebeld heeft en het hele buurthuis heeft er al smakelijk om gelachen, dan is het helaas niet meer nieuw.

Quote:
Hoe zit het met marktonderzoek alvorens je investeert in bv het octrooieren van een product? Daar kun je dus ook niets concreets over het product zelf vermelden?

Als je de onderzoeker tot geheimhouding verplicht, kun je hem meer vertellen.

Een kennis vroeg me laatst of zijn idee nog nieuw was als hij het in Google als verzameling zoekwoorden had ingetypt. Wie het weet, mag het zeggen!

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 19:52    Onderwerp: Re: Nieuwheid van het product Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ze zouden de geheimhouding kunnen schenden door het idee toch te publiceren. Het idee is dan niet meer nieuw, tenzij je binnen 6 maanden na hun publicatie de octrooiaanvraag indient en je kunt aantonen dat zij de publicatie deden met het doel jouw octrooiaanvraag te saboteren.

Inderdaad. Pech is wel dat die 6 maanden alleen op de indieningsdatum slaan en niet ook op de prioriteitsdatum. Dus effectief zou het voorrangsjaar verloren gaan.

Quote:
Een kennis vroeg me laatst of zijn idee nog nieuw was als hij het in Google als verzameling zoekwoorden had ingetypt. Wie het weet, mag het zeggen!

Voordat de vraag praktische relevantie krijgt zal iemand de query moeten opduikelen uit de database en er een bewijsbare datum bij hebben. Niet heel waarschijnlijk dat dat gebeurt, maar aan de andere kant ook zeker niet uit te sluiten als Google er over 10 jaar opeens zelf belang bij zou hebben.

De vraag lijkt mij of een willekeurig persoon in theorie kennis had kunnen nemen van de informatie. Als iemand bij Google op een dag vóór de indieningsdatum toegang tot de queries heeft (ik vermoed dat dit wel het geval is) en geen geheimhoudingsplicht heeft, dan kan een willekeurig persoon (in theorie) van die werknemer van Google de inhoud van de query vernemen. Het idee is dan dus niet meer nieuw.

Als er wél een geheimhoudingsplicht is, dan weet ik het niet zeker. Want die geheimhoudingsplicht geldt dan alleen jegens Google (denk ik) en niet jegens de persoon die de query heeft ingetikt. Dat zou wel eens verschil kunnen uitmaken. Je bent er nu van afhankelijk of Google als bedrijf die werknemer aan zijn geheimhoudingsplicht houdt. In theorie kan Google de werknemer toestemming geven om aan een ieder die het wil over de query te vertellen. Dus het idee lijkt me niet meer nieuw.

Hoewel, misschien zou Google inbreuk maken op privacywetgeving door de werknemer van zijn geheimhoudingsplicht te ontheffen. Als je dat hard kunt maken heb je vermoedelijk wel aangetoond dat de query niet toegankelijk was voor het publiek. (Tenzij iemand bewijsbaar gelekt en voortijdig gelekt heeft, maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Veel waarschijnlijker (nou ja) is het dat over 10 jaar Google opeens met de query en een datum op de proppen komt.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Google publiceert reglmatig lijsten met de meest ingetypte queries. Queries (of: query's) worden dus wel eens gepubliceerd. Daar er geen voorwaarden bij staan wanneer welke query gepubliceerd wordt, mag men m.i. niet zonder meer aannemen dat google jouw query niet zal publiceren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zijn wel queries die geen privacygevoelige informatie weggeven. In ieder geval, zolang de bewuste query niet daadwerkelijk op die manier openbaar wordt gemaakt, geeft dit niet een manier waarop de willekeurige persoon aan de informatie kan komen. Het gaat erom of een willekeurig persoon door op het juiste moment op de juiste plaats aan de juiste persoon de juiste dingen te vragen van de informatie kennis kan nemen. Pas als dat het geval is, kun je stellen dat de informatie op dat moment publiek toegankelijk is.

Dus 5 minuten op een website zetten en dan weer verwijderen is voldoende voor publicatie. Een willekeurig persoon had in die 5 minuten door naar de site te surfen van de informatie kennis kunnen nemen. (Misschien moet de pagina wel door te klikken of te zoeken te vinden zijn, anders is de informatie praktisch gezien via de url versleuteld.) Maar alleen de mogelijkheid dat het op een website verschijnt, terwijl een willekeurig persoon dat niet in zijn macht heeft, is niet voldoende.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds