Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Met strafblad bij defensie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
omdehoek



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 1:34    Onderwerp: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik zocht naar dit onderwerp maar kon er niet veel over vinden. Ik wil een vraag stellen over de mogelijkheid om bij de defensie te kunnen met een strafblad.

Mijn zoon heeft sinds kort een strafblad en heeft hij ongeveer 7 maanden vast gezeten. Maar nu wilt hij graag weten of hij nog in het leger kan. Ik heb elders gelezen dat dit misschien na een periode van 5 / 8 jaar wel mogelijk is maar op andere websites las ik dat het helemaal niet meer mogelijk is. Ik weet dus niet wat juist is. Het lijkt mij dat jullie dit kunnen verhelderen.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie de site van de landmacht.
Quote:
V: Ik heb een strafblad, kan ik aangenomen worden bij de landmacht?
A: Die kans is aanwezig, maar dat zal het Veiligheidsonderzoek moeten uitwijzen. Het is echter bij voorbaat uitgesloten dat je bij de landmacht aangenomen wordt als het om een strafblad gaat voor zedenmisdrijven, geweldsdelicten of misdrijven die te maken hebben met drugs.

Of het bij andere defensieonderdelen hetzelfde is weet ik niet maar de kans lijkt me groot.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
luukg

luukg

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vervolgvraag: Als je verdacht werd van een zedenmisdrijf maar hier voor bent vrijgesproken door de rechter, omdat er genoeg bewijs was dat er niks is gebeurd, wordt dat dan als strafblad gezien? Nemen ze dit ook mee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

luukg schreef:
vrijgesproken door de rechter, omdat er genoeg bewijs was dat er niks is gebeurd

Bij vrijspraak gaat het er niet om of er bewijs is dat je het niet hebt gedaan.

Een vrijspraak levert geen strafblad op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vrijspraak zou inderdaad niet op je strafblad moeten komen.

Ik denk echter dat er een vrij grote kans is dat de vervolging wel degelijk te vinden is bij een veiligheidsonderzoek. Zo'n onderzoek gaat vaak verder dan alleen veroordelingen. Overigens is dit slechts een gevoel van mijn kant, en kan ik dit totaal niet objectief onderbouwen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ook een vrijspraak wordt in het systeem geplaatst wat justitie hanteert. Indien er een veiligheidsonderzoek wordt gehouden kunnen deze gegevens worden ingezien.

nu is er bij vrijspraak door een rechter eigenlijk niets te vrezen. Bij een sepot wegens gebrek aan bewijs heb je een probleem. Dit staat ook in het systeem.

Iemand wordt beschuldigd iets te hebben opgedragen wat niet waar is. De persoon aan wie het vermeend zou zijn opgedragen wordt opgepakt en wijst de ander aan de opdrachtgever te zijn. deze vermeende opdrachtgever wordt opgepakt en gaat 3 dagen in de cel en wordt verhoord. dan wordt deze persoon heengezonden. Na verloop van tijd ontvangt de vermeende opdrachtgever een sepot wegens gebrek aan bewijs terwijl hij niets heeft gedaan.

Hoe makkelijk is het iemand te beschuldigen en daarmee meer schade aan te richten dan je denkt. De opdrachtgever wordt bij elk gelijksoortig geval opgehaald uit de database als een vermoedelijke verdachte
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar bij het afgeven van een VOG kan een vrijspraak of een onvoorwaardelijk sepot toch geen rol spelen? In die zin levert zoiets dan geen "strafblad" op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
nu is er bij vrijspraak door een rechter eigenlijk niets te vrezen. Bij een sepot wegens gebrek aan bewijs heb je een probleem.
Waarom dan? Dat komt toch op hetzelfde neer, alleen ligt het beslissingsmoment eerder? Het lijkt me juist een gunstiger beslissing voor de ex-verdachte. In het geval van de vrijspraak meent de OvJ dat er wel bewijs te leveren is voor het strafbare feit en hij brengt het voor de rechter. In het geval van het sepot is het bewijs er niet.

Iemand die in voorlopige hechtenis heeft gezeten (al te starten met die paar dagen op het politiebureau) kan voor de zekerheid en omdat het ook zijn recht is schadevergoeding vragen (89 Sv-verzoek). Dan ligt er nóg een beslissing op dat vlak.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is wat dat betreft toch wel een verschil. bij een vrijspraak ben je ten volle geen verdachte meer en kan het feit jouw in geen geval verweten worden. Los van de redenatie of de OvJ het genoeg vond om het voor te laten komen, dat zegt namelijk niets over het feit zelf terwijl een vrijspraak dat wel doet. Het staat dus in het systeem en wordt gezien bij een onderzoek maar dat feit kan je niet worden verweten.

(off topic: een militair werd verweten drugs te dealen en werd daarvoor vervolgd. Hij werd vrijgesproken voor dat feit maar toch ontslagen op grond van een bestuursrechtelijke sanctie gedrag. Een vrijspraak in een systeem betekent dus niet per definitie dat er geen secundaire gevolgen kunnen zijn)

In het geval van een sepot wegens gebrek aan bewijs blijft de aantekening in het systeem staan en kan om die reden negatief uitpakken bij een veiligheidsonderzoek.

Bij een sepotcode ten onrechte als verdachte aangemerkt ligt dat weer anders. Dit is gelijk te stellen aan een vrijspraak.

Dat je een schadevergoeding kunt krijgen en dat kunt verzoeken zegt helaas niets over de aantekening die in het systeem blijft staan en in voorkomend geval weer oppopt bij een gelijksoortige zaak en ook verder. Dit speelt overigens niet alleen bij defensie maar bij alle veiligheidsonderzoeken waarvoor een bepaalde screening is benodigd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
guno



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 20:24    Onderwerp: Re: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wou hier op deze reacties nog ff reageren.
De mensen die hier praten dat je niet wordt aangenomen praten onzin. Als je niet langer dan 5 maanden hebt vast gezeten, kan je gewoon worden aangenomen. Het ligt er ook aan wat je hebt gedaan in het verleden.
Heeft het te maken met drug, moord, afpersing, etc dan kan je het wel schudden. Mijn broertje zit bij Lucht Mobiel, en je wilt niet weten wat hij allemaal heeft uitgevreten. Heeft 2 keer vast gezeten. Defensie komt ook heel wat mensen te kort, dus de kans dat je wordt aangenomen met een strafblad is groot. Ze zien het vaak wel door de vingers. Er zijn hier mensen die net doen of ze zeker weten dat je niet wordt aangenomen. Niet geloven, maar gewoon proberen. Niemand is perfect & ieder mens maakt fouten.
Zelfs een politie agent of een priester. Wat ik ook weet is, ben je al langer dan 5 jaar niet in aanraking geweest, dan moet het helemaal een eitje zijn om aangenomen te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 21:24    Onderwerp: Re: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

guno schreef:
Ik wou hier op deze reacties nog ff reageren.
De mensen die hier praten dat je niet wordt aangenomen praten onzin. Als je niet langer dan 5 maanden hebt vast gezeten, kan je gewoon worden aangenomen. Het ligt er ook aan wat je hebt gedaan in het verleden.
Heeft het te maken met drug, moord, afpersing, etc dan kan je het wel schudden. Mijn broertje zit bij Lucht Mobiel, en je wilt niet weten wat hij allemaal heeft uitgevreten. Heeft 2 keer vast gezeten. Defensie komt ook heel wat mensen te kort, dus de kans dat je wordt aangenomen met een strafblad is groot. Ze zien het vaak wel door de vingers. Er zijn hier mensen die net doen of ze zeker weten dat je niet wordt aangenomen. Niet geloven, maar gewoon proberen. Niemand is perfect & ieder mens maakt fouten.
Zelfs een politie agent of een priester. Wat ik ook weet is, ben je al langer dan 5 jaar niet in aanraking geweest, dan moet het helemaal een eitje zijn om aangenomen te worden.


Als je even de tijd neemt om fatsoenlijk te googlen dan vind je het volgende:

Beleidsregeling justitiële antecedenten bij veiligheidsonderzoeken defensie

Quote:
4. De verklaring als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b van de Wet veiligheidsonderzoeken wordt geweigerd dan wel ingetrokken als betrokkene:

1. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen de publieke zaak;
2. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen het leven, de lichamelijke integriteit of de gezondheid;
3. is veroordeeld wegens een zedendelict (titel XIV Tweede Boek Wetboek van Strafrecht):
4. is veroordeeld op grond van de Opiumwet;
5. is veroordeeld tot 6 maanden (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf of meer;
6. meermalen is veroordeeld tot een (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van minder dan 6 maanden, waarbij de veroordelingen opgeteld leiden tot een straf die (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van 6 maanden te boven gaat.


Het gaat dus om een periode van 6 maanden, of een van de genoemde misdrijven. Dus ja, als broertjelief 5 maanden celstraf wegens zweetvoeten heeft gekregen: niks aan het handje.

Voor de KMAR gelden overigens andere regels: zie hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 21:54    Onderwerp: Re: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

guno schreef:
Ik wou hier op deze reacties nog ff reageren.
De mensen die hier praten dat je niet wordt aangenomen praten onzin.

Op welke reacties reageer jij in 's hemelsnaam? Voor zover ik kan zien heeft niemand hier geschreven dat de vragensteller of zijn zoon niet zal worden aangenomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 5:52    Onderwerp: Re: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
guno schreef:
Ik wou hier op deze reacties nog ff reageren.
De mensen die hier praten dat je niet wordt aangenomen praten onzin.

Op welke reacties reageer jij in 's hemelsnaam? Voor zover ik kan zien heeft niemand hier geschreven dat de vragensteller of zijn zoon niet zal worden aangenomen.


Daar heb je een punt maar Guno bedoelt misschien dat hij dacht dat de vraagsteller wordt ontmoedigd door de berichtgeving alhier Smile
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Agressietraining is een lesonderdeel binnen Defensie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dh70



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 20:10    Onderwerp: Re: Met strafblad bij defensie Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
guno schreef:
Ik wou hier op deze reacties nog ff reageren.
De mensen die hier praten dat je niet wordt aangenomen praten onzin. Als je niet langer dan 5 maanden hebt vast gezeten, kan je gewoon worden aangenomen. Het ligt er ook aan wat je hebt gedaan in het verleden.
Heeft het te maken met drug, moord, afpersing, etc dan kan je het wel schudden. Mijn broertje zit bij Lucht Mobiel, en je wilt niet weten wat hij allemaal heeft uitgevreten. Heeft 2 keer vast gezeten. Defensie komt ook heel wat mensen te kort, dus de kans dat je wordt aangenomen met een strafblad is groot. Ze zien het vaak wel door de vingers. Er zijn hier mensen die net doen of ze zeker weten dat je niet wordt aangenomen. Niet geloven, maar gewoon proberen. Niemand is perfect & ieder mens maakt fouten.
Zelfs een politie agent of een priester. Wat ik ook weet is, ben je al langer dan 5 jaar niet in aanraking geweest, dan moet het helemaal een eitje zijn om aangenomen te worden.


Als je even de tijd neemt om fatsoenlijk te googlen dan vind je het volgende:

Beleidsregeling justitiële antecedenten bij veiligheidsonderzoeken defensie

Quote:
4. De verklaring als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b van de Wet veiligheidsonderzoeken wordt geweigerd dan wel ingetrokken als betrokkene:

1. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen de publieke zaak;
2. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen het leven, de lichamelijke integriteit of de gezondheid;
3. is veroordeeld wegens een zedendelict (titel XIV Tweede Boek Wetboek van Strafrecht):
4. is veroordeeld op grond van de Opiumwet;
5. is veroordeeld tot 6 maanden (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf of meer;
6. meermalen is veroordeeld tot een (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van minder dan 6 maanden, waarbij de veroordelingen opgeteld leiden tot een straf die (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van 6 maanden te boven gaat.


Het gaat dus om een periode van 6 maanden, of een van de genoemde misdrijven. Dus ja, als broertjelief 5 maanden celstraf wegens zweetvoeten heeft gekregen: niks aan het handje.

Voor de KMAR gelden overigens andere regels: zie hier.


ai ai dan moet ik me nu toch echt wel zorgen maken denk ik.
Het volgende is er aan de hand.
15 jaar geleden heb ik me schuldig gemaakt aan de opiumwet(was een klein dealertje in xtcpillen en weed),ik heb alleen 3 dagen op het politiebureau vastgezeten,daarna vrijgelaten ivm afwachting van de rechtzaak.Ik heb dus niet in een gevangenis gezeten.
Uiteindelijk ben ik in de rechtzaak veroordeeld tot een taakstraf van nog geen 200 uur.Diegene met wie ik het deed werd zwaarder gestraft,die heeft wel in een huis van bewaring gezeten.Ik toonde zoiezo spijt en was verder oprecht,zodoende de mildere straf.
NU heb ik bijna een baan als burger bij de marine,alleen wordt er een veiligheidsonderzoek catagorie.C uitgevoerd.
Mijn contract is in principe al rond en besproken wanneer ik begin,alleen maak ik me nu ernstige zorgen om dat strafbare feit wat ik heb gepleegd.
Als dat boven water komt kan ik het misschien wel schudden.
Wat heb ik er een spijt van dat ik zoiets stoms heb kunnen doen,kan me eigen nu wel voor mijn kop slaan.
Zou ik hier echt op afgewezen worden,terwijl ik al gestraft ben en daarna nooit meer iets met justitie in aanraking geweest,ben nu echt een huisvader en al jaren getrouwd en heb een kindje.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds