Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 0:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kwijtschelding door Nationale Hypotheek Garantie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emily

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 11:11    Onderwerp: Kwijtschelding door Nationale Hypotheek Garantie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een informatief stukje omdat vrijwel geen enkele bank of instantie ervaring heeft met kwijtschelding door NHG.

In januari 2004 heb ik met mijn ex een nieuwbouwwoning gekocht met een hypotheek van 210.000 euro. In november gingen we verhuizen en in mei 2005 waren we uit elkaar. Er kan nu eenmaal veel veranderen in 1,5 jaar. Het huis is verkocht in april voor 190.000 euro, er was geen sprake van een executieverkoop. Er is dus een restantschuld van 20.000 euro ontstaan. Dit moet normaal gesproken op voorhand voldaan worden aan de notaris omdat de bank anders geen royement verleent op de hypotheek. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt en afgedwongen in een gesprek dat de bank ondanks de restantschuld, toch royement zou verlenen. Als dat niet gebeurt zou zijn, was de hele verkoop niet doorgegaan en dan had ik een boete van 19.000 euro moeten betalen aan de koper, met het dreigement dit te verhalen bij de bank zijn ze akkoord gegaan met het royement. Sindsdien betalen we 4,5% rente over de restantschuld, in afwachting van de uitslag van NHG. Verkoop is dus uiteindelijk doorgegaan. In de statuten van NHG staat dat er binnen 3 maanden uitsluitsel is na de verkoop van de woning. Helaas vergat de bank erbij te vertellen dat het eerst zo'n 3 maanden duurt voor het dossier compleet is. Dus een half jaar later is er eindelijk uitslag. In mijn geval positief want NHG heeft alles kwijtgescholden aan mij en mijn ex. Ze hebben echter niet de volledige declaratie overgenomen van de bank, die krijgt maar een klein bedrag van die 20.000. Als de bank het resterende bedrag nog wil verhalen op mij en mijn ex, dan moeten ze bezwaar aantekenen bij NHG en bewijzen dat wij niet te goeder trouw hebben gehandeld. Dat is in ons geval niet aantoonbaar omdat we gewoon meegewerkt hebben en inmiddels is bevestigt dat ze geen bezwaar aan zullen tekenen. Oftewel: de bank lijdt hier dik verlies en ik ontspring de dans met 'slechts' een BKR registratie.

Waar gaan veel mensen de fout in?
De meeste mensen gaan ervoor zorgen dat de restantschuld op voorhand voldaan is aan de notaris, vaak met behulp van familie. TRAP HIER NOOIT IN! De noodzaak om kwijt te schelden is direct verdwenen en de bank steekt geen poot meer naar je uit. Eis van je bank dat ze je een lening geven om de restantschuld te voldoen of dat ze royement verlenen ondanks de restantschuld, anders kun je ze aansprakelijk stellen voor de geleden schade als de verkoop hierdoor niet door kan gaan. Maar wat je ook doet, zoek de oplossing met de bank en niet daarbuiten. Een kennis van me is hier wel ingetrapt en heeft de restantschuld met behulp van zijn ouders op voorhand voldaan aan de notaris. Hij is nog steeds aan zijn ouders aan het afbetalen en NHG heeft het nooit kwijtgescholden.

Ook denken veel mensen dat de bank hierin het voortouw zal nemen en je op de hoogte houdt. Je moet zelf blijven bellen over het verloop en ikzelf heb zelfs als tussenpersoon gefungeerd voor NHG en de bank omdat beide partijen niet op de hoogte waren van elkaars vorderingen.

Verder heb ik aan NHG gevraagd of ze de beoordeling van mijn dossier naar voren wilden halen. Zorg ervoor dat je één aanspreekpunt hebt. Handig om te weten: mijn dossier werd beoordeeld door iemand die op het backoffice werkte, dus zorg dat je contactpersoon daar zit. Ik heb als reden opgegeven dat ik studieplannen heb en daarom hebben ze het anderhalve maand eerder beoordeeld. Gewoon een kwestie van aardig blijven, dan kom je een heel eind met die jongens. Het beoordelen zelf duurt overigens maar een paar uurtjes dus als je jouw contactpersoon zover hebt, dan heb je echt de volgende dag uitslag.

Mijn ervaring is dat er echt NIEMAND was die me precies kon vertellen hoe dit proces verloopt als er geen sprake is van een executieverkoop. In geval van executieverkoop gaat de bank op zoek naar middelen om de restantschuld op voorhand te voldoen zodat je een regeling treft met hen maar als daarvan geen sprake is, zit iedereen met de handen in het haar.

Ik wens de volgende met deze situatie heel veel succes!

Links toegevoegd

Laatst aangepast door Emily op do 28 sep 2006 11:21, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hé, dit vind ik echt een heel nuttig verhaal !
Bekijk de homepage
Emily

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je, ik hoop echt dat iemand er iets aan heeft. De suggestie wordt namelijk gewekt dat het allemaal vanzelf gaat en dat het behoorlijk veilig is om NHG af te sluiten. Diegenen die de restantschuld op voorhand voldoen komen dus echt bedrogen uit, die hebben niets aan hun NHG.
Roro25

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

super dat je dit zo hebt samengevat. Een hele goede vriedin van mij zit namelijk in ongeveer dezelfde situatie.

IK heb alleen een vraagje over het stukje BKR-registratie. Ik neem aan dat alleen de restschuld is geregistreerd bij BKR zonder achterstandsmelding. klopt dit? Want anders begrijp ik niet wat er wel bij BKR is geregistreerd.
D Error

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is echt een heel nuttig verhaal! Zal ik even goed onthouden...... bedankt!
Emily

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roro25 schreef:
super dat je dit zo hebt samengevat. Een hele goede vriedin van mij zit namelijk in ongeveer dezelfde situatie.

IK heb alleen een vraagje over het stukje BKR-registratie. Ik neem aan dat alleen de restschuld is geregistreerd bij BKR zonder achterstandsmelding. klopt dit? Want anders begrijp ik niet wat er wel bij BKR is geregistreerd.

Heel eerlijk zou ik het niet weten. Maar het schijnt zo te zijn dat je dan echt geen hypotheek en dergelijke zaken af kunt sluiten en ik herinner me vaag iets over een A3 registratie. Ga even zoeken....

Ik kan het zo niet vinden maar het schijnt wel om een code 3 te gaan. Tekst van BKR.nl:

Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Emily

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb trouwens een brief ontvangen van NHG op 1 november dat het inderdaad is kwijtgescholden. De bank heeft zo'n 14.000 terug gekregen, de overige 6000 is RABO zelf voor opgedraait.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds