Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 21:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Klassejustitie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2004 21:10    Onderwerp: Klassejustitie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van dit filmpje van 2Vandaag, bestaat er in Nederland een Klassejustitie en kan de rechter wel onafhankelijk zijn?

Filmpje, (rechtermuisknop en opslaan als, +/- 19MB)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op za 07 feb 2004 4:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2004 2:59    Onderwerp: klasse justitie (was: schokkende zaak) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er van overtuigd dat we in dit land geen klassejustitie hebben, in tegendeel: het is eerder juist "justitie van grote klasse". Oké, lullige woordspeling, maar ik meen het serieus. Nederlandse rechters zijn uiterst professioneel en kwijten zich uitstekend van hun taak, een enkele misslag daargelaten. Maar ook dan zie je dat het systeem in staat is zoiets te herstellen.

We moeten niet vergeten dat kritiek op rechters vrijwel altijd afkomstig is van burgers die hun zin niet krijgen, die in het ongelijk zijn gesteld. Nou is dat natuurlijk logisch, een burger die tevreden is met een vonnis of uitspraak zal niet zo snel over onafhankelijkheid en klassejustitie gaan klagen, maar je kan en mag dit aspect natuurlijk niet uit het oog verliezen. De Nederlander kan er in toenemende mate steeds minder goed tegen zijn verlies, en sommige krijgen daardoor een totaal egocentrisch, verkokerd wereldbeeld. Een nog kleinere groep raakt tenslotte verstrikt in waanideeën en complottheorieën.

Bedenk ook dat rechters uiteindelijk ook gebonden zijn aan het recht en de wet, hoe onafhankelijk ze verder ook zijn. Als de wet het in een bepaalde zaak onmogelijk maakt het de klagende burger naar de zin te maken, dan kan de rechter daar ook niets aan doen. Lex dura sed scripta, niet waar?

Toch - dramatische wending - valt er over de (on)afhankelijkheid wel iets meer te vertellen - in mijn volgende posting Wink
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2004 3:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet de gewoonte het met personen die al reeds mr. zijn het oneens te zijn maar voor dit geval maak ik een uitzondering.
Ik ben het dus écht niet eens met uw redenering.
Zoals ook in het filmpje aangehaald wordt, in het geval van de bouwfraude, kunnen rechtspersonen (en particulieren) bestrafd worden met een geld boete of tijdelijke vrijheidsstraf.
Maar waarom krijgen mensen die voor vele miljoenen gefraudeerd hebben een boete opgelegd die uiteindelijk relatief licht is in verhouding tot de mate van profijt die de desbetreffende (bouw)bedrijven hebben gehad bij (de niet zo) open aanbestedingen.
Er word dus wel rekening gehouden met de persoon die een delict begaan heeft, terwijl dit niet noodzakelijk is*.
Dat de Nederlandse rechter het over het algemeen helemaal niet slecht doet, en we in onze handen kunnen wrijven over de algemene objectiviteit en vakbekwaamheid van onze rechters staat buiten kijf.
Dit laat echter onverlet dat in sommige situatie's de Nederlandse rechter wel degelijk rekening houdt met de persoon van de verdachte(n).

U heeft natuurlijk gelijk dat het merendeel van de klagenden, mensen zijn die inderdaad niet hun gelijk krijgen.
Daarom bedoelde ik deze stelling ook meer in een academische omgeving.
Ongeachte de (materiële) situatie van een rechtzaak, is het een feit dat een rechter (heel) af en toe rekening houdt met de persoon van de verdachte en daardoor deze een lichtere straf oplegt dan strikt genomen normaal zou zijn.

Zou het niet zo kunnen zijn dat we in zulkssoortige situaties kunnen spreken over klassenjustitie?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2004 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat we in zulkssoortige situaties kunnen spreken over klassenjustitie?


Neen! Wat je aansnijdt is een kwestie van strafwetgeving, niet van (on)afhankelijkheid of (on)partijdigheid van rechters. De wet maximaliseert nou eenmaal de hoogte van een boete die je kunt opleggen. Bovendien was het in deze zaken het OM en niet de rechter die uiteindelijk heeft besloten de betreffende zaken via (juridisch niet eens zo onverstandige) schikkingen af te doen.

Bovendien is het natuurlijk een belangrijke basisregel dat de rechter juist rekening houdt met de persoon van de dader. Dat is in andere cases eenvoudig aan te tonen.

Houdt je nog even in, er volgt later dit weekeinde, zoals ik al aankondige, een uitgebreidere bijdrage over onafhankelijkheid en onpartijdigheid, mijn scriptieonderwerp.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2004 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spannund! Ik kijk er naar uit!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2004 6:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:

Bovendien was het in deze zaken het OM en niet de rechter die uiteindelijk heeft besloten de betreffende zaken via (juridisch niet eens zo onverstandige) schikkingen af te doen.


Mogelijkerwijs waren die schikkingen juridisch niet onverstandig, maar immoreel toch écht wel.
Ik realiseer me natuurlijk terdege dat het schikkingsvoorstel van het OM (100,8 miljoen GULDEN voor 22 bedrijven) niet mals is, maar dat ze er waarschijnlijk vergeleken bij een straf van de rechter nog relatief zwaar vanaf zijn gekomen.
Dus onverstandig was het zeker niet van het OM.
Dat betekent echter nog steeds niet dat het voor Jan met de korte achternaam ook begrijpelijk is.
Voor hen geldt alleen dat een bedrijf(stak) voor vele miljoenen (de laagste schatting is 58 miljoen EURO, oftewel 127.82 miljoen GULDEN) gefraudeerd heeft, en dan bestraft wordt met een lage geldboete.
Dat komt toch in ieder geval over als een klassenjustitie.
De "normale" mensen, die een TV stelen met een waarde van misschien 200 euro gaan de gevangenis in, en iemand die op grote schaal de overheid (en dus de burgers) oplicht krijgt een boete die lager is als het voordeel wat de fraude heeft opgeleverd.
En in de optiek van velen (en mijzelf*) is dit toch echt iets wat niet kan.




* Ik moet natuurlijk enigszins mijn juridische kennis laten varen en advocaat van de duivel spelen, maar anders kan ik het "onderbuikgevoel" van de maatschappij niet goed overbrengen, en aangeven waarom het in de ogen van velen een klassenjustitie is.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2004 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het begrip 'klassenjustitie' slaat toch op het feit dat alleen rijke mensen zich goede advocaten kunnen veroorloven en d.m.v. lobby gunstige uitspraken met de rechters kunnen bekokstoven e.d., terwijl De Gewone Man wegens geld- en connectiegebrek er vaak bekaaid afkomt?
Dat slaat toch niet op de strafmaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2004 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is hier dus ook sprake van (financiële) macht.
Het OM heeft zich terdege gerealiseerd dat de bouwfraude aan onderzoek en rechtsgang ettelijke jaren zou kunnen duren waar zij niet de menskracht voor heeft.
Want ookal zou het onderzoek snel afgerond zijn, dan nog zou een Heymans of BAM een legertje advocaten kunnen optrommelen om een uitspraak te traineren.
En na een (negatieve) uitspraak alsnog alle mogelijke bezwaarschriftprocedure's hogerberoepprocedures en cassatieverzoeken kunnen indienen.
Dit zou er voor zorgen dat de frauderende bedrijven mogelijk alsnog niet veroordeeld (kunnen) worden.
Om dus te voorkomen dat de (financiële) macht van die grote bedrijven een reguliere rechtsgang verstoord doet het OM een schikkingsaanbod.
Dit was echter wel zó laag (oké 100,8 miljoen GULDEN is niet weinig maar toch) dat de desbetreffende bouwbedrijven wel toe moesten stemmen.

Het eind van het liedje is dus dat het beginsel dat niemand voordeel mag hebben van zijn eigen misdrijven (ex turpi causa non oritur actio) geschonden wordt.
Want wat belet een bouwbedrijf om weer te frauderen, de straf die opgelegd is, is lager dan het eigen genoten voordeel.

Dus hier is naar mij mening wel degelijk sprake van klassenjustitie, maar ik zal er Machiel's scriptie eens op na slaan als ik die kan vinden in onze bibliotheek, want hij heeft er natuurlijk onderzoek naar gedaan.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 0:15    Onderwerp: Klassejustitie, (on)afhankelijkheid en (on)partijdigheid (1) Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Het begrip 'klassenjustitie' slaat toch op het feit dat alleen rijke mensen zich goede advocaten kunnen veroorloven en d.m.v. lobby gunstige uitspraken met de rechters kunnen bekokstoven e.d., terwijl De Gewone Man wegens geld- en connectiegebrek er vaak bekaaid afkomt?


Dat lijkt me inderdaad een aardige definitie van het begrip "klassejustitie". We moeten dit begrip niet met (on)afhankelijkheid en (on)partijdigheid verwarren. En Kafka, ik heb onderzoek gedaan naar dat laatste, niet als zodanig naar het verschijnsel klassejustitie. Exclamation

Met het oog op de laatste postings van Kafka het volgende: kijk, met de opvattingen van Jan-met de-korte-achternaam heb ik niet zoveel te maken, hoe vervelend dat ook klinkt. De gewone burger heeft uiteraard het volste recht op zijn of haar opvattingen, maar deze komen natuurlijk wel voor uit een volstrekte onadequate kennis van zaken: men kent het dossier niet - wij hier ook niet - en met kent de wet niet. Je hebt zelf in deze draad al laten blijken dat je de lijn van het OM heel goed kunt volgen en begrijpen, dus wat wil je nu? Het OM heeft het naar omstandigheden gewoon goed gedaan.

Je zegt dat één van de beginselen is dat niemand voordeel mag genieten van zijn misdrijven. Zeker, volkomen mee eens, maar dan moet je die misdrijven wel eerst bewijzen en dat is in casu zeer moeilijk tot onmogelijk. Het onderzoek van de enquêtecommissie Bouwfraude heeft dàt wel aangetoond. Het gaat hier (mogelijk) om een zeer geraffineerde vorm van fraude, waarbij bovendien de omvang niet zuiver te bepalen is: het gaat om het met terugwerkende kracht berekenen van mogelijk toekomstige gedervde inkomensten c.q. besparingen van de overheid, waarbij die overheid mogelijk zelf bij die fraude betrokken was. Ga er maar aan staan! Het is niet mogelijk te bewijzen welke prijzen aan de overheid berekend zouden zijn voor bepaalde projecten als er geen prijsafspraken gemaakt zouden zijn.

En wat qualificaties als "immoreel" betreft: tja, recht en moraliteit overlappen elkaar maar ten dele. Dit blijkt al uit de verschillende onderwerpen die op deze site zijn behandeld. Ook burgers hebben soms een wisselende moraliteit: denk aan het creatief doen van belastingaangifte. De magistratuur (rechters èn OM) dienen in de eerste plaats van het recht en de wet uit te gaan, niet van de moraliteit van henzelf of "de" burger.

En bovendien: is het niet immoreel dat de overheid vooral achter de fraude ten opzichte van haar eigen gelden aangaat en de "kleine" criminaliteit laat liggen? Dat onderzoek naar de bouwfraude e.d. kost enorm veel geld en mankracht en is toch vooral gericht op politieke motieven. Je kunt je afvragen of het algemeen belang daar wel mee gediend is: tuurlijk, het zijn "onze" belastingcenten, maar het effect van dit soort fraude op de individuele portemonnee is nihil en een efect is wel dat er zo, weliswaar onbedoeld, mee geld wordt gepomt in een kwakkelende economie. Merkwaardig argument weliswaar (ook ik kan advocaat van de duivel zijn) maar denk er eens over na. Zijn er geen andere vormen van criminaliteit die de rechtsorde veel ernstiger bedreigen?

Tot slot: is er in ons land sprake van klassejustitie zoals gedefinieerd door Michèle? A prima facie zeg ik van niet, ofschoon geen enkel rechtsysteem het helemaal kan uitsluiten. Ook de onvermogende kan in ons land nog altijd zijn recht halen - al zal dat soms veel tijd en moeite kosten. Lukt dat niet, dan ligt dat meestal aan het bestuur en het beleid van dat bestuur en is er nog altijd de publiciteit die gezocht kan worden.

Ik knip mijn posting even in tweeën. Zo dadelijk meer.

PS: mijn scriptie heeft als titel "Recht doende in naam der Koningin..." en ik weet dat de universiteitsbibliotheek van de EUR over een exemplaar beschikt.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 0:45    Onderwerp: Klassejustitie, (on)afhankelijkheid en (on)partijdigheid (2) Reageer met quote Naar onder Naar boven

(vervolg)

Er is de afgelopen decennia enorm veel veranderd rond de begrippen onafhankelijkheid en onpartijdigheid van rechters. Er wordt ook veel zwaarder aan getild dan zeg 30, 40 jaar geleden, toen het gezag van de magistratuur bij wijze van spreken nog geheel "Dieu Donner" (van God gegeven) en boven elke twijfel verheven was.

Een goede richtlijn bij het bestuderen van deze problematiek vormen de uitspraken van het Eurpese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) te Straatsburg in zaken over art. 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Op grond van art. 6 hebben mensen namelijk recht op een onafhankelijke en onpartijdige rechter ("Fair Trial") en daar is aardige jurisprudentie over.

Het EHRM heeft de begrippen onafhankelijkheid en onpartijdigheid allereerst uit elkaar getrokken en gescheiden. Het eerste is een formeel beginsel, het tweede een materieel beginsel, aldus het Hof, even grof gesproken.

Vervolgens is het EHRM met de onafhankelijkheid vrij snel klaar: daarvan is sprake als de formele positie van de rechter voldoende waarborgen heeft om als zodanig ("onafhankelijk") te functioneren. Dus dan moet je denken aan machtenscheiding, wijze van benoeming van rechters, zijn rechters voor het leven benoemd e.d.

Een klacht omtrent de onafhankelijkheid van de Nederlandse rechter is nog nooit ondersteund door het EHRM. Met het formele kader zit het dus kennelijk wel goed. Wel is in 1986 door het EHRM in de beroemde Benthemzaak het zogenaamde Kroonberoep onderuit gehaald. In die zaak kwam men aan de toets aan de onafhankelijkheidseis niet eens toe; het EHRM meende dat bij het Kroonberoep - een beroepsprocedure bij het hoogste bestuursorgaan - niet eens sprake is van rechtspraak in de zin van art. 6 EVRM.

Toch is Benthem een aardig bruggetje naar de materiële eis van onpartijdigheid, want partijdigheid was eigenlijk de klacht in die zaak.

De (on)partijdigheid van rechters is al diverse malen onderwerp geweest van geschillen voor het EHRM. Nu is partijdigheid een heel moeilijk begrip: het speelt zich voor het grootste deel af in het hoofd van de rechter. Afgezien van echte, flagrante of openlijke partijdigheid (wat gelukkig nauwelijks voorkomt, hier in Nederland volgens mij nog nooit) is partijdigheid als zodanig nauwelijks te bewijzen. Daarom heeft het Hof de leer van de objectief gerechtvaardigde vrees voor partijdigheid ontwikkeld. Zodra een dergelijke vrees is vastgesteld, is er in principe sprake van schending van het recht op een eerlijk proces.

Om allerhande klachten van querulanten en uit frustratie af te vangen zit de kneep natuurlijk in het vaststellen van een objectief gerechtvaardigde vrees. Daar heeft het Hof inmiddels een aantal lijnen voor uitgezet en daarbij draait het inderdaad met name om de vroegere functies en nevenfuncties van rechters. Bepalend voor de vraag of de vrees van de appellant voor partijdigheid objectief gerechtvaardigd is, is het antwoord op de vraag of bedoelde functies een verband hebben met de inhoud van de zaak.

De omvang van dat begrip "verband" is nog niet helemaal helder. Soms is een bijzonder exact verband geëist (bijvoorbeeld bij de regel dat een rechter niet over zijn eigen vonnis in hoger beroep mag oordelen, of dat een lid van de Raad van State niet mag oordelen in zaak waarin een wet speelt waar hij of zij eerder een advies over heeft afgegeven) soms wordt dat verband ruimer uitgelegd, vooral bij nevenfuncties als commissariaten en bestuursfuncties. En uiteraard: hoe ruimer de uitleg van het begrip verband tussen zaak en functie, hoe groter de kans op schending van art. 6 EVRM.

Voor zover ik weet is slechts enkele malen een zaak tegen Nederland gewonnen wegens partijdigheid van de rechter, danwel de geobjectieveerde vrees daarvoor. In de zaak Kleyn van mei 2003 over de Betuwelijn heeft het Hof impliciet aangegeven dat de wijze waarop de Raad van State als hoogste bestuursrechter functioneert mogelijk ("theoretisch") het risico in zich heeft dat daar in de toekomst in een voorkomend geval een geobjectiveerde vrees voor partijdigheid zal worden aangenomen. Inmiddels is door de regering al aangekondigd dat in de werkwijze van de Raad meer waarborgen zullen worden opgenomen.

Tot slot: rechters mogen lid zijn van een politieke partij, zij het met enige discretie. Dat is ook logisch want een verbod daarop heeft geen enkele zin: men kan zich ook met een politieke partij verbonden voelen zonder feitelijk lid te zijn. En daarmee ben ik terug bij het begin: onpartijdigheid is iets wat begint in het hoofd van de rechter, het moet echt deel uitmaken van zijn persoonlijkheid.

En wij moeten een beetje vertrouwen hebben. Rechters zijn namelijk net mensen en staan net als ieder ander bloot aan ontelbare invloeden. Lang niet al die invloeden kun je gelijk als "partijdigheid" aanmerken. Doe je dat wel dan maak je uiteindelijk het functioneren van de rechtstaat onmogelijk.

Want Donner had gelijk: als je maar lang genoeg schopt gaat alles kapot.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -


Laatst aangepast door Machiel op ma 09 feb 2004 3:35, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt me nog niet volledig overtuigd Machiel, maar je hebt op zich wel goede argumenten om mijn eigen standpunt mogelijk te herzien.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 3:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Je hebt me nog niet volledig overtuigd Machiel, maar je hebt op zich wel goede argumenten om mijn eigen standpunt mogelijk te herzien.


Dat doet mij plezier. Ik heb mijn laatste posting als beloofd nog even afgemaakt. Zie aldaar
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt me alsnog overtuigd dat er inderdaad geen partijdigheid in het Nederlandse rechtssysteem bestaat.
Maar ik blijf het onrechtvaardig vinden dat die bouwbedrijven er zo makkelijk vanaf komen.
Ik snap natuurlijk wel dat een andere oplossing vrijwel onmogelijk maar toch...
Dát is nou een goede reden voor mij om rechten te studeren, om zulke misstanden aan te pakken.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 10:03    Onderwerp: Zijn we nu klaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het nu afgesloten? Ik denk over dit soort dingen nog niet echt na hoor, misschien nog iets te kort rechtenstudente. Het begon me een beetje te duizelen bij jullie pagina's van argumenten.... Hhet is gebeurd. Gebeurd is gebeurd. Jammer dan. Volgend onderwerp?

Groetjes,
Denise
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk over dat soort dingen ook pas sinds kort na hoor, naar aanleiding van Rechtsfilosofie A (2e jaarsvak) denk ik vaker na over wat recht eigenlijk is, wat de bedoeling is, en wat ik eigenlijk vindt wat recht is.

Op het moment dat je voor jezelf hebt uitgemaakt wat jij denkt dat recht is dan is een soort gelijke discussie als hiervoor juist wel interessant.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds