Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 11:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kamerstukken wetboek van strafrecht van 15 april 1886 stb 64
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unknown



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 21:26    Onderwerp: Kamerstukken wetboek van strafrecht van 15 april 1886 stb 64 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe vind je de memorie van toelichting bij het wetboek van strafrecht van 15 april 1886 stb 64 / de kamerstukken? Ik heb dit onder andere nodig om te weten te komen wat de achterliggende gedachte van de wetgever was voor het invoeren van art. 41 sr (noodweer/noodweer exces). Ik ben namelijk een annotatie aan het schrijven met betrekking tot een arrest waar dit onderwerp in voorkomt. Alvast bedankt voor jullie tips!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De MvT uit de jaren 1880? Ik denk dat je het best kunt beginnen in de leerboeken over materieel strafrecht (De Hullu, Kelk) en dan de literatuurverwijzingen volgen.

Of de MvT zelf ergens is in te zien weet ik niet; misschien weten ze dat bij de universiteitsbibliotheek.

Voor de betekenis van noodweer/noodweer exces in het huidige strafrecht doet de MvT van 120 jaar geleden er volgens mij niet zoveel meer toe.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
unknown



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hai, tnx voor je antwoord.
Weet je misschien wel hoe ik recente kamerstukken/ memorie van toelichtingen kan vinden met betrekking tot art. 41 Sr? Ik heb al gekeken op www.1ekamer.nl en www.tweedekamer.nl en dan bij kamerstukken. Hier heb ik gezocht op wetboek van strafrecht. Ik vond hier echter geen wijzigingen met betrekking tot noodweer. Betekent dit dat er gewoon niets is over dit artikel in kamerstukken/memorie van toelichtingen of ga ik verkeerd te werk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kamerstukken uit 1995 en later kun je vinden op parlando, maar daar ben je via die sites zo te zien ook wel beland. Ik dacht niet dat art 41 Sr de laatste 12 jaar een wetswijziging heeft ondergaan, zodat er wel geen MvT over het 'nieuwe' art 41 Sr zal zijn te vinden.

Het lijkt me zoals gezegd dat je moet beginnen in De Hullu of Kelk, dan kijken naar de arresten die daar worden genoemd. Eventueel andere literatuurverwijzingen volgen. En dan kun je nog met Kluwer Plaza naar verdere jurisprudentie over art 41 Sr zoeken. Arresten van de HR komen met een noot en een conclusie van de A-G die ook vaak nuttige informatie en verdere literatuurverwijzingen bevatten. Kunst is te weten wat je ongeveer zoekt en dan dat te vinden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tekst en Commentaar bij het Wetboek van Strafrecht kan je vast ook wel helpen aan interessante gezichtspunten en vooral ook zaken (alsin arresten enzo) waar je naar kunt kijken...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
unknown



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tnx voor je antwoord. Daar maak ik ook inderdaad gebruik van. In Tekst en Commentaar verwijzen ze ook naar de memorie van toelichting. Deze verwijzing is echter niet compleet, waardoor ik deze niet in mijn literatuurlijst kan opnemen. that's the problem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij bent op zoek naar de parlementaire geschiedenis. Ik vraag me ook altijd af hoe ze aan die oude geschiedenis komen. Er zijn wel boeken over.
Bel anders even met de afdeling Voorlichting van de Tweede Kamer.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 7:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kamerstukken (behorend bij een wetsvoorstel, bijvoorbeeld voorstel van wet en Memorie van Toelichting), verschijnen als Bijlagen bij de Handelingen der Staten-Generaal. Hiervoor kun je in de bibliotheek terecht, al is het even de vraag of het uit 1886 overgeleverd is. Eventueel kun je het proberen in de Koninklijke Bibliotheek te Den-Haag.

Typ ook even ‘handelingen Tweede-Kamer’ bij Google in en kijk of dit je verder brengt zonder gelijk de benen te nemen.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven


Laatst aangepast door JetKroket op ma 23 apr 2007 15:34, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sfwolff



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 7:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in het algemeen: kijk op wetten.nl
kies voor printen, MET wetstechnische informatie.
Je krijgt vervolgens het artikel met Kamerstuknummers. Er kan helaas niet voor 2002 worden gezocht. Sad

Die Kamerstuknummer zijn vervolgens weer op te zoeken via www.overheid.nl of inderdaad via parlanda van de Tweede Kamer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 8:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Helaas' is nog bescheiden uitgedrukt. Het belang van de wetsgeschiedenis is evident. Een overheid die op dat vlak ontoegankelijk is vraagt gewoon om eigenrichting. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

unknown schreef:
In Tekst en Commentaar verwijzen ze ook naar de memorie van toelichting. Deze verwijzing is echter niet compleet, waardoor ik deze niet in mijn literatuurlijst kan opnemen. that's the problem.

Je kunt Tekst en Commentaar wel in de literatuurlijst opnemen. Lijkt me ook nog correct. Dit is immers je bron.

In het geval van de uiterste noodzaak bel je even met een parlementair historicus aan een uni (bijvoorbeeld Nijmegen).
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.uba.uva.nl/hulp/object.cfm/objectid=78A53E5F-150A-406C-9240D331C8ABF37E#paragraaf7
Nu krijg je de bibliotheek van Universiteit van Amsterdam. Het lijkt me te vinden te zijn: UB studiezaal derde verdieping.

Als het gezochte stuk ontbreekt, wil dat niet zeggen dat het in een andere bibliotheek ook foetsie is!!
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
unknown



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hehe, toevallig is het bij de bibliotheek waar ik altijd heen ga (vrije universiteit amsterdam) ook zoek. Kennelijk erg populair jatobject Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

unknown schreef:
hehe, toevallig is het bij de bibliotheek waar ik altijd heen ga (vrije universiteit amsterdam) ook zoek. Kennelijk erg populair jatobject Razz

Hoe bedoel je, 'ook zoek'?

Of niet overgeleverd (1886!).Probeer het bij een andere bibliotheek (hoeft geen universiteitsbieb te zijn) of de KB in Den-Haag.
Goed gezocht? Bibliothecaris geraadpleegd? Staat het op microfiches?

Zeker naar het oude spul is het niet gemakkelijk zoeken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat 'Handelingen' en 'Bijlagen' zijn samengebonden.

Altijd even navraag doen bij de bibliothecaris.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karsten



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 12:13    Onderwerp: MvT WvSr 1886 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is de MvT in een boekvorm gebundeld onder de naam H.J. Smidt en J.W. Smidt: 'Geschiedenis van het Wetboek van Strafrecht, delen I-VI' Haarlem, 1891-1901.

Ik denk dat dit in iedere UB te verkrijgen is.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds