Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 21:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Invoering relativiteitseis in het bestuursrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 14:38    Onderwerp: Invoering relativiteitseis in het bestuursrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

ik ben beetje nieuw hier op het forum maar ik hoop met deze stelling een leuke nieuwe bijdrage te leveren aan dit forum.

Ik moet voor mn studie samen met 2 anderen onderzoek doen naar of het mogelijk en nuttig is om een relativiteitseis in te voeren, zoals we die ook kennen in het 6e BW, in het bestuursrecht. Dit zou een oplossing kunnen zijn voor procedures die worden aangespannen tegen bijvoorbeeld een garagehouder die tegen een bouwvergunning gaat procederen van een garagehouder die een nieuwe zaak wil starten naast hem. Wanneer het hier eigenlijk gaat om het belang van concurentie en niet omdat die garagehouder nou zo streng is met bouwvergunningen.

dus stelling: zou het een goed idee zijn om zo'n relativiteitseis in te voeren in het bestuursrecht.

Ik ben daarom benieuwd naar de meningen van de leden van dit forum. Ik wil dan deze meningen in mijn groepje gooien zodat we er mogelijk wat mee kunnen doen.

Groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even ter voorbereiding van mijn mening: toetst de bestuursrechter nu volledig het besluit van een bestuursorgaan of alleen marginaal?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bestuursrechter toetst het besluit volledig aan het recht, maar het gevoerde beleid van het bestuursorgaan wordt alleen marginaal getoetst. De rechter mag geen bestuursorgaan gaan spelen.

Quote:
dus stelling: zou het een goed idee zijn om zo'n relativiteitseis in te voeren in het bestuursrecht.

Ter vervanging of in aanvulling van het belanghebbendevereiste?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als aanvulling op het belanghebbendevereiste
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als aanvulling zie ik er niet veel heil in. Dat zou betekenen dat er door de rechter dubbel getoetst moet gaan worden.
Stap 1) is de bezwaarmaker objectief gezien belanghebbende?
Stap 2) heeft de bezwaarmaker belang bij de door hem aangegeven standpunten?
Hierdoor blijven enerzijds blijven enerzijds bezwaarmakers met relevante bezwaren maar die niet aangemerkt worden als belanghebbende met lege handen staan, en terwijl een belanghebbende wordt beperkt in de door hem op te voeren standpunten.

Ook zit er al een vangnet ingebouwd dat standpunten natuurlijk wel relevant moeten zijn voor de te nemen beschikking.
Als een extra garage naast zijn deur niet in strijd is met het bestemmingsplan kan de garagehouder in het voorbeeld niet aanvoeren dat er hem concurrentie wordt aangedaan, de bouwvergunning wordt niet gebaseerd op de vraag of er al dan niet concurrentie wordt gedaan aan bestaande zaken. Maar de garagehouder kan wel belang hebben bij andere relevante standpunten, zoals de eisen van welstand.

Als vervanging van het belanghebbende-vereiste is er misschien wat voor te zeggen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
AJvH



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor je onderzoek zal het wel mosterd na de maaltijd zijn, maar voor de discussie hopelijk een welkome bijdrage.

Het invoeren van het relativiteitsvereiste zou kunnen leiden tot het vaker in stand houden van gebrekkige besluiten. Bijv: aan de vergunning kleeft een gebrek op het gebied van RO, maar een concurrent die bezwaar wil maken is niet-ontvankelijk en andere evt. belanghebbenden voelen niet de behoefte om bezwaar te maken. Het gevolg is dat het gebrekkige besluit in stand blijft.

Daarnaast zou er een extra toetsing moeten plaatsvinden van bezwaarschriften. Het belanghebbende-vereiste en het relativiteitsvereiste. Dat kost weer meer tijd en levert mogelijk meer procedures op. Dus ik be tegen het relativiteitsvereiste in het bestuursrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand is o.a. belanghebbende als hij een persoonlijk belang heeft (dat zich onderscheidt van anderen) ook al is zijn feitelijk belang op andere gronden gebaseerd dan de basis waarop hij als belanghebbende wordt aangemerkt. Een relativiteitsvereiste als aanvulling zou dus een strengere controle opleveren of iemand als belanghebbende kan worden aangemerkt. Je zult dan dus niet met objectieve maatstaven gaan toetsen of iemand belanghebbende is maar naar zijn bezwaar kijken en dan bezien of dat onder de belanghebbendheid valt (in plaats van wel in zijn bezwaar ontvangen maar zijn argumenten als ongegrond verklaren). Het is nogal een grote verandering dat een hoop haken en ogen met zich brengt. Ik zou me dan eerst afvragen wat het bezwaar is tegen de huidige theorie. Dat is niet verwoord in de stelling en persoonlijk zie ik het niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relativiteitseis lijkt mij slecht. Het abstracte belanghebbende begrip is juist positief omdat het ervoor zorgt dat de formele kant van besluiten, ook wanneer er geen directe benadeling plaats vindt, getoetst wordt.

Daarnaast is het zo dat wanneer het probleem niet zwart/wit is, maar gaat om een belangenafweging ('mag deze vrijstelling wel verleend worden') het toch al gaat om de afweging van de concrete belangen en er dus feitelijk al een relativiteitseis is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Daarnaast is het zo dat wanneer het probleem niet zwart/wit is, maar gaat om een belangenafweging ('mag deze vrijstelling wel verleend worden') het toch al gaat om de afweging van de concrete belangen en er dus feitelijk al een relativiteitseis is.


Dit snap ik niet precies. Hiermee ga je toch in op de wel of niet gegrondheid van het bezwaar en niet op de wel of niet ontvankelijkheid ervan? Dus die relativiteitseis is dan om te bepalen of het bezwaar / beroep gegrond is en niet om te bepalen of die ontvankelijk is. Als je dat onder relativiteitseis wilt laten vallen ok, maar dat wordt niet bedoeld met het voorstel van de auteur van de post.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AJvH schreef:
Het invoeren van het relativiteitsvereiste zou kunnen leiden tot het vaker in stand houden van gebrekkige besluiten.

En anders leidt het wel tot veel civiele procedures waarin de belanghebbende dat gebrekkig besluit alsnog onrechtmatig of onverbindend laat verklaren, zeker wanneer dit bestuursrechtelijke relativiteitsvereiste strikter zou zijn dan het relativiteitsvereiste van de onrechtmatige daad, denk aan de correctie Langemeijer. Meer civiele procedures lijkt me niet de bedoeling van administratieve rechtsbescherming.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AJvH



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je zult dan dus niet met objectieve maatstaven gaan toetsen of iemand belanghebbende is maar naar zijn bezwaar kijken en dan bezien of dat onder de belanghebbendheid valt (in plaats van wel in zijn bezwaar ontvangen maar zijn argumenten als ongegrond verklaren).


De toetsing zou, naar mijn mening, wel naar objectieve maatstaven kunnen plaatsvinden. Een kroeg bijvoorbeeld, die 2 straten verderop is gevestigd, is wel belanghebbende bij een besluit tot vrijstelling in de zin van art. 19 WRO, maar naar objectieve maatstaven gemeten heeft hij geen redelijk belang bij de gebreken op het gebied van ruimtelijke ordening van het vrijstellingsbesluit, omdat hij slechts concurrentiebelangen heeft. Objectief gezien is er geen verband tussen zijn cuncurrentiebelangen en de gebreken die kleven aan het vrijstellingsbesluit.

Het probleem lijkt mij dan ook dat er een extra toetsing moet plaatsvinden. Eerst de toetsing aan het belanghebbende-vereiste en vervolgens aan het relativiteits-vereiste, dat al dan niet verwerkt is in het belanghebbende-vereiste.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AjvH heeft de doorvertaling van relativiteitseis naar het bestuursrecht inderdaad beter gedaan dan ik. Het zou dus betekenen dat je belanghebbendheid (ook) laat afhangen van de bevoegdheid en de beheerstaak van het bestuursorgaan op basis waarvan hij een besluit neemt. Dus als er belangen zijn waarin die behartiging van de belangen ten aanzien van de beheerstaak c.q desbestreffende wet niet voorziet zou er geen belanghebbendheid zijn en dus een niet ontvankelijkheidsbeslissing op volgen. Of dit gewenst is is dan inderdaad zeer de vraag.

Dat brengt mij gelijk tot een vraag waar ik al een paar dagen mee in mijn hoofd loop (ik heb maandag namelijk tentamen bestuursrecht).
Een bestuursorgaan moet belangen afwegen (artikel 3:4 Awb). Hij moet belangen die hij behartigd ivm de beheerstaak die hem bij desbetreffende wet is gegeven afzetten tegen individuele belangen (van bijvoorbeeld belanghebbenden). Dus het (bijzondere) algemene belang versus andere belangen. Maar ik ben even de weg kwijt als het gaat over welke andere belangen dan wel bij zijn besluit moeten / mogen worden betrokken en welke niet? Hier lijkt een spanningsveld te zijn ontstaan tussen 3:3 (detournement de pouvoir) en 3:4 (belangenafweging) van de Awb.


Laatst aangepast door cia76 op za 26 aug 2006 12:06, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Maar ik ben even de weg kwijt als het gaat over welke andere belangen dan wel bij zijn besluit moeten / mogen worden betrokken en welke niet? Hier lijkt een spanningsveld te ontstaan tussen 3:3 (detournement de pouvoir) en 3:4 (belangenafweging) van de Awb.

Schutznorm is het trefwoord.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 3:4 lid 1 Awb zegt dat het bestuursorgaan alle (rechtstreeks betrokken) belangen moet afwegen, voor zover uit de wet of de aard van de bevoegdheid geen beperking voortvloeit. In het verbod op détournement de pouvoir zou je inderdaad een beperking kunnen lezen tot die belangen die de wettelijke regeling beoogt te beschermen. Maar zo strikt is het ook niet helemaal. Paragraaf 7.27 van Konijnenbelt heeft een uitgebreide discussie over dit punt. De conclusie is min of meer:

a. als de wetttelijke regeling zegt: "alleen weigeren op 1 van de volgende gronden...", dan moet het bestuursorgaan zich daar aan houden.
b. bij de vraag naar de toelaatbaarheid ten principale van het verlenen van de vergunning, spelen alleen de belangen mee van de aanvrager en de belangen die de wettelijke regeling beoogt te beschermen.
c. als uit a en b volgt dat de vergunning in beginsel kan worden verleend, worden de belangen van de toekomstige vergunninghouder afgewogen tegen de belangen van de belanghebbenden bij de vaststelling van de vergunningsvoorschriften.
d. als voor sommige van die belangen een andere wettelijke regeling bestaat, moeten die echter in c buiten beschouwing worden gelaten.
e. de wettelijke regeling waarop de vergunning berust kan de grenzen ruimer of enger stellen.

Het specialiteitsbeginsel zegt dat in de overweging slechts die belangen betrokken mogen worden, die de wettelijke regeling beoogt te beschermen. In zijn algemeenheid geldt dit beginsel in het bestuursrecht dus niet.


Het specialiteitsbeginsel zou een soort relativiteitsvereiste zijn vanuit het gezichtspunt van het bestuursorgaan (dat immers die belangen behartigt waar de wettelijke regeling voor is geschreven).

Schutznormleer is volgens mij een andere benaming voor het relativiteitsvereiste waaraan een belanghebbende (en zijn inhoudelijke bezwaar) moet voldoen, ofte wel de relativiteitseis waar dit topic over begon. Zie bijvoorbeeld paragraaf 14.21 van Konijnenbelt. Zo'n eis zou op 2 manieren kunnen worden ingevoerd:
1. als onderdeel van de belanghebbende-toets, dus een ontvankelijkheidsvereiste.
2. als onderdeel van de inhoudelijke toets, dus een gegrondheidsvereiste.

Als voor de eerste mogelijkheid wordt gekozen, geeft dit de mogelijkheid om bij de burgerlijke rechter alsnog je gelijk te halen. Dat is weinig zinvol.
De tweede mogelijkheid leidt ook tot vreemde gevolgen. Bijv. belanghebbenden A en B vinden ieder een gebrek aan het besluit, alleen het gebrek dat A vindt beschermt het belang van B, en het gebrek dat B vindt beschermt het belang van A. Beide bezwaren moeten nu ongegrond worden verklaard, omdat de verkeerde belanghebbende het inbrengt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's een mooie uiteenzetting van Konijnenbelt. Maar wat bedoeld ie met het onder E gestelde? Welke grenzen kan desbetreffende wet ruimer of enger stellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds