Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ineens geld ingehouden
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kiezel



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010 13:12    Onderwerp: Ineens geld ingehouden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey allemaal,

Dit is een practijk situatie die zicht atm voordoet, niet bij mij, maar bij een collega. Nu kan het best zo zijn dat het klopt, maar ik weet niet waar het vandaan komt, en gezien mijn studie zou ik het wel graag willen weten.

Mijn collega studeert, en heeft daarbij een bijbaan. Bij deze bijbaan wordt loonheffingskorting toegepast. Haar cumelatief loon dit kalenderjaar is €2.500 euro.

Afgelopen maand is er voor 1000 euro aan loon uitgekeerd, hierop is echter 250 euro aan loonbelasting en premies vv ingehouden. En dit terwijl op het overzicht nog steeds staat dat lhk van toepassing is. Hiertoe heeft mijn collega het bedrijf gebeld dat onze salaris regelt (salarisadmin is uitbesteed).

Zij meldden dat het zo is dat zij dit kwartaal teveel verdiend zou hebben.



Nu vraag ik me af, hoezo dit kwartaal? Naar mijn weten zijn dergelijke aspecten altijd over een jaar, niet over een kwartaal. En, wat is dan dat maximum bedrag? lhk kan tot bijna 2000 toch? Het lijkt mij sterk dat er al zoveel ingehouden is gedurende dit jaar, gezien haar cumelatief verdiende loon dit jaar.

Ook het percentage van 25% merkwaardig, ze gaat niet over de 18k heen om in een hogere belastingschrijf te vallen.

Let even op; deze bedragen zijn ruwweg, afgerond. Het kan dus zijn dat het werkelijke bedrag of percentage iets afwijkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk past de werkgever een regeling voor studenten toe. Daarvoor moet ze dan wel een verklaring hebben ingevuld. Daarbij wordt niet per maand, maar per kwartaal beoordeeld of meer belasting moet worden ingehouden dan de heffingskorting. Er wordt ook geen rekening gehouden met perioden dat je niet in dienst bent, want de werkgever weet immers niet of je in die periode ergens anders in dienst bent (geweest), waar wellicht óók met de heffingskortingen rekening is gehouden. Met 1000 per maand kom je aan 12.000 per jaar, ik weet niet aan welk bedrag ze nu voor dit kwartaal komt?

Het gecombineerde tarief over de eerste schijf is 33,45%. Er zal rekening mee gehouden zijn dat een deel wel onder de heffingskorting blijft. Doorgaans wordt dit niet met de hand uitgerekend, maar gebeurt dit automatisch door het programma.

Mocht aan het eind van het jaar (lees begin volgend jaar) blijken dat er meer belasting is ingehouden dan nodig, dan kan dat via een T of Tj-biljet, of via het aangifteprogramma, worden teruggevraagd.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RV



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010 17:01    Onderwerp: Re: Ineens geld ingehouden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kiezel schreef:
Hey allemaal,

Dit is een practijk situatie die zicht atm voordoet, niet bij mij, maar bij een collega. Nu kan het best zo zijn dat het klopt, maar ik weet niet waar het vandaan komt, en gezien mijn studie zou ik het wel graag willen weten.

Mijn collega studeert, en heeft daarbij een bijbaan. Bij deze bijbaan wordt loonheffingskorting toegepast. Haar cumelatief loon dit kalenderjaar is €2.500 euro.

Afgelopen maand is er voor 1000 euro aan loon uitgekeerd, hierop is echter 250 euro aan loonbelasting en premies vv ingehouden. En dit terwijl op het overzicht nog steeds staat dat lhk van toepassing is. Hiertoe heeft mijn collega het bedrijf gebeld dat onze salaris regelt (salarisadmin is uitbesteed).

Zij meldden dat het zo is dat zij dit kwartaal teveel verdiend zou hebben.



Nu vraag ik me af, hoezo dit kwartaal? Naar mijn weten zijn dergelijke aspecten altijd over een jaar, niet over een kwartaal. En, wat is dan dat maximum bedrag? lhk kan tot bijna 2000 toch? Het lijkt mij sterk dat er al zoveel ingehouden is gedurende dit jaar, gezien haar cumelatief verdiende loon dit jaar.

Ook het percentage van 25% merkwaardig, ze gaat niet over de 18k heen om in een hogere belastingschrijf te vallen.

Let even op; deze bedragen zijn ruwweg, afgerond. Het kan dus zijn dat het werkelijke bedrag of percentage iets afwijkt.


Loonbelasting/pv wordt geheven per tijdvak. Dat wat je in de maanden ervoor hebt verdiend heeft geen invloed op de berekening over de betreffende maand. Uitgaande van € 1.000 en een belastingtarief van 33,45% (1e schijf) is het niet onlogisch dat er wordt ingehouden. Immers, de belasting bedraagt dan € 334 terwijl de loonheffingskorting ongeveer € 210 bedraagt. Per saldo dus een inhouding van ruim € 120.

Gezien de reactie van de salarisadministrateur wordt vermoedelijk een kwartaal als tijdvak gehanteerd (kwartaaltabel is toegestaan voor scholieren en studenten). Door toepassing van de kwartaaltabel wordt het salaris dus fiscaal per kwartaal belast. In dat geval kan het inderdaad gebeuren dat de inhouding toeneemt als aan het einde van het kwartaal méér is verdiend dan aan het begin van het kwartaal. Er treedt dan een soort inhaaleffect op.

(Edit: foutje in de bedragen)


Laatst aangepast door RV op wo 21 jul 2010 9:41, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kiezel



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay. Dus het salaris wordt naar verhouding berekend.

Ze stellen dus dat iemand die bijv 1000 per maand verdient ook 12.000 per jaar zal verdienen. Laten we voor de situatie schets zeggen dat 1000 euro practisch niet belast is, en 12.000 wél belast is.

Dus kan er een bedrag worden ingehouden. Lets say 300 euro. Stel dat die persoon maar 1 maand werkt, kan dat bedrag dus aan het einde vh jaar worden terug gevraagd. Correct?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Correct.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds