Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 10 mei 2024 8:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurovereenkomst ontbinden d.m.v. dringend eigen gebruik
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stef Broers



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 18 feb 2014 12:23    Onderwerp: Huurovereenkomst ontbinden d.m.v. dringend eigen gebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezers,

Vanuit mijn stageomgeving is er een casus opgesteld. Deze omvat het volgende:

Een vastgoedobject met vier verhuurde woonruimten. de twee ruimtes op de begane grond en 3e verdieping zijn vrije-sector woonruimten, de andere ruimtes gelegen op de 1e en 2e verdieping zijn gereguleerde woonruimten.

Nu komt de ruimte op de 2e verdieping vrij. Deze wil de eigenaar graag renoveren en direct liberaliseren. Het pand kampt ook met funderingsproblemen, deze herstelwerkzaamheden neemt hij direct mee in de renovatie.

hij zou graag van dit moment gebruik maken om de gereguleerde woonruimte op de 1e verdieping ook direct te renoveren en liberaliseren. Dot om enigszins de gemaakte kosten te compenseren. (vervangen van de houten verdiepingsvloer i.v.m. houtrot, gedateerde keuken/badkamer upgraden, alle kozijnen met enkel glas vervangen voor HR++ glas, kopse kanten isoleren en een HR-ketel plaatsen)

De huurder van de 1e verdieping is een 48 jaar oud persoon, hij huurt de ruimte al 20 jaar, dit voor 360,-- euro p/maand. Hij is al jarenlang werkeloos en ontvangt 175,-- euro p/maand huurtoeslag en is in het bezit van een uitkering. Hij staat zelf al 20 jaar ingeschreven bij woningnet dus een vervangend huurobject vinden is mogelijk.

Nu wil de eigenaar de huurovereenkomst tussen hem en de bewoner van de 1e verdieping ontbinden. Dit volgens artikel BW7:220 lid2 en lid4 en artikel BW7:274 lid1c.

BW:7
Titel 4. Huur
Afdeling 3. De verplichtingen van de huurder

Artikel 220
1.Indien gedurende de huurtijd dringende werkzaamheden aan het gehuurde moeten worden uitgevoerd of de verhuurder krachtens artikel 56 van Boek 5 iets moet toestaan ten behoeve van een naburig erf, moet de huurder daartoe gelegenheid geven, onverminderd zijn aanspraken op vermindering van de huurprijs, op ontbinding van de huurovereenkomst en op schadevergoeding.

2.Lid 1 is van overeenkomstige toepassing wanneer de verhuurder met voortzetting van de huurovereenkomst wil overgaan tot renovatie van de gebouwde onroerende zaak waarop die overeenkomst betrekking heeft, en daartoe aan de huurder een, gelet op het belang van de verhuurder en de belangen van de huurder en eventuele onderhuurders, redelijk voorstel doet. Een dergelijk voorstel wordt schriftelijk gedaan. Onder renovatie wordt zowel sloop met vervangende nieuwbouw als gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging verstaan.

3.Indien de renovatie tien of meer woningen of bedrijfsruimten die een bouwkundige eenheid vormen, betreft wordt het in lid 2 bedoelde voorstel vermoed redelijk te zijn, wanneer 70% of meer van de huurders daarmee heeft ingestemd. De huurder die niet met het voorstel heeft ingestemd, kan binnen acht weken na de schriftelijke kennisgeving van de verhuurder aan hem dat 70% of meer van de huurders met het voorstel heeft ingestemd een beslissing van de rechter vorderen omtrent de redelijkheid van het voorstel.

4.De voorgaande leden doen niet af aan de bevoegdheid van de verhuurder om de huurovereenkomst op te zeggen op de grond dat hij de zaak dringend nodig heeft voor renovatie, voor zover zulks kan worden gebracht onder de wettelijke opzeggingsgronden die gelden voor een gebouwde onroerende zaak als waarop de huurovereenkomst betrekking heeft.

5.Indien verhuizing noodzakelijk is in verband met de voorgenomen renovatie, bedoeld in lid 2, derde zin, van woonruimte als bedoeld in artikel 233 draagt de verhuurder bij in de kosten die de verhuizing voor de huurder meebrengt.

6.De minimumbijdrage in de verhuis- en inrichtingskosten voor de huurders van zelfstandige woningen als bedoeld in artikel 234, en woonwagens en standplaatsen als bedoeld in de artikelen 235 en 236, wordt bij ministeriële regeling van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie vastgesteld en zal jaarlijks voor 1 maart worden gewijzigd voor zover de consumentenprijsindex daartoe aanleiding geeft. Het in de eerste zin genoemde bedrag wordt afgerond op hele euro’s.

7.De verhuurder kan eventuele door de gemeente aan de huurder te verstrekken bijdragen of vergoedingen voor verhuis- of inrichtingskosten in mindering brengen op de hoogte van de bijdrage, bedoeld in het zesde lid.

Afdeling 5. Huur van woonruimte
Onderafdeling 4. Het eindigen van de huur

Artikel 274
1. De rechter kan de vordering slechts toewijzen
a. indien de huurder zich niet heeft gedragen zoals een goed huurder betaamt;
b. indien de verhuurder zijn vordering grondt op een beding als omschreven in lid 2 en aan de eisen van dat lid is voldaan, tenzij de verhuurder geen belang meer heeft bij de ontruiming;
c. indien de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik, vervreemding van de gehuurde woonruimte niet daaronder begrepen, dat van hem, de belangen van beide partijen en van onderhuurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd, en tevens blijkt dat de huurder, met uitzondering van de huurder, bedoeld in lid 4, andere passende woonruimte kan verkrijgen;


Hieruit concludeer ik dat de vastgoedeigenaar zich kan beroepen op dringen eigen gebruik. Hij moet het aan de huurder kenbaar maken dat na een belangenafweging zijn belangen naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd.

Vragen:
1. Nu zou ik graag van de expertise van jullie forumlezers gebruik willen maken. Ik zou graag weten of ik de wetteksten zo juist heb geïnterpreteerd.

2. Hoe kan de vastgoedeigenaar tijdens de belangenafweging zorgen dat zijn belang op ontbinding groter is dan het belang van de huurder.

Ik heb al veel tijd hierin gestoken en een hoop jurisprudentie gelezen. Maar zit tot op heden met mijn handen in het haar. Hopelijk kan een van jullie vakkundige mij op weg helpen.

Alvast bedankt en groetjes Stef
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 19 feb 2014 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De jurisprudentie over het onderwerp 'dringend eigen gebruik' is niet smal. Heb je daar al in gekeken? Over het algemeen wordt dit niet snel aangenomen, zo is verkoop (eigendomsoverdracht, uitgaande van het meest verstrekkende absolute recht dat er is) geen grond voor een beroep daarop. En zolang die woning niet uit elkaar valt, zie ik niet in waarom de renovatie zo dringend moet en bovendien waarom redelijkerwijs niet kan worden verlangd van de verhuurder dat hij vervangende woonruimte aanbiedt onder hetzelfde contract. Tenslotte worden meerdere woningen tegelijkertijd gerenoveerd.

Maar waarschijnlijk zal meespelen dat de verhuurder ook de woningen naar de vrije sector wil omzetten. En dat kan iemand die langdurig werkloos is natuurlijk niet betalen. Een rechter gaat daar mijns inziens in principe dus ook niet in mee m.b.t. ontbinding van de overeenkomst. De redelijkheid- en billijkheidstoetsing verlangt ook dat eerst andere opties worden bezien. Daar lees ik verder niets over in je verhaal.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 27 feb 2014 12:51    Onderwerp: Re: Huurovereenkomst ontbinden d.m.v. dringend eigen gebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stef Broers schreef:
Beste lezers,

hij zou graag van dit moment gebruik maken om de gereguleerde woonruimte op de 1e verdieping ook direct te renoveren en liberaliseren. Dot om enigszins de gemaakte kosten te compenseren. (vervangen van de houten verdiepingsvloer i.v.m. houtrot, gedateerde keuken/badkamer upgraden, alle kozijnen met enkel glas vervangen voor HR++ glas, kopse kanten isoleren en een HR-ketel plaatsen)

Nu wil de eigenaar de huurovereenkomst tussen hem en de bewoner van de 1e verdieping ontbinden. Dit volgens artikel BW7:220 lid2 en lid4 en artikel BW7:274 lid1c.

Artikel 274
1. De rechter kan de vordering slechts toewijzen
a. indien de huurder zich niet heeft gedragen zoals een goed huurder betaamt;
b. indien de verhuurder zijn vordering grondt op een beding als omschreven in lid 2 en aan de eisen van dat lid is voldaan, tenzij de verhuurder geen belang meer heeft bij de ontruiming;
c. indien de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik, vervreemding van de gehuurde woonruimte niet daaronder begrepen, dat van hem, de belangen van beide partijen en van onderhuurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd, en tevens blijkt dat de huurder, met uitzondering van de huurder, bedoeld in lid 4, andere passende woonruimte kan verkrijgen;


Hieruit concludeer ik dat de vastgoedeigenaar zich kan beroepen op dringen eigen gebruik. Hij moet het aan de huurder kenbaar maken dat na een belangenafweging zijn belangen naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd.

Vragen:
1. Nu zou ik graag van de expertise van jullie forumlezers gebruik willen maken. Ik zou graag weten of ik de wetteksten zo juist heb geïnterpreteerd.

2. Hoe kan de vastgoedeigenaar tijdens de belangenafweging zorgen dat zijn belang op ontbinding groter is dan het belang van de huurder.

Ik heb al veel tijd hierin gestoken en een hoop jurisprudentie gelezen. Maar zit tot op heden met mijn handen in het haar. Hopelijk kan een van jullie vakkundige mij op weg helpen.

Alvast bedankt en groetjes Stef


Hoezo hieruit? Er is geen onderbouwing..

Hoe dan ook, kansloos. Ten eerste lijkt uit de casus te volgen dat de echte reden van de ontbinding liberalisatie is. Dat is sowieso geen dringend eigen gebruik. Mocht je toch voor de noemer renovatie gaan dan stelt art. 7:274 lid 3 sub a dat het moet gaan om renovatie van woonruimte die zonder beëindiging van de huur niet mogelijk is. Ik zie in de voorgestelde werkzaamheden geen reden om aan te nemen dat dit het geval is.

Aanvullend: je haalt artikelen aan uit het algemene deel maar die zijn niet van toepassing op het moment dat de bepalingen in de titel over woonruimte (zoals het door mij aangehaalde 7:274 lid 3 sub a) daarvan afwijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: ma 03 mrt 2014 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt mij wel degelijk renovatie die met voortzetting van de huurovereenkomst niet mogelijk is. Na de aanpassingen zal de huur significant hoger worden: de huidige huurder kan dat (waarschijnlijk) niet opbrengen.

De verhuurder heeft (uitsluitend) een financieel belang: hij heeft niet (mede) ideële / stedebouwkundige motieven. Waar het spaak zal lopen is het feit dat voor beëindiging van de huur van woonruimte wegens renovatie op puur financiële gronden vereist is dat er sprake is van een structurele wanverhouding tussen exploitatiekosten en huuropbrengsten. De casus bevat onvoldoende gegevens om te beoordelen of daar sprake van is.

Overigens ook heel relevant: dit gaat allemaal over opzeggen, niet over ontbinden. Ik ga ervan uit dat dat de bedoeling was van de casus.
_________________
È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds