Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 14:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp nodig in strafzaak
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 15:58    Onderwerp: Hulp nodig in strafzaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi forummers,

In verband met de Oefenrechtbank van de UM heb ik een vraagje.
Onze "cliente" is een druggebruikster die zich op een gegeven moment in de hal van het NS-station te Heerlen bevindt. (bekende ontmoetingsplek voor verslaafden) Cliente heeft drugs in haar hand. Op een gegeven moment naderen er politie-agenten, waarop cliente de drugs snel weggooit. De agenten fouilleren haar en vinden daarbij geen drugs(Opiumwet), maar wel een pepperspray (WWM). De drugs worden later wel op de grond teruggevonden.

Nu is mijn vraag: kan mijn cliente met succes worden vervolgd, nu de pepperspray is gevonden terwijl men waarschijnlijk drugs zocht? Heeft het iets te maken met de 'voortgezette toepassing van bevoegdheden'?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Martine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bouwhelm



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou iets meer info willen:
- Zagen de agenten dat zij drugs of een op drugs gelijkend materiaal in haar handen had? En zagen deze agenten dat zij deze drugs weggooide?

Zoniet, dan is het verdedigbaar dat zij ten onrechte als verdachte is aangemerkt (Hollende Kleurling).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bouwhelm



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: vr 31 dec 2004 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

>kick topic
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: di 11 jan 2005 17:35    Onderwerp: aanvulling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvulling op de casus:

Cliente wordt alleen vervolgd voor het bezit van de pepperspray, niet voor de drugs. Nu staat er in het p-v dat de agenten haar hebben gefouilleerd op grond van de bepalingen in de Opiumwet. Toen werd de pepperspray gevonden, waarna cliente is aangehouden ter zake van overtreding van art. 2 van de Opiumwet. Dit terwijl vervolging plaatsvindt n.a.v. de Wet Wapens en Munitie.
Ik denk dat hier iets mis zit, maar heb nog geen aanknopingspunt in de literatuur gevonden.
Wie helpt?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Martine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 11 jan 2005 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

misbruik van bevoegdheden?
detournement de pouvoir voor de taalfreaks?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: di 11 jan 2005 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de eerste plaats gaat het in deze casus erom of de druggebruikster al dan niet verdachte is conform art. 27 SV. Zoals Bouwhelm reeds aangaf is het arrest "hollende kleurling" op deze casus van toepassing. De agenten kennen de verdachte blijkbaar al, althans, het station is een bekende ontmoetingsplaats voor junks. De agenten hebben niet speciaal iets verdachts gezien, zo blijkt mij uit de casus. Het arrest geeft aan dat kennis van een agent uit de praktijk over de hoedanigheid van een bepaalde persoon (junk) onvoldoende is om diegene als verdachte aan te merken; er moet een omstandigheid bijkomen.

Is bovengeschetste het geval, dan is de aanmerking verdachte onrechtmatig. In een dergelijk geval praat je over "Fruits of the poisonous tree": Is er 1 onrechtmatige gedraging, dan zijn de feiten na die gedraging dat ook. Drugs en Pepperspray doen niet meet ter zake.

Wat echter wel het geval kan zijn is dat er een preventieve fouilleerbevoegdheid bestaat (art. 52 lid 3 WWM). In dat geval is er een fouilleerbevoegdheiden is de inbeslagneming en aanmerking ingevolge 27 SV rechtens.

De Fouillering ogv de opiumwet (art. 9 OW) is rechtens mits er ernstige bezwaren bestaan tegen de verdachte.

Dat de aanhouding krachtens de opiumwet was en vervolging ogv WWM is naar mijn weten mogelijk. Er moet echter wel aan de verdachte bekend worden gemaakt welke criminal charge (6 EVRM) er tegen hem aanhangig is gemaakt zodat hij zich adequaat kan verdedigen.

Iemand nog aanvullingen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: di 11 jan 2005 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
misbruik van bevoegdheden?
detournement de pouvoir voor de taalfreaks?


Denk het niet... eerder GEbruik van bevoegdheden. De verdachte werd niet gelijk verdacht van het bij zich hebben van een pepperspay en deze is dus bij toeval ontdekt. Ik zie dan ook niet in waarom er sprake zou zijn van detournement de pouvoir.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 11:05    Onderwerp: aanvulling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik lees net in het p-v dat de agenten zagen dat mijn cliente iets in haar hand had, dat ze weggooide toen de agenten naderden. Tevens lagen er in haar nabijheid enkele injectiespuiten ed. Hierop afgaande hebben de agenten haar aan de kleding onderzocht, waarbij geen drugs maar pepperspray werd gevonden.
Zo bezien is er toch wel sprake van een redelijk vermoeden van schuld in de zin van art. 27 Sv of niet?

Bedankt voor de hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bouwhelm



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De feiten en omstandigheden maken dat de persoon verdachte is van het in bezit hebben van drugs.
Het weggooien van iets, terwijl de agenten naderen,
dat vervolgens deze agenten waarnemen dat er injectienaalden liggen,
dat dit plaats vindt op een bekende dealer/gebruiksplaats
maakt het verdedigbaar dat er sprake is van een redelijk vermoeden aan schuld (vind ik).

Aangenomen dat de persoon terecht als verdachte is aangemerkt, komt inderdaad de voortgezette toepassing om de hoek kijken (Geweerarrest).

Laat je ons wel de uitkomst weten van de oefenrechtbank? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Laat je ons wel de uitkomst weten van de oefenrechtbank?


Natuurlijk! Very Happy
26 januari is de zitting, dus ik ben benieuwd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 23:30    Onderwerp: proces-verbaal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog 1 ding: is het gebruikelijk dat een proces-verbaal pas een maand na het betreffende feit door de politie wordt opgemaakt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lijkt me van niet. Je moet niet vergeten dat het pv t.a.v. een feit "gewoon" een getuigenverklaring is(hoewel deze bijzondere bewijskracht heeft). Zoals voor alle getuigenverklaringen geldt: hoe meer tijd er verstrijkt hoe minder betrouwbaar ze kunnen zijn.

edit: art. 157 wvsv eist ook dat het pv ten spoedigste wordt opgemaakt. 1 maand na het feit lijkt mij niet erg spoedig...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 19:38    Onderwerp: proces-verbaal te laat opgesteld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de algemene opsporingsambtenaren is dat art. 152 Sv. Bedankt voor de tip!

Welke juridische consequentie zou je daaraan in een strafproces kunnen verbinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

idd moest 152 zijn...typo
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2005 13:08    Onderwerp: slotje? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi forummers,

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie bruikbare adviezen!
De zitting is inmiddels geweest. Helaas voor mijn cliente is ze toch voor de pepperspray veroordeeld. Het pleidooi ging wel heel goed.

Dus: misschien kan er nu een slotje op dit topic?


Groetjes,

Martine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds