Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

HELP rijbewijs ingevorderd
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lbruinsma








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2005 17:44    Onderwerp: HELP rijbewijs ingevorderd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen

Ik heb 10 november een ongeluk gehad in Duitsland (hier ben ik voor een half jaar woonachtig geweest en ben 21 januari weer naar Nederland verhuist) om 9 uur s ochtends. Nou bleek na blaasproef dat ik nog alcohol in mijn bloed had van de vorige avond. Hierna ben ik meegenomen naar het politiebureau voor een bloedproef. De uitkomst van deze bloedproef was een alcoholpromillage van 0.67 en mijn rijbewijs is ingenomen.

18 januari ben ik naar het amtsgericht geweest in duitsland en hier werd mij verteld dat ik kon rekenen op een boete van ongeveer 500 euro (50 tagesatze van 10 euro(ben namelijk student)) en een rijontzegging van 10 maanden. Ik vind dit wel een heel erg hoge straf vooral om dat ik geen idee had dat ik nog alcohol in mijn lichaam had. Ook heb ik gevraagd of ik het rijbewijs in ieder geval weer terug kon krijgen, omdat ik dan weer in Nederland zou mogen rijden. Dit rijbewijs wouden ze niet teruggeven. Ik vind het trouwens ook niet normaal dat het meer dan 2.5 maand duurt en nog steeds heb ik geen zekerheid.

Maar nou heb ik ook begrepen dat een Duitse rechter eigenlijk niets te zeggen heeft over het Nederlandse rechtsysteem en dus ook geen bevoegdheden heeft mij een rijontzegging in Nederland op te leggen. Klopt dit?
Zo ja wat kan ik doen om in Nederland weer rijbevoegdheid te krijgen. Want ik heb dus geen rijbewijs en zonder rijbewijs ben ik niet bevoegd te rijden.


Ik hoop dat iemand me verder kan helpen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm dat is indd echt vervelend. Exclamation
Maar mensen, (lees: de betere kenners c.q. rechtenforum leden) is het niet zo dat de duitse rechter dit helemaal niet mag bepalen? (relatieve bevoegdheid?)
Je was ook echt woonachtig in Duitsland ten tijde van het ongeluk Bruinsma, of stond je nog wel ingeschreven in Nederland?

groet dAAb.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
lbruinsma








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee ik was ten tijde van het ongeval ook echt ingeschreven in Duitsland, ivm werk daar. En dus niet meer in Nederland.
Alvast bedankt voor de reactie

met vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, Het lijkt mij dat de Duitse rechter sowieso bevoegd was om je rijbewijs in te vorderen omdat je het ongeluk daar veroorzaakt hebt/heeft plaatsgevonden (maar dit was jou volgens mij ookal duidelijk). Als je rijbewijs dan dus ingetrokken is lijkt het mij dat je op dit moment geen rijbewijs hebt en dat dat dus ook geldt in het buitenland/in landen buiten DL. Ik zeg dit op gevoel ik weet niet zeker of ik gelijk heb. Maar het lijkt mij gewoon logisch dat dit rijverbod dus zeg maar, ook gewoon geldt in NL. Het is toch net als met mensen die helemaal geen rijbewijs hebben, die mogen toch ook niet in bv Frankrijk wel een auto besturen omdat dat een land is met een ander rechtssysteem dan NL.
En over de hoogte van de straf, dat wordt per land bepaald. Blijkbaar hechten ze in DL veel waarde aan het rijden zónder alcohol. Wat ik overigens vrij logisch vind, rijden met alcohol is gewoon een slechte zaak en daar mogen best hoge straffen op staan vind ik zelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee wat de stand van zaken nu is, maar de bedoeling is zeker om de rijverboden ook in Europees verband aan te pakken. Verbod uitgesproken door de rechter in het ene land geldt dan voor de hele EU. Het is maar dat je het weet. Maar nogmaals, ik weet niet hoever dit al uitgewerkt is.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de volgende tekst van de site van de Europese Unie afgehaald:

Quote:
Withdrawal, cancellation and suspension of driving licences

Your driving licence is withdrawn in the country of residence
If the country of normal residence is different from the issuing state, the effects of the sanction are identical. The administrative and criminal laws of the country of residence are fully applicable. The document remains withdrawn (or, respectively, a restriction is recorded on it).

Your driving licence is withdrawn in a state other than the state of residence.
In this case, the decision of the Member State applies only with effect for its own territory. When the citizen leaves the country which imposed the sanction the authorities are bound to return the document to him. The Convention on Driving Disqualifications of 17 June 1998 aims at avoiding this effect but still remains to be ratified by the Member States.


De vraag is nu wat er gebeurd als Duitsland "the state of residence" was, maar niet langer is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lbruinsma








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 25 jan 2005 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
When the citizen leaves the country which imposed the sanction the authorities are bound to return the document to him.


Dit betekent dan toch dat ik mijn rijbewijs terug zou moeten krijgen op het moment dat ik verhuisd ben.

met vriendelijke groeten

ps. alvast bedankt voor de reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2005 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even tussendoor, dan heb je ook wel vrij fors gedronken hoor.
Zie hier

NB Ik heb natuurlijk moeten gokken bij het invullen.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
lbruinsma








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik heb vandaag dus weer gebeld met amtsgericht en het ziet er nog niet echt naar uit dat ik op een redelijke termijn mijn rijbewijs teruggestuurd krijg. In Duitsland werken ze helemaal niet mee en zeggen gewoon 'we weten niet wanneer er uitspraak over gedaan wordt.' En meer zeggen ze niet.
Maar nu las ik in het FAQ van de ANWB

Quote:
Bij een snelheidsovertreding in Italië is mijn rijbewijs in beslag genomen. Wat nu?
Wanneer u in het buitenland (ook in Nederland!) een ernstige verkeersovertreding heeft begaan of u wilt/kunt een boete niet betalen, dan loopt u de kans dat uw rijbewijs ter plekke in beslag wordt genomen. Teruggave van het rijbewijs kan lang duren en in de tussentijd mag u niet rijden, ook niet in Nederland. Als het erg lang duurt, kunt u eventueel bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen.
Wanneer u een Internationale Reis- en Kredietbrief (Plus) heeft kunnen wij u adviseren hoe uw rijbewijs terug te krijgen van de Italiaanse autoriteiten.


Dus ik ben naar het stadhuis geweest en deze zeggen (nadat ze naar een landelijke helpdesk hebben gebeld) dat deze mogelijkheid niet bestaat

Weet iemand hier misschien meer over

Met vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds