Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 20:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Euthanasie bij psychiatrische patienten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mailand








Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2004 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euthenasiewet
HOOFDSTUK II. ZORGVULDIGHEIDSEISEN

Artikel 2
1. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in artikel 293, tweede lid, Wetboek van Strafrecht, houden in dat de arts:
a. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt,
b. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt,
c. de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevond en over diens vooruitzichten,
d. met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere oplossing was,
e. ten minste één andere, onafhankelijke arts heeft geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn oordeel heeft gegeven over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen a tot en met d, en
f. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig heeft uitgevoerd.
2. Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
3. Indien de minderjarige patiënt een leeftijd heeft tussen de zestien en achttien jaren en tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat kan worden geacht, kan de arts aan een verzoek van de patiënt om levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding gevolg geven, nadat de ouder of de ouders die het gezag over hem uitoefent of uitoefenen dan wel zijn voogd bij de besluitvorming zijn betrokken.
4. Indien de minderjarige patiënt een leeftijd heeft tussen de twaalf en zestien jaren en tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat kan worden geacht, kan de arts, indien een ouder of de ouders die het gezag over hem uitoefent of uitoefenen dan wel zijn voogd zich met de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding kan of kunnen verenigen, aan het verzoek van de patiënt gevolg geven. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.


Als jij denkt deze punten van toepassing zijn op psychiatrische patienten... dan zeg ik: prima euthenasie. Maar psychiatrische patienten staan bijna altijd onder curatele, dus zij mogen uberhaupt niet eigen beslissingen nemen. Daar is gewoon een logische reden voor: uitzichtloos is het niet altijd!!! Hoe dan ook Juul, op dit punt kunnen we concluderen dat ik het nooit met je eens ga zijn, dus dat dit mijn laatste post wordt in deze discussie. Jij bent voor, ik ben tegen. Daar houden we het gewoon bij Smile
_________________
I rest my case
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2004 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we inderdaad deze discussie maar beeindigen.
Waarschijnlijk ligt de waarheid toch in het midden, en we zullen dan ook moeten wachten tot een soortgelijke casus zich voordoet bij een (inter)nationale rechter of liefst zelfs de HR.
Wanneer dat voorvalt zullen we alsnog kunnen beoordelen welke maatstaven er toegepast zijn, en welke argumenten zwaarder wegen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Laten we inderdaad deze discussie maar beeindigen.
Waarschijnlijk ligt de waarheid toch in het midden, en we zullen dan ook moeten wachten tot een soortgelijke casus zich voordoet bij een (inter)nationale rechter of liefst zelfs de HR.
Wanneer dat voorvalt zullen we alsnog kunnen beoordelen welke maatstaven er toegepast zijn, en welke argumenten zwaarder wegen.


Is er al wat over bekend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hehehe er zijn zat zaken waarbij euthanasie wel is toegepast bij psychiatrische patienten, toen er nog geen officiele wetgeving was.... Hier is in een aantal gevallen veroordeeld, zonder strafoplegging...
Maar ik denk dat in dit soort gevallen euthanasie misschien niet altijd gemeld wordt.... ( hoewel dat wel zou moeten)
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euthanasie bij psychiatrische patienten die ondraaglijk lichamelijk lijden wegens een al dan niet terminale lichamelijke ziekte vind ik ok, zolang die patienten hun wil maar kunnen of hebben kunnen bepalen.

Euthanasie omdat iemand psychiatrisch zulke problemen heeft dat hij daar flink onder lijdt vind ik iets heel anders.

Merk op dat het heel goed mogelijk is dat een huidige psychiatrische patient in het verleden ooit bij zijn volle verstand een euthanasieverklaring heeft opgesteld, bijvoorbeeld voor wanneer hij ongeneeslijk (zoals altijd "bij de huidige stand van de medische wetenschap") psychiatrisch gestoord raakt. Ik denk daarom dat je de vraag moet opsplitsen in 2 bijna losse deelvragen:
1. Kan een psychiatrische patient een geldige euthanasieverklaring ondertekenen. Of eigenlijk, wanneer kan hij dat nog wel, wanneer niet meer?
2. Kan lijden wegens een psychiatrische aandoening uitzichtloos ondraaglijk lijden zijn op basis waarvan euthanasie kan worden toegepast?

In vraag 1 is het element psychiatrisch eigenlijk niet zo interessant. De vraag speelt namelijk ook bij patienten die er lichamelijk erg slecht aan toe zijn. Ben je in coma, probeer dan maar eens je wil te verklaren.

Bij vraag 2 zou ik voor veel terughoudendheid pleiten in het aannemen van uitzichtloos ondraaglijk lijden (of wat de term ook precies moge zijn). Ik denk dat het in de psychiatrie veel moeilijker is om van uitzichtloosheid te spreken dan bij lichamelijke aandoeningen. Daarnaast is de waarneming door de patient zelf van "ondraaglijk lijden" een nogal gekleurde waarneming. Ik denk dat je kunt verdedigen dat iedere zware psychiatrisch patient "ondraaglijk" denkt te lijden. In ieder geval zal een ieder die zelfmoord wil plegen je vertellen dat hij/zij ondraaglijk lijdt, en natuurlijk ook zonder uitzicht. In de praktijk blijkt dat veel mensen uiteindelijk toch wel weer op de been kunnen worden geholpen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
hehehe er zijn zat zaken waarbij euthanasie wel is toegepast bij psychiatrische patienten, toen er nog geen officiele wetgeving was.... Hier is in een aantal gevallen veroordeeld, zonder strafoplegging...
Maar ik denk dat in dit soort gevallen euthanasie misschien niet altijd gemeld wordt.... ( hoewel dat wel zou moeten)


Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wou eerst reageren met 'je hebt toch geen plannen met je buurman he' tot ik de datum van plaatsing zag Laughing .

Ik vind het heel moeilijk. Ik heb een heel erg harde mening als het gaat om bv. kinderverkrachters (ala Dutroux en dat soort gasten) enzo. En geloof me, die is echt hard. Toch begin ik ook andere inzichten te krijgen nu ik zelf rechten studeer.
Maar als het gaat om euthanasie. Tja, moet je dat toelaten. Heel moeilijk. De mensen zijn niet in staat hun wil weer te geven. Aan de andere kant, als iemand wil dan gaat ie toch wel.

Persoonlijk ben ik overwegend tegen. Euthanasie moet een uitzondering blijven. Daar komt ook een beetje mijn geloof om de hoek kijken maar zelfs als ikd at even opzij zet zou ik willen zeggen nee. Nee omdat deze mensen niet hun wil kunnen weergeven. Nee, omdat euthanasie in mijn ogen iets is wat niet mag.
Daarbij vind ik dat op het moment dat iemand kiest om dood te gaan (terminale patienten nog even uitgesloten), je niet iemand erbij moet betrekken die hier aan meewerkt. Euthanasie moet door een arts begeleid worden, en dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
b. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt


deze vind ik trouwens wel tricky. Want voor een psychiatrisch patient kan het wel degelijk een uitzichtloos en ondraaglijk lijden zijn!
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl


Laatst aangepast door Hanifa op wo 03 mei 2006 11:35, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar kan je dan weer tegenover stellen dat het iedereen vrij moet zijn voor zichzelf, binnen zijn sociale kring, uit te maken of euthanasie wel of niet toelaatbaar is.
En dat een arts juist noodzakelijk is om mensen op een humane manier te laten gaan, in plaats van dat ze met messen en water en pillen en god mag weten wat aan het doe het zelven gaan.
Het moet echter wel over uitzonderingssituaties gaan, ja. Maar volgens mij is dat in de praktijk ook het geval. Het spookbeeld wat in het buitenland wordt neergezet van babies en ouderen en zwakzinnigen bij wie te pas en te onpas euthanasie gepleegd wordt, is niet realistisch. Het is geen manier om van irritante mensen af te komen, het is een manier om mensen te helpen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Het is geen manier om van irritante mensen af te komen, het is een manier om mensen te helpen.

En een zwaar psychiatrische patient in een vlaag van verstandsverbijstering voor zijn eigen dood laten tekenen hoort daar natuurlijk niet bij. De eisen aan de wilsbekwaamheid mogen wat mij betreft daarom niet lager worden gesteld voor gevallen die misschien wel nooit meer echt hun wil kunnen bepalen.

Maar iedereen lijkt het daar wel mee eens te zijn, wellicht met uitzondering van Juul?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben het daar inderdaad mee eens.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou, ik ben eigenlijk gewoon voor het scheppen van de mogelijkheid...
Nu wordt er heel vaak geen gehoor gegeven aan de doodswens van psychiatrische patienten, en dat vind ik niet terecht. Zouden mensen enkel door het hebben van een psychiatrische stoornis het recht worden ontnomen om te beslissen over hun eigen dood, terwijl ze dat recht wel zouden hebbenals ze die stoornis niet zouden hebben?
Natuurlijk is het zo dat die mensen die dood willen dat heus wel op een andere manier dood kunnen gaan, maar dat is een manier die vaak traumatischer is voor de nabestaanden, alsmede voor diegenen die de persoon vinden en eventueel van het spoor zouden moeten schrapen.
Juist om psychiatrische patienten een mogelijkheid te geven op een waardig afscheid en een waardige dood, vind ik dat het mogelijk moet worden om euthanasie voor psychiatrische patienten toe te staan.
Vervolgens kun je wat mij betreft een enorm batterij voorwaarden eraan verbinden, maar dan is er in ieder geval de mogelijkheid.
Nu gebeurt het ook, en vindt niet altijd strafoplegging plaats, maar het moet toch ook minder traumatisch kunnen worden opgelost voor een arts die eventueel voor moord wordt veroordeeld
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de dood een zodanig iets dat, wil je ervoor beslissen je al min of meer niet helemaal bij je verstand bent.

Kortgezegd: voor mij hoeft de mogelijkheid helemaal niet. Alleen bij zeer hoge uitzondering.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
Zouden mensen enkel door het hebben van een psychiatrische stoornis het recht worden ontnomen om te beslissen over hun eigen dood, terwijl ze dat recht wel zouden hebbenals ze die stoornis niet zouden hebben?


Ook in het geval dat er geen sprake is van een psychische stoornis gelden strikte voorwaarden. En nee, ik vind het niet zo terecht dat mensen met een psychische stoornis maar even "geholpen" moeten worden. De stoornis vertroebelt juist de vrije keuze.

Ik moet bij dit soort kwesties vaak denken aan het waargebeurde verhaal van de dame, opgenomen in een inrichting, die maar zelfmoordpogingen BLEEF ondernemen. Uiteindelijk besloot het behandelteam in wanhoop "dat het dan maar moest gebeuren", maar daar zou een uitgebreide voorbereiding aan vooraf gaan. De datum werd bepaald, de voorbereidingen gestart. En net voor D-Day deelde mevrouw mee dat ze toch maar afzag van de gemaakte keuze ..... het hele proces had haar wel de nodige inzichten verschaft en een van die inzichten was: de wens te leven en er iets van te maken.

Vooraf kun je dit ook nooit aangeven, omdat je geen idee hebt wat het is om aan een psychische ziekte te lijden en welk gevoel dat geeft.

Ik ben van mening dat we er in alle gevallen (dus ook de somatische) naar moeten streven het lijden zo veel mogelijk te verlichten, maar ook: ruimte te bieden aan dat lijden. Het mag. Een stervensproces duurt soms lang, maar weet je, het hoort bij het leven.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
Zouden mensen enkel door het hebben van een psychiatrische stoornis het recht worden ontnomen om te beslissen over hun eigen dood, terwijl ze dat recht wel zouden hebbenals ze die stoornis niet zouden hebben?

Iemand die niet in zijn staat is zijn wil te bepalen kun je toch moeilijk zijn eigen doodsvonnis laten tekenen? Een koop door een wilsonbekwame kan nog ongedaan worden gemaakt zodra de persoon weer bij zinnen is, een geëxecuteerd doodsvonnis niet!

Je kunt het jammer vinden voor de patient, maar dan had hij in betere tijden de verklaring maar moeten opmaken. Hetzelfde geldt sowieso voor mensen die door hun ziekte in coma raken of door een andere reden niet meer in staat zijn hun wil tot uiting te brengen. Ik zie hier geen verschil met psychiatrische patienten. Dus geen ongelijkheid.

Euthanasie op aanvraag van een geestelijk gestoorde is geen euthanasie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds