Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 14:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Euthanasie bij psychiatrische patienten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 21:35    Onderwerp: Euthanasie bij psychiatrische patienten Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok gaat ie dan, de eerste stelling, ben heel benieuwd wat jullie vinden:
Euthanasie voor psychiatrische patienten moet gewoon worden toegestaan!

Ik ben helemaal voor, omdat ik denk dat er veel voordelen aan vast zitten.
Punt 1: Mensen die psychiatrische patient zijn, worden veelal niet serieus genomen wanneer zij aangeven dood te willen. Dat vind ik een slechte zaak. Omdat mensen soms hun hele leven al psychiatrisch patient zijn, hebben velen niet eens de mogelijkheid gehad een geldige euthanasieverklaring op te stellen.
Punt 2. Dit is een meer praktisch punt. Het zou een hoop ellende besparen, mensen willen waardig sterven en liever niet voor de trein hoeven springen. Ik denk dat het een heleboel trauma's zou voorkomen, omdat nu mensen zich genoodzaakt zien alsnog suicide te plegen op een zogezegd meer rommelige manier.
Graag jullie commentaar!
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 1:00    Onderwerp: Oef! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is nogal een stelling! Vind je het goed als ik er nog even over nadenk? Wink
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad oef...
Er zitten altijd zoveel overwegingen vast aan dit soort kwesties. Zowel voor als tegen zijn er vaak zwaarwegende argumenten te bedenken... vaak met als resultaat dat er geen beslissing wordt genomen overigens.

Toch vind ik dit een goede insteek voor een discussie!

Ik ben het in ieder geval niet met je eens dat euthanasie "gewoon" moet worden toegestaan. Dit lijkt misschien een beetje pietepeuterig, maar nuances zijn in dit soort stellingen mijns inziens heel belangrijk.

In principe vindt ik dat mensen - ook psychiatrische patienten - zelf moeten kunnen beslissen over hun leven of dood. Maar daar komt al het eerste probleem: veel mensen kúnnen daar niet (goed) zelf over beslissen. Er bestaat ook nog zoiets als mensen tegen zichzelf beschermen, hoewel je daarbij weer heel erg op moet passen dat je niet als zedenmeester op gaat treden.
Daarna komen ook weer de praktische problemen: hoe wil je dit in wetten of richtlijnen gaan opstellen? Welke gevallen wel en welke gevallen niet en hoe omschrijf je zoiets wat toch heel emotioneel geladen is?

Laten we bij het begin beginnen. Voor welke psychiatrische patienten vind je dat euthanasie moet worden toegestaan? Voor iedereen die zegt 'ik wil dood', of voor diegenen die geen uitzicht meer hebben op een menswaardig bestaan, om maar twee uitersten te pakken.
Daar hoort direct te vraag bij, wat valt onder een menswaardig bestaan?

Zware discussiepunten maar dit soort dingen mogen mijns inziens niet verontachtzaamd worden alleen omdat het moeilijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen:

De wil lijkt me te ontbreken bij deze mensen (daar gaat de wetgever vanuit, 3:34 BW). Zij zijn dus niet in staat hun wil te bepalen, wat op zich ook wel logisch is. Op deze manier kunnen ze tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de wet BOPZ moeten psychiatrische patienten zoveel mogelijk hun eigen wil kunnen bepalen. Met de huidige regelgeving, de zorgvuldigheidscriteria is al genoeg nuance aangegeven denk ik.
Ik heb veel casuistiek over dit probleem gelezen, omdat ik voor ethiek hier een werkstuk over geschreven heb.
In die zaken kwam er vooral naar voren de hartstochtelijke wens van patienten om vooral op een waardige manier te sterven. Waarom zouden we 'gewone' patienten wel die mogelijkheid geven, en psychiatrische patienten die mogelijkheid ontnemen?
Ik zie dat niet in.
Ik ben met jullie eens dat niet ieder verzoek zomaar ingewilligd moet worden, dat is bij een 'gewone' patient ook niet zo. Zie de genoemde criteria voor zorgvuldigheid. Maar ik vind dat zeker de mogelijkheid open gehouden moet worden. Alleen al daarom ben ik ervoor dat dit gelegaliseerd wordt. Ook omdat een arts heel humaan kan handelen, bij euthanasie en of hulp bij zelfdoding. Wanneer een arts dan in technische zin wordt veroordeeld voor moord (of doodslag,) al wordt er geen straf opgelegd, leidt dit tot defensieve geneeskunde. Daar ben ik ook geen voorstander van.
Tot zover voor nu, misschien later meer....
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een voorstander van een gecontroleerd legale vorm van zelfdoding.

Mensen die echt dood willen, vinden toch wel een weg. Laat er een enkele opvangcentra ontstaan waar mensen een verzoek tot euthenasie kunnen aanvragen, waar zij de nodige begeleiding krijgen en wanneer dit tot een negatieve conclusie leidt, bied dan de mensen een waardige manier om tot zijn einde te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2004 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben helemaal tegen, de regels voor euthanasie zijn an sich goed, en de criteria waaraan moet worden voldaan zijn ook duidelijk en juist.
Ik vind dan ook niet dat er een aangepaste regel moet komen voor psychiatrische patiënten.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mis iets, Kafka. De argumenten waarom je tegen bent!
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Argument: De huidige regels zijn duidelijk, eenduidig en goed
Tussenconclusie : Er bestaat geen reden om de regels te wijzigen
EindConclusie: Als door middel van de huidige regels Psychiatrische patiënten geen euthanasie mogen ondergaan, dan voldoen zij niet aan de citeria, en mogen ze dus ook geen euthanasie ondergaan.
Als er andere criteria voor euthanasie zouden zijn in geval van psychiatrische patiënten is er sprake van schending van de gelijkheid.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat is er ook aan de hand, 'normale' mensen kunnen een wilsverklaring tekenen en laten vastleggen bij de notaris oid. Psychiatrische patienten kunnen dat ook, maar daar wordt geen waarde aan gehecht, omdat zij zogenaamd "wilsonbekwaam" zijn. Ik vind dit onzin. Dus dat er sprake is van ongelijkheid. Dat is mijn hele punt!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus een wilsonbekwame moet mogen beslissen om te sterven.
Nou dat vind ik een nogal radicale stelling die je daar aangaat.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mailand








Berichten: 32


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men kruist nu mijn eerste studie BMG en mijn tweede studie Rechten...
Over dit soort onderwerpen heb ik dus 3 jaar discussie gehad. Het probleem is daarbij dat je blijft discussieren en rondjes draaien, omdat men het niet met elkaar eens wordt.

Een 'psychiatrische patient' is een ruime verwoording. Je moet in dit geval denken aan zoveel verschillende casussen. Denk aan een schizofreen, die prima onder behandeling kan, denk aan iemand met hallucinaties, die denkt dat het leven de hel is en als hij dood is de hemel... denk aan zo'n 1000 casussen. Punt is dat een psychiatrische patient meestal een zware aandoening heeft van idd zijn WIL. Hij kan niet meer beslissen wat juist en onjuist is, ook niet als hij al jaren psychiatrische patient is. Op het moment dat je een ander voor hem laat kiezen, is het haast moord/doodslag (beide niet echt terecht, maar je snapt wat ik bedoel). Zelf is hij net een kind wat ook niet voor zichzelf kan beslissen.

Mijn punt: volkomen terecht dat het niet mag. Zodra je in aanraking bent gekomen met psychiatrische patienten begrijp je misschien waar ik vandaan kom. De depressiviteit die daar hangt zorgt ervoor dat bijna iedereen (inclusief ik zelf na thuiskomst) zelfmoord zou willen plegen. Crying or Very sad

But that is just my humble opinion
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mailand, je verwoord precies mijn mening.
Ik heb ook meer ervaring met dit onderwerp, en ik begrijp precies wat je bedoelt. (overigens geen persoonlijke ervaring)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag men iemands wil verloochenen omdat hij/zij in een andere werkelijkheid leeft die niet correspondeert met wat wij als 'normaal' beschouwen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is niet alleen een juridische kwestie. Het ligt op het snijvlak van rechten en ethiek. Vanuit dat standpunt geredeneerd is er geen goed of fout antwoord, zolang de redenatie en de argumenten kloppen. Ik vind dat psychiatrische patienten in deze worden gediscrimineerd, en dat vind ik niet acceptabel.
Liefs Juul xx
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds