Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Essay Claimcultuur
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KH








Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 20:15    Onderwerp: Essay Claimcultuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Allemaal!

Ik wil een essay schrijven over de claimcultuur. Denken jullie dat het hier ooit net zo ver zal gaan als in Amerika: dat hier bijvoorbeeld ook miljoenenclaims toegewezen zullen gaan worden aan iemand die ziek is geworden van bijvoorbeeld teveel hamburgers van een fastfoodketen? Of zal het hier wel los lopen (en waarom).

Ik denk zelf dat het in NL wel los zal lopen, mede omdat wij hier de sociale voorzieningen hebben en we niet werken met no cure no pay. Maar veel meer redenen kan ik eigenlijk niet verzinnen.... Hebben jullie tips?

Groetjes! En bedankt!

Kirsten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Miljoenenclaims zitten er bij ons niet in vooral omdat we geen punitive damages kennen. Als iemand jou door een onrechtmatige daad schade berokkent kun je de materiële en eventueel immateriële schade op die persoon verhalen, maar niet daar nog een veelvoud bovenop.

In de VS kan dat dus wel. Daar is overigens niet perse iets mis mee: als een bedrijf misdadig nalatig is kun je het als burger hard aanpakken.

Bush wil de Amerikaanse claimcultuur nu aanpakken op aandringen van de grote bedrijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
VluggeJapie








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 07 mei 2005 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ging het hier maar een eind zoals richting Amerika!! Kijk, veel miljoenenclaims zijn te gestoord om waar te zijn, maar Nederland heeft echt veel te softe aansprakelijkheidswetgeving.

Het medisch tuchtrecht is bijvoorbeeld een lachertje, artsen mogen blunderen en worden vervolgens door hun collegae op de vingers getikt (wetgeving die opgesteld is door, juist, artsen die voor hun fractie alle medische wetgeving doen, want zij hebben er immers verstand van, nietwaar?). Geen wonder dat er zoveel fouten worden gemaakt, want er is geen enkele stimulans om verantwoordelijkheid te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 07 mei 2005 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, die stimulans hoort natuurlijk van binnenuit te komen....
En de advocatuur kent toch een soortgelijke constructie als medici? Wat vind je daarvan dan?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nu ja, die stimulans hoort natuurlijk van binnenuit te komen....
En de advocatuur kent toch een soortgelijke constructie als medici? Wat vind je daarvan dan?

Een verschil is dat advocaten meer verstand hebben van wetgeving dan artsen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de advocatuur wordt net zo makkelijk de hand boven het hoofd gehouden, spreek hier uit eigen ervaring. Maar dat is offtopic.

NJB had hier laatst ook een stuk over van prof.mr T.Hartlief. Zeker interessant om te lezen.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een verschil is dat advocaten meer verstand hebben van wetgeving dan artsen.


Dat wel (mag ik hopen, tenminste...), maar het topic gaat toch om het "toedekken" van beroepsfouten met de mantel der liefde c.q. verantwoordelijkheid nemen voor je acties? Een advocaat kan ook vreseljk blunderen. Tijdje geleden nog een aardig stukje over gelezen. Een advocaat maakte een fout die haar cliënt (in mijn herinnering) zo'n 400.000 euro had kunnen kosten. Gelukkig voor de cliënt merkte de advocaat van de tegenpartij dat niet op .... Rolling Eyes
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: di 26 jul 2005 22:20    Onderwerp: claimcultuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist vanwege het feit dat het vangnet van de sociale zekerheid steeds nauwer wordt zie je ook in ons land dat de claimcultuur aan het groeien is.

Ook de gratis rechtsbijstand die aan het afkalven is draagt hier aan toe bij.

In mijn tijd had je nog idealistische advocaten collectieven die alle toevoegingen deden. en daar door ook structureel konden werken aan verbetering van wetgeving.

Het is misschien daar door noodzakelijk dat het no cure no claim principe misschien wordt uit gebreid. nu loopt er slechts een proef bij letselschade zaken. Alhoewel ik diverse offertes heb gezien met twee uurtarieven.

een lage als de zaak strand en een hoge als eiser wint.

groetje Henk
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 8:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben niet zo voor no cure no pay. Dat doe je met de dokter toch ook niet?
Een soort prestatiebeloning hoeft voor mij ook niet. Het is immers de plicht van elke advocaat de belangen van zijn client naar beste weten te behartigen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat beroepsfouten 'met de mantel der liefde worden bedekt' heeft een reden. Als artsen/advocaten te snel aansprakelijk gesteld kunnen worden door (alleszins menselijk) falen kan het wel eens een erg dure aangelegenheid worden om een dergelijk beroep uit te oefenen. De verzekering die daarvoor afgesloten zou moeten worden zou uiteraard duurder worden naarmate er meer geclaimd kan worden. Dat sommige fouten zo ernstig zijn dat die niet zonder rechtsgevolg kunnen blijven lijkt me duidelijk, maar besef wel dat het heel belangrijk is dat een arts/advocaat zijn beroep fatsoenlijk moet kunnen uitoefenen zonder steeds een schadeclaim te moeten vrezen als er iets mis gaat.

Daarnaast zou een te uitgebreide claimcultuur veel te veel in de hand werken dat mensen elkaar voor van alles en nog wat zouden aanklagen en de verantwoordelijkheid van zaken op anderen zouden afschuiven. Een vergaand voorbeeld daarvan is dat als je in de VS iemand half dood op straat ziet liggen je hem beter maar niet kan helpen want als je per ongeluk een paar ribben breekt met beademing enzo loop je meteen het risico een schadeclaim op je dat te krijgen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 11:10    Onderwerp: no cure no pay Reageer met quote Naar onder Naar boven

wellict een nieuw onderwerp voor een nieuwe discussie

nog even het volgende :

ik heb nu drie zaken onder me waar ik graag op deze basis zou willen starten, anders kan ik gewoon mijn recht niet halen, uur tarief voor een ingewikkelde zaak bedraagt al snel 300 euro per uur. Ook het griffie recht is schrikbarend hoog.

Trouwens er zijn trustkantoren die tussen client en advocaat in gaan zitten op deze wjize wordt dit probleem omzeild.
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voor simone of het al of niet een prestatie beloning is moet je in een ander licht zien. Het princpe is nodig in het geval dat de rechtshulp niet te betalen valt. Op de ene zaak geef je toe en op de ander verdien je als advocaat. En dan hoop je dat je het zo doet dat je winst maakt.
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds