Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 15:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigendom sourcecode website
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tem



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 20:40    Onderwerp: Eigendom sourcecode website Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

De situatie:
Ik ben een aantal jaar geleden een eigen bedrijf begonnen in de websites. Na een tijdje een aantal opdrachten uitgevoerd voor een bedrijf (ik zal deze even klant X noemen in het vervolg). Het projectverloop met klant X is altijd hetzelfde, X levert een document aan met een aantal specificaties (eisen/wensen lijst), daar maak ik een offerte voor welke via de telefoon/email wordt goedgekeurd. Afgelopen jaar voor klant X een groot project gedaan, alleen nu heeft een ander bedrijf een bod gedaan op het uiteindelijke product van klant X.

De opties:
In mijn optiek zijn er twee opties mogelijk:
1.) Klant X verkoopt het product, welke rechten heb ik? kan klant X dit zomaar doen?
2.) Ik verkoop de sourcecode aan het andere bedrijf, welke stappen kan klant X tegen mij beginnen?


(ik weet uit gesprekken met klant X, dat deze het product niet gaat verkopen, maar er bestaat altijd een mogelijkheid natuurlijk).



Wie kan mij helpen om te bepalen waar ik sta, welke rechten ik heb in beide opties? (ik heb al gezocht op dit forum naar sourcecode/broncode, waaruit naar voren kwam dat de programmeur de auteursrechten heeft, maar ik vond mijn situatie toch iets anders dan de rest van de vragen).

Mvg, Tem
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat jij niet schriftelijk het auteursrecht op de code hebt overgedragen, zodat jij nog steeds het auteursrecht bezit.

Vraag 1:
X mag de gegevensdrager verkopen die jij aan X hebt geleverd. X mag dan niet een kopie van die gegevens houden.

Vraag 2:
Dat hangt af van de overeenkomst die jij met X hebt. Als X heeft bedongen dat je niet aan derden verkoopt, dan mag je niet aan derden verkopen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tem



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inderdaad niets vast gelegd m.b.t. de auteursrechten of het verkopen van de eindproducten.


bona fides schreef:
Vraag 1:
X mag de gegevensdrager verkopen die jij aan X hebt geleverd. X mag dan niet een kopie van die gegevens houden.


Als ik je goed begrijp, mag X dus niet EN het eindproduct zelf gebruiken EN verkopen aan derden (dmv bijv een licentie)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt.

En of X het product zelf mag verkopen hangt een beetje af van de manier waarop je het hebt geleverd. Het gaat om de uitputtingsregel:
art. 12b Aw schreef:
Indien een exemplaar van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst door of met toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende voor de eerste maal in een van de lidstaten van de Europese Unie of in een staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte in het verkeer is gebracht door eigendomsoverdracht, dan vormt het anderszins in het verkeer brengen van dat exemplaar, met uitzondering van verhuur en uitlening, geen inbreuk op het auteursrecht.

Als je een fysiek exemplaar van de software, dat wil zeggen een gegevensdrager met daarop de software, aan X hebt verkocht, valt dat onder het in het verkeer brengen van het werk door eigendomsoverdracht. Je kunt dan op basis van het auteursrecht niet verhinderen dat X dat exemplaar doorverkoopt. Wel kun je dan eisen dat X zelf niet langer meer de software gebruikt.

Als de software op een andere manier op het systeem van X is gekomen, dan kan X niet doorverkopen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds