Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 2:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Derdenbescherming
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 15:31    Onderwerp: Derdenbescherming Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Kan iemand mij uitleggen waarom het antwoord C moet zijn?

Albert heeft onder eigendomsvoorbehoud een partij fietsen geleverd aan Bart, die een kleine fietsenwinkel heeft. De winkel loopt niet goed: Bart heeft vele schulden aan Albert en kan ook de nieuwe fietsen van Albert niet betalen. Om aan geld te komen, verkoopt en levert Bart de fietsen aan fietsenhandelaar Charles, die niets afweet van het tussen Albert en Bart overeengekomen eigendomsvoorbehoud. Charles zet de fietsen in zijn winkel, en vindt al snel Daan bereid om de nieuwe fietsen te kopen. Charles en Daan spreken af dat de fietsen meteen geleverd worden, maar dat Charles de fietsen nog een maand onder zich zal houden omdat Daan nu geen opslagruimte heeft. Wie is eigenaar van de partij fietsen?

a) Albert
b) Bart
c) Charles
d) Daan


Ik denk dat 3:90 lid 2 BW hieraan in de weg staat, maar ik begrijp niet waarom het oudere recht van eigendomsvoorbehoud op de zaak blijft rusten, immers Charles is nu toch onbezwaard eigenaar?

Hopelijk kan iemand dit verduidelijken.

Erg bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je niet helpen, want het juiste antwoord lijkt mij D.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie Bona Fides. Ik had zelf ook D. Volgens het antwoordmodel is dat fout. Ik kan op geen enkele manier C rechtvaardigen. Kennelijk lukt jou dat ook niet. Ik vind het een vreemd standaardantwoord.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit
Quote:
Om aan geld te komen, verkoopt en levert Bart de fietsen aan fietsenhandelaar Charles, die niets afweet van het tussen Albert en Bart overeengekomen eigendomsvoorbehoud.

kan ik niet veel anders opmaken dan dat Charles weliswaar verkrijgt van een beschikkingsonbevoegde, maar dankzij derdenbescherming (art. 3:86 lid 1 BW) toch eigenaar wordt. Dat lijkt trouwens ook het standpunt van de vragensteller te zijn, want hoe kom je anders op antwoord C.

Charles is eigenaar geworden. Het eigendomsvoorbehoud is hierdoor komen te vervallen. Charles verkoopt en levert vervolgens door aan Daan. Dus Daan is eigenaar. Art. 3:90 lid 2 BW doet daar niets aan af, want er is geen derde met een ouder recht op de zaak.

Ik denk trouwens niet dat de vragensteller aan art. 3:90 lid2 BW heeft gedacht, want die bepaling zegt slechts dat de levering tegenover die derde vooralsnog geen werking heeft (en tegenover ieder ander dus wel). De vraag is wie nu eigenaar is, niet wie nu tegenover Albert eigenaar is. (Ik neem aan dat je de casus en de vraag volledig en correct hebt weergegeven.)

De steller van de vraag lijkt eerder te hebben gedacht aan de situatie dat een niet-bezitter analoog aan art. 3:115 BW bezit verschaft. Dat kan namelijk wel analoog aan art. 3:115 sub b en c BW, maar niet analoog aan art. 3:115 sub a BW. Maar B, die dan wellicht geen bezitter was, heeft C de feitelijke macht verschaft, waardoor C in ieder geval wel bezitter is geworden. C kon dus leveren aan D op grond van art. 3:115 sub a BW (analoge toepassing niet nodig).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitgebreider had ik het niet kunnen wensen. Veel dank voor je antwoord. Erg helder.

De vraag is letterlijk gecopy-paste uit een tentamen. De redenatie die je weergaf is ook hoe ik tot D ben gekomen. Ik heb de vraag voorgelegd aan de persoon die de vraag heeft gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds