Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 10 mei 2024 17:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Definitie jurist
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Correcte definitie op juridischwoordenboek.nl?
Pro
37%
 37%  [ 13 ]
Contra
62%
 62%  [ 22 ]
Totaal aantal stemmen : 35

Auteur Bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2004 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:

ik ben én rechtenstudent én kassamiep, wat ben ik dan? Razz
Iets verschrikkelijks? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2004 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

Ok, dat klinkt inderdaad wel aannemelijk. Hangt het ook niet af van het feit dat je werkzaam bent binnen het recht? Je kunt wel een afgestudeerd rechtenstudent zijn, maar als je vervolgens achter de kassa van de supermarkt gaat zitten kun je jezelf toch ook geen jurist noemen??
Als ik afgestudeerd ben en zonder werk zit ben ik ook nog steeds 'meester', dus ik vind van niet. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2004 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Edith schreef:

ik ben én rechtenstudent én kassamiep, wat ben ik dan? Razz
Iets verschrikkelijks? Laughing


Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 23 nov 2004 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Mijn standpunt is al vrij behoorlijk Laughing onderbouwd beschreven in het topic over Wilders/Fortuyn waar de discussie uit voort vloeit. Voor een uitgebreide versie van hieronder verwijs ik naar die discussie.

Resumerend: Ik ben van mening dat een jurist een ieder is die zich bezighoudt met de rechtsgeleerdheid. Ik houd hier de definitie aan die in verschillende gerenomeerde woordenboeken wordt aangehouden, alsmede hoe men hier in de praktijk tegenaan kijkt. Geen enkele advocaat die ik ken hangt een andere definitie aan en is ook zeker niet beledigd dat een student daarmee ook jurist kan worden genoemd en wel op grond van het volgende. Een student die rechten studeert is een jurist, een advocaat is ook een jurist. Het onderscheid tussen beide, daar schijnen sommige mensen nogal problemen mee te hebben, wordt duidelijk aan de titel die een advocaat heeft, namelijk meester. Een jurist in de advocatuur wordt ook meestal advocaat/advocate genoemd. Een jurist is geen titel en derhalve op iedereen van toepassing die ook maar enige kennis heeft van recht en zich daardoor onderscheid van leken. Daar jurist ook geen titel is, is deze ook niet verbonden aan het met succes afronden van een studie recht. Zo kan ook iedereen zich psycholoog noemen. Of men ook de kwaliteit bezit die menig persoon hieronder verstaat is een tweede. Jurist is dus een zeer ruim begrip.

Wat betreft de eerste post wil ik nog graag kwijt dat het juridische woordenboek een definitie geeft van de jurist werkzaam in de advocatuur, oftewel een advocaat/advocate. De definitie die daar staat is volkomen juist maar is niet de definitie van een jurist. Duidelijk is voor de definitie (advocatuur) geplaatst. Zo staat er meerdere definities van jurist in het juridisch woordenboek. Of men de titel "meester" draagt doet hier niet toe.

Met collegiale groeten,

Okidoki
Jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 23 nov 2004 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

^ absoluut niet mee eens, maar dat mag. Wink

Waaruit je trouwens afleidt dat de definitie gegeven in het juridisch woordenboek die is van een jurist werkzaam als advocaat mag Joost weten. Het feit dat er tevens een definitie te vinden is van een bedrijfsjurist leidt immers helemaal niet tot dat gegeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 23 nov 2004 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
^ absoluut niet mee eens, maar dat mag. Wink

Waaruit je trouwens afleidt dat de definitie gegeven in het juridisch woordenboek die is van een jurist werkzaam als advocaat mag Joost weten. Het feit dat er tevens een definitie te vinden is van een bedrijfsjurist leidt immers helemaal niet tot dat gegeven.

Er staat op de website voor de definitie "(advocaat)", daar blijkt uit dat het op advocaat slaat. Het feit dat er juist andere definities van andere praktijkjuristen zijn te vinden geeft nu juist aan dat de definities specifiek zijn en niet algemeen. Anders hadden ze wel één definitie gemaakt van jurist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:

Er staat op de website voor de definitie "(advocaat)", daar blijkt uit dat het op advocaat slaat. Het feit dat er juist andere definities van andere praktijkjuristen zijn te vinden geeft nu juist aan dat de definities specifiek zijn en niet algemeen. Anders hadden ze wel één definitie gemaakt van jurist.
Dan nog snijdt je redenatie geen hout. Zo is de definitie van een bedrijfsjurist volgens de site:

"(rechtswetenschap) jurist in dienst van een bedrijf."

Hier wordt geen afwijkende definitie van de term 'jurist' gegeven, maar louter een verduidelijking waar de 'jurist' werkzaam is.

De definitie die men geeft onder jurist, zijnde een "rechtsgeleerde persoon die de titel van 'meester' (mr.) draagt", lijkt mij logischerwijze eveneens op de bedrijfsjurist van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jes




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij moeten we nu het woord deskundig eens onder de loep nemen. Wanneer ben je deskundig?
Deskundig ben je wanneer je vakbekwaam bent.
Vakbekwaam ben je als je kundig bent in je vak.
Rechten als vak zien vind ik te "groot"
Je kunt naar mijn mening ook jurist zijn als je in een bepaald vakgebied van het recht deskundig bent.
Dus wanneer je een juridisch vraagstuk hebt opgelost en een hoogleraar zich in jou antwoorden kan vinden dan vind ik je deskundig, dus jurist.

Maar ja, wie ben ik.?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2004 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Waaruit je trouwens afleidt dat de definitie gegeven in het juridisch woordenboek die is van een jurist werkzaam als advocaat mag Joost weten.


Zie de volgende website voor uitleg van het juridische woordenboek.

Onder verklaring staat duidelijk te lezen dat datgene wat tussen haakjes staat verklaard in welke zin de definitie gelezen moet worden. Volgens mij heeft Joost hiermee gesproken. De definitie slaat dus wel degelijk op de jurist werkzaam in de advocatuur en niet op de jurist in het algemeen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2004 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:

Onder verklaring staat duidelijk te lezen dat datgene wat tussen haakjes staat verklaard in welke zin de definitie gelezen moet worden. Volgens mij heeft Joost hiermee gesproken. De definitie slaat dus wel degelijk op de jurist werkzaam in de advocatuur en niet op de jurist in het algemeen.
Dat biedt echter geen antwoord voor de aldaar gegeven definitie van een 'bedrijfsjurist', welke geen kwaliteiten aan de term toekent.

De enige definitie die dat wel doet is immers die van 'jurist' en alleen al daarom acht ik dat een algemeen toepasbare definitie. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
zonnie

zonnie

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu moet ik toegeven dat ik de "andere discussie" even niet gelezen heb;
toch wil ik even reageren:
mijn baas is notaris, mijn collega kandidaat-notaris. ook zij noemen zich (/zijn) jurist. zij zijn allebei meester in de rechten (afgestuurd op notarieel recht)
ik ben notarisklerk in opleiding maar betrap de beide heren er regelmatig op dat zij minder weten op juridisch gebied dan ik..
nu is er wel een aantal studiepunten dat ze moeten halen in de zoveel jaar, maar dat zegt niets over de huidige kennis over de huidige wetgeving.. een jurist is m.i. iemand die wel in het nu staat en dus (ook) op de hoogte is van de ontwikkelingen/wijzigingen

het zou trouwens wel mn ego strelen als ik me ook jurist zou kunnen noemen, maar dat is volgens mij niet zo, ook niet als ik afgestuurd klerk ben
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 11 jan 2005 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zonnie schreef:
nu moet ik toegeven dat ik de "andere discussie" even
ik ben notarisklerk in opleiding maar betrap de beide heren er regelmatig op dat zij minder weten op juridisch gebied dan ik..
Dat klinkt niet onmogelijk, als 'meester' weet ik ook lang niet alles omdat je niet alles *kunt* weten. Een dergelijke constatering is dan ook niet erg zinvol.

Quote:
het zou trouwens wel mn ego strelen als ik me ook jurist zou kunnen noemen, maar dat is volgens mij niet zo, ook niet als ik afgestuurd klerk ben
Jij bent gewoon klerk. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bella








Berichten: 30


BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind ook dat de student jurist is. Er is m.i. een duidelijk verschil tussen een jurist en een meester. Echter, de leek haalt de termen vaak door elkaar. Ik vind,maar wie ben ik, dat iemand die mr is maar er niets mee doet minder kennis kan hebben dan zelfs een eerstejaars student omdat deze er actief mee bezig is. En juist in de rechtwetenschappen ben je eigenlijk nooit uitgestudeerd.
groetjes,Bella
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Tukker



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 17:23    Onderwerp: Re: Definitie jurist Reageer met quote Naar onder Naar boven

de Webmeester schreef:
Sovereign schreef:
Volgens het http://www.juridischwoordenboek.nl/

jurist
(advocatuur) rechtsgeleerde persoon die de titel van 'meester' (mr.) draagt.

Met die definitie ben ik het eens. Cool


Misschien een zinvol idee om bovenstaand discussiepunt hier ook voort te zetten?


De term jurist is in tegenstelling tot "meester" geen beschermde titel. Het zich noemen van jurist zegt niets over de kwaliteit. Een jurist kan iemand zijn die zich boven gemiddelt dan wel beroepsmatig bezighoud met het recht. Iedereen behoort de wet te kennen, maar is nog geen jurist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het bij de andere vakgebieden?
Ben je socioloog, historicus, neerlandica als je sociologie, geschiedenis of Nederlands studeert. Nee, he? Eerst afstuderen en als je dan kassawerkzaamheden verricht ben je, bij mij, socioloog, historicus, neerlandica.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds