Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 12:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De wet uitleggen aan leken
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 15:08    Onderwerp: De wet uitleggen aan leken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijft een lastig punt: hoe leg je de wet in zijn algemeenheid uit aan leken? Als je een cliënt hebt met een concrete casus, kun je de feiten van dat geval gebruiken om tot een hopelijk concreet advies te komen. Al zie ik ook dan nog wel juristen die afsluiten met "een en ander uiteraard behoudens de derogerende werking van redelijkheid en billijkheid".

Maar wanneer je het iets algemener wilt uitleggen, ontkom je er niet aan de zaak te versimpelen en bepaalde nuances weg te laten. Hoe ver moet je daarin gaan?

Waar ik in ieder geval mordicus op tegen ben, is een algemeen advies dat niet veel meer is dan een herhaling van het wetsartikel. Probeer eens uitleg te vinden over de zwarte en grijze lijst bij algemene voorwaarden bijvoorbeeld. De KVK volstaat met het kopiëren van 6:236 en 237. Het Juridisch Loket houdt het bij een korte samenvatting. Het Wetboek voor Jongeren geeft net te weinig informatie over het algemene geval maar wel mooie concrete voorbeelden. Ik zit zelf er ongeveer tussenin: lijstartikel herhalen en dan samenvatten of voorbeeld geven.

Hoe ver moet/mag/kun je gaan? Horen altijd drie slagen om de arm gehouden te worden, of mag je best stellig worden?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook een leuke: uitleggen wat het recht inhoud op een sociale gelegenheid (en dat recht niet zo zeer een hele hoge gevangenisstraf betekend)..

Voor wat betreft het verstrekken van advies zou ik zeker de slag om de arm houden met betrekking tot de elementen die ter beoordeling van de rechter zijn... Bijv. dat "redelijkheid en billijkheid" ingevuld moet worden door de rechter maar dat op basis van de uitspraken zus & zo het in de lijn der verwachting ligt dat de rechter het op die wijze in zal vullen, maar dat jij natuurlijk niet voor de rechter kan spreken en er dus nooit 100 % zekerheid is over het resultaat, dat is tenslotte de waarheid...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 0:47    Onderwerp: Re: De wet uitleggen aan leken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet het zo simpel mogelijk maken, maar ook daarin kun je best genuanceerd zijn. Stellig mag je nooit zijn, tenzij je zelf de rechter bent. Maar je kunt bijvoorbeeld wel zeggen: "Garanties kan ik je natuurlijk nooit geven, maar in jouw geval verwacht ik zelf dat ....." blablabla. Of: "In dit soort gevallen zie je meestal dat ..." blablabla.

Kijk, aan de ene kant is het lastig om dingen te versimpelen, maar aan de andere kant: zo hebben wij het ook moeten leren van onze docenten. Het probleem ligt eerder bij dat je als jurist zo veel weet, dat je niet meer beseft dat dat voor die ander echt heel nieuw is en dat aan die persoon echt alle stapjes in klare taal beschreven moeten worden.

't Is net als wanneer je iemand bijvoorbeeld een bepaalde handeling in een van de Office-programma's moet uitleggen. Je doet die handeling (bijv. Word-document samenvoegen met een Excel-bestand) even klikklikklil, maar probeer het maar eens op papier te zetten voor iemand die niet handig is met Word en computers ......

In mijn strafrechttijd werkten we vrij veel met standaard tekstblokken, die je natuurlijk wel aanpast aan de client. Maar dan zet je bijvoorbeeld neer: "Er is een GVO, een gerechtelijk vooronderzoek, geopend. Dat betekent dat ..."

Maar ja, het is wel een punt van aandacht voor juristen. Ik heb ook wel eens de indruk dat mensen even door middel van hun taalgebruik neer willen zetten dat ze echt wel een goede advocaat zijn ofzo. Denk maar eens aan dat "Gaarne vernemend," .....brrrrrrr....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De context waarin je de wet probeert uit te leggen lijkt me van groot belang. Tegenover een cliënt zul je voldoende slagen om de arm moeten houden, want anders kun je er later op worden afgerekend. Bij een meer sociale gelegenheid lijkt me dat minder verstandig, want dan ben je niet alleen een jurist, je praat ook nog zo!
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou dat net andersom zien. Je cliënt verwacht van jou deskundigheid en een inschatting van de zaak. Je moet risico's aangeven, maar uiteindelijk wil de cliënt wel van jou een advies hoe hij nu verder moet gaan. Daar betaalt hij jou voor.

In dat voorbeeld van de algemene voorwaarden: je cliënt wil horen of zijn AV in orde zijn of niet. Aan een advies als "de rechter kan in een toetsing van uw voorwaarden aan de zwarte of grijze lijst besluiten tot vernietiging" heeft hij niets. Hoe groot is de kans van slagen? Klein, groot? Wat voor terugvalpositie stel je voor? Maar je moet hem wel iets concreets geven waar hij me aan de slag gaat.

En ja dan loop je het risico van een schadeclaim als het advies onjuist blijkt. Maar het is toch jouw werk om goede adviezen te geven?

Juist bij algemeen advies moet je m.i. meer slagen om de arm houden. Daar ken je de feiten (en wil je die vaak ook niet kennen) van het concrete geval niet, en moet je veel meer rekening houden met alternatieven. Daar worstel ik dus mee in mijn eerste post: hoe ver moet je gaan met die slagen? En welke moet je om je arm houden? Laat je extreme gevallen weg, of noem je die juist?

Ik heb hier ergens een Dilbert-stripje waar hij bij de bedrijfsjurist komt met een contract. Die zegt dan: "We kunnen dit niet tekenen, want we zouden kunnen worden aangeklaagd", waarop Dilbert zegt "Dat kan altijd!" en de jurist hem verwijt juridisch advies te geven zonder diploma's.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik zou dat net andersom zien. Je cliënt verwacht van jou deskundigheid en een inschatting van de zaak. Je moet risico's aangeven, maar uiteindelijk wil de cliënt wel van jou een advies hoe hij nu verder moet gaan. Daar betaalt hij jou voor.

Ok, maar daar hoeft niet aan in de weg te staan dat je een terecht voorbehoud maakt. Hij betaalt je niet om van jou een garantie te krijgen dat hij gaat winnen.

Ik ben het wel met je eens dat je zo concreet mogelijk moet zijn, jij bent tenslotte de deskundige. Een betere deskundige zal de "grens" beter kunnen aangeven, en kan daardoor een scherper advies geven zonder een al te groot risico op een schadeclaim.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds