Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 17:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De wet Algemene Bepalingen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

De wet AB is onverbindend.
Ja, want ...
40%
 40%  [ 2 ]
Nee, want ...
60%
 60%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2004 9:36    Onderwerp: De wet Algemene Bepalingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe denken jullie over de wet AB?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -


Laatst aangepast door Duch op vr 09 jul 2004 15:28, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2004 12:12    Onderwerp: Inzake de Wet AB... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk is de Wet AB gewoon verbindend, dat is buiten twijfel. Er zijn in deze wet een aantal zeer belangrijke beginselen vastgelegd, die nog altijd opgeld doen, ook al zijn ze inmiddels al elders en beter gecodificeerd. Maar het is wel een wettekst anno 1838! En het is heel normaal dat je bij de interpretatie van wetteksten rekening houdt met het verschil tussen de omstandigheden waaronder die tekst werd vastgesteld en de omstandigheden op het moment van interpretatie. En de wetgever van 1838 (i.c. Koning Willem I) wist zich tegenover een totaal andere maatschappij dan tegenwoordig. De visie op wetgeving als maakbaarheidsinstrument - om maar eens wat te noemen - is in die kleine 200 jaar onherkenbaar veranderd.

Bovendien sluiten een aantal bepalingen van de Wet AB elkaar uit, als je ze in de huidige tijd blijft interpreteren naar de stand van het recht in 1838: tuurlijk moet de rechter zich dan strikt houden aan de artikelen 11 en 12 - maar als de wetgever het nou gewoon vertikt iets te regelen of een kennelijk onrechtmatige regeling treft? Dan komt de rechter al snel in conflict met art. 13 en kan hij zelfs vervolgd worden wegens rechtsweigering!

Kortom, de Wet AB is terecht gewoon verbindend maar wel in het licht van deze tijd. Het is een manifest, een levend signaal - dus geen reliek - uit de oertijd van onze natie, een soort staatsrechtelijke "3 Kelvin achtergrondstraling" en die mag en moet naar z'n waarde geschat worden.

Ik schat in dat jij ook wel een liefhebber bent van dit soort legislatieve curiosa. Ik verzorg hier op de EUR ook het masterkeuzevak Vreemdelingenrecht en daarbij sta ik uitgebreid stil bij het Soeverein Besluit van 12 december 1813, de allereerste regeling inzake een visumplicht voor vreemdelingen. Deze regeling is voor een klein deel nog altijd geldend. Het aardige is dat het een stuk pre-constitutionele wetgeving betreft: de eerste Grondwet kwam pas in maart 1814.

Ik stel voor de discussie voor te zetten onder de draad "staatsrechtelijke scriptie".
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2004 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien handig als de wetgever dat ding eens herziet dan...
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Misschien handig als de wetgever dat ding eens herziet dan...


Hee, Michèle! Long time no see! Alles oké? Hoe gaat het met Ius?

Voor de meelezers: Michèle is voorzitter van het dispuut voor staats- en bestuursrecht Ius Mobilé van de Juridische Faculteitsvereniging Rotterdam. Aan mij is de onmetelijke eer te beurt gevallen Bow om de beschermheer van dit dispuut te mogen zijn. Hypocrite

Ik denk dat de regering er niets voor voelt om de Wet AB te herzien omdat dat een Doos van Pandora zou kunnen openen: stel je eens voor dat de wetgever in de huidige tijd een wet zou willen invoeren met de pretentieuze titel "Wet Algemene Bepalingen". Daar wil dus letterlijk IEDEREEN zich mee bemoeien! Bovendien is bijna alles wat in de wet staat inmiddels ook elders geregeld.

Een discreet, low-key voorstel tot intrekking van de Wet AB vanuit de regering zou dus in dat geval het beste zijn. Ik zou daar overigens niet voor zijn, want (a) je moet dan toch nog een of twee losse eindjes elders gaan codificeren en dan geldt: "don't fix something that's not broken", en (b) ik vind het zo'n leuk en charmant wetje. Razz
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 08 jul 2004 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de wet AB inderdaad geweldig. Vooral omdat het een vreemde eend in de bijt is. Die wet is na zo rechtsfilosofisch vernantwoord als maar kan (gezien het tijdsbeeld van toen). Bijvoorbeeld het interpretatieverbod voor de rechter en de verkapte stelling dat de wet altijd juist en volledig is: Ze zijn allebei volledig verantwoord volgens de theorie, en ze zijn allebei (volgens mij) praktisch altijd al onitvoerbaar geweest. Onze grondwet is niet zo rigide als de wet AB (eigenlijk is er niet een andere wet die de theorie van de wet AB volgt).

Het herzien van dezelijkt me een slecht idee. Dan zou er namelijk een constitutioneel debat moeten plaats vinden over hoe we Nederland nu precies staatsrechtelijk willen indelen. Ik ben erg voor zo'n debat, maar ik vrees dat daar niet veel van terecht zou komen. Dat we het niet doen volgens de wet AB is duidelijk, maar als je die vervolgens herziet moet er een algemeen geacceoteerd alternatief komen, en dat is lastig. Bovendien kan de lex-posterior-regel wonderen doen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Het herzien van dezelijkt me een slecht idee. Dan zou er namelijk een constitutioneel debat moeten plaats vinden over hoe we Nederland nu precies staatsrechtelijk willen indelen. Ik ben erg voor zo'n debat, maar ik vrees dat daar niet veel van terecht zou komen. Dat we het niet doen volgens de wet AB is duidelijk, maar als je die vervolgens herziet moet er een algemeen geacceoteerd alternatief komen, en dat is lastig.


Precies...
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 14:41    Onderwerp: Titel Topic Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we in ieder geval de titel van dit topic eens veranderen in de correcte titel. 'Beginselen' moet natuurlijk 'bepalingen' zijn.
Is er een modje die dat doen kan?
Toen ik die titel zag staan, heb ik mij diverse malen achter mijn oren moeten krabben namelijk.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oeps! Embarassed Zo beter?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prima!
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2004 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een vraagje: De Grondwet is niet echt geweldig duidelijk over het Nederland te voeren rechtsstatelijke model. De wet AB is daar veel duidelijklijker over. Maar de wet AB kan enigzins terecht worden aageduid als een curiosum, wat de geldingskracht ervan in ieder geval niet ten goede komt. Waaruit zou ik nou moeten opmaken wat de door de wet voorgeschreven verhouding is tussen wetgever en rechter? De Grondwet + de wet AB? Of de Grondwet + de dagelijkse praktijk? Of iet geheel anders misschien?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2004 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Misschien handig als de wetgever dat ding eens herziet dan...


Bij nader inzien ben ik toch wel voor het herzien vande wet AB. Ik weet dat het enorm veel werk zal zijn, maar het is toch ook wel leuk als de dagelijkse praktijk enigszins aansluit bij de wet en omgekeerd.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds