Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 16:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besluit beroepsvereisten advocatuur
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Debby



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 30


BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2007 19:44    Onderwerp: Besluit beroepsvereisten advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie weet wanneer het 'besluit beroepsvereisten advocatuur' in werking treedt?

Dit is een besluit die ervoor zorgt dat een hbo rechtenopleiding + een 3 aantal vakken uit de wo bachelor + wo master gelijk gaat staan aan de gehele wetenschappelijke opleiding wo bachelor + master.
Dit zou dus betekenen dat je dan met een hbo + de drie extra vakken + wo master civiel effect ontvangt en dus tagoberoepen uit kan oefenen.

Op 27 januari 2005 is dit besluit opgenomen in het staatsblad met de tekst: 'Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip'.

Ik weet niet of dit hierboven allemaal goed geformuleerd is, maar dit is wat ik ervan begrepen is. Voor mij is dit besluit wel belangrijk omdat ik bijna voor de keuze sta hoe ik het beroep als advocaat ga bereiken, omdat ik MBO adm. jur. medew. bijna afgerond is.

Iemand tips, informatie??? Alles is welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is in werking getreden, zie www.wetten.nl (het lukt mij niet te deep linken naar het betreffende besluit).
Het heeft echter niet de inhoud die jij schetst:

Besluit beroepsvereisten advocatuur schreef:
Artikel 1
Het afsluitend examen, bedoeld in de artikelen 2 en 62, telkens eerste lid, onder a en b, van de Advocatenwet, omvat ten minste de volgende vakken:

a.
het privaatrecht, met inbegrip van het burgerlijk procesrecht;
b.
het strafrecht, met inbegrip van het strafprocesrecht, en
c.
één van de volgende drie vakken:
1°.
staatsrecht;
2°.
bestuursrecht met inbegrip van het administratief procesrecht, of
3°.
belastingrecht.


Er wordt dus verwezen naar art 2 en 62, advocatenwet. In die wet wordt alleen over een universitaire bachelor en een universitaire master gesproken die noodzakelijk zijn voor civiel effect.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jessse



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe je het beroep ook wilt bereiken, je zult zowieso eerst minimaal een jaar HBO moeten studeren.

Op de site van de Hogeschool Utrecht staat wat betreft HBO recht het volgende te lezen:
http://www.hu.nl/Opleidingen/HBO+Rechten/Na+je+studie/Doorstuderen2.htm?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=PresentationUnpublished

Quote:
1. Overstap na de propedeuse
Na het behalen van je propedeuse (het eerste jaar) kun je in principe overstappen naar de universiteit. In de praktijk blijkt die overstap voor de meesten echter niet succesvol te verlopen. De hogeschool en de universiteit raden deze overstap daarom af.

2. Pré-mastertraject
Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht zijn bezig met het ontwikkelen van een pré-mastertraject. Dit traject begint eigenlijk al in het 4e jaar met een zogenaamde theoretische minor van een half jaar. Hierin kun je ervaren of het studeren op universitair niveau wat voor je is.

Na afronding van je HBO-opleiding volgt dan het ‘echte’ pré-mastertraject dat een half jaar tot een jaar duurt. Voor studenten die de theoretische minor hebben behaald bestaat misschien de mogelijkheid dit pré-masterjaar in te korten tot een half jaar.

Alleen HBO-Rechten studenten kunnen met de master het zogenaamde 'civiele effect' behalen die toegang geeft tot beroepen in de advocatuur en rechterlijke macht.
Op dit moment is het traject nog in ontwikkeling.

3. Overstap naar WO na HBO
Na je HBO-bachelor kan je altijd instromen in de WO-bachelor Rechtsgeleerdheid. Je krijgt dan ca. 1 jaar vrijstellingen. Je volgt dan nog 2 jaar bachelor-fase en 1 jaar masterfase.

Het voordeel van deze route is dat je ook je 'civiele effect' behaalt en dus ook toegang hebt tot de zogenaamde togaberoepen. Daarnaast is het zo dat je instroomt bij de reguliere eerstejaars in de WO Bachelor en je daar nog twee jaar lang de gelegenheid krijgt om je een academisch denk- en werkniveau eigen te maken. Bij het pre-mastertraject heb je hier maar een jaar voor.

Bovengenoemde trajecten zijn onder voorbehoud van (wets-)wijzingen!


Deze regeling is gebaseerd op de contacten tussen de HU en de UU.
Ik meen me te herinneren dat andere hogescholen andere regelingen hebben.
Ik adviseer je daarom om met verschillende hogescholen contact op te nemen die de HBO opleiding Recht verzorgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Èn goed kritisch naar hun verhaal te luisteren, in plaats van te horen wat je graag wilt horen. Ik krijg de indruk dat Hogescholen de zaakjes wel eens rooskleuriger voorstellen dan ze zijn.

Praktisch voor Debby:

de HBO-schakelroute komt neer op:
4 jaar HBO (toch?) plus ongeveer 1,5 jaar WO is 5,5 jaar studeren.

De HBOprop-WO route komt neer op:
1 jaar HBO en 4 jaar WO is 5 jaar studeren.

Niet alleen qua inhoud maar ook qua studieduur zou ik dan toch voor de volledige universitaire opleiding gaan, zeker als je graag de advocatuur in wilt.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lesley82

lesley82

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2007 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HBO schakelroute: 4 jaar HBO + 1,5 jaar schakelprogramma + 1 jaar master (tenminste @ de RUG).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds