Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 17:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Baard rechter
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mokhlis



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 25 mei 2006 20:13    Onderwerp: Baard rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Weet iemand of het toegestaan is voor een rechter om een baard te laten?
Deze vraag is van belang omdat rechters hiermee uiting zouden kunnen geven aan hun geloofsovertuiging of levensbeschouwing.

Ik heb deze vraag gesteld aan een docent tijdens een werkgroep van rechtsfilosofie, maar hij wist hier geen antwoord op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 25 mei 2006 20:46    Onderwerp: Re: Baard rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

mokhlis schreef:
Hallo,

Weet iemand of het toegestaan is voor een rechter om een baard te laten?
Deze vraag is van belang omdat rechters hiermee uiting zouden kunnen geven aan hun geloofsovertuiging of levensbeschouwing.

Waarom zou een rechter geen uiting mogen geven aan zijn of haar levensbeschouwing ? En waarom specifiek die baard ? Een rechter is niet iemand die boven de maatschappij verheven is ofzo. Ik vind 't juist kwalijker dat de politiek-sociale oriëntatie van een rechter niet vooraf bekend is.

Alleen al daarom heb je als procespartij eigenlijk altijd een advocaat nodig: om te zorgen dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Want als je als ondernemer in een arbeidszaak een rooie rechter treft, dan weet je dat het risico op een hoge schadevergoeding veel hoger is, dan bij één die onlangs de moeilijke keuze heeft moeten maken tussen het broertje van Wouter, Rita 'aan een slagzin heb je meer dan aan inhoud' Verdonk en die derde waarvan niemand weet wie 't is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 25 mei 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En waarom zou een baard uiting geven aan een geloofsovertuiging of levensbeschouwing?

Ik snap de verwijzing naar Bin Laden en Mohammed B. wel, maar erg realistisch lijkt me die niet. Wil je ook verbieden dat rechters kaal zijn? Smile
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 25 mei 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten zijn baarden of snorren niet verboden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mokhlis



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 9:11    Onderwerp: Re: Baard rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Waarom zou een rechter geen uiting mogen geven aan zijn of haar levensbeschouwing ? En waarom specifiek die baard ? Een rechter is niet iemand die boven de maatschappij verheven is ofzo. Ik vind 't juist kwalijker dat de politiek-sociale oriëntatie van een rechter niet vooraf bekend is.


Omdat dat de schijn van partijdigheid zou wekken (niet mijn mening). Dat is ook de reden waarom een islamitische studente vanwege haar hoofddoek werd geweigerd voor de functie van griffier.

Waarom specifiek die baard? Omdat bij overige uitingen, bijv. een kruis , een keppel of een hoofddoek, de geloofsovertuiging meteen duidelijk wordt. Maar bij een baard hoeft dat niet zo te zijn. Een mannelijke moslimrechter zou daarom dus gewoon uit geloofsovertuiging een baard kunnen laten staan en daarmee een uiting geven aan zijn geloof, terwijl een vrouwelijke moslimrechter gedwongen zou worden haar hoofddoek af te doen.
De baard van een moslim kan je misschien niet onderscheiden van een gewone baard, maar stel nou dat de rechter joods is en dat ook te zien is aan zijn baard, zoals in deze afbeelding. Zou het dan nog steeds toegestaan zijn?

bona fides schreef:
En waarom zou een baard uiting geven aan een geloofsovertuiging of levensbeschouwing?

Er zijn mensen die hun baard puur laten staan uit geloofsovertuiging. (onder andere moslims en joden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat er dan wel even intern gesproken wordt.....
Iemand die er zo bijloopt vergroot zijn kansen in de RAIO-sollicitatieronde denk ik ook niet.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik denk dat er dan wel even intern gesproken wordt.....
Iemand die er zo bijloopt vergroot zijn kansen in de RAIO-sollicitatieronde denk ik ook niet.

Maar dat is toch belachelijk ? Waarom mag een rechter wel uitgesproken links of groen (of meestal een combi van die beiden) zijn, maar niet confessioneel ?

Een rechter oordeelt tenslotte niet als persoon...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 12:30    Onderwerp: Re: Baard rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
en die derde waarvan niemand weet wie 't is.


Jelleke Veenendaal Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="StevenKMaar dat is toch belachelijk ? Waarom mag een rechter wel uitgesproken links of groen (of meestal een combi van die beiden) zijn, maar niet confessioneel ?

Een rechter oordeelt tenslotte niet als persoon...[/quote]

Omdat een rechter in elk geval de schijn van neutraliteit over zich moet hebben. In uiterlijk en in gedrag.

En natuurlijk oordeelt een rechter OOK als persoon. Je bent immers geen machine.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals er rechters zijn waarvan bekend is dat ze niet onsympathiek staan tegenover linkse gedachten, zullen er ook rechters zijn waarvan bekend is dat ze iedere zondag braaf naar de kerk gaan. Van een rechter zul je moeten aannemen dat hij of zij zijn persoonlijke voorkeuren ondergeschikt maakt aan de objectieve rechtsvinding. Het zal namelijk niet mogelijk zijn om kandidaten voor het rechterschap te vinden die neutraal staan tegenover alle aspecten van de maatschappij.

Je kunt wel wat eisen stellen aan hoe een rechter er uitziet. Toga is verplicht. Keppeltje is niet de bedoeling. Een kruis om zijn nek lijkt me niet handig, en ik vermoed dat dat ook niet is toegestaan. Al te duidelijke visuele uitingen van religiositeit (of linksheid, of rechtsheid) horen niet in een rechtzaal, en zul je in Nederland volgens mij ook niet aantreffen.

99% van de baarden en snorren hebben volgens mij niets met religie van doen. Zoals ik als zei begreep ik de link naar Bin Laden en Mohammed B. wel. Mijn wedervraaag was: mogen rechters dan ook niet kaal zijn?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probleem kan ook zijn de leeftijd; als iemand kaal is is dat dan uit een bepaalde overtuiging of een bepaalde voorkeur of slecht de hoge leeftijd, mijn inziens dus iets heel anders dan baard (of snor.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat een rechter o.a. gezien moet worden als de samenleving van de staat. Eigenlijk zou je dan al moeten doorzien dat de rechter álle religies, politieke gedachten en levenswijzen etc die in de staat waarvoor hij rechtspreekt vertegenwoordigd. En namens dus alle mensen van de staat waarvoor hij rechtspreekt.

Als hij dus een baard heeft en daarme de bedoeling heeft een geloof te uiten (dus niet omdat hij een baard gewoon leuk vind). Dan moet hij naar mijn mening ook een kruis omhangen, een kappeltje op, een boedha voor zich hebben staat etc etc. Aangezien dat wat ongemakkelijk wordt voor een mens omdat allemaal om te hebben, kan hij dat maar beter niet doen.
_________________
It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Sir Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

die rechter moet dat dus juist niet doen, ookal hebben we vele culturen hier die allemaal vertegenwoordigd worden. In de rechtszaal moet de rechter objectief gezien onpartijdig zijn, ik zou toch een slecht gevoel hebben als ik bij een rechter zit waar het duidelijk is dat hij streng islamitisch is en ik zit daar wegens een aanklaging voor belediging van Mohammed Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan wordt het wraken wel wat gemakkelijker.... Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: vr 26 mei 2006 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat misschien wel maar waarom wraken als je vooraf al alle schijn kunt vermijden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds