Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 8:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Awb artikel 1.1
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er mij ook om de legitimatie van de bevoegdheden die BOA's en (andere) toezichthouders kunnen uitoefenen te onderzoeken.
Deze legitimatie is mij niet helder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de wettelijke basis voor het aanstellen van toezichthouders al aangegeven: combinatie van de vervoersconcessie van het vervoersbedrijf en art 87 lid 3 Wet personenvervoer 2000. Bevoegdheden van toezichthouders vind je in diezelfde Wet personenvervoer 2000, in de Awb, in de Wet op de identificatieplicht, en misschien nog wat andere wetten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
Echter, waar kan ik de volledige uitspraak dan vinden? Ik mag er toch vanuit gaan data met deze tekst de rechter niet wegkomt... Wie weet dit?

Ik volg je niet. De Raad constateert dat de rechter gelijk had, en hoeft verder niets te doen.


Oh dan moet ik dus naar de uitspraak van die rechter zoeken wil ik de inhoudelijke overwegingen kunnen bekijken? (ik vind trouwens nog steeds wel dat de raad er makkelijk mee weg komt zo hoor)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is er dan toch mis met wat de Raad vertelt? De Raad zegt dat dat civielrechtelijke ding geen besluit is. Daar is alles mee gezegd. Wat zou je dan meer willen zien? Je maakt je er zelf wel makkelijk mee af door je klacht niet verder toe te lichten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de overwegingen van de rechtbank wil ik zien aan welke voorwaarden niet is voldaan om te komen tot de conclusie dat een dwangbevel geen besluit is. Ik verwacht dat het bevel op zich niet gericht is op rechtsgevolg maar ik weet dat niet zeker vandaar dat ik de uitspraak interessant vind.

Blijkbaar is beroep ingesteld bij de centrale raad van beroep tegen de uitspraak van de rechtbank (die ik overigens niet kan vinden). Ik neem aan dat de appelant argumenten heeft aangevoerd waardoor hij denkt dat hij in beroep een andere uitspraak tegemoet kan zien. Hierover wordt echter in het geheel niet in de uitspraak van de raad iets over gezegd.

Het is wel zo dat ik pas een echt oordeel kan geven over de gang van zaken als ik de uitspraak van de rechtbank heb gelezen maar ik ben blijkbaar te lomp om die te kunnen vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nu overigens dat het misschien de titel die de nieuwsbrief van rechtenforum aan deze uitspraak gaf mij in verwarring heeft gebracht. De titel die de nieuwsbrief gaf is: dwangbevel geen besluit in de zin van artikel 1.3 Awb. Over het besluitenbegrip wordt echter niet gerept in de beteffende uitspraak. De rechtsbescherming bij een dwangbevel volgt kennelijk uit een artikel in de wet.... En om die laatste reden zal een dwangbevel dan niet gelijk kunnen worden gesteld met een besluit (of beschikking) in de zin van de Awb.

Zou dat het zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet welke uitspraak je leest, maar als je op de link klikt gaat het weldegelijk over (geen) besluiten in de zin van de Awb.

De rechter zegt dat een dwangbevel civielrechtelijk is, lijkt me duidelijk genoeg. Art 1:3 lid 1 Awb rept over een publiekrechtelijke rechtshandeling.

De Raad zegt vervolgens dat tegen iets dat geen besluit is in de zin van de Awb, geen bestuursrechtelijke voorziening openstaat.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bonafides: Je hebt helemaal gelijk. Ik zie echter de term civielrechtelijk niet terugkomen. Dit zal in de uitspraak van de rechtbank van Zwolle wellicht worden genoemd. Ik kan die niet vinden! Wil jij me asjeblieft vertellen hoe ik die moet vinden. Via rechtspraak.nl lukt het mij niet. Ik wil deze uitspraken gaan gebruiken om een annotatie op te schrijven.

Overigens: I STAND CORRECTED Embarassed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Tegen een dwangbevel als het onderhavige staat ingevolge artikel 8.3 van de Wet studiefinanciering 2000, gelezen in samenhang met de toepasselijke bepalingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, uitsluitend het rechtsmiddel van verzet open door dagvaarding van de IB-Groep bij de kantonrechter te Groningen.

Het onderhavige dwangbevel is iets uit het privaatrecht, niet uit het bestuursrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit zal in de uitspraak van de rechtbank van Zwolle wellicht worden genoemd. Ik kan die niet vinden! Wil jij me asjeblieft vertellen hoe ik die moet vinden. Via rechtspraak.nl lukt het mij niet. Ik wil deze uitspraken gaan gebruiken om een annotatie op te schrijven.


het lukt me echt niet!!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer voor je.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja... ik dacht dat dit een rechtenforum was voor studenten. Studenten die dus nog niet alles weten. -> Dus ook beginnende studenten!!

Ik weet ook wel dat het min of meer een vernedering is voor iemand die jurist wil worden dat hij niet eens een arrest kan vinden. Ik stel me hier dan ook behoorlijk kwetsbaar op door ernaar te vragen. Jammer voor mij maar jammer van jou Bonafides, dat je dat niet in ziet en op deze manier reageert. Ik zal er niet te veel acht op slaan aangezien je de laatste week sowieso antwoorden geeft die dermate kortaf zijn dat mensen er feitelijk niks aan hebben. Het zal hem vermoedelijk in de persoonlijke levenssfeer liggen van je. En bespaar me verder je verhaal waar het daadwerkelijk aan ligt. Daar ben ik geenszins in geinteresseerd. Ik was enkel geinteresseerd in het juridisch uitwisselen van kennis, meningen, ervaringen etc... . Dat jij al een behoorlijk stuk verder bent in je opleiding betekent nog niet dat je daardoor arrogant moet worden en als je je superieur voelt beantwoord die inferieure vragen dan gewoon niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gut gut. cia76, de enige reden dat ik kortaf word is dat het me te zeer opvalt dat je zelf nooit de tijd neemt om af en toe eens zelfstandig na te denken of onderzoek te doen.

Ik heb in deze thread 10x aangegeven in welke richting je moet denken, maar je pakt de hint door je gehaastheid niet op.

Merk op dat anderen de moeite niet eens nemen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb de wettelijke basis voor het aanstellen van toezichthouders al aangegeven: combinatie van de vervoersconcessie van het vervoersbedrijf en art 87 lid 3 Wet personenvervoer 2000. Bevoegdheden van toezichthouders vind je in diezelfde Wet personenvervoer 2000, in de Awb, in de Wet op de identificatieplicht, en misschien nog wat andere wetten.


Ik zie dat je erg veel weet over de toezichthouder (BOA) in het openbaar vervoer. Van waar deze kennis?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guillaume58 schreef:
Ik zie dat je erg veel weet over de toezichthouder (BOA) in het openbaar vervoer. Van waar deze kennis?

Kwam ik een paar dagen terug tegen toen ik door de Wet personenvervoer 2000 bladerde, op zoek naar een bevoegdheid van vervoersbedrijven (die daardoor b-organen zijn, voor zover het de uitoefening van die bevoegdheid betreft). Het zou me niet verbazen als je in die wet nog meer bevoegdheden kunt vinden, maar dit was de eerste die ik tegenkwam en toont concreet aan dat een vervoersbedrijf inderdaad een publieke taak uitoefent.

Artt 5:11 t/m 5:20 Awb geven de bevoegdheden van een toezichthouder. Art 2 Wet op de identificatieplicht bepaalt dat een toezichtouder om een identiteitsbewijs kan vragen. Art 142 lid 1 sub c bepaalt dat een toezichthouder een BOA is.

Bestuursdwang vind je in art 5:21 Awb. Iemand aan wie de bevoegdheid van art 5:21 Awb is toegekend, heeft niet de bevoegdheden van art 5:11 t/m 5:20, want hij is geen toezichthouder. Het zijn andere begrippen. Bij het uitoefenen van bestuursdwang stuurt een bestuursorgaan typisch een brief met de mededeling dat de geadresseerde zich binnen 14 dagen aan de wet moet conformeren, of er zal bestuursdwang worden toegepast. Hiertegen kan die persoon dan bezwaar en beroep aantekenen. Het is iets anders dan toezichthouden, al hebben beide betrekking op handhaving van de wet.

Ik weet niet of je op zoek bent naar de wettelijke basis van een heel specifieke bevoegdheid?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds