Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 30 mei 2024 15:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Allochtonen in de advocatuur
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zarathustra



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 18:24    Onderwerp: Allochtonen in de advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verbaast mij dat er bijna tot geen advocaten van allochtone afkomst werken bij de grotere kantoren in nederland. Hanteren de grotere kantoren een "deurbeleid" of ligt het gewoon aan de kwalititeit van de allochtonen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je cijfers om die stelling nader te onderbouwen? Ik bedoel: over welke aantallen/percentages spreken we eigenlijk?

Tweede: betitel je bijv. Turkse of Marokkaanse collega's die in Nederland geboren en getogen zijn ook als allochtoon?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
zarathustra



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een blik op de namenlijst op de website van de advocatenkantoren leidde tot deze constatering. Zie www.nauta.com of www.stibbe.com of www.debrauw.com en andere websites van de top-50 kantoren. ik heb zelf gewoon gekeken of er buitenlandse namen tussenzaten . volgens de Vandale valllen die ook onder de groep allochtonen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2005 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat zijn er inderdaad niet veel (overigens is de website van nauta www.nautadutilh.com, maar dat even terzijde).

Ik weet niet of men een deurbeleid hanteert. Als dat zo is, dan zal men het niet toegeven.

Ik heb ook geen idee over het afgestudeerde aantal "allochtone studenten" in verhouding tot de De Vriezen en Jansens e.d. En misschien kiezen deze studenten ook voor iets anders dan de advocatuur?

Je zou eens bij de afdeling voorlichting van je universiteit kunnen vragen of zij daar wat meer over weten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2005 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ug ug?

gerhard spong?
hammerstein?
die ene donkere man van televisie(heeft zijn eigen show weet de naam even niet?)

volgens mij zijn er genoeg allochtonen die in de advocatuur zitten.


Laatst aangepast door Pax et iustitia op ma 23 jan 2006 18:37, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2005 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
die ene donkere man van televisie(heeft zijn eigen show weet de naam even niet?)


Prem Radhakishun? Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zarathustra



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2005 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had het over de grotere kantoren, de top 50-zie hierover www.advocatie.nl De kantoren die zich vooral richten op ondernemingsrecht, dus meer de commerciele advocatuur. De advocaten die genoemd worden, die hebben allemaal een eigen praktijk en werken niet voor een groot kantoor.
Misschien voelt de buitenlandse advocaat meer op zijn plaats in het straf-, of vreemdelingenrecht vanwege het contact met voornamelijk buitenlandse clienten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer jij eens een Surinamer uit een namenlijst te halen, die hebben vaak een nog Nederlandser klinkende naam dan de meeste Nederlanders Wink

Wel grappig dat de eerste naam in de lijst van de Amsterdam office van de eerste website (Stibbe) die ik opende Ahmed Amin was Wink

Maar serieus, ik zou het echt niet weten, maar als je het zo bekijkt zijn komen er inderdaad weinig allochtone namen in de rijtjes voor... misschien omdat er pas recentelijk veel allochtone studenten zijn, en de advocaten die genoemd worden partners zijn, en dus al langere tijd zijn afgestudeerd?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zarathustra schreef:
Ik had het over de grotere kantoren, de top 50-zie hierover www.advocatie.nl De kantoren die zich vooral richten op ondernemingsrecht, dus meer de commerciele advocatuur. De advocaten die genoemd worden, die hebben allemaal een eigen praktijk en werken niet voor een groot kantoor.
Misschien voelt de buitenlandse advocaat meer op zijn plaats in het straf-, of vreemdelingenrecht vanwege het contact met voornamelijk buitenlandse clienten.


Een alochtoon hoeft toch geen buitenlander te zijn? En ik snap die link dat buitenlandse advocaten de link met buitenlandse clienten leuk vinden niet helemaal.. Je helpt iemand dan toch ongeacht of hij zwart/wit allochtoon/nederlander is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Een alochtoon hoeft toch geen buitenlander te zijn? En ik snap die link dat buitenlandse advocaten de link met buitenlandse clienten leuk vinden niet helemaal.. Je helpt iemand dan toch ongeacht of hij zwart/wit allochtoon/nederlander is?

Volgens het CBS is een allochtoon een persoon van wie tenminste één ouder in het buitenland is geboren. Ons koningshuis bestaat dus uit allochtonen. Ik denk dat een behoorlijk deel van de Nederlandse advocatuur ook onder deze definite valt.

Ik weet niet zeker of Spong wel allochtoon is. Hij is ouder dan 30 jaar, dus bij zijn geboorte maakte Suriname nog deel uit van ons koninkrijk.

Nog een heel bekende allochtoon en advocaat: Britta Böhler.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M.E.M



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 15:52    Onderwerp: Re: Allochtonen in de advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

zarathustra schreef:
Het verbaast mij dat er bijna tot geen advocaten van allochtone afkomst werken bij de grotere kantoren in nederland. Hanteren de grotere kantoren een "deurbeleid" of ligt het gewoon aan de kwalititeit van de allochtonen?


Heb je er bij stil gestaan dat het misschien ook aan de interesse van de allochtoon kan liggen? Als je het aantal allochtone studenten tegenover autochtone studenten zet zal vast ook blijken dat het aantal allochtonen veel lager is. Maar goed, het zijn cijfertjes...

Laten we het er maar op houden dat allochtonen minder geinteresseerd zijn in een functie in de advocatuur. Tot nu toe doen we het al aardig goed als werkverschaffers voor de advocatuur Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kevin.B schreef:
Een alochtoon hoeft toch geen buitenlander te zijn? En ik snap die link dat buitenlandse advocaten de link met buitenlandse clienten leuk vinden niet helemaal.. Je helpt iemand dan toch ongeacht of hij zwart/wit allochtoon/nederlander is?

Volgens het CBS is een allochtoon een persoon van wie tenminste één ouder in het buitenland is geboren. Ons koningshuis bestaat dus uit allochtonen. Ik denk dat een behoorlijk deel van de Nederlandse advocatuur ook onder deze definite valt.

Ik weet niet zeker of Spong wel allochtoon is. Hij is ouder dan 30 jaar, dus bij zijn geboorte maakte Suriname nog deel uit van ons koninkrijk.

Nog een heel bekende allochtoon en advocaat: Britta Böhler.


Mooi gezegt alleen ziet met het niet zo mbt Spong. Ik ben van surinaamse komaf en ben hier geboren mijn moeder is als peuter ver voor de onafhankelijkheid naar nederland gekomen en ook onze achternaam is hollandser dan hollands Laughing maar toch word ik gezien als allochtoon. Het gaat vaak om uiterlijke (groeps)kenmerken waardoor je onder een bepaalde groep wordt ingedeeld.

Ik vraag mezelf wel eens af of ik het wel zal kunnen maken als zwarte rechter, ik ken ze niet. Waardoor ik denk ik een andere richting ga kiezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik vraag mezelf wel eens af of ik het wel zal kunnen maken als zwarte rechter, ik ken ze niet. Waardoor ik denk ik een andere richting ga kiezen.


Ik ken ze wel. Participatie is als vanzelfsprekend allerbest denkbaar, en thans realiteit. Mocht de zittende magistratuur geen redelijke afspiegeling van de samenleving vormen, en openbaart dit zich met name ten aanzien van een bepaalde populatie, dan is er des te meer een reden om deze richting te kiezen, mits geïnteresseerde tot deze populatie behoort en daarnaast voldoet aan de overige competenties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik vraag mezelf wel eens af of ik het wel zal kunnen maken als zwarte rechter, ik ken ze niet. Waardoor ik denk ik een andere richting ga kiezen.

Je komt er nooit achter als je het niet probeert. En waarom zou het niet lukken? Elke grote wandeltocht start met die eerste stap ....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie hebben gelijk, ik heb op mijn werk (secretaresse gemeente) van mijn chef vorige week te horen gekregen dat er een hoop oude juristen weg gaan, dus dit lijkt mij ook intressant maar een beroep als rechter lijkt mij geweldig. Ik hoop in het najaar te kunnen solliciteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds