Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 18:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afstand doen van een getuige
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 10:10    Onderwerp: Afstand doen van een getuige Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,
Weten jullie misschien wat de rechtsgevolgen zijn als de verdediging bij de zitting in eerste aanleg afstand doet van een getuige?

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik vind niet echt iets duidelijks.
Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: zo 18 jun 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

goh ik geloof niet dat iemand weet hoe dit zit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 18 jun 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je precies? Is er al een verklaring of nog niet. Ten behoeve van wie fungeert de getuige?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 18 jun 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meer info graag... Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 7:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strafzaak of civiel?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

onderdeel strafrecht, dus strafzaak.
En het is een getuige a decharge, maar is niet op komen dagen bij de r-c, vervolgens werd er op de zitting door de verdediging afstand van gedaan. Is het nu nog mogelijk om deze getuige voor het hoger beroep op te geven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 414 wvsv is van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het probleem is dat de betreffende getuige in eerste aanleg niet is gehoord, er is zelfs expliciet afstand van gedaan...
Ik ben ook wel van mening dat 414 nog steeds geldt, aangezien nergens staat dat je bij afstand in hb geen recht meer hebt op het horen van die getuige.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooralsnog deel ik die opvatting. Ook vormt art. 264 wvsv in dit verband mijns inziens geen aanleding om oproepen van getuigen te weigeren. Maar de vraag is zonder meer interessant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien hangt het er ook nog van af waarom afstand is gedaan van het horen van die getuige. Toen niet relevant? Onvindbaar?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij kwam gewoon niet opdagen en het zag er niet naar uit dat hij ooit nog op zou komen dagen, maar de vraag is al niet meer van belang voor mij want de uitspraak was vrijspraak, dus geen gedoe meer met getuigen. Toch is het in het algemeen wel een interessante kwesite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien de verdediging tijdig het verzoek heeft ingediend om de getuige te horen (art. 410 Sv) kunnen het OM en de rechter de oproeping slechts weigeren indien zij van oordeel zijn dat de verdachte daardoor redelijkerwijs niet in zijn verdediging wordt geschaad (artt. 264 en 288 jo. 415 en 418 Sv). De verdediging moet dit belang kunnen uitleggen.

Als door de verdediging te laat getuigen worden opgegeven geldt het noodzaakcriterium (artt. 315 jo. 415, 410 lid 3 en 414 lid 2 jo. 418 Sv). De rechter roept de getuigen op als hem daarvoor de noodzaak is gebleken. Over het noodzaakcriterium bestaat aardig wat jurisprudentie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arno
Quote:
Indien de verdediging tijdig het verzoek heeft ingediend om de getuige te horen (art. 410 Sv) kunnen het OM en de rechter de oproeping slechts weigeren indien zij van oordeel zijn dat de verdachte daardoor redelijkerwijs niet in zijn verdediging wordt geschaad (artt. 264 en 288 jo. 415 en 418 Sv). De verdediging moet dit belang kunnen uitleggen.


Dit is inderdaad een belangrijk punt. Eerder gaf ik te kennen dat art. 264 wvsv mijn inziens in dit verband geen aanleiding vormt om oproepen van getuigen te weigeren. Beter zou zijn om te stellen dat, indien noch op grond van artikel 264 noch op grond van artikel 288 wvsv oproepen van getuigen wordt geweigerd, het verzoek in beginsel dient te worden gehonoreerd. Dan doel ik met name op lid c. Ik achtte het minder waarchijnlijk dat een in eerste aanleg toegestane getuige in hoger beroep zou worden afgewezen. Tevens overwoog ik dat de relevantie zich concentreert op het gegeven dat de verdediging in hoger beroep, op grond van het bepaalde in eerste aanleg, juist is gekomen tot de conclusie dat de getuige relevant is. E.e.a.. is echter bij nader inzien onvoldoende om onderhavig lid buiten spel te zetten. Afhankelijk van hetgeen heeft plaats gevonden gedurende de rechtsgang kan gemakkelijk een ander soort oordeel volgen.

Nog belangrijker is wellicht lid 3 van artikel 288 wvsv: de rechtbank kan voorts van de oproeping of hernieuwde oproeping van niet verschenen getuigen afzien, indien de officier van justitie en de verdachte daarmee uitdrukkelijk instemmen of hebben ingestemd.

Samen komen we er wel. Wink Overigens kan ik me nog verschuilen achter het standpunt dat ik op het vlak van strafrecht de relevante vakken materieel- en formeel strafrecht nog niet in behandeling heb genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sandra1983



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arno schreef:
Indien de verdediging tijdig het verzoek heeft ingediend om de getuige te horen (art. 410 Sv) kunnen het OM en de rechter de oproeping slechts weigeren indien zij van oordeel zijn dat de verdachte daardoor redelijkerwijs niet in zijn verdediging wordt geschaad (artt. 264 en 288 jo. 415 en 418 Sv). De verdediging moet dit belang kunnen uitleggen.

Als door de verdediging te laat getuigen worden opgegeven geldt het noodzaakcriterium (artt. 315 jo. 415, 410 lid 3 en 414 lid 2 jo. 418 Sv). De rechter roept de getuigen op als hem daarvoor de noodzaak is gebleken. Over het noodzaakcriterium bestaat aardig wat jurisprudentie.


Dit was mij idd ook al bekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds