Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 8:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid dier
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 0:39    Onderwerp: Aansprakelijkheid dier Reageer met quote Naar onder Naar boven

He mensen!
Even kijken of ik hier wat opheldering kan krijgen:
Hoe zit het precies met aansprakelijkheid voor gedragingen van een dier? Art. 6:179 stelt:
Quote:
"De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken, indien hij de gedraging van het dier, waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad."

Nu vraag ik me dus af waar de grens ligt! Als een hond bijvoorbeeld zijn baas verdedigt op het moment dat die wordt aangevallen ( noodweer?!), of zijn huis als er wordt ingebroken, wie is dan aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade? En hoe zit dat met paarden? In hoeverre mag je als weggebruiker je dusdanig gedragen dat het paard kan schrikken, zonder aansprakelijk te zijn voor eventuele schade?
De meest recente uitspraak is er een van de Hoge Raad d.d. 25 oktober 2002. In dit arrest legt de Hoge Raad de nadruk op het feit dat in de wet aansprakelijkheid is gegeven voor eigenaren van dieren wanneer door het gedrag van dat dier schade ontstaat. In dit geval werd er een oranje bord uit de auto gehaald op het moment dat een paard deze auto passeerde met alle gevolgen vandien. Maar wat te zeggen van opgeschoten jongelui die hard toeteren op het moment van passeren, en vervolgens een aanrijding verzoorzaken?
Vroeg me dit gewoon even af. Waar ligt de grens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 9:19    Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid dier Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Quote:
tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken



Daar ligt de grens.. Smile In de afdeling daarvoor staat wanneer aansprakelijkheid ontbreekt (bijv. noodweer)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat weet ik wel ( staat in het artikel ook zie mijn quote), echter dat is nogal een grijs gebied. Stel mijn hond valt iemand aan die me heeft proberen te beroven. Vervolgens, helemaal over de rooie, valt het dier ook de voorbijganger aan die naar me schreeuwt dat ik mijn hond bij me moet houden. Wat is noodweer ( of - exces!), wat niet? En hoe zit het met de dader van die overval, in hoeverre is die aansprakelijk (voor de gevolgen van mijn noodweer)?
En dan het geval met paarden in het verkeer.
hoever mag je gaan als medeweggebruiker zonder dat mijn aansprakelijkheid als ruiter vervalt.
het gaat me dus niet om de basis regels, die snap ik wel Laughing ( mag ook wel na twee jaar), maar meer om dat grijze gebied. Kan ook nergens eenduidige jurisprudentie vinden (als je het pre-historische kuddedierarrest niet meetelt), vandaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Ja dat weet ik wel ( staat in het artikel ook zie mijn quote), echter dat is nogal een grijs gebied.

Sommige juridische gebieden zijn nu eenmaal grijs en krijgen kleur door de omstandigheden van het geval. Vooraf valt niet te zeggen waar de grens precies ligt. Zelfs de rechtelijke macht weet het soms niet.

Quote:

Wat is noodweer ( of - exces!), wat niet? En hoe zit het met de dader van die overval, in hoeverre is die aansprakelijk (voor de gevolgen van mijn noodweer)?

Zie de desbtreffende handboeken strafrecht voor uitgebreide uitleg en voorbeelden.

Quote:

het gaat me dus niet om de basis regels, die snap ik wel Laughing ( mag ook wel na twee jaar), maar meer om dat grijze gebied.

Nogmaals, (gelukkig) niet alles staat vast in het recht. Na 2 jaar zou je toch moeten weten dat uitleg en interpretatie soms de doorslag zullen geven in een grijs gebied. Aansprakelijkheid is zo'n gebied. Er is overigens een berg aan jurisprudentie te vinden over de aansprakelijkheid voor dieren. Een goede jurist moet die toch kunnen vinden. Misschien dat je het nog eens moet proberen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard heb ik ook verschillende jurisprudentie bestudeerd, (daarna verwijs ik ook in eerdere post) alleen ik vroeg me dus gewoon af wat de mening van de mensen hier was over dat grijze gebied, welke lijn houdt justitie hier volgens jullie aan?! Dat is iets wat ik vrij lastig vind, vooral bij paarden wisselt de mening van justitie nogal door het conflict van bovennoemde artikelen enerzijds ( privaat recht) en de wegenverkeerswet/ hinderwet anderzijds ( publiekrecht). Deze beinvloeden elkaar de ene keer wel en de andere keer niet, maar eenduidigheid in vergelijkbare zaken heb ik niet kunnen ontdekken. Misschien is er iemand hier die wel licht op de zaak kan werpen?!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
welke lijn houdt justitie hier volgens jullie aan?! Dat is iets wat ik vrij lastig vind, vooral bij paarden wisselt de mening van justitie nogal door het conflict van bovennoemde artikelen enerzijds ( privaat recht) en de wegenverkeerswet/ hinderwet anderzijds ( publiekrecht). Deze beinvloeden elkaar de ene keer wel en de andere keer niet, maar eenduidigheid in vergelijkbare zaken heb ik niet kunnen ontdekken.


Bedoel je met justitie ook daadwerkelijk justitie of bedoel je daarmee de rechterlijke macht? Ik neem aan het laatste!
De eenduidigheid valt mijns inziens te bespeuren in het feit dat de omstandigheden van het geval de doorslag geven aan de uitspraak. Dat de omstandigheden van het geval de ene keer op een bepaalde manier uitpakken en de andere keer weer op een andere....tja...dat is recht. Je kunt vrijwel nooit vooraf zeggen, wat de uitkomst zal zijn. Een echte lijn zul je in een grijs gebied dan ook niet gauw aantreffen. Wel uitgangspunten die steeds relevant zullen zijn maar niet altijd leiden tot dezelfde conclusie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:


Bedoel je met justitie ook daadwerkelijk justitie of bedoel je daarmee de rechterlijke macht? Ik neem aan het laatste!
De eenduidigheid valt mijns inziens te bespeuren in het feit dat de omstandigheden van het geval de doorslag geven aan de uitspraak.

ja uiteraard sorry voor de onduidelijkheid
Verder heb je wel gelijk, dat was ook mijn eerste gedachte. Alleen bij nagenoeg gelijke omstandigheden ( paard in verkeer toeterende auto, paard in verkeer toeterende scooter) oordeelde de rechter compleet tegengesteld...
vandaar dat ik eens wilde peilen wat de meningen hier waren over dit onderwerp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de mening van iemand wil vragen, vraag daar dan ook om. Je geeft zelf aan dat je weet hoe het zit, maar vraag dan: Wat vinden jullie hiervan? (even een kleine tip van mijn kant)
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 3:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kee Wink
wat vinden jullie hier dan van? wat is de lijn die justitie hoogstwaarschijnlijk volgt in dit soort zaken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas off Topic!
marcel schreef:
Okidoki schreef:

Bedoel je met justitie ook daadwerkelijk justitie of bedoel je daarmee de rechterlijke macht? Ik neem aan het laatste!
De eenduidigheid valt mijns inziens te bespeuren in het feit dat de omstandigheden van het geval de doorslag geven aan de uitspraak.

ja uiteraard sorry voor de onduidelijkheid

Vervolgens
Marcel schreef:
kee Wink
wat vinden jullie hier dan van? wat is de lijn die justitie hoogstwaarschijnlijk volgt in dit soort zaken?


Ik kan niet anders zeggen dan, dat je consequent maar hardleers bent! Laughing Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, geen van beide eigenlijk, ik dacht dat het wel duidelijk was wat ik bedoelde met jusitie. Goed, zelfde vraag als daarboven maar dan met de term rechterlijke macht, je hebt gelijk.
Ik ben vooral benieuwd of er iemand op dit forum is die zich er verder in heeft verdiept, en wat zijn mening is over de problematiek. Niet in directe informatie dus ( die is er niet --> grijs gebied), maar meer in het uitwisselen van gedachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds